POLL D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Hoe tevreden ben je over je D7000?

Zeer tevreden
88
57%
tevreden
43
28%
ontevreden
18
12%
zeer ontevreden
5
3%

Totaal aantal stemmen: 154

MattvanIJpen

Re: POLL D7000

Bericht door MattvanIJpen » wo jan 04 2012 11:35 am

De knoop is dankzij jullie doorgehakt en mijn D7000 gaat de verkoop in. Door de stijgende prijzen zijn ook de biedingen op MP wat hoger en hoef ik er gelukkig niet te veel op in te leveren. Foka in Rotterdam heeft de Nikon camera's grootschalig ingekocht en biedt de D90 uit voorraad aan voor EUR 600,-.
Ik heb mijn stem nu uitgebracht op 'ontevreden' ( hoop dat jullie dit begrijpen ) en hoop met de D90 het foto plezier weer terug te krijgen. Ik zal jullie de resultaten niet onthouden.

Dank voor al jullie tips, reactie's en moeite!

Groeten, Matthieu

Chicco

Bericht door Chicco » wo jan 04 2012 11:49 am

MattvanIJpen schreef: en hoop met de D90 het foto plezier weer terug te krijgen.

Groeten, Matthieu
Daar twijfel ik geen seconde aan!!!

grtz

Chicco

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jan 04 2012 1:46 pm

MattvanIJpen schreef:
Léon Obers schreef: De bewegingsonscherpte die wordt gemaakt door te langzame sluitertijden met een 300mm telelens en 1.4x teleconvertor zal ook bij een D90 te zien zijn.
Diverse opnamen met die combinatie zijn met sluitertijden rondom 1/100 seconde gemaakt, of niet veel sneller. Dat is vragen om onscherpe foto's.
Heeft niets met de beperkingen van een camera te maken.
Dit is absoluut helemaal correct, echter heb ik ook tal van opnamen met sluitertijden tot 1/2000e met alleen 300mm zonder TC die ook (in mijn ogen dan) onscherp zijn. Ik denk dat ik jullie advies ga aannemen en overstap op een D90. Het is het proberen in elk geval waard!
Het is ook een kwestie van processing. Van de D7000 is bekend dat de standaard verscherping vrij laag is. Veel gebruikers zetten de standaard verscherping om die reden dan ook op vrij hoge waarden. Elke sensor / camera heeft zo zijn eigen settings die nodig zijn om optimale resultaten te behalen. Als je die waarden voor verscherping lager zet wordt het alleen maar wolliger. Met de juiste aangepaste in-camera settings die meegenomen worden in een JPG of via processing in Nikon Capture NX2 bij omzetting van RAW, krijg je de juiste weergave.

Zoals gezegd, ik zou verder wat meer tests willen zien van die 16-85mm lens. Als die niet helemaal aan de kwaliteit komt van wat het eigenlijk moet zijn, komt dat met een D90 net zo goed terug, wellicht alleen iets minder duidelijk.
Met de Nikkor 300mm/4.0 lijkt me verder niets aan de hand te zijn. Als je daar onscherpe opnamen mee hebt, ook met een 1/2000 sec. kan het zijn dat de focus iets anders heeft genomen dan wat jij verwacht. In de gebruiksaanwijzing staan voorbeelden waarbij het verkeerd kan uitpakken. Heb je dat hoofdstuk wel eens gelezen?

Vooralsnog geven jouw foto's mij weing aanleiding te veronderstellen dat er iets met de D7000 aan de hand is, maar juist veeleer een gebrek van jezelf aan fotografische kennis, kunde / ervaring die tot dit resultaat leidt. Wel met de restricties die ik al gaf ten aanzien van de 16-85mm. Het meest simpele is dan ook om even de 18-105mm van je kennis te gebruiken. En een test vanaf statief en VR uit, om je eigen fotografische beperkingen zoveel mogelijk uit te sluiten.

