[quote="emiel"]Martin, ok snoepwinkel was bedoeld om te voorkomen dat je de eerste de beste gaat kopen.
Ik heb veel plezier gehad van de 12-24, prima dx groothoek en geeft inderdaad een grotere beeldhoek dan je 18mm. Maar blijf je op DX? Op FX heb je weinig aan de 12-24. Aan de andere kant kant gaan ze nu vaak op mp voor ongeveer 400 eur en da's weinig voor zo'n beauty.
En dan vanaf 24mm? De 24-70? Of de 24-120? En weer de DX / FX vraag.
Ik kan natuurlijk niet zeggen hoeveel 18-105 foto's je moet maken voordat je het licht ziet. Mijn persoonlijke advies is dat vragen alleen niet zaligmakend is, vul dat vooral aan met de gerenommeerde websites als photozone, dpreview, slrgear, dxomark enz enz. Je mag zelfs Ken bezoeken en er het jouwe van denken
Ongeduldigheid is je grootste vijand..... (I've been there!)
Ps. Als eens gedacht aan vaste brandpunten? Flauw, hè
Ajuus
Emiel
Ik snap het snoepwinkel idee

nee de eerste de beste wil ik niet gaan kopen, dit om teleurstelling te voorkomen en daarom wil ik me goed hier laten informeren en via andere kanalen op internet en een winkel. Ik zou het zonde vinden als ik iets zou kopen wat in de buurt van mijn huidige lens zit of dat ik straks iets koop en amper ga gebruiken.
12-24 heb ik ook voorbij zien komen tijdens mijn speurtocht

, dus dat is echt een aanrader (ga ik straks ook verder op zoeken), ja Marktplaats...daar ben ik nog wel een beetje terughoudend in, want ik heb dan in mijn gedachten..zou die persoon hem hebben laten vallen? o.i.d. maar oke ik moet ook niet te wantrouwend zijn.
Ja DX of FX...ik blijf voorlopig nog met deze DX verder gaan, ik heb nog lang niet alle mogelijkheden ontdekt van mijn D5200 en het zou zonde zijn om hem nu al weer te vervangen voor iets anders, lijkt me ook niet echt verstandig want met deze camera kan je als "beginner" hartstikke goed uit de voeten, het is ook echt een mooie camera met een duidelijk display en menu...al zit daar wel een klein beetje een puntje wat ik nu heb ontdekt, je moet voor bepaalde handelingen echt het menu in en dat hoeft bij de "grotere" modellen (zoals de D7000) en nog hoger niet, daar zitten ze al op de body. Maar goed, uiteindelijk wil ik wel de stap maken maar wanneer....niet dit jaar iig.
Ja die 24-70 lens heb ik ook gezien, hartstikke mooi maar ik denk veel te veel van het goede voor mijn huidige camera en mijn huidige kunnen...dus die nog even niet. Ja de 24-120 nog nooit bekeken, maar is dat niet een beetje in de richting van mijn 18-105 maar dan met een iets groter zoom-bereik? (of zeg ik nu iets heel stoms..?)
Wat vind je van de 11-16 die ik voorstelde? of de 16-28? (beide Tokina) of zouden dat slechte investeringen zijn? Ik las net al iets (reactie van iemand anders hier op het forum) dat dat niet echt voor landschappen/steden is...al zie ik op Flickr bijvoorbeeld toch echt pracht-foto's van landschappen staan...
Vaste brandpunten....nog niet aan gedacht

en haha nee hoor niet flauw. Je hebt goede tips, dingen waar ik nu wat mee kan!
En bedankt voor de goede tips van de websites, deze (op ome Ken na) ken ik niet!
Ja ongeduldig is niet echt verstandig met dit soort dingen en daarom stel ik ook liever iets teveel vragen (hopelijk vinden jullie het niet erg) en dat ik straks iets leuks koop waar ik ook echt iets aan heb. Eventuele mooie foto's laat ik hier dan nog wel zien
oja..schiet me nog één ding te binnen, de D5200 heeft geen stabilisatie maar mijn 18-105 heeft dat wel, is het belangrijk om te kijken of een objectief dat heeft? of kan het ook zonder?
Groetjes
Martin