Macro [verzamel]

Krista

Re: Macro (verzamel)

Bericht door Krista » do nov 11 2010 4:25 pm

Blacksheep schreef:Heel apart Krista. Misschien was het nog mooier geweest als je het scherpstelpunt op de voelhoorns had gericht.
Heel apart? Grappig, dat zeggen wij hier altijd als we iets vréselijk vinden, zo van 'ja, héél apart' :huh:

Ik zal het maar positief opvatten. :D Da's het nadeel van geschreven tekst, je hoort de intonatie er niet bij.

Wat betreft het scherpstelpunt; ik heb inderdaad ook foto's genomen met de voelhoorns scherp, maar de scherptediepte was niet genoeg om ze allebei scherp te krijgen omdat ik er van opzij op keek. Dan was dus de voorste óf de achterste scherp, en dat vond ik niet mooi. Vandaar dat ik voor de gulden middenweg heb gekozen en op het koppie scherp heb gesteld.

Had overigens al vaak zo'n slakhuisje gezien, maar nog nooit met de bewoner er nog in. Dat ding was veel sneller dan een 'gewone' slak! Vandaar ook dat ik moest flitsen, anders had ik bewegings-onscherpte, niet van mij maar van de slak.

yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door yo-1 » do nov 11 2010 5:19 pm

Krista schreef:...... anders had ik bewegings-onscherpte, niet van mij maar van de slak.
... genoeg draadjes over sportfotografie op dit forum die je kunnen helpen die slak dan toch nog stil in beeld te krijgen......... :lol:
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

JBD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » do nov 11 2010 5:48 pm

Krista schreef:
Blacksheep schreef:Heel apart Krista. Misschien was het nog mooier geweest als je het scherpstelpunt op de voelhoorns had gericht.
Heel apart? Grappig, dat zeggen wij hier altijd als we iets vréselijk vinden, zo van 'ja, héél apart' :huh:

Ik zal het maar positief opvatten. :D Da's het nadeel van geschreven tekst, je hoort de intonatie er niet bij.

Wat betreft het scherpstelpunt; ik heb inderdaad ook foto's genomen met de voelhoorns scherp, maar de scherptediepte was niet genoeg om ze allebei scherp te krijgen omdat ik er van opzij op keek. Dan was dus de voorste óf de achterste scherp, en dat vond ik niet mooi. Vandaar dat ik voor de gulden middenweg heb gekozen en op het koppie scherp heb gesteld.

Had overigens al vaak zo'n slakhuisje gezien, maar nog nooit met de bewoner er nog in. Dat ding was veel sneller dan een 'gewone' slak! Vandaar ook dat ik moest flitsen, anders had ik bewegings-onscherpte, niet van mij maar van de slak.
Ik bedoelde het echt niet negatief hoor Krista :). Mag ik vragen welk diafragma je gebruikt het? Vaak is het zo dat wanneer je een kleiner diafragma gebruikt, je wel die totale scherpte krijgt.

Krista

Bericht door Krista » do nov 11 2010 6:27 pm

Blacksheep schreef:Ik bedoelde het echt niet negatief hoor Krista :). Mag ik vragen welk diafragma je gebruikt het? Vaak is het zo dat wanneer je een kleiner diafragma gebruikt, je wel die totale scherpte krijgt.
Nee, zo had ik het dus ook niet opgevat.

Als je op de foto klikt zie je de gegevens van de foto's. Als ik het goed heb, heb ik f25 gebruikt. Maar zelfs dat was te weinig om beide voelsprieten scherp op de foto te krijgen. Ze zaten kennelijk gewoon te ver uit elkaar.
yo-1 schreef:
Krista schreef:...... anders had ik bewegings-onscherpte, niet van mij maar van de slak.
... genoeg draadjes over sportfotografie op dit forum die je kunnen helpen die slak dan toch nog stil in beeld te krijgen......... :lol:
Ben het wel met je eens dat macro een hele aparte tak van sport is :D

Ralph
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Ralph » za nov 13 2010 10:16 pm

@Krista: Knap resultaat met een voorzetlens!

