Kapotte AF (SWM) AF-S 300mm f4

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Kapotte AF (SWM) AF-S 300mm f4

Bericht door Riemke » vr apr 05 2013 9:31 am

Moderne objectieven worden door de vele electronica die er in zit steeds duurder, maar ook kwetsbaarder.Goed, je krijgt als je in NL koopt twee jaar garantie, maar ik heb zelf helaas meegemaakt dat een objectief met SWM kort na de garantieperiode defect raakt en de reparatiekosten zijn hoog. Van Nikon krijg je zes maanden garantie op de reparatie. Daarna is al het risico weer voor jezelf.
Wat mij een bijkomend probleem lijkt (en daar heb ik eigenlijk nog niemand over gehoord), is dat zo'n objectief na reparatie moeilijk te verkopen zal zijn. Een koper zal altijd vragen naar de reden van verkoop en kan aan de hand van het serienummer checken bij het NSP in Beverwijk of er ooit problemen met het objectief geweest zijn. Als dit het geval is zal een koper afhaken of flink wat aan jouw verkoopprijs willen doen.
Heeft iemand daar wel eens bij stilgestaan?

Ik heb inmiddels na alle SWM problemen die ik gehad heb een apparatuurverzekering afgesloten, zodat ik weer onbevangen met mijn hobby bezig kan zijn. Het werkt nl absoluut niet lekker als je geen vertrouwen meer hebt in je spullen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » vr apr 05 2013 9:38 am

Als je hem wil verkopen zal dat niet zijn om die kapotte swm die is immers net gerepareerd. ik zal dat juist noemen in een advertentie.
en ik denk dat nog geen 5% bij nsp het serenummer na trekt. (vraag me af of ze die info wel zomaar mogen geven. )
Als het om de supertele met vaste f misschien wel. (als het om duizende €gaat)

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr apr 05 2013 11:01 am

Waarom zou NSP die info niet mogen geven? Vanuit de klant gezien is het m.i. alleen een risico-inventarisatie.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr apr 05 2013 12:36 pm

Een nieuwe werkgever mag ook niet zomaar medische gegevens bij de dokter opvragen omdat hij wil weten wat voor medische achtergrond zijn. nieuwe werknemer heeft. onder het mom van " risico-inventarisatie."

Heb je het al eens gedaan? info opvragen van een objectief dat niet op jou naam staat.?

overigens heb je niks aan die info. kan zijn dat dhet objectief helemaal niet geregistreerd staat. en zo ja. wie zegt dat het objectief daar altijd in onderhoud/ dan wel niet gerepareerd is.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr apr 05 2013 12:55 pm

Riemke schreef:Een koper zal altijd vragen naar de reden van verkoop en kan aan de hand van het serienummer checken bij het NSP in Beverwijk of er ooit problemen met het objectief geweest zijn.
Zoals al opgemerkt mag Nikon aan een nieuwe koper geen gegevens verstrekken wat van wat er in het verleden met vorige gebruikers aan reparaties is geweest. Dat is wettelijk zo geregeld in de wet op persoonsgegevens.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr apr 05 2013 2:15 pm

Léon Obers schreef:
Riemke schreef:Een koper zal altijd vragen naar de reden van verkoop en kan aan de hand van het serienummer checken bij het NSP in Beverwijk of er ooit problemen met het objectief geweest zijn.
Zoals al opgemerkt mag Nikon aan een nieuwe koper geen gegevens verstrekken wat van wat er in het verleden met vorige gebruikers aan reparaties is geweest. Dat is wettelijk zo geregeld in de wet op persoonsgegevens.
Nikon verstrekt deze gegevens dus wel. Ik heb het aan de hand gehad met een 17-35 objectief. Hiervan was de SWM vervangen en kort daarna heb ik het objectief verkocht i.v.m. aanschaf 17-55. Ruim een half jaar na verkoop werd ik benaderd door de koper dat ik een ondeugdelijk product had verkocht. De SWM was opnieuw defect en via Nikon had hij vernomen dat er al eerder SWM problemen waren geweest met het objectief.
Aangezien koper bij mij thuis was geweest en het objectief uitvoerig had getest en goed had bevonden ben ik hier verder niet op ingegaan. (Koper wilde mij het defecte objectief teruggeven en zijn geld terug)

