Ervaring met de 24-70mm f/2.8G

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Ferry72

Re: Ervaring met de 24-70mm f/2.8G

Bericht door Ferry72 » vr dec 12 2008 3:12 pm

Bij KE ruilen ze dus niet om. Ze sturen het op voor reparatie. (nieuw moet goed zijn en niet gerepareerd)
Heel triest voor zo`n grote winkel die vindt dat ze de BESTE zijn.
Roelof schreef:
imarcus schreef:
Veneboer schreef: Dit is juist zijn taak! Hij moet het voor je oplossen. Je hebt een (koop-) overeenkomst met de dealer. Niet met NIKON.
Los van wat de rol van de partijen is in juridische zin, de dealer neemt ownership, en Nikon niet. Dat sterkt mijn mening over de professionaliteit van deze partijen.
Dan moet ik hier toch even op reageren om een nuance aan te brengen. Het Nikon Service Point is een onafhankelijk bedrijf dat reparaties verricht aan Nikon apparatuur, afhankelijk van de garantiestatus van het betreffende apparaat gaat de rekening van die reparatie naar Nikon of de eigenaar van het apparaat.
Nu is er een apparaat dat ze niet kunnen repareren (om wat voor reden dan ook), ik denk dat het niet reëel is om te verwachten dat het NSP speciaal voor dat soort gevallen een stapeltje objectieven heeft liggen waarmee ze die dingen dan om kunnen ruilen. Ze hebben part noch deel aan de hele situatie en er zou een heel kapitaal in reserve-objectieven gaan zitten, want er zijn er nogal een boel.
Het objectief in kwestie is dus helemaal niet bij Nikon geweest, Nikon kon hem dus ook nog niet omruilen. Het objectief is wel bij de dealer geweest en die is wel partij aan deze overeenkomst dus is het niet meer dan normaal dat die dit voor je regelt....

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » vr dec 12 2008 3:19 pm

Ik vraag mij nu af na op een ander forum het een en ander over dit probleem met deze lens te hebben gelezen of het niet gewoon beter is om de front focus te corrigeren met de optie die de camera hier voor bied? (die functie zit er niet voor niets op,toch ?) Als ik het goed begrijp zou deze lens geen front focus problemen geven op een FF camera, dus als ik hem nu omruil of laat afstellen op mijn D300 dan zit ik als ik een FF camera aanschaf straks weer met de afstelling. Of zie ik dit nu verkeerd????

Jeroen

P.s. Behoudens het feit dat de lens natuurlijk wel scherpe foto's maakt.
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » vr dec 12 2008 3:25 pm

jtimmer schreef:Ik vraag mij nu af na op een ander forum het een en ander over dit probleem met deze lens te hebben gelezen of het niet gewoon beter is om de front focus te corrigeren met de optie die de camera hier voor bied? (die functie zit er niet voor niets op,toch ?) Als ik het goed begrijp zou deze lens geen front focus problemen geven op een FF camera, dus als ik hem nu omruil of laat afstellen op mijn D300 dan zit ik als ik een FF camera aanschaf straks weer met de afstelling. Of zie ik dit nu verkeerd????

Jeroen

P.s. Behoudens het feit dat de lens natuurlijk wel scherpe foto's maakt.
Jeroen,

Dit heb ik ook overwogen. Het punt was in mijn geval echter dat een correctie van + 20 nodig was om de scherpte op het juiste punt te krijgen. Dat zat mij dwars omdat dan feitelijk ook gelijk mijn mogelijkheden om verder te corrigeren (toekomst) er niet meer zijn. Wellicht is het verstandig om te kijken hoeveel je moet corrigeren om de scherpte op het juiste punt te krijgen. Mocht dit minimaal zijn zou ik wellicht ook overwegen om de lens te houden.

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » vr dec 12 2008 3:32 pm

Ik heb nu een correctie uitgevoerd van +10 dus dat valt misschien nog wel mee want tja waar hebben we het eigenlijk over????? Het is natuurlijk niet een macro lens waar 10mm front focus een veel groter probleem geeft als bij bijvoorbeeld portretfotografie.

Jeroen
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » vr dec 12 2008 4:34 pm

Ik zou het overwegen om hem te houden...

Eigenlijk ben ik nieuwsgierig of je lens op een FX body ook nog steeds last heeft van Front Focus. (dat zou ook de vraag van dat andere topic beantwoorden).

