Nikkor AF-S 300 f4.0 IF-ED

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikkor AF-S 300 f4.0 IF-ED

Bericht door Melliw » do mar 28 2013 11:38 pm

Inderdaad niets mis met het objectief!
Een statief of een eenbeen is aan te raden, wil je scherp uit de hand dan zeker 1/500 of nog korter gebruiken.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » do mar 28 2013 11:38 pm

Harry W schreef:Ik borduur maar gewoon voort op een "draadje" dat ik lang geleden ben gestart, nl. over mijn problemen met de 300mm lens. Ik heb al die tijd amper met de lens gefotografeerd, omdat ik nl. veel tevredener ben over mijn 70-200mm 2.8 qua scherpte. Bij welk diafragma moet je bijvoorbeeld de optimale scherpte hebben? Ik heb vandaag wat foto's gemaakt vanaf statief en met verschillende diafragma's, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Wat een domper, wel een mooie lens maar er niet mee kunnen fotograferen, dat is toch wel heel knullig. De oorzaak zal ongetwijfeld aan mijn fotografische kwaliteiten of het gebrek daaraan liggen.

Mvrgr,

Harry
Ik kan er echt niet bij dat je na 2 jaar nog niet weet hoe je een dergelijk objectief moet gebruiken. Onvoorstelbaar :shock:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr mar 29 2013 9:09 am

DannySan schreef:Gezien je sluitertijden in combi met je focus-lengte op DX denk ik dat daar wel je daar moet beginnen.
Wellicht nogmaals op statief en dan op sluitertijd-voorkeuze en je ISO op 800 en dan minimaal 1/500 of wellicht nog hoger? En je diafragma mag wel iets kleiner dan f/8 weer.

We zien graag de nieuwe tests tegemoet! :mrgreen:
Ik weet niet wat je bedoeld met "En je diafragma mag wel iets kleiner dan f/8 weer."

Ik neem aan dat je wil zeggen dat f/8 te groot is (getal te laag), omdat de scherptediepte minder 3cm is. En dat is bij normaal afdruk formaat, op je scherm is het nog minder.
Een klein beetje beweging naar voor of naar achter van je onderwerp of van jezelf en de scherpte is weg.
Dit is goed te zien op de kokusnoot, de foto is haarsherp, alleen maar in een heel smal vlak.

Beter is dus om naar f/11 of f/16 te gaan voor deze korte afstanden. De sluitertijd is hier niet zo'n groot probleem omdat de foto's wél scherp zijn.

Op grotere afstanden is f/4 of f/8 niet zo'n probleem, maar op 3m is het gewoon te groot.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr mar 29 2013 11:04 am

yzf1kr schreef:
DannySan schreef:Gezien je sluitertijden in combi met je focus-lengte op DX denk ik dat daar wel je daar moet beginnen.
Wellicht nogmaals op statief en dan op sluitertijd-voorkeuze en je ISO op 800 en dan minimaal 1/500 of wellicht nog hoger? En je diafragma mag wel iets kleiner dan f/8 weer.

We zien graag de nieuwe tests tegemoet! :mrgreen:
Ik weet niet wat je bedoeld met "En je diafragma mag wel iets kleiner dan f/8 weer."

Ik neem aan dat je wil zeggen dat f/8 te groot is (getal te laag), omdat de scherptediepte minder 3cm is. En dat is bij normaal afdruk formaat, op je scherm is het nog minder.
Een klein beetje beweging naar voor of naar achter van je onderwerp of van jezelf en de scherpte is weg.
Dit is goed te zien op de kokusnoot, de foto is haarsherp, alleen maar in een heel smal vlak.

Beter is dus om naar f/11 of f/16 te gaan voor deze korte afstanden. De sluitertijd is hier niet zo'n groot probleem omdat de foto's wél scherp zijn.

Op grotere afstanden is f/4 of f/8 niet zo'n probleem, maar op 3m is het gewoon te groot.
Dankje voor de correcte yzf1kr!
Ik bedoelde inderdaad een grotere scherptediepte; al heb ik niet zo snel meegekregen op welke afstand de foto's (gemiddeld) gemaakt zijn.
De scherptediepte neemt (rap) toe op grotere afstand natuurlijk, de combi van die gegevens (incluis sluitertijd) móet gewoon ragscherpte foto's opleveren.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Jokidoki
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jokidoki » vr mar 29 2013 11:52 am

Ik ben het niet helemaal eens met de stelling dat de fotos haarscherp zijn. As ik kijk naar de fotos van de vliegshow zijn die veel scherper. Ook de fotos in een ander forum draadje met dezelfde lens en de 2.0 tc erop zijn beduidend scherper.
Op deze fotos hangt een soort waas lijkt mij.
Zijn deze fotos uit de hand genomen?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr mar 29 2013 12:57 pm

Misschien een gevalletje front/backfocus? Dat zou op korte scherpstelafstanden zeker een rol kunnen spelen met die lens.

Mijn 300 f/4 levert (zonder TC) op volle opening in ieder geval veel scherpere foto's op. Als ik naar f/5.6 ga wordt het echt vlijmscherp. Met de TC14 op volle opening heb ik ze trouwens ook nog wel scherper gemaakt dan de eerdere voorbeeldfoto's. Uit de hand, op 2 tot 2,5 meter afstand op f/4:

Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...

Harry W
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Harry W » vr mar 29 2013 1:26 pm

Jokidoki - De foto's zijn gemaakt met statief ter ondersteuning en beweeglijke kop, zodat ik snel kan richten op de o zo vlugge beestjes.