Nog een roofvlieg van mij.

Afbeelding

Krista

Bericht door Krista » za nov 13 2010 11:12 pm

Dutchy® schreef:@Krista: Knap resultaat met een voorzetlens!
Wat leuk om te horen! Vind het zelf echt moeilijk om mijn eigen foto's te beoordelen. Iemand nog tips hoe het beter kan? Ook wat betreft de overbelichte stukjes door de flits (als ik de flitser knijp zijn de foto's weer onderbelicht), of zijn de uitgebleekte vlekjes niet erg?

Die roofvlieg is geweldig, later als ik groot ben (ben pas 40 :lol: ) ga ik ook een écht macro-objectief kopen. Ben al druk aan het sparen, maar het schiet niet zo op, er zijn altijd 100 andere dingen die eerst moeten :roll: . Kennen jullie vast wel. Foto-apparatuur heb je nou eenmaal niet echt nódig. Tot die tijd oefen ik gewoon met m'n voorzetlensje :wink2:

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » za nov 13 2010 11:31 pm

Als het even kan helemaal niet flitsen doe je het wel dan met een difuser erop

Krista

Bericht door Krista » zo nov 14 2010 10:26 am

Doordat ik een voorzetlens gebruik mis ik ongeveer twee stops licht, en dan is niet flitsen lang niet altijd mogelijk. Ik heb een omnibounce op mijn flitser.Het is een SB 600, dus ik kan hem ook los van de camera gebruiken, maar dat heb ik eigenlijk alleen nog maar met portretten gedaan. Als je dat met macro moet doen, dan moet je al bijna twee statieven hebben, toch, of hoe pak je dat aan?

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma nov 15 2010 1:38 pm

eens wat anders dan bloemetjes of beestjes :wink:

Afbeelding
Say what you like
Do what you feel

JBD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » ma nov 15 2010 3:34 pm

Nou dat is inderdaad wat anders. Wat is het eigenlijk? Het doet me denken aan kleppen van een klarinet of zo :D

Krista

Bericht door Krista » ma nov 15 2010 3:45 pm

Grappig, het is maar net hoe je blik erop valt. of je ziet wat het is of niet. Het is een hele bijzondere foto van een vork in vloeistof, volgens mij :)

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » ma nov 15 2010 3:58 pm

Krista schreef:Doordat ik een voorzetlens gebruik mis ik ongeveer twee stops licht, en dan is niet flitsen lang niet altijd mogelijk. Ik heb een omnibounce op mijn flitser.Het is een SB 600, dus ik kan hem ook los van de camera gebruiken, maar dat heb ik eigenlijk alleen nog maar met portretten gedaan. Als je dat met macro moet doen, dan moet je al bijna twee statieven hebben, toch, of hoe pak je dat aan?

Heb de 600 niet maar bij mijn aankoop van de flitser zat er zo'n plastic statiefje bij die overigens ook wel los te krijgen zijn.

die 2 stoppen is niet zo erg als je toch met statief werkt denk ik..

Antoinette
lijkt mij ook een cratieve uitvoering van een vork

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma nov 15 2010 4:28 pm

Krista schreef:Grappig, het is maar net hoe je blik erop valt. of je ziet wat het is of niet. Het is een hele bijzondere foto van een vork in vloeistof, volgens mij :)
In 1 keer goed, een vork op een ondergelopen spiegel :wink:
Say what you like
Do what you feel

Krista

Bericht door Krista » ma nov 15 2010 4:54 pm

Da's nog eens creatief bedacht. En dat aqua-kleurtje? Heb je de achterkant van de vork met gekleurd licht belicht of zo?

geerttt

Bericht door geerttt » ma nov 15 2010 6:02 pm

MarcoD90 schreef:Heel fraai Antoinette.

Een hommel die nectar aan het eten is.

Afbeelding
Marco, heb je deze foto gemaakt met Nikon 55-200 VR? Vind t een erg mooie foto!

Plaats reactie

Terug naar “Macro en close-up”