Proost, ik doe mee met een pilsje hier.george013 schreef:Tijd voor mijn pilsje.

Proost, ik doe mee met een pilsje hier.george013 schreef:Tijd voor mijn pilsje.
Uhhh wat dacht je van representatiekosten? :mrgreen:george013 schreef:Nogmaals, de bedoeling is alleen maar de enge definitie van faktuur en onkostenpost hier een beetje op te rekken.Zoals gezegd, het was een zijsprongetje. Tijd voor mijn pilsje. Kan ik niet aftrekken.Wel gelezen, maar ik snap echt niet wat het met dit draadje van doen heeft. Het gaat hier om een opdracht fotografie en opvoeren van factuur.
George
Waarom niet?iBub schreef:Als je verwacht er weinig uren aan te besteden en een omzet van minder dan 1100€ te halen denk ik niet dat onze fiscale vrienden accepteren dat je je kosten in mindering gaat brengen op je inkomsten en je btw gaat verekenen....
Als het nu slechts twee klanten zijn waarbij je voortdurend werkt (langer als bijv. 3 maanden), kan dat inderdaad als zodanig worden opgevat, daar heb je die VAR verklaring voor nodig, maar voor een een paar dagen (?) werk wat die fotografie inhoudt toch echt beslist niet.RVK schreef: Bij slechts 2 klanten is de kans groot dat dat gezien wordt als zijnde in loondienst bij deze klanten en die kunnen dan worden aangeslagen voor sociale lasten,
Dat denk ik juist niet. Daar is die VAR-verklaring nu juist voor in het leven geroepen om de klant / het bedrijf te vrijwaren van dat soort ongein dat ze achteraf alsnog worden aangeslagen. Anders heeft zo'n VAR geen nut.RVK schreef: De klanten moeten om de VAR verklaring vragen, maar zelfs als je er een hebt gekregen en je voldoet niet meer aan de eisen kunnen je klanten problemen krijgen.
Er is enige tijd terug iets in het nieuws geweest dat er mensen zijn die een VAR verklaring aanvragen, maar bij dat formulier de 'handleiding' gebruiken over hoe een VAR-WUO te krijgen. Dan denkt de klant dus dat het goed zit, maar blijkt het achteraf niet goed te zitten. En dan was de klant niet geheel vrijgewaard van problemen meen ik.Léon Obers schreef: Dat denk ik juist niet. Daar is die VAR-verklaring nu juist voor in het leven geroepen om de klant / het bedrijf te vrijwaren van dat soort ongein dat ze achteraf alsnog worden aangeslagen. Anders heeft zo'n VAR geen nut.
Dat jezelf de VAR op onjuiste gronden bij de belastingdienst aanvraagt kan natuurlijk, als je de belastingdienst verkeerde gegevens verstrekt, maar daar heeft een bedrijf buiten jouw als zodanig niks mee te maken als jij die verklaring wel hebt gekregen. Het is niet aan een bedrijf jouw administratie als freelancer te controleren of die klopt.Tom schreef:....meen ik.
Tja, als je langere tijd bij een bedrijf werkt en het "ruikt" naar een verkapt dienstverband is het aannemelijk dat een opdrachtgever zich niet zomaar achter een papiertje kan verschuilen. Maar dat lange werkverband en een VAR is hier voor wat de TS betreft helemaal niet aan de orde met € 1100,- aan omzet.RVK schreef: De opdrachtgever moet om de verklaring vragen incl een kopie geldig legitimatie bewijs ( zijnde geen rijbewijs) en heeft onderzoek plicht over de geldigheid wat je kan doen bij landelijk coordinatie punt VAR.
Dit klopt niet, er lopen volgens mij nu meerdere dingen door elkaar. Ik denk dat je de woorden van de belastingdienst verkeerd uitlegt, ze zien je wel als ondernemer voor de BTW maar niet voor de belasting.jaro schreef:Ik zal dus winstaangifte moeten doen, terwijl ik eerder had verwacht mijn inkomsten uit de hobbyfotografie op te geven als resultaat uit overige werkzaamheden bij de inkomstenbelasting.
Als zelfstandige betaal je nooit werknemersverzekeringen. En je kunt weldegelijk ondernemer zijn voor de fiscus. Je bent ondernemer als natuurlijk persoon, dit in tegenstelling als dat je een andere rechtsvorm hebt.Inkomenstechnisch zijn het dan freelance inkomsten vanuit een eenmanszaak op jouw naam. Er is geen echt ondernemerschap of dienstbetrekking, maar er zijn wel kosten en opbrengsten. Formeel ben je dan voor de inkomstenbelasting geen ondernemer. Je betaald geen werknemersverzekeringen maar hebt ook geen enkel recht op aanspraak daarop, zoals bij een normale dienstbetrekking (vandaar dat deze oplossing niet alleen illegaal maar ook zeer onverstandig is voor je primaire broodwinning).