Ik stap voor (bijna) 100% over op Primes

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Flandria

Re: Ik stap voor (bijna) 100% over op Primes

Bericht door Flandria » wo sep 25 2013 2:00 pm

Dank Skip.
Beelden zijn als NEF naar JPG via PS omgezet.
hier en daar een correctie maar niks met "ruis" gedaan.

Wat de laatste foto betreft: die laat goed zien dat het prima met tegenlicht overweg kan (70-200VR2).
Aan contrast minimaal verlies en qua overdracht draagt het bij aan de sfeer.
Maar Nano coating was/is een gadget volgens bepaalde experts.
Ik zie verschil. Laat ik het er daar maar op houden.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo sep 25 2013 2:08 pm

Flandria schreef:Even eerst een compliment naar heer de Klerk en Marten, een verademing hoe een discussie niet al te "taai" kan worden gevoerd. Mooi hoe mijn commentaar wordt "opgepakt".
Dank.
Jouw inhoudelijke reacties, altijd gebaseerd op praktijkervaring, leiden wat mij betreft iedere keer tot nadenken.

Flandria

Bericht door Flandria » wo sep 25 2013 2:24 pm

Leuk te lezen.

Ook niet onbelangrijk: aandacht naar de topic-starter.
dogo schreef:D
Ik ga over een paar weken, om te kijken hoever ik kom met mijn nieuwe "prime theorie", een weekend naar Rome met alleen mijn nieuwe 24mm AF-D F/2.8, 85mm AF-S F/1.4 en (misschien) mijn 50mm AF-S F/1.8. Erg benieuwd! Het positieve is in ieder geval dat het nog altijd een stuk lichter reizen is dan de 24-120mm F/4 + 16-35mm F/4 in de tas.
Zal ik je eens wat vertellen?
Mijn steden tripjes en o.a. mijn vakantie schiet ik met 2 objectieven, handmatig Leica M 35/2.0Asph. en Leica M 50/2.0 met een M4p en M6TTL
en ook nog met een losse belichtingsmeter op Tri-x.
Er zijn maar weinig momenten dat ik mijn digitale spiegelreflex set mis.
Je moet alleen vooraf goed bedenken wat je wil gaan schieten en hoe.

Als je het leuk vindt, hier een directe link naar mijn steden foto's:
http://www.flickr.com/photos/damenfotografie/sets/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Flandria op wo sep 25 2013 7:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo sep 25 2013 2:32 pm

Kan ik bij aansluiten. Laatste vakantie bijna alles gefotografeerd op 35mm, enkele op 28mm. Soms is niet kunnen kiezen heel prettig en eerder bevrijdend dan belemmerend.

Flandria

Bericht door Flandria » wo sep 25 2013 2:33 pm

Ik schiet analoog tijdens mijn steden/weekend tripjes.
Mijn film is steevast: Tri-x deze is 400 ASA. Daar moet ik het mee doen, niks even ISO/ASA opvoeren.
Pushen (de film op een hogere ISO belichten om later de ontwikkeling langer daar op aan te passen) doe ik niet aan. Hoeft ook niet
als je goed weet wat je doet.

Overdag gebruik ik dikwijls een Geel- of Oranje filter. Dit scheelt 1 a 2 stops, dus werk ik op 200 of 100 ASA.
Eventueel heb ik een rood of grijsfilter die 3 stops reduceert.
'S avonds gaat de sluitertijd naar 1/30ste of 1/15de of minder (meetzoeker, geen spiegel, dus prima stil te houden)
bij vol open. Im mijn geval dus beide objectieven op F:2.0

Voorbeeld met Oranje filter, dus wordt op ISO 100 (Leica M4p gaat tot 1/1000 als snelste tijd en de Leica objectieven scoren het best beneden de F:5.6).
Ja, ja, beperken maakt creatief...
Afbeelding
Castiglioncello IT 2013 by Damen Fotografie, on Flickr

Voorbeeld van een binnen foto, zonder filter, bestaand licht op ISO 400, 1/30 bij F:2.0 uit de hand.
Afbeelding
Arezzo IT 2013 by Damen Fotografie, on Flickr

Voorbeeld van een avondfoto: zonder filter, ISO 400, 1/15 bij F:2.0 uit de hand.
Afbeelding
Arezzo IT 2013 evening shopping by Damen Fotografie, on Flickr

Deze was heel lastig, bijna geen licht op ISO 400 dan maar anders oplossen en de camera "meetrekken" uit de hand.
vooraf instellen op het onderwerp, sluitertijd "gokken" en vol open...
Afbeelding
Tuoro Sul Trasimeno IT 2013 Sven & Lynn by Damen Fotografie, on Flickr

En als afsluiter even heel wat anders, de rijke toonschaal van Tri-X.
Goed belichten, goed ontwikkelen en goed scannen, dan heb je een gedetailleerd wit en doortekend zwart.
Afbeelding
Enkhuizen NH NL by Damen Fotografie, on Flickr
Laatst gewijzigd door Flandria op wo sep 25 2013 3:48 pm, 6 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo sep 25 2013 2:51 pm

Goed verhaal met mooie voorbeelden. Voordeel van Leica glas is natuurlijk dat het vol open al scherp registreert. Dat is buiten Leica en Zeiss glas helaas vrij zeldzaam. Mijn Fuji X100 is vol open op f2 nog niet scherp, vebetert geleidelijk, f2.8 is goed bruikbaar, om op f5.6 optimaal te zijn.