Hoe kleiner pixels zijn, hoe eerder fouten gaan opvallen als we telkens beeld pixel peepend op 100% gaan beoordelen.
Stel dat pixels zo groot worden als moleculen en we gaan dat op moleculair niveau bekijken, lijkt het net of je nooit een scherpe opname zal hebben, omdat elke oneffenheid in beeld zich al gauw over meerdere "beeld-moleculen" verspreiden.
Maak eens daadwerkelijk een foto-afdruk op 20x30 cm (of groter) en kijk wat dat oplevert.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jan 04 2012 2:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 04 2012 1:59 pm

Stephan_D7K schreef:Jouw foto van de aanlegsteiger met de D7000 is niet scherper of onscherper dan dezelfde foto genomen met de D90 + 18-105, ik vermoed dus dat het meer met de lens te maken heeft dan met de camera.
Ik vond ze inderdaad geen van beide een goed beeld geven. Of dat dan ligt aan de lenzen of aan de kunde van de fotograaf is dan nog iets om te bedenken, omdat ik met de opname van de geparkeerde auto's in ieder geval wel een scherpe opname heb gezien. De andere foto met de D7000 van geparkeerde auto's is opvallend sterk bewogen (bewegingsonscherpte van de gebruiker), zoals eigenlijk het merendeel van de foto's, dus het ontbreekt IMO nogal wat aan fotografische kunde in plaats van dat je dat aan de apparatuur zou kunnen toeschrijven.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 05 2012 1:58 am

MattvanIJpen schreef:De knoop is dankzij jullie doorgehakt en mijn D7000 gaat de verkoop in. Door de stijgende prijzen zijn ook de biedingen op MP wat hoger en hoef ik er gelukkig niet te veel op in te leveren. Foka in Rotterdam heeft de Nikon camera's grootschalig ingekocht en biedt de D90 uit voorraad aan voor EUR 600,-.
Ik heb mijn stem nu uitgebracht op 'ontevreden' ( hoop dat jullie dit begrijpen ) en hoop met de D90 het foto plezier weer terug te krijgen. Ik zal jullie de resultaten niet onthouden.

Groeten, Matthieu
Ik heb het draadje net globaal doorgelezen met jouw geval in het bijzonder, en ik zie eerlijk gezegd niet waarom je je D7000 zou weg moeten doen (of zelfs NSP bezoeken!) op basis van de getoonde foto's. De meeste foto's is een aanwijsbare gebruikersfout de oorzaak van onscherpte. Er blijven er niet zo veel over om als basis te dienen voor een verkoop. Ik zou eerst eens beter kijken naar die camera en de foto's die je ermee maakt. Ik denk dat het veelal neerkomt op onvoldoende kennis van fotograferen van jouw kant, en daar zul je met de D90 wellicht iets minder duidelijk de gevolgen van zien, maar dat komt vooral omdat de D90 minder details vastlegt.

Fotograferen is niet een dure camera kopen met dure objectieven en je haalt goede resultaten. Fotograferen moet je echt leren. In ieder geval als je constante kwaliteit wilt leveren. Ik vond het persoonlijk leuk om dat proces van leren te doorlopen en ben altijd tevreden geweest met mezelf als ik terugkeek naar foto's die ik daarvoor maakte. Ze werden steeds beter. Ik maakte en maak dus nog steeds progressie. Zowel wat techniek betreft als wat composities betreft. En dat is voor mij ook een leuk onderdeel van mijn fotografiehobby; e bent niet snel uitgeleerd!

Ik zou die D7000 in ieder geval nog een tijdje houden; die camera kan altijd nog verkocht worden!

Tip: ga eens naar een van onze club- of forumuitjes. Dan loop je mee met mensen die je wellicht wat verder kunnen helpen. Die willen meekijken naar je resultaten, die eventueel een ander objectief willen uitlenen, etc. En nog gezellig ook!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Las2
Forumlid
Forumlid

Bericht door Las2 » do jan 05 2012 6:51 am

MattvanIJpen schreef:De knoop is dankzij jullie doorgehakt en mijn D7000 gaat de verkoop in. Door de stijgende prijzen zijn ook de biedingen op MP wat hoger en hoef ik er gelukkig niet te veel op in te leveren. Foka in Rotterdam heeft de Nikon camera's grootschalig ingekocht en biedt de D90 uit voorraad aan voor EUR 600,-.

