Instellingen Nikon D3100 Body
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Instellingen Nikon D3100 Body
Wat ik nu zie, is dat er vanaf statief wel scherp geschoten wordt.
Dat het scherpstelpunt dan niet exact op de ogen ligt is dan pech, of een keuze.
Als ik dit resultaat met de voorgaande platen vergelijk, dan denk ik dat TS moet oefenen om de camera stil te houden wanneer uit de hand geschoten.
Dat het scherpstelpunt dan niet exact op de ogen ligt is dan pech, of een keuze.
Als ik dit resultaat met de voorgaande platen vergelijk, dan denk ik dat TS moet oefenen om de camera stil te houden wanneer uit de hand geschoten.
- staal571
- Forumlid
- Contacteer:
Priscilla schreef:Hallo,
Nou zal ik het eens even uitleggen ook al weet ik dat ik dat niet moet doen !!
Priscilla
Priscilla, dan bij deze sorry als ik je te hard heb aangepakt of verkeerd hebt beoordeeld, het kwam aan de hand van je vele vragen een beetje zo over, ik wil niemand kwetsen en ben zelf ook ooit 40 jaar terug beginneling geweest, alleen was het toen wat makkelijker, je kon alleen met de sluitertijd en het diafragma wat doen, en wat experimenteren met verschillende iso/asa filmpjes.
tegenwoordig zitten er teveel mogelijkheden op een camera, eigenlijk zou iedereen eerst een tijdje analoog moeten werken , ik heb dat 2 jaar geleden gedaan met een aantal nieuwe leden van de fotoclub waar ik toen lid van was, ik heb ze allemaal een Pentax ME in de hand gedrukt gevuld met een overjarige diafilm waar ik toen nog een koffer vol van had liggen en we zijn een middag op stap geweest, erg leerzaam.
Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Hallo,
Wat is buiten de Adobe Photoshop (en lightroom en elements) nou een goed bewerkingsprogramma.
Maakt niet uit of deze geld kost.
Groetjes Priscilla
Wat is buiten de Adobe Photoshop (en lightroom en elements) nou een goed bewerkingsprogramma.
Groetjes Priscilla
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wat wil je precies doen met dat programma?Priscilla schreef:Hallo,
Groetjes Priscilla
Want Photoshop en Lightroom zijn geen 'gelijkluidende' bewerkingsprogramma's.
Van Nikon zelf heb je nog Capture NX (maar die ken ik zelf niet) bijvoorbeeld.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Aperture
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Ik wil ermee de foto aanpassen zodat de kleuren mooier worden en waarmee ik de achtergrond aan kan passen.
Op bijvoorbeeld de foto's op de eerste pagina zie je een schaduw op de achtergrond band die wil ik eruit hebben.
Ik heb alles er al voor geprobeerd maar niets lukt of wordt mooi !!
Op bijvoorbeeld de foto's op de eerste pagina zie je een schaduw op de achtergrond band die wil ik eruit hebben.
Ik heb alles er al voor geprobeerd maar niets lukt of wordt mooi !!
beter gezegd wil de achtergrond netjes in een kleur zonder dat de foto nep wordt
- DannySan
- Clublid
Zoiets zou kúnnen in Photoshop (als je daar kundig genoeg in bent); maar eigenlijk moet je de foto dan al maken zónder slagschaduw, dan hoef je dat achteraf ook niet weg te halen.
En daar komt toch echt de opzetflitser om de hoek kijken...
En daar komt toch echt de opzetflitser om de hoek kijken...
Oke kan dit niet komen omdat ik een erg groot raam in de kamer heb en daar tegenover staat het doek?
-
- Forumlid
Een flitser en andere licht sterkere lens word het al een stukje makkelijker qua sluitertijd. En anders extra verlichting in de studio dan hoef he de interne flitser ook niet te gebruiken. Niet raar bedoeld maar als je een diploma hebt gehaald voor fotobewerking en je kan de achtergrond nog niet eens aanpassen dan lijkt me dat geen complete opleiding.
Ik wert niet welk programma je gebruikt om te bewerken maar op youtube staat een wereld aan tutorials. Heb je meer aan dan die opleiding denk ik.
