nieuw de D300s

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Tom
Forumlid
Forumlid

Re: nieuw de D300s

Bericht door Tom » di aug 11 2009 7:55 pm

flitslicht schreef: Mij is verteld door een verkoper dat je de meeste kans loopt op corruptie als je in de camera beelden wist, al doe ik dat dus constant.
Ik ben benieuwd waar hij dat op baseerde.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di aug 11 2009 8:08 pm

Tom schreef:
flitslicht schreef: Mij is verteld door een verkoper dat je de meeste kans loopt op corruptie als je in de camera beelden wist, al doe ik dat dus constant.
Ik ben benieuwd waar hij dat op baseerde.
Dat was iemand van Marx en Schuring en die weten over het algemeen wel waar ze het over hebben, het zijn in ieder geval niet van die 18 jarige nitwits die doen alsof ze alles weten.

Hij baseerde dat op het feit dat zij sinds het begin van digitaal 4 defecte kaartjes hadden teruggekregen die allemaal defect waren geraakt na het deleten van foto's. Maar het kan natuurlijk ook aan een bepaald merk/type camera hebben gelegen.

Ik heb ook een keer een horror story gelezen van iemand die een grote shoot op een, toen net uitgekomen, 16GB kaartje in zijn camera zat op te schonen. Alles weg en zelfs Sandisk kon niets meer terughalen. Het blijven natuurlijk incidenten zodat er moeilijk een vinger achter te krijgen is.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 11 2009 9:49 pm

Ik kan me wel voorstellen dat bij net nieuwe kaartjes met andere dichtheden, grootheden, snelheden, nieuwe techniek (controller) er onverwachte dingen kunnen gebeuren die nog niet voorzien waren. Dat heb ikzelf ooit eerder meegemaakt met DaneElec geheugenkaartjes.
Bij de eerste testopnamen bleek er al van alles mis te gaan. Corrupte bestanden, hangende camera (hangende in het wegschrijven --> lampje bleef maar branden). Bij navraag bij DaneElec moest ik het type kaartje met een serienummer opgeven. Ik kreeg gelijk het antwoord van de technische man dat er bij "dat serienummer" een nieuwe controller was gebruikt van ik dacht "Samsung". Die bleek niet foutloos te kunnen samenwerken met diverse cameramodellen.
Ik kon ze direct omruilen voor andere type kaartjes met intern een Lexar controller erin. Nu ja, ik kreeg uiteindelijk één kaartje terug met de dubbele geheugen hoeveelheid tegen 2 kaartje ingeleverd met de helft van dat geheugen.

In het verleden van een nieuw type Lexar kaartje zijn ook verhalen bekend dat die het op Canon camera's niet goed deed. Moest je een firmware-update doen met de camera, en tevens het kaartje omwisselen bij Lexar.
http://www.dpreview.com/news/0505/05052 ... ralert.asp
http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... -6467-7817

Dat iets niet werkt, merk je meteen bij de eerste test, voordat je serieus aan de gang gaat met opnamen.
Werkt het wel direct zonder storingen, blijft het dat meestal ook wel doen tot jarenlang erna.

Dit is nog altijd de ultieme praktijktest in betrouwbaarheid van geheugenkaartjes:
---> http://www.compactflash.org/pr/040823.pdf
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » zo aug 16 2009 7:59 pm

Dus als ze vanaf nu alle camera's mét die functie uitrusten koop je nooit meer een Nikon camera? En als andere merken dat ook allemaal doen koop je nooit meer een nieuwe camera?

Die functie kunnen ze er voor nop opzetten omdat je sensor het kan en de processor in je camera het kan. Ik denk dat die filmfunctie een blijvertje is.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Toch heb ik liever een paar stops meer dynamisch bereik en (nog) minder ruis. Tuurlijk blijf ik Nikons kopen. Heeft ook geen zin om over te stappen. Alle andere merken gaan natuurlijk ook mee in die suffe trend.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

BUG322

Bericht door BUG322 » do aug 20 2009 12:53 am

Ah eindelijk een waardige opvolger die ook SD kaartjes lust.
Wie weet over een jaartje :)

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do aug 20 2009 10:20 am

Wat is eigenlijk de logica achter de twee verschillende kaartslots? Twee kaartslots lijkt me handig, maar twee verschillende eigenlijk weer niet, maar ik mis waarschijnlijk iets...

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do aug 20 2009 10:29 am

Het lijkt mij echt ideaal.
micro-SD met adapter, en daar lage kwaliteit/resolutie JPEG op opslaan, als dat mogelijk is.

