Stadswandeling Brielle: de foto's [verzamel]

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.
GdP

Re: Stadswandeling Brielle: de foto's [verzamel]

Bericht door GdP » wo aug 05 2009 11:41 pm

De Sint-Catharijnekerk

1
Afbeelding

De grote kerk van Brielle heeft een enorm rijke geschiedenis. Waar je ook in de kerk staat, in alle voorwerpen, wanden en vloeren vindt je onderdelen die getuigen van deze geschiedenis. Wil je dat allemaal fotografisch vastleggen, dan ben je wel een paar dagen bezig.
Bij de ingang werd een prachtige folder uitgereikt die van het geheel een mooi overzicht geeft.
Veel foto’s van het interieur heb ik niet, omdat ik gewoon niet uitgekeken raakten en gewoon niet aan fotograferen toe kwam. Bovendien wil je gewoon het totale beeld van de kerk op je in laten werken en zoek je een rustig plekje.

2
Afbeelding

Bij binnenkomst vallen direct al die grafstenen op. Soms met prachtige afbeeldingen, maar ook tref je grafstenen aan waar een deel is doorgekrast. Waarom?

3
Afbeelding

4
Afbeelding

De oudste grafsteen dateert zelfs van 1482!

Als orgel liefhebber kijk je eerst naar het orgel. Dat betreft echter een orgel van een bescheiden afmeting. Zeker voor z’n kerk. Maar met enige verbazing zie ik achter het orgel een enorm bord. Hier op staan de Tien Geboden. Het bord stampt uit 1676. Het orgel is er in 1854 er voor geplaatst.

5
Afbeelding

Zo rond lopend tref ik een bordje aan die wijst naar een Stilte Kapel.

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

Dan kom je ineens bij een grote dubbele deur, en daar hangt een bekend lichtgevend kastje boven ‘Nooduitgang’.
Maar het is de tekst die direct onder dat bordje staat die in eerste instantie schokkend overkomt. Wie zet nu zoiets boven een nooduitgang?

10
Afbeelding

Maar bij nadere beschouwing begrijp ik toch de diepere betekenis van die tekst. Hoevelen zijn er wel niet die al jaren zoeken naar de ‘Nooduitgang’ en hem maar niet kunnen vinden. Wat een troost gaat er dan uit van deze tekst!
Ik verlaat de kerk weer. Ik weet niet of ik daar ooit weer eens zal terug keren om veel meer dan ik nu gedaan heb fotografisch vast te leggen. Maar één ding is zeker. Het is een boeiende kerk.

11
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GdP op do aug 06 2009 6:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.

GdP

Bericht door GdP » wo aug 05 2009 11:50 pm

De Zeenymph

Het stelt voor een nymph oprijzend uit de zee.
In haar rechter hand houdt zij de vlag met het wapen van de Oranjes. Haar linkerhand wijst naar de Maasmond vanwaar op dinsdagavond 1 april 1572 de Watergeuzen Den Briel van het Spaanse juk hebben bevrijd.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

GdP

Bericht door GdP » do aug 06 2009 10:32 pm

Foto is gemaakt met de Nikon 28-200mm f/3,5-5,6

Afbeelding

Laura
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Laura » do aug 06 2009 11:02 pm

@GdP: oeeh de bewerking van de tweede vind ik heeeel erg geslaagd. Hoe heb je het gedaan? Staturation/Hue?

GdP

Bericht door GdP » do aug 06 2009 11:09 pm

Laura schreef:@GdP: oeeh de bewerking van de tweede vind ik heeeel erg geslaagd. Hoe heb je het gedaan? Staturation/Hue?

Met Color Efex Pro 3.0 in Nikon Capture NX2. Hier heb ik het filter ‘Indian Summer’ voor gebruikt.

Tot nu toe weinig met deze filters gedaan, maar ik ga ze steeds beter waarderen. :)

VieF

Bericht door VieF » vr aug 07 2009 7:09 am

Wow, Gerrit heeft de geschiedenis goed doorgenomen, erg leuk die informatie erbij!
Prachtige foto's ook overigens. De sfeer is goed overgekomen :)

GdP

Bericht door GdP » vr aug 07 2009 8:59 am

Bedankt voor de complimenten Vief.

GdP

Bericht door GdP » wo aug 12 2009 12:00 am

Afbeelding

Met de Coolpix P6000
Afbeelding

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo aug 12 2009 8:58 am

Prachtige foto's van een hele mooie stad!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie

Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”