gezien op internet dat de nieuwe 55-300 vr voor 288 euro te koop is.
is ongeveer 100 euro goedkoper als de 70-300 vr.
de laaste heeft zich echter reeds bewezen!
de 55-300vr moet zich nog bewijzen m.i.
de honderd euro verschil zal ergens vandaan moeten komen vrees ik.
maar voor deze lens geld eigenlijk hetzelde als de d3100 eerst een onafhankelijke test voor je er een echt oordeel over kunt hebben.
je kunt wel al een d90 met ... lens kopen en later de 70-300vr of de 55-300vr kopen als er wat meer bekend is.
veel sucses met je eventuele aankoop.
gr
Bert harry
Vraag over advies objectieven.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Vraag over advies objectieven.
Dat laatste maakt de D90 de meer voor de hand liggende camera.MJBurggraaff schreef:Verder ben k bereid om te leren, en zijn er ambities tot het doorgroeien.
Wat betreft 55-300VR en 70-300VR, wat ik tot nu toe van de 55-300VR heb gezien lijkt te wijzen op een objectief dat qua bouw vergelijkbaar is met de 55-200VR. Dat wil zeggen, waarschijnlijk wat minder stevig en meer plastic en dus minder degelijk dan de 70-300VR. Voor de optische kwaliteit moeten we nog even wachten op reviews, al verwacht ik niet dat de 55-300VR beter is dan de 70-300VR.
Spul waarmee je foto's maakt...
Ik ben er {waarschijnlijk) uit, heb dit toppic nog weer eens rustig doorgelezen. En ik denk dat ik voor deze combinatie ga:
Ik richt me voornamelijk op dieren (paarden / honden) fotografie, en wil daarin niet de standaard foto's maken. Zowel beweging als 'portret'.
Kamp nog wel met 1 vraag, heb ik dan echt meer aan de tamron 17-50 (das een groothoek meen ik? Met een goede lichtsterkte dus) dan de 18-55 van nikon. Want ik gok dat ik voornamelijk het telebereik nodig zal hebben met het geen ik me voornamelijk op wil richten. Zal ook denk ik wel veel gebruik maken van de mogelijkheid van het 'zoomen'.
Nou goed, ik ga me lekker laten adviseren bij Konijn morgenavond, en dan moet ik maar is echt ergens voor gaan...
Morgenavond gaan we naar Konijn, en laat me daar nog weer eens adviseren.ReneG schreef: D90 (619) + 'oude' 17-50 (329) + 70-300VR (395) = 1343 euro.
Ik richt me voornamelijk op dieren (paarden / honden) fotografie, en wil daarin niet de standaard foto's maken. Zowel beweging als 'portret'.
Kamp nog wel met 1 vraag, heb ik dan echt meer aan de tamron 17-50 (das een groothoek meen ik? Met een goede lichtsterkte dus) dan de 18-55 van nikon. Want ik gok dat ik voornamelijk het telebereik nodig zal hebben met het geen ik me voornamelijk op wil richten. Zal ook denk ik wel veel gebruik maken van de mogelijkheid van het 'zoomen'.
Nou goed, ik ga me lekker laten adviseren bij Konijn morgenavond, en dan moet ik maar is echt ergens voor gaan...

- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De tamron is een zoomlens met een 'standaard' bereik, net zoals de 18-55. Het zijn geen van beide echte groothoeklenzen, dat zijn meer de 12-24's van deze wereld. 17-50 is ook maar een miniem verschil in zoombereik t.o.v. de 18-55. Verder is de bouwkwaliteit van de Tamron 17-50 stukken beter dan die van de 18-55 en de Tamron is een stuk scherper. Maar het belangrijkste is dat je bij minder licht nog goede foto's kan maken door de lichtsterke, en dat dit je ook in staat stelt om je onderwerp beter te isoleren van de achtergrond. Bijvoorbeeld in een slecht verlichte binnenbak met TL licht.MJBurggraaff schreef:Kamp nog wel met 1 vraag, heb ik dan echt meer aan de tamron 17-50 (das een groothoek meen ik? Met een goede lichtsterkte dus) dan de 18-55 van nikon. Want ik gok dat ik voornamelijk het telebereik nodig zal hebben met het geen ik me voornamelijk op wil richten. Zal ook denk ik wel veel gebruik maken van de mogelijkheid van het 'zoomen'.
Verder schat ik in dat je de standaardzoom vaker zult gebruiken dan je nu misschhien denkt.... een telelens is maar beperkt inzetbaar en ik neem even aan dat je je camera voor meer dan alleen actiefoto's zult gebruiken. En let erop dat als je van een afstand van enkele meters een paard (of hond) in zijn geheel op de foto wilt zetten, dat vaak al niet meer gaat lukken met een telelens...
Hier krijg je misschien een beter beeld van de verschillende millimeters:
http://imaging.nikon.com/products/imagi ... simulator/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoom maar eens in en uit en kijk eens naar het verschil tussen 18 en 70mm... Je denkt in eerste instantie misschien na over inzoomen, maar vergeet ook niet dat je met een telelens ook maar heel beperkt kunt 'uitzoomen'...
