D7000 'object in focus val' opzetten uiteindelijk gelukt.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D7000 'object in focus val' opzetten uiteindelijk gelukt

Bericht door JanR » ma feb 13 2012 1:36 pm

Beest kan geweldig klimmen en is heel vindingrijk 8)

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » ma feb 13 2012 3:22 pm

Flip,
bedankt voor de goeie tip,
zal zien wat ik eraan kan doen.

Katten zijn hier normaal geen probleem,
de vogels kennen het klappen van de zweep,
we hebben zelf 7 katten, er zijn minstens evenveel buurjongens, die wel eens over de omheining komen.
In de lente valt er soms een jong vogeltje ten prooi van de katten, daarbuiten zeer zelden,
de vogels zijn op hun hoede.
Mochten er desondanks, in deze periode, toch slachtoffers vallen onder de vogels, dan stop ik het voeren in de tuin onmiddellijk.
Een foto is mij het leven van een vogel niet waard.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » ma feb 13 2012 4:04 pm

Beide foto's,
70 mm. brandpuntafstand.
168 mm. focus afstand.
F5.6
1/500 sec.
ISO 1800

Foto 1.
Eerst poseren voor de foto...

Afbeelding

Foto 2.
... en dan eten.

Afbeelding
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » ma feb 13 2012 4:30 pm

flitslicht schreef:Mooie plaat, de omgeving oogt zo een stuk natuurlijker. Wat me nog stoort is die enorme berg vogelzaad. Je zou zo'n steen moeten nemen en kijken of je daar vlak achter een richeltje een voor de camera onzichtbaar gat kan maken (of en paar stenen strategisch neerleggen) zodanig het voedsel aan het oog onttrokken is maar je wel nog de pootjes van het beestje helemaal ziet.

Als er een kat in het spel is kan je zoiets eventueel op een paal maken.

En ja, ik ben van de werkverschaffing :lol:
Maar toch dan ben je de compositie zo aan het arrangeren dat het niet natuurlijk meer oogt.
Maar dat is mijn bescheiden mening.
En jij schuift waarschijnlijk ook makkelijker aan als er een rijk gevulde dis voor je neus staat :wink2:

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » ma feb 13 2012 4:55 pm

Wat poezen betreft en vogels voeren.. hier hebben we een standaard (grote, luxe met rieten dak..) voederpaal genomen, paal eruit, nieuwe paal erin maar dan eentje van 2meter 70 hoog. Onderkant overzetten en staat stabiel als een huis. 30-tal centimeter onder het voedergedeelte een grote ronde (wiebel..) cirkel. 't Was simpel te doen en staat ondertussen al jaren.

In de kleine voederpaal wel, maar in deze heeft nog nooit een kat geprobeerd in te klimmen - als het goed is... Idee voor het geval dat?
Groet, Jeroen

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » ma feb 13 2012 4:58 pm

pacha schreef:Jeroen S,
bedankt om dit experiment te volgen, en te beoordelen.
ik leer hiervan, en 't is een stimulans om er mee door te gaan.
Kijk niet alleen mee omdat ik het leuk vind je te volgen... ik steek er wat van op ook :) .

Groet, Jeroen

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma feb 13 2012 5:12 pm

JanR schreef:
flitslicht schreef:Mooie plaat, de omgeving oogt zo een stuk natuurlijker. Wat me nog stoort is die enorme berg vogelzaad. Je zou zo'n steen moeten nemen en kijken of je daar vlak achter een richeltje een voor de camera onzichtbaar gat kan maken (of en paar stenen strategisch neerleggen) zodanig het voedsel aan het oog onttrokken is maar je wel nog de pootjes van het beestje helemaal ziet.

Als er een kat in het spel is kan je zoiets eventueel op een paal maken.

En ja, ik ben van de werkverschaffing :lol:
Maar toch dan ben je de compositie zo aan het arrangeren dat het niet natuurlijk meer oogt.
Maar dat is mijn bescheiden mening.
En jij schuift waarschijnlijk ook makkelijker aan als er een rijk gevulde dis voor je neus staat :wink2:
Er zijn diverse ethische dilemma's in het spel.

Ten eerste heb ik onlangs nog €1000 uitgegeven om die &%$#@!K#T duiven van de gevel te weren, want die scheten de hele boel onder. Dus vette duiven bij een enorme berg zangzaad hoeft van mij persoonlijk niet. €100 per duif! Maar dat terzijde.

