Mac - Welke anti-virus software?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
M@rcel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Mac - Welke anti-virus software?

Bericht door M@rcel » di aug 12 2014 9:14 pm

Dat is ook mijn gedachte Emiel, het is juist uitdagend om het systeem wat bekend staat om niet virussen te hebben juist te 'pakken'. Hoe groter de uitdaging, des te groter de beloning.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » di aug 12 2014 9:42 pm

Cyrus schreef:knip

Alleen al daarom vind ik het gebruik van een virusscanner op mijn Mac zinvol: zo is de kans dat die zooi ongewenst verder verspreid wordt een stuk kleiner.
Exact,

dachten velen maar zo

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » di aug 12 2014 10:07 pm

emiel schreef:wat is nou echt interessant voor een hacker? net die massa windows wereld waar alle hackers al heel veel virussen en allerlei andere ellende voor gemaakt hebben. daar valt voor de echte hacker geen eer aan te behalen. het ongrijpbare, dat is interessant voor de hacker. en dat is apple spullenboel. hoe weinig dan ook, maar de ophef over apple en de stoerdoenerij in de media moet de gemiddelde hacker kietelen. en dus kun je je afvragen waarom het de hackerswereld nog niet gelukt is om apple te pesten met ellende. zou het dan toch de architectuur zijn van de software?? een hacker zoekt uitdagingen, niet meer van hetzelfde. en toch lukt het ze niet ;-)
Sorry maar dat is een achterhaald beeld.... Het lukt ze wel als ze het willen. Maar de ouderwetse vrijgevochten, idealistische hacker is aan het uitsterven (voor zover die al bestond). Daar kende ik er genoeg van in mijn jongere jaren. Ze zijn er nog wel maar het worden er (helaas) steeds minder.

In de praktijk gaat het steeds meer om geld. De 'black hats' zitten in de harde criminaliteit. Zoveel mogelijk data verzamelen, op wat voor manier dan ook, en verkopen. Ransomware is ook zo'n voorbeeld; Ze encrypten en gijzelen op die manier al je bestanden, en de enige optie die je hebt is betalen... waarna je veelal toch geen encryptiecode krijgt. Malware om reclame te verkopen is een wat mildere maar nog steeds lucratieve vorm. En dan heb je nog de hackers met een wat meer anarchistische inslag die gewoon de boel naar de ****** willen helpen. Een ander voorbeeld is inbreken bij bedrijven en informatie uit hun netwerken halen. Je moet eens weten wat de security mensen van sommige grote bedrijven in bijvoorbeeld Rusland aan data kopen... hun EIGEN data dan wel te verstaan. Ze polsen (noodgedwongen) die markten om te kijken of hun eigen data op straat ligt.

En whitehats? Die werken tegenwoordig voor beveiligingsbedrijven en halen op die manier veel geld binnen... Van de 'traditionele' hackers die een uitdaging zochten of gewoon zichzelf wilde bewijzen zijn er (helaas?) steeds minder over... :(
Spul waarmee je foto's maakt...

bcvthul
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bcvthul » wo aug 13 2014 7:45 am

[THUMBS UP SIGN]

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » wo aug 13 2014 10:12 am

emiel schreef:
geen windows, geen virusscanner, geen ellende.
Ik ben benieuwd wat hier aan reakties op komen

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo aug 13 2014 10:47 am

Hier heb je er een: "Gewoon Windows, nooit problemen." :mryellow:

Echt die hele discussie is zo achterhaald, Windows levert tegenwoordig ook nog maar weinig problemen op. De gebruikers daarentegen... :huh:

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » wo aug 13 2014 12:39 pm

@reneg

Hoe kom je aan die info?

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo aug 13 2014 2:00 pm

M@rcel schreef:@reneg

Hoe kom je aan die info?
Welke info? De getallen over verdeling van OS'en op desktops etc? Gewoon vanuit publicaties (van bijvoorbeeld Gartner) waar ik mee te maken krijg via mijn vakgebied.

