24mm F3.5 tilt-and-shift lens van Samyang
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: zo jammer dat er ...
Martijn,
Deels eens, bedenk het volgende:
-bij een korter brandpunt wordt het steeds lastiger een grote beeldcirkel te produceren.
-door slim te verstellen kan je met een PC lens een grotere beeldhoek bereiken dan met een "vaste" lens.
Groeten, Gijs
Deels eens, bedenk het volgende:
-bij een korter brandpunt wordt het steeds lastiger een grote beeldcirkel te produceren.
-door slim te verstellen kan je met een PC lens een grotere beeldhoek bereiken dan met een "vaste" lens.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: 24mm F3.5 tilt-and-shift lens van Samyang
- Léon Obers
- Forumlid
Gefeliciteerd.
Laat je ook wat ook wat resultaten zien na je eerste testjes?
Vriendelijke groet, Léon Obers
BMW heeft ook een automobielfabriek in China.emdeklerk schreef:Maar ik deel de argwaan en het wantrouwen jegens China met Gobert.
De BMW's die uit die fabriek komen zijn: Made in China.
De wagens worden volgens -naar ik aanneem- Duitse normen gebouwd.
Ik verwacht dat Chinees Nikon-spul volgens Japanse normen wordt gebouwd.
Er zijn Leica's met de gravering: Made in Canada.
Deze camera's en objectieven golden als "minder" dan de Duitse equivalenten.
Inmiddels is dit ook wel aardig bijgesteld.
Ik geef toe, een Leica met: Made in China. Het is wennen.
-
- Forumlid
Nou, echt noemenswaardig zijn de resultaten niet.Léon Obers schreef:Gefeliciteerd.
Dit onjectief heeft een flinke leercurve.

Heel wat gepruts vanmiddag, ook veel geleerd.
Maar ik heb er nog geen scherpe foto er mee kunnen maken.

Bij thuiskomts bleek toch iedere keer het scherptepunt verkeer, of zelfs helemaal nergens te liggen.

Maar wel de kracht van de shift functie ontdenkt.
Dit is een panorama gemaakt door horizontaal te shiften, maar ook hier lag de scherpte verkeerd. Hij ligt helemaal vooraan op het pad.

Morgen nieuwe dag nieuwe kansen.

