HDR [verzamel]
Re: HDR Draadje. [Verzamel]
Je kan met de D80 bracketing (en ik neem aan ook met de D90) stappen van 2 stops maken; dat kan met de duurdere camera's niet, die gaan tot max. 1 stop per stap. Als je drie stappen maakt met twee stops kan je in bijna alle gevallen een perfecte HDR maken en je hebt dan eigenlijk een voordeel op de duurdere camera's.
Helemaal eensch met Peter !
Ter info, ik heb ook een D90, en zit zelf meestal tussen de 5 en 7 opnamen.
Ter info, ik heb ook een D90, en zit zelf meestal tussen de 5 en 7 opnamen.
Pixelpeter, Flitslicht en GSAndré,
Ik ga het zeker proberen en het meeste is duidelijk. Een paar vragen nog.
Flitslicht, inderdaad kan dit ook met de D90 maar mis je dan alsnog niet veel details? (hoog,midden,diep?)
GSAndré, ik neem aan op het statief en stap voor stap, foto nemen met instelwiel stop aanpassen, foto nemen, aanpassen enz? In dat geval is HDR eigenlijk alleen geschikt voor statische onderwerpen.
Alvast bedankt,
Kees
Ik ga het zeker proberen en het meeste is duidelijk. Een paar vragen nog.
Wat word met EV range bedoeld? Ik heb 3 stappen in bracketing.lijst met "alle" camera's en hun max EV range bij auto bracketing. Het gaat om de waarde in de voorlaatste kolom rechts. Hoe groter het getal hoe beter. Met je D90 kom je op 4
Flitslicht, inderdaad kan dit ook met de D90 maar mis je dan alsnog niet veel details? (hoog,midden,diep?)
GSAndré, ik neem aan op het statief en stap voor stap, foto nemen met instelwiel stop aanpassen, foto nemen, aanpassen enz? In dat geval is HDR eigenlijk alleen geschikt voor statische onderwerpen.
Alvast bedankt,
Kees
Sorry, dat laatste is eigenlijk logisch, zodra je met meerder opnames gaat werken en samenvoegen kan het niet anders dan dat je er bij bewegende beelden onscherpte mee krijgt.
Neem me niet kwalijk
Neem me niet kwalijk

Je moet het zo zien, een camera heeft een contrastomvang van (voorbeeld) 10 stops maar je onderwerp van 14 stops. Om toch alle tonen in beeld te krijgen maak je dan een opname op -2 stops (vanaf midden grijs) en +2 stops. Dan heb je alle tinten en ben je klaar. De middentinten heb je dan dubbel, maar dat is niet erg. Het heeft echter weinig zin om opnamen te maken op -2,-1,0,1,en 2 stops van het midden want met de twee uiterste opnamen heb je alle tinten al; je maakt dan dus drie opnamen teveel. Als je die dan in de afwerking ook allemaal gebruikt laadt je dus ook veel meer bits in je werkgeheugen dan nodig is.Astra-20 schreef: Flitslicht, inderdaad kan dit ook met de D90 maar mis je dan alsnog niet veel details? (hoog,midden,diep?)
Wat is dan het voordeel met 5,7 of 9 foto's? Toch meer details?
Ik ben zowieso veel wijzer geworden en ga het eerst maar eens doen.
Kees
Ik ben zowieso veel wijzer geworden en ga het eerst maar eens doen.
Kees
Jep, op statief, en met instelwieltje je TIJD aanpassen, dan de volgende etc.Astra-20 schreef: GSAndré, ik neem aan op het statief en stap voor stap, foto nemen met instelwiel stop aanpassen, foto nemen, aanpassen enz? In dat geval is HDR eigenlijk alleen geschikt voor statische onderwerpen.
In mijn ogen,"alleen" geschikt voor statische onderwerpen, maar met Photoshop, schijnt er iets meer mogelijk te zijn.
Ben het hier niet helemaal mee eenschflitslicht schreef: Om toch alle tonen in beeld te krijgen maak je dan een opname op -2 stops (vanaf midden grijs) en +2 stops. Dan heb je alle tinten en ben je klaar. De middentinten heb je dan dubbel, maar dat is niet erg..........

Als je contrast erg groot is, zul je echt meer opnamen moeten gebruiken.
Onderstaande opname;
Ruimte had nagenoeg geen daglicht, alleen de kleine raampjes.
Goede belichting voor het raampjes (om daar nog wat van buiten te zien) van en belichtingstijd van /15 sec.
Terwijl links bovenin er 90 sec belichting aan te pas moest komen !
Dit red je dus niet met 3 belichtingen.