Flandria

Bericht door Flandria » wo sep 25 2013 2:58 pm

Dank, Skip.
Ja, dat is een groot voordeel van Leica en Zeiss glas. De vertekening en contrast bij vol open is echt van een andere kwaliteit.
Je koopt die objectieven voor de lichtsterkte en zijn er ook op te gebruiken(!)

Komen we op een aanvullende discussie: koop je lichtsterk, is het bij X stops diafragmeren pas bruikbaar.
Mijn geliefde Nikon MF 50/1.2 is fantastisch maar vol open niet echt te gebruiken. Soft, contrastloos, lelijke drukke onscherpte naar de hoeken.
En zo zijn er meer.....
Laatst gewijzigd door Flandria op wo sep 25 2013 3:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo sep 25 2013 3:01 pm

Dogo: je gaat het daar prima mee redden.
Mijn standaardset met de F90 voor dit soort tripjes was altijd:
3,5/15mm AIS, 1,4/35mm AI, 1,2/50mm AIS, (of eventueel de 2,8/60 Micro AF), 2,8/180mm AIS ED.
Maar de 35mm zat het meest op de camera: heerlijk objectief.
Wie met dat kwartet een zoom mist... Mwah...

Flandria

Bericht door Flandria » wo sep 25 2013 3:02 pm

Wie met dat kwartet een zoom mist... Mwah...
En daar ben ik het mee eens.
Voor dit soort fotografie loont het om licht en compact te gaan met prachtig glas...

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo sep 25 2013 3:08 pm

Mee eens. Lichtsterk is mooi maar pas echt fijn als het vol open al bruikbaar is. Dat verruimt de mogelijkheden aanzienlijk.
Overigens zie je bij recent Olympus (Micro Four Thirds) en Fuji glas de tendens dat aan dit aspect aandacht wordt gegeven.
Een goedkoop lensje als de Olympus 45mm f1.8 is op f1.8 al prachtig scherp. Het kan dus, ook voor ca. € 239.
Ik ken niet veel goedkopere lichtsterke Nikkors die vol open al goed bruikbaar zijn. Wellicht de nieuwe 85mm f1.8 AF-S?

Flandria

Bericht door Flandria » wo sep 25 2013 3:22 pm

Dat is een mooie ontwikkeling want Zeiss en Leica zijn verre van vriendelijk voor de portemonnee.

Ik heb in het verleden met veel plezier en verbazing met de AF Micro 60/2.8 en AF85/1.8 gewerkt.
Veel waar voor het geld. Als ik zou beginnen en zou niks hebben dan zijn dat mijn 2 favoriete objectieven.

dogo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door dogo » wo sep 25 2013 3:34 pm

Ik ben zéér tevreden met mijn AF-S 85mm f/1.4 op F 1.4. Ik kan met een zeer voldaan gevoel kijken naar de kwaliteit van die foto's.
Edit: vergeten in deze discussie: hij is helaas niet zo goedkoop (maar zooo duur vind ik het nu ook weer niet, nou ja, gekocht in BTW-actie Saturn mei 2013 voor € 1070)
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo sep 25 2013 3:59 pm

Flandria schreef:Dat is een mooie ontwikkeling want Zeiss en Leica zijn verre van vriendelijk voor de portemonnee.

Ik heb in het verleden met veel plezier en verbazing met de AF Micro 60/2.8 en AF85/1.8 gewerkt.
Veel waar voor het geld. Als ik zou beginnen en zou niks hebben dan zijn dat mijn 2 favoriete objectieven.
Klopt, heel veel lens voor je geld. Nikon heeft vermoedelijk geen enkele slechte 85mm gemaakt. Zal ook qua optiek niet het meest ingewikkelde brandpunt zijn.

85mm f1.8 AF-D, op f2

Afbeelding

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » wo sep 25 2013 4:02 pm

De 35 F1.8G is vol open ook scherp, op F2.0 nog een stukje scherper... Enige is wel de vertekening... maar daar is mee te leven
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo sep 25 2013 4:03 pm

dogo schreef:Ik ben zéér tevreden met mijn AF-S 85mm f/1.4 op F 1.4. Ik kan met een zeer voldaan gevoel kijken naar de kwaliteit van die foto's.
Edit: vergeten in deze discussie: hij is helaas niet zo goedkoop (maar zooo duur vind ik het nu ook weer niet, nou ja, gekocht in BTW-actie Saturn mei 2013 voor € 1070)
Tuurlijk is die f1.4 prachtig. Maar € 1.070 is m.i. niet goedkoop maar duur. Ik vind het leuk om voor wat minder geld kwaliteitsglas te kopen en het verschil in de vakantiepot te storten.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”