Gartner (http://en.wikipedia.org/wiki/Gartner) is een bekend research- en onderzoeksbureau dat zich bezighoudt met onderzoek en R&D op allerlei vakgebieden, Business, marketing, ICT etc. Ze doen veel onderzoek en mijn ervaring is dat hun cijfers aardig kloppen. Gartner is redelijk toonaangevend en onafhankelijk en wordt ook veel gebruikt/gequote door grote bedrijven. Overigens worden hun statistieken ook vaak in publieke bronnen gebruikt zoals bijvoorbeeld wikipedia.

Voor wat betreft de quotes van security experts, gewoon vakliteratuur lezen. Eugene Kaspersky (die Kaspersky Labs heeft opgericht, waar KAV dan weer vandaan komt) is er een van velen. Maar je ziet wel een trend in hun uitspraken. Wat zo jammer is in de huidige maatschappij is dat de mening van experts, zelfs als die mening algemeen gedeeld wordt, zo vaak in twijfel worden getrokken door mensen op basis van gevoel en zonder enige onderbouwing. Dat zie je overal, van alternatieve geneeswijzen tot harde wetenschap: Onderzoeken worden geschreven naar het doel van de klant en daar wordt dan mee geschermd. Vooral in amerika zie je dat, maar ook in NL (denk bijvoorbeeld aan de milieubewegingen maar ook bijv. de PVV met Wilders. Het resultaat past in de straat van de klant.

Ik werk liever op basis van feiten van enigzins onafhankelijke instituten (of juist bronnen die voor ALLE instituten werken) en niet op basis van gevoel...

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo aug 13 2014 2:41 pm

ReneG schreef:
M@rcel schreef:@reneg

Hoe kom je aan die info?
>….Gartner is een bekend research- en onderzoeksbureau….<
(Heel flauw)
Maurice de Hond ook.
Je kent toch wel het gezegde over statistieken en leugens?

Verstandig je computer gebruiken met als zekerheid virusprotectie is volgens mij een goede en veilige basis.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo aug 13 2014 4:06 pm

Ja maar Gartner schat ik iets anders in dan Maurice de Hond. ;)

Er is (net zoals op alle bureaus) genoeg kritiek op Gartner. Maar vele complottheorieen ten spijt is Gartner een van de weinige bureaus die ook zeer kritische rapporten uitbrengt over de bedrijven die hen mede-financieren (dat zijn de meeste overigens) en ook een limiet aan die financiering stelt. En zelfs een eigen ombudsman heeft om de onafhankelijkheid te bewaken.

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » wo aug 13 2014 4:46 pm

Voor mij blijft het allemaal toch flauwe kul. Als iets of iemand iets met je computer wilt doen dan kan dat. Dat houdt geen anti-virus programma of buro-tje (gartner) dat tegen. Voor mij is zo'n anti-virus programma ook een schijnbeveiliging.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo aug 13 2014 5:02 pm

Zo'n opmerking is nou pas echt flauwekul! :( Jammer dat dit soort ongenuanceerde uitspraken 'leven'.

https://www.security.nl/posting/398477/ ... lware+door" onclick="window.open(this.href);return false;
M.a.w. 75% van alle malware wordt wel tegengehouden!
Er wordt wel degelijk heel veel gestopt en afgevangen. Perfect? Nee, natuurlijk niet. Maar helemaal geen maatregelen nemen is wel de meest ultieme vorm van je digitale hoofd in het bittenzand steken. :frown:

De enige absoluut veilige manier is een computer NIET te gebruiken. Want zelfs besmette USB sticks en/of andere devices steekt menigeen zonder aarzeling in z'n computer.
AV s/w is zeer zeker geen schijnbeveiliging, maar een hulpmiddel om wat verstandiger met de digitale wereld om te gaan.

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » wo aug 13 2014 6:16 pm

Het is ook maar hoe serieus je het vind. Mocht mijn computer door iets of iemand onklaar gemaakt worden dan heb ik gewoon pech. Ik ga mij er niet druk overmaken. Ik herstel mijn computer of in het ergste geval koop een nieuwe.

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo aug 13 2014 6:39 pm

Maar het is dan niet alleen je eigen computer... Wie weet wat voor ellende je op die manier ongemerkt (en ongewenst!) doorgeeft aan anderen....
Groeten,
Edwin

flickr - website

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » wo aug 13 2014 6:45 pm

Dan zou ik graag weten dat het gebeurt op mijn mac's....

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”