Groeten, Matthieu
Matthieu,
Rene hier. Ik heb de D 90 body bij mediamarkt Utrecht voor € 499,,-. Scheelt toch € 100,-

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » do jan 05 2012 7:29 am

Goedemorgen, als die gebruikersfouten allen slechte foto's opleveren ben ik klaar met de D7000 en is dit nogmaals geen geschikte camera voor mij. Ik lees over de D90 vrijwel geen dezelfde problemen terwijl er daar duizenden meer van verkocht zijn en van de D7000 ben ik toch echt aardig wat tegengekomen. (niet alleen hier) Wellicht allemaal gebruikersfouten, maar voor mij een reden om afstand te doen van een camera die in mijn ogen alleen geschikt is voor gevorderde fotografen die exaxt weten wat ze doen. Mocht ik met de D90 toch weer dezelfde problemen krijgen ( ik denk persoonlijk van niet, gezien een aantal D90 eigenaren die ik ken minder verstand hebben van fotografie, geen afwijkende instellingen hanteren en standaard rag scherpe plaatjes schieten in Jpeg ) kan ik alsnog een cursus fotograferen gaan volgen of terugstappen naar een Coolpix..

Rene, Bedankt voor de MM tip!!

Vr. Gr Matthieu

Ps Ik zal zeker zo eerlijk zijn het ook te melden als ik dezelfde problemen hou met de D90!

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » do jan 05 2012 9:52 pm

Als je onverhoopt toch mocht overgaan tot verkoop/inruil, dan zou ik persoonlijk toch gaan voor een D300s. Dat is een redelijk gelijkwaardige camera.
Een D90 is toch weer een stap achteruit. Een D300s biedt meer mogelijkheden tot instellen, beter en snellere beeldverwerking, weatherseal en AF finetune.
Ik ben het echter wel eens met stephan. Verwacht geen wonderen. Je moet toch echt zelf leren fotograferen.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » do jan 05 2012 10:19 pm

Er is een heel goedkope manier om de 'scherpte' van je beelden te verhogen en 'betere' opnames te maken zonder je D7000 te moeten verkopen. Kies in het menu een lagere resolutie voor de opname en houd het daar bij. Pas als dat met meer dan 90 % van de opnames goed gaat, verhoog dan de resolutie waarmee je werkt.

Ik realiseer me dat dit niet werkt met RAW opnames. Maar wie weet kun je hiermee met meer plezier fotograferen. Ik heb nog geen slechte gevoelens bij de opnames met m'n 885 (3MP) of - zeker niet - D50 (6MP) t.o.v. nu een D700. Sterker nog, op pixel niveau is die D700 niet veel meer dan 2x de D50 op een 2x zo groot oppervlak dus identiek (op ruisniveau zijn er wel verschillen ..). En het verschil van 16 MP (D7000) en 12 MP (D300S, D700) is marginaal vanwege het kwadratische oppervlakte effect.

Edit: of houd op met pixel peepen! Ik heb nu ook met veel plezier een AW100 met 16MP maar het heeft echt geen zin de foto's daarvan op pixelniveau te bekijken. Ga weer net als de oude kleinbeeldfotografen van de jaren 30 naar het volledige beeld en houd het daarbij.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » do jan 05 2012 10:39 pm

