Aankoop D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
george013

Re: Aankoop D7000

Bericht door george013 » wo mar 30 2011 9:57 pm

De lichtmeter is er nog steeds. Alleen de presentatie ervan is anders.
George

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo mar 30 2011 10:27 pm

sonsan schreef: Wat was het toch heerlijk die "simpele" lichtmeter in m'n F2. Niks voorgeprogameerd door een ingenieur, gewoon zelf nadenken was het motto!
Dat is precies het punt. Vroeger kon je de lichtmeter redelijk eenvoudig interpreteren en door mentale 'reverse engeneering' in de meeste gevallen de juiste waarde bepalen. Met de huidige matrixmeters moet je dan toch wel een wiskundig genie zijn, al doen ze het zonder correctie wel beter dan vroeger. Niet goed genoeg om altijd jouw wensen in vervulling te laten gaan, want ze zijn nog steeds niet :evil: direct op je brein aangesloten.

george013

Bericht door george013 » wo mar 30 2011 10:41 pm

Geen matrix. Laat je het juist over aan die programmeur. Spotmeting, je eigen verstand en de aanwezige hulpmiddelen gebruiken en als het fout gaat kun je het jezelf verwijten.
George

Chicco

Bericht door Chicco » wo mar 30 2011 11:02 pm

flitslicht schreef:
Chicco schreef:het is toch niet de bedoeling van telkens aan je lichtmeter te draaien voor meerdere verschillende foto's te nemen...allez dat is bij mijn D90 toch niet het geval.....

Als ik het allemaal zo lees zou ik je willen aanraden je toch wat dieper in de fotografische techniek te verdiepen zodat dit soort frustraties je in de toekomst bespaard blijven.
Hallo beste ik denk dat ik genoeg weet over fotografie...ik zie heus wel het verschil tussen een over of onderbelichte foto....en ik weet ook dat ik foto's heb genomen met de D7000 waar de lucht volledig was uitgebrand van overbelichting...dus moest ik al de zogenaamde lichtmeter op -1.3 zetten om iet of wat betere lucht te krijgen...maar dan waren de gebouwen weer te donker enz... dus wat mij betreft was dit niet normaal...ik weet niet hoever of hoelang jij al aan fotografie doet,maar als je de D80 kent of hebt gehad die had ook dat probleem....met overbelichte foto's en mensen die er één hebben gehad zullen dit beamen...de D7000 beschikt over een nieuwe lichtmeter...die volgens mij de lichtere delen van de foto meer detail wil geven en ze zo overbelicht...ik zeg niet dat dit bij elke foto...maar toch wel bij velen.

Gegroet

Chicco

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo mar 30 2011 11:59 pm

Chicco schreef:
flitslicht schreef:
Chicco schreef:het is toch niet de bedoeling van telkens aan je lichtmeter te draaien voor meerdere verschillende foto's te nemen...allez dat is bij mijn D90 toch niet het geval.....