Overigens als je op de achterkant van je d3100 kijkt staat een knopje <-i-> als je in de standen p s a m werkt heb je meteen al je instellingen onder dat knopje as je daar op drukt. door middel van de vierpunt druk toets kan je dan alles selecteren. Wil je sneller werken dan zit er nog een knopje onder de flitser knop hier kan je ook nog iets aan toewijzen.
Wederom kan je dit soort basic settings ook op youtube vinden. Ik zou zeggen kijk eens er gaat een wereld voor je open.
Verder moet je echt de belichtings driekhoek in je hoeft hebben zonder maak je het je zelf heel moeilijk.
Gr peter
Ik wert niet welk programma je gebruikt om te bewerken maar op youtube staat een wereld aan tutorials. Heb je meer aan dan die opleiding denk ik.
Overigens als je op de achterkant van je d3100 kijkt staat een knopje <-i-> als je in de standen p s a m werkt heb je meteen al je instellingen onder dat knopje as je daar op drukt. door middel van de vierpunt druk toets kan je dan alles selecteren. Wil je sneller werken dan zit er nog een knopje onder de flitser knop hier kan je ook nog iets aan toewijzen.
Wederom kan je dit soort basic settings ook op youtube vinden. Ik zou zeggen kijk eens er gaat een wereld voor je open.
Verder moet je echt de belichtings driekhoek in je hoeft hebben zonder maak je het je zelf heel moeilijk.
Gr peter
Gisteren heb ik via de instellingen van Danny een betere foto kunnen maken en geplaatst.
Nu heb ik het geprobeerd met in zoomen in dezelfde instellingen als gisteren.
Nu heb ik gezien dat de foto erg wazig is..
Komt dat door het inzoomen of moet ik met de camera gewoon dichter bij iemand komen.
Ik heb de 1/125 en de F9 geprobeerd
Zijn misschien voor jullie de meest logische dingen maar ik vindt het nog steeds lastig
Nu heb ik het geprobeerd met in zoomen in dezelfde instellingen als gisteren.
Nu heb ik gezien dat de foto erg wazig is..
Komt dat door het inzoomen of moet ik met de camera gewoon dichter bij iemand komen.
Ik heb de 1/125 en de F9 geprobeerd
Zijn misschien voor jullie de meest logische dingen maar ik vindt het nog steeds lastig
- DannySan
- Clublid
Zoomen of dichterbij komen IS inderdaad niet hetzelfde (bij een zoomlens dan).
Zonder foto die bij je vraag hoort kunnen we dat niet echt goed zeggen.
Je spreekt over een sluitertijd die je hebt geprobeerd (1/125) en je hebt een diafragma geprobeerd (f/9); maar de rest vertel je er niet bij...
Het gaat weer over die belichtingsdriehoek Priscilla, je moet de verhouding snappen.
Wellicht helpt de CameraSimulator je verder, die vond ik nog in mijn linkjes > klik
Of ook deze link, een uitleg van de camera > klik
Succes!
Zonder foto die bij je vraag hoort kunnen we dat niet echt goed zeggen.
Je spreekt over een sluitertijd die je hebt geprobeerd (1/125) en je hebt een diafragma geprobeerd (f/9); maar de rest vertel je er niet bij...
Het gaat weer over die belichtingsdriehoek Priscilla, je moet de verhouding snappen.
Wellicht helpt de CameraSimulator je verder, die vond ik nog in mijn linkjes > klik
Of ook deze link, een uitleg van de camera > klik
Succes!
-
- Forumlid
Er zijn geen vaste instellingen voor iets. Het licht is elke keer weer anders daar moet je op inspelen.
Vandaar ook weer de iso diafragma sluitertijd driehoek.
Als je uit de hand schiet moet dit zo stabiel mogelijk zonder te bewegen dit is natuurlijk onmogelijk vandaar dat de sluitertijd zo snel mogelijk moet als het licht toe laat. Vr is daar een mooie toevoeging op.
Kortom met een kitlens ben je gewoon heel beperkt. Helemaal als je binnen schiet met belabberde verlichting.
Om het in abc te zeggen.
Iso is bij 100 het scherpst hoe hoger je gaat hoe meer ruis je krijgt. Bij budget camera's als de onze ik bezit ook een 3100 gaat dit vrij snel.