Daarna de micro-SD in de telefoon en direct versturen :)

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do aug 20 2009 11:07 am

Dat kan ik nu ook al. Waarom twee verschillende?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do aug 20 2009 11:09 am

Dat hebben ze voor mij gedaan, omdat ik dat nu nog niet kan.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do aug 20 2009 12:28 pm

En wie heb je daarvoor moeten omkopen? :mrgreen:

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » do aug 20 2009 1:04 pm

Tom schreef:Het lijkt mij echt ideaal.
micro-SD met adapter, en daar lage kwaliteit/resolutie JPEG op opslaan, als dat mogelijk is.

Daarna de micro-SD in de telefoon en direct versturen :)
Het lijkt allemaal ideaal, maar in de praktijk komt er meer bij kijken voordat het inderdaad meer wordt dan extra opslagruimte. OP mijn A700 had ik ook een dual slot, alleen ging het hier om memory stick en CF. DAt MS kaartje werd alleen gebruikt als opslagmedium als de CF vol was.
Wil je het gebruiken als aanvulling op het geheugen dan is het prettig wanneer elk slot even van hetzelfde type is, maar noodzakelij kis het niet. Wel is het minder prettig wanneer in het ee slot altijd langzamer kaarten gana dan in de andere. DAt kan hinderlijk zijn bij een shoot..
Wat ik graag zou willen is dat de functionaliteit van de twee slots wordt uitgebreid. Als eerste wil ik in de camera een copy optie hebben. Dus van kaart 1 naar 2 kopieren, en dan kaart 1 formatten en verder gaan met kaart 1(indirecte backup). Zo kan je op een rustig moment een kleinere maar snellere kaart legen door het te kopieren naar een tragere maar grotere kaart (bv kaart 1 4 gig, kaart 2 16 gig). Op deze manier werk je efficient met kleinere kaarten, en je zorgt ervoor dat materiaal wordt veilig gesteld (kaart 2 wordt verder niet gebruikt dus kan de camera uit).
De andere optie die ik graag wil zien is parallel wegschrijven (directe backup), eventueel met de eis dat de kaarten even groot van capaciteit zijn. Dit vraagt echter ook (deels) twee schrijfprocessen want anders neemt het schrijfproces meer tijd in beslag.

lock

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do aug 20 2009 4:49 pm

Ja, want de A700 heeft ongetwijfeld exact dezelfde functionaliteit als de D300s.

:?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do aug 20 2009 8:03 pm

Tom schreef:Ja, want de A700 heeft ongetwijfeld exact dezelfde functionaliteit als de D300s.

:?
Maakt ook foto's, en is echt geen instapmodelletje. Ze houden niet lekker vast en hebben een baksteen als voorbeeld gehad bij het ontwerp, maar dat is wat anders... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Teun

Bericht door Teun » vr sep 25 2009 10:15 am

selcuk schreef:Filmen met de hoogste resulutie 1280*720 kan met een maximale duur van 5 minuten..

Jammer,het blijft een fototoestel :D

Zie op de microsite,schrik niet van de microfoon die erop zit.

http://imaging.nikon.com/products/imagi ... n/d-movie/
Zo wat een microfoon. :lol:

Hoe lang moet de sensor afkoelen na 5 min filmen?
terpie schreef:
M.Oorthuis schreef:Ik vind ook die 72 thumbnails in je lcd wel fijn ipv de 9 in de D300.
Dat kunnen ze voor de D300 ook doen als ze willen middels een firmware upgrade.
Zie dat echter niet gebeuren. Zal marketing technisch wel niet slim zijn :(
Inderdaad de 'oude' D300 kan qua firmware nog wel wat beter denk ik, zijn er geen veilige niet-nikon versies van de firmware te vinden?
ger k. schreef:De D300 ervaar ik als een fotocamera met topkwaliteiten, dus dit vind ik een zinloze aanvulling.
Inderdaad, nu is het zeker wachten op de full HD 1080p 'd300' met dolby surround microfoon, die 8 fps kan zonder grip. :mrgreen:

De D300sx ofzo? :P

Ik vind dat nikon met z'n laatste releases alleen maar de eigen zakken aan het vullen is. Met minimale 'verbeteringen'/gadgets waar de gewone gebruiker weinig aan heeft.

Toen de D700 op de markt kwam zag ik een flimpje waar ze de HDMI Type C connector (mini size) prezen boven de 'oude' in de D300 nu heeft de D300s ook deze kleine connector, is dit wel handig? Er is toch ruimte zat op die body waarom geen full size HDMI plug? Nu moet je weer een verloopstekkertje kopen, of een speciale HDMI kabel.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”