Als ik het allemaal zo lees zou ik je willen aanraden je toch wat dieper in de fotografische techniek te verdiepen zodat dit soort frustraties je in de toekomst bespaard blijven.
Hallo beste ik denk dat ik genoeg weet over fotografie..
Dat zeg je voortdurend...
Chicco schreef:ik zie heus wel het verschil tussen een over of onderbelichte foto....en ik weet ook dat ik foto's heb genomen met de D7000 waar de lucht volledig was uitgebrand van overbelichting...dus moest ik al de zogenaamde lichtmeter op -1.3 zetten om iet of wat betere lucht te krijgen...maar dan waren de gebouwen weer te donker enz... dus wat mij betreft was dit niet normaal..
Dat is wel normaal, want als je de belichting verminderd wordt alles donkerder. Dus ook de gebouwen...
Chicco schreef:ik weet niet hoever of hoelang jij al aan fotografie doet,maar als je de D80 kent of hebt gehad die had ook dat probleem....
Even kijken... Ik ben rond 1977 begonnen met fotograferen, heb van 1980 t/m 1894 op de School voor Fotografie in Den Haag de dagopleiding gevolgd en was al op school bezig met geld verdienen met fotograferen. Fotografie is al bijna 30 jaar mijn enige inkomstenbron, waarvan ik tot 2000 camera's gebruikte die niet eens een lichtmeter hadden. Sinds 2000 ben ik in toenemende mate digitaal gaan fotograferen en heb ondertussen de volgende camera's gebruikt (tussen haakjes globaal het aantal opnamen, met sporadisch gebruik van de 'motordrive'): D1 (100,000), D1x (200,000), D100 (80,000), D200 (50,000), D80 (60,000), D300 (150,000).
Chicco schreef:met overbelichte foto's en mensen die er één hebben gehad zullen dit beamen...de D7000 beschikt over een nieuwe lichtmeter...die volgens mij de lichtere delen van de foto meer detail wil geven en ze zo overbelicht...ik zeg niet dat dit bij elke foto...maar toch wel bij velen.
Ik weet best dat de D80 meer gewicht toekende aan het gebied onder het focuspunt dan eerdere camera's, maar die beslissing is ongetwijfeld genomen omdat eerdere camera's in teveel gevallen onderbelichtten. Zoals ik al zei, het is gewoon een kwestie van de grootste gemene deler voor die ingenieurs bij Nikon. Wil jij altijd goed belichte opnamen hebben en niet later moeten bewerken dan zal je beter moeten leren fotograferen. Zowel het vertrouwen op in de camera ingebouwde techniek als het later op de computer compenseren van de belichting leidt tot verlaging van de kwaliteit in je foto's.

Wat ik jammer vind is dat je het probleem consequent bij een stuk hardware legt en het feit negeert dat 'belichting' een taak is van de fotograaf die niet zonder meer aan hardware overgelaten kan worden. Je kan dus wel zelf denken dat je genoeg weet over fotografie om camera's te gaan lopen afkraken maar eerlijk gezegd denk ik daar anders over...

Chicco

Bericht door Chicco » do mar 31 2011 12:39 am

Denk gewoon wat je wil meneer....aan je uitleg te zien heb je blijkbaar meer kennis van fotografie dan ik dat geef ik toe ja....maar ik wil gewoon aanhalen dat ik met mijn D70 al bulkte die van de ruis op Iso 400,mijn D80 al was die af en toe overbelicht en nu mijn D90 bijna te perfect om waar te zijn...betere platen kreeg dan uit de D7000...;en nogmaals ik heb deze D7000 nooit afgebroken meneer...ik heb altijd gezegt dat hij voor mij mischien te hoog gegrepen is..;en dat hij meer nabewerking en instelling nodig heeft dan bv een D90....dus voor je zo'n dingen zegt...lees dan ....a.u.b.heel het topic en niet alleen wat jullie willen lezen....ik dacht dat dit forum ook is om negatieve ervaringen te delen over gelijk welke camera dus ook de D7000....als je dat doet word je ook direct afgeschilderd als onervaren enz....enz...Ik ben niet alleen met deze problemen geloof me...ik heb al meerdere pm's gekregen van mensen van dit forum met hetzelfde probleem...we kunnen mischien eens op les komen bij...enfin ik ga het hier bij laten blijkbaar mag je alleen maar goede dingen van je camera melden op het forum.

Gegroet

Chicco

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » do mar 31 2011 12:40 am

Ik heb sinds drie maanden mijn eerste DSLR, weet nog veel te weinig van fotografie maar heb desondanks weinig problemen met de scherpte van de D7000.

Hieronder staan een portret en een landschap, allebei NEF. Ben benieuwd naar het oordeel over de scherpte van kritische kijkers.