Dus ten eerste is er het idee dat een foto van een dier altijd 'natuurlijk' moet zijn. We leven in een land waar een keurig aangeharkt gazon al als 'natuur' geldt en, een beetje kort door de bocht, de huidige staatssecretaris een paar bevriende schapenboeren een miljoenensubsidie geeft om een hek om hun weiland te zetten zodat ze het een naruutgebied kunnen noemen. Natuur hier is een cultuurlandschap, inclusief de Ooostvaardersplassen.

Ten tweede is er een heftige discussie onder 'wildlifefotografen' waarin de ene factie aas neerlegt voor roofvogels en de andere factie dat sterk veroordeelt. Analoog mag Pacha dus wel roodborstjes voeren (beestjes hebben wat extra's nodig in de winter), maar er geen camera op richten.

Ten derde zijn er de beesten zelf, die er gewoon het beste van maken. Hier een foto waar sommige mensen heel heftig op reageren als in 'Ooh het arme beestje'...:

Afbeelding

...terwijl het enige wat de koet doet is 'moderne bouwmaterialen' gebruiken. Wij leven ook niet meer in grotten, toch? Waarom mag zo'n vogel dan niet ook meedoen in de moderne maatschappij?

Ten vierde zou ik het, als ik hier echt mee bezig was, doortrekken en het roodborstje proberen in een setting van roestvrijstalen onderdelen of wat dan ook te fotograferen. Foto's van roodborstjes zijn er genoeg, daar hoef je geen duizenden euro's aan uit te geven en uren tijd in te steken. Gewoon downloaden: http://www.google.nl/search?q=roodborst ... 80&bih=875

Dus nu snel een 10 meter hoge paal in je tuin zetten, ingesmeerd met groene zeep en voorzien van een douche die aangezet wordt door een bewegingsmelder. Prachtige vogelfoto's en als bonus een frisruikende kat :lol:

LOL

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » vr feb 17 2012 12:33 pm

Het kleine Pimpelmeesje weet niet wat eerst kiezen.
Hij zou best snel kiezen, want straks komen de grotere vogels hun deel opeisen,
en dan trekt hij aan het kortste eind.

Het is belangrijk bij de 'catch in focus' techniek, om het focuspunt te leggen, zodanig dat de camera niet blijft knallen, zonder dat er een vogeltje in beeld is.
Hier ligt het focuspunt net iets hoger dan de voerderplaat.
Er moet voldoende afstand tot de achtergrond zijn, zodat deze niet in focus is.
Dan zal de camera pas knallen, wanneer er iets binnen het focuspunt komt, in dit geval een vogeltje,
maar het kan om het even wat zijn, zodra de camera een voorwerp binnen het focuspunt detecteert ontspant de sluiter.
Net zolang tot het voorwerp in focus is,
of tot het vooraf bepaald maximaal aantal opeenvolgende foto's is bereikt.
Heb het maximum op 20 ingesteld.
Soms is het vogeltje na 2-3 foto's reeds weg, dan blijft de camera actief to det volgende in focus komt, en tot de 20 foto's zijn genomen.
Soms blijft het vogeltje in focus, tot de 20 foto's zijn opgebruikt.
De camera zal dan niet meer knallen, wat er ook in focus komt.
Even uitzetten en terug aan, is voldoende voor een volgende serie foto's.
Een regelmatige controle is dus aangewezen.

Afbeelding

Het vogeltje zit net buiten het scherpstel veld.
Bij het bepalen van het scherpstelpunt bepalen, kan je moeilijk voorzien waar het vogeltje zal gaan zitten.
't is een beetje gokken, en een kwestie geluk.
In dit geval was het vogeltje weg na de eerste foto,
soms begint het vogeltje te eten, dan is er veel meer kans, dat het beter in focus komt.
Zoals het koppel Turkse tortels wat even later komt.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » ma feb 20 2012 11:46 am

Afbeelding

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » di feb 21 2012 10:32 am

Samen op de foto.

Afbeelding

Catch in focus techniek.(Focus trap)
Afstand sensor tot focuspunt 224cm.
Brandpunt afstand 112mm.
Belichtingscorrectie -1.67
112mm.
f9
1/800"
ISO 900

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”