Wellicht een idee om 's uit te testen.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr dec 12 2008 5:09 pm

Veneboer schreef:Eigenlijk ben ik nieuwsgierig of je lens op een FX body ook nog steeds last heeft van Front Focus. (dat zou ook de vraag van dat andere topic beantwoorden).
bedoel je dit topic?

imarcus
Forumlid
Forumlid

Bericht door imarcus » za dec 13 2008 12:54 am

Beste Roelof,
Roelof schreef:Het Nikon Service Point is een onafhankelijk bedrijf dat reparaties verricht aan Nikon apparatuur, afhankelijk van de garantiestatus van het betreffende apparaat gaat de rekening van die reparatie naar Nikon of de eigenaar van het apparaat.
Ik begrijp wat je zegt, maar ben het absoluut niet met je eens. Ik verwacht dat een service keten die door Nikon is opgezet en expliciet wordt geadviseerd om te gebruiken, de faciliteiten biedt om een probleem op te lossen.
Roelof schreef: Nu is er een apparaat dat ze niet kunnen repareren (om wat voor reden dan ook), ik denk dat het niet reëel is om te verwachten dat het NSP speciaal voor dat soort gevallen een stapeltje objectieven heeft liggen waarmee ze die dingen dan om kunnen ruilen. Ze hebben part noch deel aan de hele situatie en er zou een heel kapitaal in reserve-objectieven gaan zitten, want er zijn er nogal een boel.
Ownership nemen van een probleem betekent niet dat je het probleem ook zelf moet oplossen. Zo hoeft NSP geen collectie lenzen op voorraad te hebben om mijn probleem op te lossen. Daarvoor kunnen ze het probleem escaleren naar de juiste positie.
Roelof schreef:Het objectief in kwestie is dus helemaal niet bij Nikon geweest, Nikon kon hem dus ook nog niet omruilen.
Dat vind ik flauwekul, en typisch zo'n "not-my-problem, I-did-my-part" houding. Nikon besteed zijn service uit aan who-ever, en dan verwacht je dat who-ever de middelen aangereikt krijgt om service te bieden. Het NSP is een door Nikon geselecteerde en aan mij ge-adviseerde partij om mijn probleem op te lossen. Indien NSP met goede redenen niks voor me kan doen, dan verwacht ik dat NSP een vervolg traject kan opstarten bij who-ever in Nikon, en dat dan ook doet.

En dat is de pitfall voor veel technologie gedreven service instanties. Ze zien een klanten probleem primair als een technisch probleem, en na een technische analyse stopt voor hen de service.

Op dezelfde dag als ik stond er bij NSP een dame met haar D60, en ze vond haar camera geen scherpe foto's maken. De camera wordt meegenomen naar achteren, en de man kwam na een paar minuten vertellen dat hij toch echt niks vreemds zag. Denk je dat die dame ermee geholpen is als ze met die woorden weg gestuurd wordt? Hoe tevreden zou deze dame nog zijn met haar Nikon camera?
Roelof schreef:Het objectief is wel bij de dealer geweest en die is wel partij aan deze overeenkomst dus is het niet meer dan normaal dat die dit voor je regelt....
Dat is een juridische verhaal, zoals al eerder gezegd. Of je dealer zijn nek voor je uitsteekt hangt helemaal af van de dealer. Hij kan ervoor kiezen Nikon te quoten, en verder stoïcijns te reageren.
Roelof schreef:Dan moet ik hier toch even op reageren om een nuance aan te brengen.
Ik zie de nuancering liever aan de kant van de leverende partij dan bij de consument. Ik vind NSP geen customer-oriented service, en geen professionele uitstraling hebben in dit specifieke geval.

M.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za dec 13 2008 1:14 am

imarcus schreef:Ik vind NSP geen customer-oriented service,
Dat zijn ze ook niet. Dat is je dealer.
Als je je klant-interface (de dealer) voorbij gaat en direct naar een techneut (NSP) stapt dan moet je niet klagen over 'niet klant-gericht' en als je niet naar Nikon gaat dan moet je niet klagen over 'Nikon'.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

imarcus
Forumlid
Forumlid

Bericht door imarcus » za dec 13 2008 1:33 am

Roelof schreef:Dat zijn ze ook niet. Dat is je dealer.
Als je je klant-interface (de dealer) voorbij gaat en direct naar een techneut (NSP) stapt dan moet je niet klagen over 'niet klant-gericht' en als je niet naar Nikon gaat dan moet je niet klagen over 'Nikon'.
1. Ik ben door Nikon zelf ge-adviseerd om deze route te nemen.
2. Ik klaag over NSP in dit specifieke geval, en niet over Nikon.
3. Van een service organisatie mag je zonder meer verwachten dat de klanten gericht zijn. Ze hebben er een balie, ze ontvangen mensen, het zijn op zich aardige medewerkers etc.

Tot slot, ik waardeer je mening, maar ik zou het waarderen als je het over de case zou hebben i.p.v. over wat ik allemaal "moet".

M.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za dec 13 2008 1:22 pm

Beste Marcus,

Je bent door Nikon zelf gadviseerd om deze route te nemen, dat geloof ik, want iets anders kunnen ze op afstand ook niet adviseren. Maar je bent uiteindelijk geholpen door de toko die in mijn ogen de eerste was die je had moeten helpen. Voor zover ik het begrijp was je die in eerste instantie voorbijgelopen. Het NSP zag geen andere optie dan naar Duitsland opsturen, dat deed je liever via de dealer, dat snap ik.
Je dealer wordt er (door jou) voor betaald om dat service verhaal op te lossen, ik snap dus niet dat je daar niet direct naartoe gestapt bent.