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr apr 05 2013 2:22 pm

dan was de koper op dat moment eigenaar van het objectief. (al betweifel ik of nikon dit dan alsnog mag vertellen)
maar je kan niet zomaar iemands anders objectieven navragen. dat zou niet mogen.

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » vr apr 05 2013 2:31 pm

Dames en heren fotografen
Sorry dat ik het zeg. Maar als ik dit zo allemaal lees, vele klachten over defecte afs motoren. Al dan niet binnen de garantie moet ik toch eerlijk bekennen dat de kwaliteit van deze peperdure objectieven shit is.

Groet.
Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr apr 05 2013 2:52 pm

plincky schreef:dan was de koper op dat moment eigenaar van het objectief. (al betweifel ik of nikon dit dan alsnog mag vertellen)
maar je kan niet zomaar iemands anders objectieven navragen. dat zou niet mogen.
Je wil toch alleen maar weten of het objectief bekend is w.b. reparaties bij Nikon? Net zo als je bij aankoop van een tweedehandsobjectief a.d. hand van het serienummer even checkt of het niet als gestolen staat geregistreerd.(ik doe dat tenminste wel als ik iets van een onbekende overneem)

@Dick: Als ik me niet vergis heb jij ooit ook AF-S problemen gehad, maar was dat (gelukkig) nog in de garantieperiode?

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr apr 05 2013 3:02 pm

gestolen wel ja, maar reparatie niet. en zoals ik al eerder vermelde dat ze dat echt niet mogen vrijgeven aan vreemden.

reparatie kan natuurlijk ook verschillende oorzaken hebben. wil niet zeggen dat een objectief dan meteen is afgeschreven als er een ringetje word vervangen door bv uitdroging.

maar snap ook niet dat Nikon zo kort garantie geefr op peperdure objectieven. vind persoonlijk dat de SWM wel iig 3jaar intensief gebruik mee moet gaan en ze daar iig wel garantie op moeten geven.
Bij mij net aanggekochte Sigma zit 3 jaar garantie. dat is toch een stukbeter.

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » vr apr 05 2013 3:24 pm

Klopt riemke.

Ik was na vier maanden de sigaar met een piepende AFS motor.

Gr Dick

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr apr 05 2013 3:30 pm

dick schreef:Klopt riemke.

Ik was na vier maanden de sigaar met een piepende AFS motor.

Gr Dick
Is het objectief toen gerepareerd of vervangen voor een nieuw exemplaar Dick?

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » vr apr 05 2013 4:32 pm

Het objectief is gerepareerd, daarna direct verkocht/ingeruild.

Gr Dick

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » do mei 09 2013 11:28 am

Sinds een paar dagen heb ik de lens weer in mijn bezit. De lens is voorzien van een nieuwe SWM motor. De webwinkelier Hong Sien Kwee heeft , in plaats van de 522,- euro die Nikon Service Center Beverwijk berekende, slechts 120 euro berekend. Tevens nam hij de verzendkosten van en naar Singapore voor zijn rekening.
Hong Sien Kwee heeft zich voor de zoveelste keer van zijn beste kant laten zien en verdient een grote pluim!! Ik kan jullie hem aanraden als betrouwbare leverancier van Nikon producten, tegen een zeer lage prijs.
Hong Sien Kwee, HULDE!
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door bjornc » do mei 09 2013 11:37 am

Dat valt inderdaad reuze mee!
Je zou haast overwegen om alle reparaties via zijn kant te laten doen.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”