Houdt rekening dat de getoonde foto's slechts enkele voorbeelden zijn. Ik heb met de 300mm niet vanuit de hand gefotografeerd, maar vanaf een rijstzak op de auto portier. Verder heb ik vanaf f4.0 tot f22.0 op elke tussenliggende diafragma stand en sluitertijden hoger dan 1/1000e een foto gemaakt van een stenen paaltje op nog geen 6 meter afstand en daarbij ook geen 1 scherpe foto. ( ook alle af opties geprobeerd ) Als je nu een mislukte foto hebt vanwege moeilijke omstandigheden vind ik het wat anders, maar als je op klaarlichte dag met de normale instellingen op 16 mm niets scherp krijgt op een foto, houdt het voor mij echt snel op! Ik heb geen zin om voor iedere foto die ik maak complete wiskundige berekeningen erop los te laten en dan ook nog rekening moeten houden dat een D7000 toch nog net even anders werkt. Ik heb gistermiddag de 16-85 lens op de D90 van mijn broer uitgetest om zeker te zijn dat ik niet nog (in mijn ogen een voor mij zeer ongeschikte camera koop) en gewoon haarscherpe plaatjes in Jpeg zonder enige ingewikkelde nabewerking. Ik heb dankzij Rene bij MM Utrecht nog een D90 kunnen vinden voor eur 550,- en heb morgen een koper voor de D7000. Ik zal absoluut toegeven dat ik nog ontzettend veel moet leren, maar het moet wel leuk blijven. Het blijft een hobby voor mij. Zoals door een aantal van jullie eerder in dit draadje aangegeven mislukt circa 80% van je D7000 foto's i.t.t. minder pixelgevoelige camera's waar het 20% is. Persoonlijk wil ik gewoon meerdere mooie kiekjes maken in een mooi land en hoef ik niet 1 superfoto te hebben waar ik jaren voor heb moeten oefenen. Als ik bij wijze van spreken op de auto stand van de D90 een scherpere foto maak dan op de M stand van de d7000 leg ik me hier bij neer, hoe jammer ik dat zal vinden. Daarbij vind ik het zeer frapant dat niemand reageert op mijn eerdere bericht dat er over de duizenden meer verkochte D90's nooit soortgelijke probleemgevallen worden genoemd en er op dit forum zelfs een poll en bericht gestart wordt (niet door mij!!) of de D7000 nu wel een goed product is... Maar te zwijgen over de rest van het internet...Blijft typisch en mijns inziebs bizar dat er zoveel twijfel is over een camera van bijna 1.000 euro.
Hoe dan ook hoop ik met de D90 weer mooie kiekjes te kunnen maken en veel te kunnen leren.

Groeten, Matthieu

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » do jan 05 2012 11:41 pm

Jammer en triest Matthieu, dat de D7000 en jij geen vrienden zijn geworden.
Wat zou ik ook balen en nijdig zijn. :evil:
Ik snap je betoog, en zie dat je al je definitieve beslissing hebt genomen.
Rest mij je veel succes te wensen met de D90, en ik hoop voor je dat je het plezier in de fotografie snel weer terugvind.

Vrgr
Tiny

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » vr jan 06 2012 12:21 am

Matthieu, jammer dat het zover heeft moeten komen maar ik begrijp je wijze van handelen. Ik zelf wil nog niet opgeven. Ik kom van een D3100 waar ik tot op heden betere resultaten mee boekte dan met de D7000. Aan deze wetenschap heb jij allemaal niets. Ik hoop dat je het plezier weer terug gaat vinden met de D90.

Jan
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » vr jan 06 2012 12:24 am

al heel lang telkens die discussies over onscherpe foto's met de D7000 :evil:
ik ben dan misschien wat ouderwets, maar als je een foto neemt, dan kijk je toch door de zoeker? en dan zie je toch al waar de focus ligt? Ik kan me niet voorstellen dat je dan op een gegeven moment niet leert wanneer het fout en wanneer het goed gaat.
Ik zit er ook wel eens naast met scherpstellen, maar dan gaat het om bewegende onderwerpen met de AF op meerdere AF-punten, bijvoorbeeld. Daar kijk ik dan ook niet van op, al is het wel heel erg jammer soms....
Maar ook in deze discussie blijkt weer: heel veel tevreden gebruikers, maar de meeste reacties gaan over die enkele ontevreden gebruikers.
Dus laat ik ook even weten dat ik een zeer tevreden gebruiker ben van de D7000, een dijk van een camera, waar ik nog lang niet over uitgeleerd ben!
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » vr jan 06 2012 1:41 am

Stephan_D7K schreef:Google maar eens focus problems D90 dan kom je ook een hele waslijst met forumberichten en artikelen tegen over problemen met de D90 en zo zal je ongetwijfeld over elke camera van welk merk dan ook probleem verhalen kunnen vinden op het internet.
Voor de grap even gedaan:

focus problems D90 950.000 hits
focus problems D7000 303.000 hits
focus problems D300s 261.000 hits
focus problems D700 301.000 hits
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 06 2012 1:44 am

De D90 bestaat al een tijd. Idem de D300s en de D700. En hoeveel van die hits zijn een gevolg van een probleem met de hardware en niet van de gebruiker erachter. Zegt wat mij betreft niet zo heel veel...

Maar als het wat zou zeggen is het leuk te zien dat ik de beste camera heb. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”