En in deze foto, kwam er een klap licht naar binnen, terwijl de ruimte, bijna aarde donker was.
Vandaar de belichting op de punt van de schoen 1/30 was, en de binnenzijde van de deur 105 sec. was.
Geef toe dat dit extremen zijn, maar juist daarom is het effect met HDR fotografie zo leuk

Het enige dat ik me voor kan stellen is dat je minder ruis krijgt als je met hoge ISO's fotografeert. Je krijgt niet meer detail als je dezefde hoeveelheid detail 5 keer fotografeert.Astra-20 schreef:Wat is dan het voordeel met 5,7 of 9 foto's? Toch meer details?
Maar je laat in mijn quote wel de cruciale opmerking weg dat ik het over een contrast van 14 stops heb terwijl de camera in het voorbeeld maar 10 stops aankan. Je moet uiteraard zorgen dat de uitersten én het midden allemaal een keer op de foto komen, anders houdt je ergens een 'gat' over. Maar het is zinloos om bij een conrast van bijvoorbeeld 20 stops ook 20 opnamen te maken met 1 stop verschil. Met drie opnamen moet dat echt wel lukken, voor de zekerheid zou ik er vijf maken.GSAndré schreef:Ben het hier niet helemaal mee eenschflitslicht schreef: Om toch alle tonen in beeld te krijgen maak je dan een opname op -2 stops (vanaf midden grijs) en +2 stops. Dan heb je alle tinten en ben je klaar. De middentinten heb je dan dubbel, maar dat is niet erg..........![]()
Als je contrast erg groot is, zul je echt meer opnamen moeten gebruiken.
Sorry als ik je verkeerd ge-quote heb, maar las het als voorbeeld (dus stel dat).
Terwijl ik typ dat 20 opnamen inderdaad te veel zijn, maar 3 opnamen absoluut te weinig, zie ik dat je je zelf al verbeterd naar 5
.
De heren theoretici, zullen het beste antwoordt wel weten. Echter ik neem er, in bovenstaande gevallen liever een paar extra,als dat ik op een moeilijke Urban lokatie, ergens ver weg, nog eens terug zou moeten.
Terwijl ik typ dat 20 opnamen inderdaad te veel zijn, maar 3 opnamen absoluut te weinig, zie ik dat je je zelf al verbeterd naar 5

De heren theoretici, zullen het beste antwoordt wel weten. Echter ik neem er, in bovenstaande gevallen liever een paar extra,als dat ik op een moeilijke Urban lokatie, ergens ver weg, nog eens terug zou moeten.
Uiteraard en zo extreem heb ik het inderdaad nooit uitgeprobeerd, ik neem standaard 2 stops verschil tussen opnamen bij de verwerking. In praktijk met de d300 kan je hooguit de bracketing op 1 stop verschil instellen, dus ik neem er dan gewoon 9 met één stop verschil, recht tegen mijn eigen advies inGSAndré schreef:Sorry als ik je verkeerd ge-quote heb, maar las het als voorbeeld (dus stel dat).
Terwijl ik typ dat 20 opnamen inderdaad te veel zijn, maar 3 opnamen absoluut te weinig, zie ik dat je je zelf al verbeterd naar 5.

- pixelpeter
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
@Astra-20: 1EV is 1Stop maar een Stap is variabel en afhankelijk van je camera. Meestal gaat het om stapjes van 1/3 EV, 2/3 EV, 1 EV of 2EV
En @alle andere posters: De fraaie schoenenfoto van CSAndré geeft antwoord op de discussie. Het hangt helemaal af van de contrastomvang van je onderwerp
Die schoenenfoto van André kan zo als voorbeeld in een leerboek over HDR!
Geweldig
PixelPeter
En @alle andere posters: De fraaie schoenenfoto van CSAndré geeft antwoord op de discussie. Het hangt helemaal af van de contrastomvang van je onderwerp
Die schoenenfoto van André kan zo als voorbeeld in een leerboek over HDR!
Geweldig

PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
Het mooie van HDR vindt ik dat het weergeeft wat het ons oog ook waarneemt, duidelijk te zien op de schoenfoto van Andre. Daardoor krijgt het iets schilderachtigs, juist omdat de schilder dit waarneemt en de camara altijd middeld met lichtsterkte.
Ik ben een beetje van het HDR af aan het stappen.
Vaak loopt de tonemapping uit de hand.
Wel maak ik altijd 5 foto's als het mogelijk is, zodoende kan ik toch altijd een goed belichte foto maken door met de clonestempel of lagen/gum te werken.
Vaak loopt de tonemapping uit de hand.
Wel maak ik altijd 5 foto's als het mogelijk is, zodoende kan ik toch altijd een goed belichte foto maken door met de clonestempel of lagen/gum te werken.
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Ik heb nog een paar HDR foto's van afgelopen tijd.Ik ben net beetje begonnen met HDR wat best verslavend is.
Alles is uit de hand geschoten omdat ik bijna nooit geen statief bij me heb.
1.

2.

3.

4.

Groeten jorg

Alles is uit de hand geschoten omdat ik bijna nooit geen statief bij me heb.
1.

2.

3.

4.

Groeten jorg