Stel je wilt een foto maken instellingen zijn als volgt. Iso 100 diafragma f9 je houd een sluitertijd over van 30.
Nu weet je dat een 30ste van een seconde te weinig is om een scherpe foto te maken uit de hand.
Nu kun je 2 dingen doen. Ht diafragma open gooien door een lager f getal te kiezen of de iso omhoog gooien.
Open je het diafragma nu naar bv f8 dan win je een stop. Dus hou je een sluitertijd over van 60. Nog niet genoeg.
Iso omhoog naar 200 win je nog een stop sluitertijd 120. Acceptabel als je wat ervaren bent met uit de hand schieten.
Iso omhoog naar 400 win je nog een stop en kom je uit rond de 200 wat voldoende moet zijn. Alleen geeft iso meer ruis narmate die hoger word.
Je zou dus ook iso op 200 kunnen laten staan en dan je diafragma op f7 zetten kom je op het zelfde uit. En kijken of dit het gewenst resultaat geeft.
Ik zal vast wat steekjes laten vallen maar zo werkt het in het kort en zo kun je instellen en testen om tot het juiste resultaat te komen.
Ps bij inzoomen zul je sneller bewegings onscherpte zien en zul je dus nog stabieler een foto moeten maken
Vr gr peter
Vandaar ook weer de iso diafragma sluitertijd driehoek.
Als je uit de hand schiet moet dit zo stabiel mogelijk zonder te bewegen dit is natuurlijk onmogelijk vandaar dat de sluitertijd zo snel mogelijk moet als het licht toe laat. Vr is daar een mooie toevoeging op.
Kortom met een kitlens ben je gewoon heel beperkt. Helemaal als je binnen schiet met belabberde verlichting.
Om het in abc te zeggen.
Iso is bij 100 het scherpst hoe hoger je gaat hoe meer ruis je krijgt. Bij budget camera's als de onze ik bezit ook een 3100 gaat dit vrij snel.
Stel je wilt een foto maken instellingen zijn als volgt. Iso 100 diafragma f9 je houd een sluitertijd over van 30.
Nu weet je dat een 30ste van een seconde te weinig is om een scherpe foto te maken uit de hand.
Nu kun je 2 dingen doen. Ht diafragma open gooien door een lager f getal te kiezen of de iso omhoog gooien.
Open je het diafragma nu naar bv f8 dan win je een stop. Dus hou je een sluitertijd over van 60. Nog niet genoeg.
Iso omhoog naar 200 win je nog een stop sluitertijd 120. Acceptabel als je wat ervaren bent met uit de hand schieten.
Iso omhoog naar 400 win je nog een stop en kom je uit rond de 200 wat voldoende moet zijn. Alleen geeft iso meer ruis narmate die hoger word.
Je zou dus ook iso op 200 kunnen laten staan en dan je diafragma op f7 zetten kom je op het zelfde uit. En kijken of dit het gewenst resultaat geeft.
Ik zal vast wat steekjes laten vallen maar zo werkt het in het kort en zo kun je instellen en testen om tot het juiste resultaat te komen.
Ps bij inzoomen zul je sneller bewegings onscherpte zien en zul je dus nog stabieler een foto moeten maken
Vr gr peter
Laatst gewijzigd door peterk op do mei 30 2013 6:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Werk je nu vanuit de a stand dan hoef je alleen maar het diafragma en iso aan te passen de camera zal dan de juiste sluitertijd automatisch kiezen. Scheelt je weer een stap extra.
De s stand is er voor snelle bewegingen. Je kiest zelf een sluitertijd en de camera zal het juiste diafragma kiezen. As het niet voldoende is kan de iso weer omhoog of omlaag.
M is voor volledige controle. Die zou ik als beginner overslaan tot je wat meer ervaring hebt.
Gr peter
De s stand is er voor snelle bewegingen. Je kiest zelf een sluitertijd en de camera zal het juiste diafragma kiezen. As het niet voldoende is kan de iso weer omhoog of omlaag.
M is voor volledige controle. Die zou ik als beginner overslaan tot je wat meer ervaring hebt.
Gr peter