Windows 7, wie gaat over en waarom wel of niet?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
joepert
Forumlid
Forumlid

Re: Windows 7, wie gaat over en waarom wel of niet?

Bericht door joepert » vr okt 23 2009 11:03 am

Mijn vader is 73. Als we het voorrecht hebben hem 85 te zien worden, dan hoop ik dat-ie nog steeds achter de compu kan zitten! Tegen die tijd zal er toch wel iemand op het idee gekomen zijn een dusdanig oppervlakkige interface voor windows te ontwerpen dat die volledig te doorgronden is voor noobs...

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » vr okt 23 2009 11:33 am

joepert schreef:Mijn vader is 73. Als we het voorrecht hebben hem 85 te zien worden, dan hoop ik dat-ie nog steeds achter de compu kan zitten! Tegen die tijd zal er toch wel iemand op het idee gekomen zijn een dusdanig oppervlakkige interface voor windows te ontwerpen dat die volledig te doorgronden is voor noobs...
Noobs? :)
Windows 7 zal dus ook inderdaad weer die eerder genoemde overbodige rotzooi bevatten waar noobs niets mee doen. :evil:
Wie maakt er nu eens een Windows o.i.d. oppervlakkig of niet, laten we liever een basis OS noemen, waarbij de klant zelf kan kiezen hoe hij zijn systeem opbouwt.
Daarnaast, desnoods tegen betaling, voor zijn oudere vaak dure goed lopende hardware de juiste software kan downloaden.
Wie zitten er nu te wachten op al die toeters en bellen?
Ik niet.
Maar ik betaal er, ook bij Windows 7, wel voor.

Niet gehinderd door kennis kan ik dat makkelijk vertellen.
Maar ik kan me ook niet voorstellen dat het ontwerpen van zo'n systeem voor die OS genieën zo moeilijk moet zijn.

yoyo

Bericht door yoyo » vr okt 23 2009 11:38 am

Je moet ook gewoon zelf een systeem bouwen en er de Pro versie van Windows opzetten.
Pro versies worden ook veel langer ondersteund.

Mensen willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dan krijg je die zooi erbij om de prijs te drukken.
Die zooi zit niet in het OS hoor. En in eerdere OS-en kon je al veel opties achterwege laten.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr okt 23 2009 11:52 am

yoyo schreef:Je moet ook gewoon zelf een systeem bouwen en er de Pro versie van Windows opzetten.
Pro versies worden ook veel langer ondersteund.

Mensen willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dan krijg je die zooi erbij om de prijs te drukken.
Die zooi zit niet in het OS hoor. En in eerdere OS-en kon je al veel opties achterwege laten.
Maar het is toch jammer dat alleen als je zelf een systeem kan bouwen je een no-nonsense systeem kunt hebben.

yoyo

Bericht door yoyo » vr okt 23 2009 12:09 pm

joepert schreef:Maar het is toch jammer dat alleen als je zelf een systeem kan bouwen je een no-nonsense systeem kunt hebben.
Er zijn ook fabrikanten die pro werkstations en notebooks aanbieden. HP bijvoorbeeld.
Daar zit dan wel een tijdelijke virusscanner bij enzo, maar je bent vrij om die eraf te halen nadat je jouw scanner erop hebt gezet. Die systemen worden ook geleverd met recovery partities. Nadeel van HP vind ik dan weer dat je er geen officiele windows CD bij krijgt. Niet eens een recovery cd. Die moet je zelf maken. Dat heeft natuurlijk ermee te maken dat ze in de fabriek gewoon steeds een image erop zetten met de laatste updates.

Ik zelf bouw gewoon altijd mijn eigen systeem. Met een moederbord die RAID ondersteund. Bij het moederbord kun je dan een OEM windows CD kopen voor weinig.
Je neemt een mooie alu kast van Lian-Li, plaatst het moederbord. Drukt de kaarten, chips en RAM erin. HD's erin schuiven. Voeding... en klaar is klara...
Even de BIOS langslopen, OS erop en je bent ready to go.
Je kunt dan bij elk onderdeel rekening houden met je eigen wensen. En je zorgt ervoor dat je nog kunt uitbreiden in de toekomst.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 23 2009 6:18 pm

joepert schreef:
Een exploit kan op een Mac dus alleen de ruimte 'bevuilen' waar de gebruiker rechten heeft en niet het hele systeem om zeep helpen.
Maar als je de enige gebruiker bent heb je meestal alle rechten en is je hele systeem toch ook kwetsbaar?
Dat is een kwestie van regelen. Nadeel is dat je onder Windows installaties vaak als administrator, of gebruiker met die rechten, moet doen.

