Nieuwe Nikon 300mm f4 aangekondigd
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nieuwe Nikon 300mm f4 aangekondigd
Ik moet zeggen dat ik per dag hebberiger word. Dit objectief zou wel eens heel snel in mijn tas kunnen zitten.
Groet, Andre
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Indrukwekkende plaatjes inderdaad. En uit een soort 24-70 met een ander bereik!
-
- Forumlid
Ik dacht toch meer aan het soort 24mm, 35mm, 85mm, 105mm, 200mm, maar dan een ander bereik.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik doelde op het feit dat als je de beide objectieven naast elkaar zet ze ongeveer even groot en zwaar zijn. 

-
- Forumlid
Ahh. De grootte en het gewicht zijn inderdaad ook indrukwekkend.
-
- Forumlid
Net eentje opgehaald bij KE. De eerste!
-
- Clublid
Benieuwd naar je ervaringen.Bob42 schreef:Net eentje opgehaald bij KE. De eerste!
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
-
- Forumlid
Vandaag (zaterdag) voor het eerst even serieus mee rondgelopen in een vogelgebied, waar overigens niet zo veel te beleven was.
Over de resultaten is nog niet zo veel te zeggen omdat het er op lijkt dat er sprake is van een beetje frontfocus.
Zoals het nu is komt de scherpte met de TC1.4iii ongeveer overeen met die van de voorganger met TC 1.4ii. Het contrast lijkt wel iets beter.
VR maakt wel een groot verschil, al ben ik nog aan het experimenteren met de normale en de "sport"-stand. Je kunt werken met wat langere sluitertijden en dus lagere ISO's. De AF is duidelijk sneller en trefzekerder, wat allemaal bij elkaar leidt tot meer "keepers" bij uit de hand fotograferen. Een statiefgondel heb ik absoluut niet gemist.
Het verschil in gewicht is misschien nog wel de grootste plus: de draagbaarheid en hanteerbaarheid vind ik echt top. Dit is dus echt een lens waarmee je met plezier aan de wandel gaat.
Andere vogelaars keurden dat kleine ding overigens amper een blik waardig: je wordt niet meer helemaal voor vol aangezien
Voorlopig ben ik er dus zeer tevreden mee en mijn oude 300 F4 gaat binnenkort in de verkoop.
Over de resultaten is nog niet zo veel te zeggen omdat het er op lijkt dat er sprake is van een beetje frontfocus.
Zoals het nu is komt de scherpte met de TC1.4iii ongeveer overeen met die van de voorganger met TC 1.4ii. Het contrast lijkt wel iets beter.
VR maakt wel een groot verschil, al ben ik nog aan het experimenteren met de normale en de "sport"-stand. Je kunt werken met wat langere sluitertijden en dus lagere ISO's. De AF is duidelijk sneller en trefzekerder, wat allemaal bij elkaar leidt tot meer "keepers" bij uit de hand fotograferen. Een statiefgondel heb ik absoluut niet gemist.
Het verschil in gewicht is misschien nog wel de grootste plus: de draagbaarheid en hanteerbaarheid vind ik echt top. Dit is dus echt een lens waarmee je met plezier aan de wandel gaat.
Andere vogelaars keurden dat kleine ding overigens amper een blik waardig: je wordt niet meer helemaal voor vol aangezien

Voorlopig ben ik er dus zeer tevreden mee en mijn oude 300 F4 gaat binnenkort in de verkoop.
Laatst gewijzigd door Cyrus op zo feb 01 2015 10:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben benieuwd wat Nikon hier anders doet dan Canon, Canon heeft dit soort objectieven met een vergelijkbare technologie al een tijdje te koop. Bij Canon zijn ze, in vergelijking met de gewone versies, echt serieus duur.
Voorbeeld, op links de 70-300 L, en rechts de DO versie en in het midden de non-L 70-300:

Voorbeeld, op links de 70-300 L, en rechts de DO versie en in het midden de non-L 70-300:

Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
-
- Clublid
Bob, op wat voor body gebruik je de lens en kun je iets zeggen over de snelheid van scherpstellen bij bewegende onderwerpen?
-
- Forumlid
Ik heb hem uitgetest op een D7100 en in combinatie met een TC 1.4iii
De snelheid van de AF is sneller dan die van de oude 300 F4. Hij pakt vliegende vogels bijvoorbeeld duidelijk sneller op en blijft die dan goed volgen. Ik vind het in ieder geval een hele verbetering, althans met VR in de Sportstand. Met VR op normaal gaat pannen iets minder goed, maar daar heb ik weinig mee gewerkt. Eigenlijk vind ik het lastig dat panning kennelijk niet automatisch wordt gedetecteerd (?) en je dus nogal eens moet schakelen.
De snelheid van de AF is sneller dan die van de oude 300 F4. Hij pakt vliegende vogels bijvoorbeeld duidelijk sneller op en blijft die dan goed volgen. Ik vind het in ieder geval een hele verbetering, althans met VR in de Sportstand. Met VR op normaal gaat pannen iets minder goed, maar daar heb ik weinig mee gewerkt. Eigenlijk vind ik het lastig dat panning kennelijk niet automatisch wordt gedetecteerd (?) en je dus nogal eens moet schakelen.
Laatst gewijzigd door Cyrus op zo feb 01 2015 3:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
Oke, ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen met sportfotografie.Ik gebruik nu meestal een 70/200 2.8 en die is snel genoeg. De oude 300 4.0 heb ik wel eens geprobeerd maar die vond ik toch iets te langzaam scherpstellen.
Voor de liefhebbers een serie voorbeelden
Heeft verder iemand al objectief Zelf uitgebreid getest?