- Léon Obers
- Forumlid
Stel scherp met hulp van LiveView en zoom in naar verschillende plekken om de verstelling te optimnaliseren. Dat gaat wellicht meer secuur dan via het matglas.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Goeie tip van Leon, maar ik vraag me toch af hoe het kan. Je scherpstelbolletje licht toch wel op als je bijvoorbeeld op een bepaald punt in het beeld scherp stelt. Dat was althans wel het geval bij mijn Arsat. Gewoon middelste scherpstelpunt nemen, scherpstellen. Hebbie een bolletje in de zoeker? Ja: scherp.Dit is een panorama gemaakt door horizontaal te shiften, maar ook hier lag de scherpte verkeerd. Hij ligt helemaal vooraan op het pad.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- Léon Obers
- Forumlid
Elektronische bolletjes hoeven niet altijd te kloppen. Net zo goed als bij een AF-scherpstelling je front- en backfocus kunt hebben, kan dat manueel met behulp van dat bolletje eveneens het geval zijn. Bovendien heb je bij een brandpunt van 24mm relatief meer marge in die scherpstelling door de scherptediepte dan bij een Arsat van 80mm, die bovendien iets lichtsterker is.
-
- Forumlid
Ik ben er nog steeds regelmatig mee aan het oefenen. Het shiften is op dit moment wel de meest gebruikte/bruikbare optie.
Met het tilten moet ik toch nog wat meer oefenen, om het scherpstelvlak zo te krijgen als ik wil.
Wel gewoon scherpstellen met Liveview, maar dat deed ik ook al in de getoonde foto.
Scherpstellen met de Arsat is wel een stuk eenvoudiger.
Maar ook daar geeft hij alleen een bolletje als er niet getilt is, op het moment dat je shit is het maximum haalbare 2 driehoekjes "> <".
Dus ook bij de Arsat doe ik bijna alles op liveview.
Groot verschil tussen de Arsat en de Samyang is dat bij het verstellen dan het diafragme, de focus van de Samyang verschuift, die van de Arsat blijft gelijk.
De Samyang is dus eigenlijk bijna alleen maar bruikbaar icm liveview.
Met het tilten moet ik toch nog wat meer oefenen, om het scherpstelvlak zo te krijgen als ik wil.
Wel gewoon scherpstellen met Liveview, maar dat deed ik ook al in de getoonde foto.
Scherpstellen met de Arsat is wel een stuk eenvoudiger.
Maar ook daar geeft hij alleen een bolletje als er niet getilt is, op het moment dat je shit is het maximum haalbare 2 driehoekjes "> <".
Dus ook bij de Arsat doe ik bijna alles op liveview.
Groot verschil tussen de Arsat en de Samyang is dat bij het verstellen dan het diafragme, de focus van de Samyang verschuift, die van de Arsat blijft gelijk.
De Samyang is dus eigenlijk bijna alleen maar bruikbaar icm liveview.
- Léon Obers
- Forumlid
Da's wel jammer dat de Samyang een merkbare focus-shift heeft afhankelijk van het gebruikte diafragma.yzf1kr schreef: Groot verschil tussen de Arsat en de Samyang is dat bij het verstellen dan het diafragme, de focus van de Samyang verschuift, die van de Arsat blijft gelijk.
Dat maakt het scherpstellen met tilt nog eens moeilijker.
Overigens komt die fout wel bij meer objectieven voor, maar bij een niet lichtsterk objectief van f3.5 wel meer opmerkelijk.
Hoe is de tolerantie van de "parallel" verstelling, in de zin van als te tilt-verstelling op 0 is ingeklikt, maar je gebruikt enkel de shift-verstelling, is het scherptevlak dan overal evenwijdig?
(Wellicht als er tevens sprake is van beeldveldwelving, moeilijk te beoordelen).
-
- Forumlid
Ik heb nog niets vreemds kunnen ontdekken bij het shiften, tot nu toe leek het scherptevlak gelijk te lopen.
Maar ik heb nog geen foto gemaakt dan een onderwerp waarbij zou kunnen opvallen.
Ik zal komende week eens kijken of ik tijd krijg om te testen.
Tot nu toe kan ik alleen zeggen dat dit objectief echt een landschaps/architectuur objectief is, en minder geschikt voor het creatieve portret en “miniatuurwerk”
Ook wijd open is hij niet bruikbaar, hij heeft nogal last van “ghosting”, bij lijnen met hoog contrast komt er een soort van lichte “spook lijn” bij waardoor het beeld veel te soft wordt, vanaf f/4 is dat effect weg.
Zo rond f/11 zit hij echt op het maximum wbt scherpte, misschien is het daarna nog hoger, maar op de D7000 gaat ook de diffractie weer flink meetellen, dus ik zie het verschil dan niet meer.
Tot nu toe ben ik niet ontevreden, maar het is niet zo’n budget topper als de 14mm en de 25mm van Samyang.
Ik zou wel eens een 24mm Nikon willen testen, kijken of die wel zo veel beter is, want daar verschillen de meningen nogal over.
Canon TS-E 24 f/3.5L II schijnt daarentegen toch wel van een hele andere klasse te zijn (ook wbt prijs).
Maar ik heb nog geen foto gemaakt dan een onderwerp waarbij zou kunnen opvallen.
Ik zal komende week eens kijken of ik tijd krijg om te testen.
Tot nu toe kan ik alleen zeggen dat dit objectief echt een landschaps/architectuur objectief is, en minder geschikt voor het creatieve portret en “miniatuurwerk”
Ook wijd open is hij niet bruikbaar, hij heeft nogal last van “ghosting”, bij lijnen met hoog contrast komt er een soort van lichte “spook lijn” bij waardoor het beeld veel te soft wordt, vanaf f/4 is dat effect weg.
Zo rond f/11 zit hij echt op het maximum wbt scherpte, misschien is het daarna nog hoger, maar op de D7000 gaat ook de diffractie weer flink meetellen, dus ik zie het verschil dan niet meer.
Tot nu toe ben ik niet ontevreden, maar het is niet zo’n budget topper als de 14mm en de 25mm van Samyang.
Ik zou wel eens een 24mm Nikon willen testen, kijken of die wel zo veel beter is, want daar verschillen de meningen nogal over.
Canon TS-E 24 f/3.5L II schijnt daarentegen toch wel van een hele andere klasse te zijn (ook wbt prijs).
-
- Forumlid
- Contacteer:
Opmerkelijk dat de ephotozine test opmerkelijk lovend is, met echt een topresolutie (over het scherpstellen wordt volgens mij niks gezegd). Het ligt toch niet aan jouw specifieke exemplaar? Bij mijn 35mm Arsat destijds was geen sprake van focusshift. Scherpstellen, dichtknijpen (meestal f8-f11) en afdrukken... Overigens zou ik de tilt faciliteit niet gebruiken. Ik zou de lens louter aanschaffen voor architectuurfotografie.
http://www.ephotozine.com/article/samya ... view-21853
http://www.ephotozine.com/article/samya ... view-21853
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
-
- Forumlid
- Contacteer:
Kun je uitleggen hoe dit werkt?
-
- Forumlid
Nee, ik lees het op meer forums. Hun lab-test resultaten stroken ook niet echt met de praktijk foto's.Jos schreef:Opmerkelijk dat de ephotozine test opmerkelijk lovend is, met echt een topresolutie (over het scherpstellen wordt volgens mij niks gezegd). Het ligt toch niet aan jouw specifieke exemplaar?
Ik kan in deze foto nou niet echt iets van de door hun beweerde scherpte terug vinden: http://www.ephotozine.com/articles/samy ... 222911.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik in praktijk merk is dat het lijkt alsof de lens op oneindig minder scherp is als op korte afstanden, dat zou hun meetresultaten verklaren. Vandaar dat de foto's van onderwerpen die relatief dichtbij zijn, wel scherp zijn.
Kijk eens naar deze, vind jij deze echt zo scherp? http://www.magezinepublishing.com/equip ... 222977.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is bij mijn 80mm Arsat ook zo, maar helaas niet bij de Samyang.Bij mijn 35mm Arsat destijds was geen sprake van focusshift. Scherpstellen, dichtknijpen (meestal f8-f11) en afdrukken...
De tilt functie is ook goed bruikbaar bij architectuur, vooral bij het fotograferen langs wanden vind ik het vaak een mooi effect geven.Overigens zou ik de tilt faciliteit niet gebruiken. Ik zou de lens louter aanschaffen voor architectuurfotografie.
In theorie zou dat werken, helaas heeft de Samyang maar een schaalverdeling die tot 1m gaat en daarna naar oneindig.
In praktijk moet je net iets voor oneindig zitten voor een scherp beeld.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op di jun 04 2013 7:49 am, 2 keer totaal gewijzigd.