Leuk detail: Onder Ubuntu heb je niet eens een root gebruiker, alleen root rechten (root is onder Unix wat administrator is onder Windoo$). Wel zo aan te maken als je dat zou willen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Myriad

Bericht door Myriad » za okt 24 2009 10:56 am

Draai nu nog probleemloos XP 32-bits met de software voor fotobewerking op een laptop.
Eind dit jaar komt er een krachtiger familiecomputer bij met touchscreen en Windows 7 Professional of Ultimate (van HP, Shuttle, Sony of ?) .
Zal dan eens kijken welke software en drivers daar lekker op werken (in XP-mode).
Wellicht dat m'n laptop dan later ook overgaat op Windows 7. Jammer dat de familypack alleen de home edition versie is.

Draait de foto bewerkingssoftware op Windows 7 32-bits in XP-mode ook al merkbaar sneller dan op gewoon XP (op dezelfde geschikte computer)?
Laatst gewijzigd door Myriad op ma okt 26 2009 6:49 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Capivara

Bericht door Capivara » za okt 24 2009 11:55 am

Er zal ooit wel eens Windows 7 in huis te vinden zijn, gewoon omdat elk nieuw notebook er van voorzien is. Voorlopig is het nog lang niet zover. Upgraden van Windows doe ik niet aan: if it ain't broke, don't fix it.

Eén oude pc draait onder XP Pro, vrouwlief heeft een notebook onder Vista en de twee meest gebruikte systemen, beide desktops, draaien onder Fedora 10. Het is erg prettig om de desktop in 45 seconden voor je neus te hebben en geen harde schijf minuten lang te zien doorreutelen.

gerardschouw

Bericht door gerardschouw » zo okt 25 2009 9:42 pm

ik ben al over en het bevalt me erg goed!

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo okt 25 2009 9:46 pm

gerardschouw schreef:ik ben al over en het bevalt me erg goed!
Vertel!
Draait alle Nikon software? En PS?

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » ma okt 26 2009 8:27 am

Marten schreef:
gerardschouw schreef:ik ben al over en het bevalt me erg goed!
Vertel!
Draait alle Nikon software? En PS?
Bij mij wel op 64bits. Zelf PS CS4 is rete snel :D

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma okt 26 2009 8:35 am

Ik gebruik momenteel ook Vista 64.
Mijn ruimte op de C part. is nog 20gb. Net genoeg om windows 7 te installeren.
Als ik ga upgraden naar 7 betekent dat dan dat ik geen ruimte meer op de C part. overhou ?
Of levert het "verdwijnen" van vista weer ruimte op.
Ik wil wel graag zo'n 15 a 20 gb. vrije ruimte op de C part. houden.

Tammo

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma okt 26 2009 9:18 am

Ik ben van het weekend ook overgestapt op Windows 7, veel beter dan VISTA :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma okt 26 2009 9:49 am

Weet iemand wat er precies gebeurt als je een upgrade uitvoert? Ik wil eigenlijk een clean install doen, omdat m'n vista laptop momenteel behoorlijk traag is. Maar als-ie ook weer 'als nieuw' draait na een upgrade, dan doe ik dat natuurlijk liever.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma okt 26 2009 10:32 am

joepert schreef:Weet iemand wat er precies gebeurt als je een upgrade uitvoert? Ik wil eigenlijk een clean install doen, omdat m'n vista laptop momenteel behoorlijk traag is. Maar als-ie ook weer 'als nieuw' draait na een upgrade, dan doe ik dat natuurlijk liever.
Ik heb ook een upgrade uitgevoerd, want ik had geen zin om al die programma's opnieuw te installeren en dus ook al mijn backups van outlook etc terug te zetten. Hij werkt perfect als nieuw en stukken sneller dan VISTA
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”