D7000 NEF files (40MB)

flitslicht

Bericht door flitslicht » do mar 31 2011 8:40 am

@Chicco: Het maakt niet uit of het negatief is of positief, het gaat erom dat zo'n stelling goed onderbouwd is.

Chicco

Bericht door Chicco » do mar 31 2011 9:01 am

@Flitslicht sorry maar ik meld alleen maar wat ik heb ondervonden met de D7000....ik zal nooit een product afbreken...ik dacht aanvankelijk dat ik een slecht exemplaar had maar het tweede toestel was net hetzelfde...ik was altijd zeer tevreden van de foto's van mijn D90 en waarschijnlijk was de D7000 te hoog gegrepen en verreist die meerdere instellingen en nabewerking...heb al veel mails gekregen van mensen die er ook niet tevreden van waren en hem hebben weggedaan...en dat waren mensen die hun eerste reflex kochten....en op de auto-stand foto's namen...natuurlijk weten jij en ik dat dit niet de meest voor de hand liggende stand is van een DSLR voor de mooiste foto's te nemen.....maar toch zouden ze bij Nikon de mensen moeten verwittigen van wat ze kopen en ze niet zo een duur toetstel aansmeren....want ik weet ondertussen wel al dat de D7000 echt wel goed glas nodig heeft....en sorry bij mij was die overbelichting echt een ramp...als ik hem op -1.7 zette had ik een iet of wat aangename lucht maar dan was de rest weer te donker en moest ik dat nabewerken maar kreeg de foto een ander zicht dan het normale...portret....dus sorry nogmaals dat ik negatief ben over de D7000......het zal waarschijnlijk in u handen een zeer goed toestel zijn....maar ik ga het nog wat jaren doen met mijn D90.

Grtz en no hard feelings

Chicco

flitslicht

Bericht door flitslicht » do mar 31 2011 9:12 am

ATOR schreef:Ik heb sinds drie maanden mijn eerste DSLR, weet nog veel te weinig van fotografie maar heb desondanks weinig problemen met de scherpte van de D7000.

Hieronder staan een portret en een landschap, allebei NEF. Ben benieuwd naar het oordeel over de scherpte van kritische kijkers.

D7000 NEF files (40MB)
Ik heb ze even snel bewerkt. Het landschap is mi een stop onderbelicht en de studiofoto een halve stop. Verder had ik ze zelf niet op ISO 400 genomen maar op 200 of zelfs 100.

Ondanks dat ik de belichting achteraf verhoogd heb en ze behoorlijk heb verscherpt is er van ruis nauwelijks iets te zien. Wel opmerkelijk dat de AF fine tune op -16 staat. Het landschap is aan de randen op de bomenrij niet echt scherp, en over het hele beeld mis ik een beetje de echt gestoken scherpte, zeker voor een opname op f/8. Moeilijk om er een vinger op te leggen.

In het portret is de rechterdame scherp en dan met name haar rechteroog (voor de kijkers links) terwijl de dame aan de linkerkant al uit de scherpte gaat lopen. Het scherptevlak lijkt iets teveel naar achteren te liggen.

Hier de foto's op volledig formaat, dat is voor de gemiddelde kijker wat makkelijker:
Landschap: http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... dschap.jpg

Portret: http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... ortret.jpg

Chicco

Bericht door Chicco » do mar 31 2011 9:41 am

Je hebt het landschap verscherpt en dit is het resultaat :?: sorry maar vind dit echt niet scherp..;enkel de boom heeft scherpte de diepte vervaagd gewoon.
Portret is redelijk al vind ik hier ook weer die melkachtige schijn terug plus onscherpte in de hoeken.