ReneG - Die foto is inderdaad mooi scherp (onbewerkt?). Uit de hand en dan ook nog eens op f4. Is mij helaas (nog) niet gelukt.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr mar 29 2013 1:40 pm

Heb je vandaag nog wat geschoten Willem?
En op welke afstand(en) schiet je zo gemiddeld. De test voor front- backfocus is hier via het forum wel te downloaden, is iets betrouwbaarder dan je eigen testje.
Maar - voorzover ik kon zien - had je daar niet heel veel last van op je eigen testjes?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr mar 29 2013 1:54 pm

Harry W schreef:Jokidoki - De foto's zijn gemaakt met statief ter ondersteuning en beweeglijke kop, zodat ik snel kan richten op de o zo vlugge beestjes.

ReneG - Die foto is inderdaad mooi scherp (onbewerkt?). Uit de hand en dan ook nog eens op f4. Is mij helaas (nog) niet gelukt.
Er zich een lichte verscherping overheen omdat ik de foto verkleind heb voor het forum, maar op vol formaat ziet hij er net zo scherp uit. Sterker nog, op de vergroting zie je zelfs het silhouet van de fotograaf erin terug... Dit is een crop van het oog op de bovenstaande foto op vol formaat, ongecorrigeerd en onverscherpt. Overigens ook niet helemaal representatief, want normaal bekijk je een foto niet op deze manier. Overigens wel op ISO400. Met een kleiner diafragma en lagere ISO heb je nog meer scherpte.

Afbeelding

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » vr mar 29 2013 4:45 pm

Het is een beetje wisselend weer in Zwolle, met af en toe sneeuw en donkere luchten. Toch maar even naar buiten gegaan om wat test foto's te schieten.

Ik ben zelf een beetje aan het knutselen geweest met Picasa en het is mij niet gelukt is om de foto's incluis exif te plaatsen, dus heb ik het er maar bij gezet.

De eerste is gemaakt met de 300mm van statief en met handmatige scherpstelling.

Foto 1

Afbeelding

Foto-informatie
29 mrt. 2013
1600×1063 pixels – 116 kB
Bestandsnaam: DSC_7942.JPG
Camera: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D300S
ISO: 200
Belichting: 1/800 sec.
Diafragma: 6.3
Brandpuntsafstand: 300mm
Flitser gebruikt: Nee
Lengtegraad: n.v.t.
Breedtegraad: n.v.t.

Ter vergelijking ook een 2-tal foto's op verschillende brandpuntsafstanden uit de hand (VR) met de 70-200mm.

Foto 2

Afbeelding

Foto-informatie
29 mrt. 2013
1600×1063 pixels – 142 kB
Bestandsnaam: DSC_7945.JPG
ISO: 400
Belichting: 1/250 sec.
Brandpuntsafstand: 195mm

Foto 3

Afbeelding

Foto-informatie
29 mrt. 2013
1600×1063 pixels – 131 kB
Bestandsnaam: DSC_7949.JPG
ISO: 400
Belichting: 1/400 sec.
Brandpuntsafstand: 165mm

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » vr mar 29 2013 5:04 pm

Hernieuwde poging op een beter te beoordelen formaat. Zijn dezelfde foto's en in dezelfde volgorde.

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr mar 29 2013 5:35 pm

Ik weet niet wat ik zie, maar op de één of andere manier haalt geen van deze foto's de scherpte en het contrast die ik gewend ben van deze lenzen (al is dat laatste nu wat lastiger te beoordelen omdat ik niet achter gecalibreerde monitoren zit). Misschien ligt het aan de conversie of eventuele resizing, of er is iets anders aan de hand? Heb je toevallig filters op je lens zitten?

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » vr mar 29 2013 6:33 pm

Hallo Rene,

Er zitten inderdaad filters op. Ik kan ze er natuurlijk afhalen en dezelfde testfoto's opnieuw maken.

Op de 300mm zit een Tiffen 77mm UV protector.

Op de 70-200mm zit een Kenko PRO1 d PROTECTOR(W) 77mm.

drnjstj
Clublid
Clublid

Bericht door drnjstj » vr mar 29 2013 6:41 pm

Harry W schreef:Hallo Rene,

Er zitten inderdaad filters op. Ik kan ze er natuurlijk afhalen en dezelfde testfoto's opnieuw maken.

Op de 300mm zit een Tiffen 77mm UV protector.

Op de 70-200mm zit een Kenko PRO1 d PROTECTOR(W) 77mm.
Hallo Harry,

Heb je de AF fine tuning voor je lenzen al toegepast op je D300S body?
Volgens mij heb je last van front of back focus.

Je kunt ook eens kijken of AF met de hand scherpere foto's geeft.

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » vr mar 29 2013 9:35 pm

Hallo Harry,

Heb je de AF fine tuning voor je lenzen al toegepast op je D300S body?
Volgens mij heb je last van front of back focus.

Je kunt ook eens kijken of AF met de hand scherpere foto's geeft.
Mijn technische kennis is te gering om mij zelf te wagen aan de AF tuning en als ik dan al in de manual zie staan "wordt in de meeste situaties afgeraden", dan durf ik daar al helemaal al niet meer aan te beginnen. Aan de mogelijkheid van back- of front focus had ik zelf ook al gedacht en daarom had ik wat test foto's gemaakt, die ik aan 1 van de mede forummers heb laten zien. Hij gaf aan dat dit niet het probleem lijkt.

Foto 1 heb ik handmatig scherp gesteld, om uit te sluiten dat het misschien aan de AFS ligt.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”