Spul waarmee je foto's maakt...
Koop dan eerst eens een body (D90) cim met tamron 17-50. Kun je daarna bepalen of je telezoom echt nodig hebt.
Ik heb nu de Fujifilm Finepix s8000fd, 18x optical zoom. En moet zeggen dat ik daarmee erg veel en eigenlijk wel tot de max inzoom. En dat is hoe ik nu fotografeer. (Nu is dat niet te vergelijken, ik weet maar om aan te geven dat ik het zoom daarvan erg veel gebruik..)
Toen mijn paardje naar de opfok ging en m'n vriend zijn Nikon D50 mee had met de 55-200 erop, heb ik ook zo ver als kon ingezoomd. Ook toen ik mijn nicht een keer op de foto ging zetten onder haar paardrijles met de Nikon van m'n vriend gebruikte ik het optimale zoombereik eigenlijk. Maar er is toch een programma waarmee je de gegevens van de foto kan zien? (Ook op hoeveel mm het objectief stond en met welk objectief toch?). Ga ik is gewoon de foto's langs van mij die ik met de Nikon D50 heb gemaakt om is te kijken..
Maar het verschil tussen 50 / 70 is ong. 1 stap (wie zei dat mij ook al weer?), als ik het zo bekijk (en ook naar die link kijk, handige link btw dankje!). Maar als ik daar naar kijk denk ik dat je dus voor de portretten, stand etc. de 17-50 zou gebruiken. Voor beweging (in de wei / paddock / sport @ buitenbak) lijkt mij de 70-300 dan?? En wat moet ik verstaan onder enkele meters?? 5 meter, of 10 meter?? Een officiele dressuurring (b t/m m2) is 20 x 40m. De meeste trainingsbakken zijn de officiele maat van de ringen vanaf Z1 (20 x 60 of groter). In maneges op clubs heb je al snel te maken met 30 x 70 bv. En je bent vaak beperkt in de mogelijkheden waar je staat (soms moet je noodgedwongen bij een hoek staan bv.) Dan krijg je de stelling van pythagoras. Uitgaande van een 20 x 60 bak, zit je dan (als paard in de andere hoek loopt) op max. 63m (afgerond).
Dus ik vraag mij eigenlijk af, tot hoever komt een 17-50mm lens? Hoeveel meters? En op welke afstand sta je ong. met die 70 - 300 (als je hem op 70 hebt staan)?
Toen mijn paardje naar de opfok ging en m'n vriend zijn Nikon D50 mee had met de 55-200 erop, heb ik ook zo ver als kon ingezoomd. Ook toen ik mijn nicht een keer op de foto ging zetten onder haar paardrijles met de Nikon van m'n vriend gebruikte ik het optimale zoombereik eigenlijk. Maar er is toch een programma waarmee je de gegevens van de foto kan zien? (Ook op hoeveel mm het objectief stond en met welk objectief toch?). Ga ik is gewoon de foto's langs van mij die ik met de Nikon D50 heb gemaakt om is te kijken..
Maar het verschil tussen 50 / 70 is ong. 1 stap (wie zei dat mij ook al weer?), als ik het zo bekijk (en ook naar die link kijk, handige link btw dankje!). Maar als ik daar naar kijk denk ik dat je dus voor de portretten, stand etc. de 17-50 zou gebruiken. Voor beweging (in de wei / paddock / sport @ buitenbak) lijkt mij de 70-300 dan?? En wat moet ik verstaan onder enkele meters?? 5 meter, of 10 meter?? Een officiele dressuurring (b t/m m2) is 20 x 40m. De meeste trainingsbakken zijn de officiele maat van de ringen vanaf Z1 (20 x 60 of groter). In maneges op clubs heb je al snel te maken met 30 x 70 bv. En je bent vaak beperkt in de mogelijkheden waar je staat (soms moet je noodgedwongen bij een hoek staan bv.) Dan krijg je de stelling van pythagoras. Uitgaande van een 20 x 60 bak, zit je dan (als paard in de andere hoek loopt) op max. 63m (afgerond).
Dus ik vraag mij eigenlijk af, tot hoever komt een 17-50mm lens? Hoeveel meters? En op welke afstand sta je ong. met die 70 - 300 (als je hem op 70 hebt staan)?
Marinka,
Dat kan je zien met opanda, zul je wel even moeten downloaden:
http://www.opanda.com/en/iexif/download.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick
Dat kan je zien met opanda, zul je wel even moeten downloaden:
http://www.opanda.com/en/iexif/download.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick
Het is uiteindelijk de Nikon D90 geworden met de tamron 18-270.. 
Net al lekker uitgeprobeed en mee gespeeld, heb nog erg veel te ontdekken!! Zal morgen (?) hier wel een fototje laten zien van vanavond. Ben er super blij mee!!

Net al lekker uitgeprobeed en mee gespeeld, heb nog erg veel te ontdekken!! Zal morgen (?) hier wel een fototje laten zien van vanavond. Ben er super blij mee!!