grtz

Chicco

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mar 31 2011 12:12 pm

Chicco schreef:Je hebt het landschap verscherpt en dit is het resultaat :?: sorry maar vind dit echt niet scherp..
Je herhaalt wat Flip ook al heeft geconstateerd en geschreven. Flip verbaast zich er verder over dat de AF-Fine tune op -16 staat. En nu?
Het lijkt erop dat de lens niet optimaal is afgesteld / ingesteld.
Verder is het gebruik van ISO 400 al geen garantie meer om het optimale uit de camera te halen, en heeft het gebruik van diafragma f8 al minimaal enige negatieve invloed vanuit diffractie beperkingen bij een 16 Megapixel DX camera.
Het gebruik van ISO 100, correcte scherpstelling (via LiveView) en het gebruik van diafragma f5.6 had waarschijnlijk net wel die "bite" in scherpte opgeleverd.
Chicco schreef:Portret is redelijk al vind ik hier ook weer die melkachtige schijn terug plus onscherpte in de hoeken.
Onscherpte in hoeken is het resultaat van de kwaliteit van de lens in samenhang dat daar het scherptepunt ook niet ligt. Geen gebrek van een camera.

Die melkachtige schijn? Ik denk eerder spijkers op laag water.
Het is misschien net minimaal wat minder verzadigd en de middentonen hadden misschien net een ietsje pietsje zwaarder / voller gekund. Kun je in nabewerking prima aanpassen. Onderwerpen in een lichte omgeving (witte achtergrond) hebben vaak dit soort weergave. Dat is een fenomeen al zo oud als de fotografie zelf onder de noemer "flare". Specifiek in dit voorbeeld "veiling flare" ofwel een uiterst minimale mate van "sluier-achtige overstraling". Al zullen de meesten mensen dat in in deze opname niet eens opmerken. (Vandaar ook mijn aanvulling spijkers op laag water).
Dat is dus geen tekortkoming van een camera, maar het resultaat uit keuzes die een fotograaf maakt binnen de beperkingen van de eigenschappen van met name de gekozen objectieven in samenhang met de uitlichting van een scene. En zoals gesteld is dit fenomeen al zo oud als de fotografie zelf. Dus zeker niet iets specifieks voor een D7000.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Chicco

Bericht door Chicco » do mar 31 2011 12:36 pm

Hallo ik zeg gewoon wat ik zie van de foto....ik vind dat ge een foto neemt van een landschap op F8 diafragma ge toch wat meer scherptediepte zou mogen hebben...Heb ook gelezen dat er difractie optreed bij diafragma's vanaf F8 bij de D7000 zodat er detail en scherpte verloren gaat...of dat waar is dat betwijfel ik,maar om eerlijk te zijn((zoals ik altijd ben) kende ik deze term niet...;ach het zal waarschijnlijk wel aan de kwaliteit van lens liggen..;zo word nog maar eens bewezen dat de D7000 toch wel goed glas nodig heeft om er alles uit te halen wat er inzit....neem deze foto met dezelfde instellingen en zelfde lens met een D80 of D90 en hij zal meer scherptediepte hebben. Plus het portret heeft wedermaal overbelichting links van boven....

grtz

Chicco

Kees D3s
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees D3s » do mar 31 2011 12:48 pm

Chicco schreef:...enfin ik ga het hier bij laten blijkbaar mag je alleen maar goede dingen van je camera melden op het forum.
Ik dacht je het erbij zou laten ?
Het wordt wel een never ending story, waar alles toch eigenlijk al gezegd is.

En ja, velen hebben hier een zeer gele bril op en oh wee wie iets negatiefs over hun merk heeft te melden.

Chicco

Bericht door Chicco » do mar 31 2011 12:53 pm

Je hebt gelijk...ik trek al jaren met nikon D70-D80-D90 en één week een D7000 die mij blijkbaar niet beviel dus ik meld dan even wat ik ervan denk....maar dat komt blijkbaar niet altijd goed over bij de mensen. Het is dan ook een forum met uitsluitend Nikongebruikers...enfin eigenlijk is alles al gezegt..;normaal ging ik het erbij laten..maar als ze dan afkomen met beginneling enz...dan kan ik me niet weerhouden om te reageren... :mrgreen:

grtz

Chicco

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”