Foto's gemaakt met een Nikon F3
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Foto's gemaakt met een Nikon F3
Hij zou inderdaad iets donkerder mogen, verder vind ik dit niet verkeerd.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
- Cees
- Forumlid
Nog een probeersel

Laatst gewijzigd door Cees op ma jan 27 2014 8:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
- reneo57
- Clublid
- Contacteer:
Klopt dat is hij ook niet, hoewel het zweet me uitbreekt als ik weer zo een hoge trap zie, waarschijnlijk over gehouden van uitje in Luik.Cees schreef:Hij zou inderdaad iets donkerder mogen, verder vind ik dit niet verkeerd.

M.v.g René
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
reneo57 schreef:hoewel het zweet me uitbreekt als ik weer zo een hoge trap zie, waarschijnlijk over gehouden van uitje in Luik.Cees schreef:Hij zou inderdaad iets donkerder mogen, verder vind ik dit niet verkeerd.

- Robin
- Forumlid
Puur beter Cees, tenminste van af mijn laptop...

Ik hoop dat je dat je er goed van kan slapen

reneo57 schreef:Klopt dat is hij ook niet, hoewel het zweet me uitbreekt als ik weer zo een hoge trap zie, waarschijnlijk over gehouden van uitje in Luik.Cees schreef:Hij zou inderdaad iets donkerder mogen, verder vind ik dit niet verkeerd.

Ik hoop dat je dat je er goed van kan slapen

Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik bewerk nauwelijks na - ik scan met VueScan naar TIFF. Indien nodig sleutel ik via CameraRAW nog wat aan belichting en contrast. Soms nog wat rechtzetten en/of croppen en dan hi-res opslaan als PSD + een JPEG voor het web (4:3 of vierkant, 1.200px op de langste kant). Verder geen postprocessing-hoogstandjes.Marten schreef:Dat de ene analoge foto er veel "frisser" uitziet dan de andere komt wellicht ook door de mate van nabewerking. Daar wordt eigenlijk nooit iets over gezegd.
Ik heb de indruk dat menig analoge foto zoals hier gepresenteerd, stevig digitaal is nabewerkt. En sommigen zijn daar heel goed in.
De scanner dien je in dit proces niet onderschatten. Ik heb mijn eerste recente Z/W-films gescanned met een Epson V500 en was niet helemaal tevreden. Vervolgens een Nikon CoolScan IV aangeschaft en diezelfde negatieven nog eens daarmee gescanned. Dat geeft een aanzienlijk verschil! Niet alleen qua resolutie, maar vooral qua densiteit, scherpte en contrast.
@Cees: ik scan mijn Z/W-negatieven in VueScan als Z/W-negatief, maar wel in 48-bit RGB, TIFF formaat. Dan heb je in Photoshop, Lightroom etc. meer "headroom" om de belichting bij te stellen, indien gewenst. De autofocus van de CoolScan is (uiteraard) ook actief tijdens het scannen. Wellicht helpt het je om eens met verschillende settings te experimenteren?
- Cees
- Forumlid
Cyrus schreef:[
@Cees: ik scan mijn Z/W-negatieven in VueScan als Z/W-negatief, maar wel in 48-bit RGB, TIFF formaat. Dan heb je in Photoshop, Lightroom etc. meer "headroom" om de belichting bij te stellen, indien gewenst. De autofocus van de CoolScan is (uiteraard) ook actief tijdens het scannen. Wellicht helpt het je om eens met verschillende settings te experimenteren?
Daar ben ik dus nu mee bezig. Scan wel naar JPEG, daar ik (nog) niets doe met Lightroom.
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Probeer eens te scannen naar TIFF? Dan haal je sowieso meer uit je negatief (grotere kleurruimte). Ga je achteraf toch nog de foto bewerken, dan heb je in in ieder geval een betere basis.
Je kunt VueScan de opdracht geven om tegelijkertijd een TIFF en een JPEG aan te maken, dat is een kwestie van één vinkje extra in de Output-instellingen. Heb je voor het gemak meteen de JPEG en een TIFF achter de hand, mocht je toch nog aan het beeld willen sleutelen.
Overigens vermoed ik dat PS of LR een betere omzetting doet naar JPEG dan VueScan (of andere scansoftware), maar dat zal ik eerst eens uitgebreid moeten testen, voordat ik dit vermoeden als "harde conclusie" zou willen neerzetten.
Je kunt VueScan de opdracht geven om tegelijkertijd een TIFF en een JPEG aan te maken, dat is een kwestie van één vinkje extra in de Output-instellingen. Heb je voor het gemak meteen de JPEG en een TIFF achter de hand, mocht je toch nog aan het beeld willen sleutelen.
Overigens vermoed ik dat PS of LR een betere omzetting doet naar JPEG dan VueScan (of andere scansoftware), maar dat zal ik eerst eens uitgebreid moeten testen, voordat ik dit vermoeden als "harde conclusie" zou willen neerzetten.
- reneo57
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben net zo hoog als jou gekomen hoor.Robin schreef:Puur beter Cees, tenminste van af mijn laptop...
reneo57 schreef:Klopt dat is hij ook niet, hoewel het zweet me uitbreekt als ik weer zo een hoge trap zie, waarschijnlijk over gehouden van uitje in Luik.Cees schreef:Hij zou inderdaad iets donkerder mogen, verder vind ik dit niet verkeerd.
Ik hoop dat je dat je er goed van kan slapen![]()

M.v.g René
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Ja, maar Robin ging niet verder omdat jij halverwege bleef steken :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
En ik moest een halve klim extra doen om ze te motiveren om verder te gaan 

- MartijnM
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
...en weer naar beneden toen dat mislukte... 

Buy film, not megapixels...
- Robin
- Forumlid
Was ik blij dat ik al wachtte op de achterblijvers. Met een mooi beeld als gevolg.MartijnM schreef:...en weer naar beneden toen dat mislukte...
Greetz... Robin
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
F3 en 85 ais - Fomapan 100.