Verder vind je dat het NSP het probleem had moeten escaleren en hier heb ik dus een probleem met wat je zegt, ik snap het gewoon niet. Volgens mij was er duidelijk sprake van escalatie, maar jij vindt van niet, we zitten hier duidelijk op een andere golflengte.

Wat die dame met die D60 betreft die je aanhaalde, als er nu verder echt niks met die camera aan de hand was, wat hadden ze dan moeten zeggen? 't Ding wordt geleverd met een handleiding, die hoeven ze toch niet uit te leggen? En om nu direct een cursus fotografie aan zo iemand te adviseren wordt ook niet als klantvriendelijk gezien...

Verder ben ik het met je eens dat het NSP niet klantgericht is, ik ben het niet met je eens dat ze dat zouden moeten zijn. In elk geval niet in de mate waarin jij dat verwacht.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » za dec 13 2008 2:17 pm

Roelof schreef:Verder ben ik het met je eens dat het NSP niet klantgericht is, ik ben het niet met je eens dat ze dat zouden moeten zijn. In elk geval niet in de mate waarin jij dat verwacht.
Even nog weer nuanceren ;-)

Voor de duidelijkheid: Bij aankoopproblemen altijd afhandelen met de dealer en omruil eisen, geen reparatie enzo. Dan hoeft NSP dus ook niet klantgericht te zijn. Tenzij de dealer de afhandeling delegeert aan bijvoorbeeld NSP.

Maar, en daar de nuancering, NSP kun je ook zelf benaderen voor latere service en reparatie. Heb ik ook wel eens gedaan. Tweedehands lens kapot, dat soort issues. En dan ben je direct klant van NSP.

Hoe dan ook, als NSP eenmaal een taak overneemt en met jou zaken doet mag het allemaal wel wat minder bureaucratisch. (Maar ja, dat kunnen ze weer wijten aan de beperkte speelruimte van Nikon NL, want ze moeten vast elke cent verantwoorden en kunnen niet zo maar uit coulance zeggen "ach, laat maar zitten die kosten")

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » za dec 13 2008 3:01 pm

Edit. testfoto verwijderd.
Het gaat hier blijkbaar niet (meer) om ervaringen m.b.t. front- of backfocus, maar om garantie-en service ervaringen.
Laatst gewijzigd door Marten op za dec 13 2008 5:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

imarcus
Forumlid
Forumlid

Bericht door imarcus » za dec 13 2008 3:08 pm

Hi Roelof,

Ik denk niet we het oneens zijn over dat een dealer in veel gevallen een beter startpunt kan zijn. Dat blijkt wel uit deze case, en in de toekomst pak ik het ook anders aan.

Wat ik met het voorbeeld van de dame, en mijn eigen case wil zeggen, is dat NPS i.p.v. de mensen met een technisch oordeel naar huis te sturen, ze met een advies naar huis kan sturen (of beter nog, een vervolg traject opstart). Ze zijn hoe dan ook een verlengstuk van Nikon, ze presenteren zich als Nikon Service Point (en niet als De Jong & Van Stijn B.V.).

In het geval van de mevrouw dus een minuut de tijd nemen om uit te leggen dat er een sharpening optie in de camera zit als ze scherpere foto's wil hebben (en dat er boeken zijn die daar meer over kunnen vertellen), en mij adviseren de zaak met de dealer of vertegenwoordiger af te handelen als blijkt dat ik simpelweg "niet tevreden" ben met de kwaliteit van de lens of hun technisch oordeel. Dat ze dat niet doen, en het ambternaarlijke "niet-ons-probleem" logo op hun service willen/kunnen/moeten plakken, vind ik simpelweg niet professioneel, en op die mening valt wat mij betreft niets af te dingen.

Tot slot, als dealer ben je net zo goed afhankelijk van hetzelfde traject. Ze zijn volgens de wetgeving aansprakelijk, maar als je als klant een snelle en correcte afhandeling wil hebben van de klachten, ben je in de praktijk net zo goed afhankelijk van het vervolg traject wat de dealer moet aanspreken.

M.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 13 2008 5:25 pm

imarcus schreef:In het geval van de mevrouw dus een minuut de tijd nemen om uit te leggen dat er een sharpening optie in de camera zit als ze scherpere foto's wil hebben
Wie zegt dat het daar aan ligt? Sterker nog: dit lijkt me niet de oorzaak. Het zal wel iets met onmogelijke sluitertijden van doen hebben, of per ongeluk op manual focus gezet...

Ik snap wel dat Nikon (of het servicepunt dat ze aangesteld hebben) niet uitgebreid op dit soort klachten in kan gaan...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » za dec 13 2008 5:45 pm

Ferry72 schreef:Bij KE ruilen ze dus niet om. Ze sturen het op voor reparatie. (nieuw moet goed zijn en niet gerepareerd)
Heel triest voor zo`n grote winkel die vindt dat ze de BESTE zijn.
En die reparatie mag je dan ook nog zelf betalen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”