Panorama's [verzamel]

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Panorama's (Verzamel)

Bericht door Arthur Mol » ma mei 02 2011 1:13 pm

Hier ook aan het freubelen geweest met als doelstelling een panorama te maken van de duinen bij Scheveningen. Het zijn 7 foto's. Deze is gemaakt met PS CS5, alleen de zee is niet optimaal recht (in het midden is hij lager) en ik kwam er maar niet achter hoe ik die mooi recht kon krijgen. Ook de overgang van de foto's, en dan met name in de lucht zie je overgangen, die zou ik ook graag wat vloeiender willen zien, maar ook daar liet mijn kennis van CS5 me in de steek. Wellicht dat er hier mensen zijn die me kunnen voorzien van de juiste tips?

Afbeelding
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

beijnr
Forumlid
Forumlid

Bericht door beijnr » di mei 03 2011 7:48 pm

@Arthur Mol

Je kunt gratis diverse programma's downloaden, mijn panorama's maak ik met Serif PanoramaPlus Starter Edition ( http://www.serif.com/panoramaplus/ ). De starter edition is gratis en bijzonder makkelijk in het gebruik, het nadeel vind ik wel is dat de uiteindelijke panorama's niet zo heel groot zijn als je ze opslaat, de panorama van Vlissingen is bijvoorbeeld maar 2969X 312 pixels na het uitsnijden van de zwarte randjes, dat doe ik overigens met Lightroom.
Mijn werkwijze:
Ik maak een aantal foto's die samen het panorama moeten vormen, ik zorg voor ongeveer 25% overlap per foto. De foto's werk ik stuk voor stuk bij in Lightroom, let op zelfde witbalans e.d. vervolgens exporteer ik ze naar .JPG in een aparte directory. Daarna start ik Serif PanoramaPlus en volg eenvoudig de instructies.
Exporteer de panorama als JPG en importeer deze weer in Lightroom en snij de lelijke randen eraf, eventueel kun je nog een keer contrast e.d. bijstellen.

Ik hoop dat je hiet wat aan hebt,

met vriendelijke groet, Rick Beijn

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 04 2011 12:06 am

Sinds kort ben ik me aan het verdiepen in panorama-fotografie en aangezien ik op een vrij fotogenieke locatie werk (De High Tech Campus in Eindhoven) in de pauze maar eens een poging gedaan. Bij deze het resultaat:

Afbeelding

Hier nog een link naar een grotere versie
Spul waarmee je foto's maakt...

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » wo mei 04 2011 10:15 pm

@Rick, bedankt voor de tip, ik ga er mee aan de slag.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » do mei 05 2011 1:51 pm

Ik heb op advies van Rick het programma PanoramaPlus Starter Edition van Serif geprobeerd, maar ik kan maar 4 foto's gebruiken voor een panorama. Ligt dit aan de Starter Edition of doe ik iets fout?

beijnr
Forumlid
Forumlid

Bericht door beijnr » vr mei 06 2011 8:48 pm

@Arthur

Ik heb het net nog even geprobeerd met 6 foto's, dat werkte wel, er zat wel veel overlap tussen. Ik kan op de website zo gauw niet vinden dat het aantal foto's beperkt is.

Groet, Rick

MadMike80

Bericht door MadMike80 » za mei 14 2011 7:20 pm

ik werk met PTgui. deze werkt heel gemakkelijk, in letterlijk 3 klikken wordt in auto-mode een pano gemaakt. terwijl in de advanced mode heb je een wereld aan fine-tune mogelijkheden! zelf mis-stitches bijwerken, kleurcorrecties, belichtingsorrecties, cropping, en H en V leveling dmv control points. geen beperkingen in aatal fotos en formaat van de uiteindelijke pano.

heb er zelf eentje gemaakt van 18 fotos breed met een 300 mm lens, zou 35000 px breed zijn, maar daar kan JPG niet mee overweg! en zo een bestand in tiff of bmp vreet nogal wat plaats zeg maar... dan maar 25000 px breed :( (de onderste pano)

mijn favoriet hier is toch wel de verticale pano van ben en jerry... leuke insteek, en verdomd mooi eindresultaat!

1: 360 in stereographic projection
Afbeelding

2: 360 in stereographic projection
Afbeelding

NOTE: deze HDR panos zijn niet gemaakt met het oog op een mooie foto, maar om als omgeving te dienen in een 3D programma, hiervoor moet ook alles lineair zijn, vandaar de iets platte kleuren en artistiek gezien, foute standpunten en oninteressante composities... opgebouwd uit 99 losse JPG's

3: 360 in equirectangular projection. tone-mapped HDR
Afbeelding

4: 360 in equirectangular projection, tone mapped HDR
Afbeelding

5: cylindrical projection. 18 fotos @ 450mm EFL, ongeveer 160 graden beeldhoek. (grotere versie hier: http://www.foto-m.nl/2d-worx/Flat%20Panoramas/27/)
Afbeelding

Frans1250

Bericht door Frans1250 » zo jun 12 2011 1:28 pm

Ik was toevallig in de gelegenheid om boven het nieuwe stadskantoor in Den Haag zuid wat foto's te schieten.
Ik had nog geen idee er een panorama van te maken.

De foto's zijn uit de hand gemaakt. Aan de zuidkant op twee plaatsen op het terras en de foto's aan de oost en noord-west kant een etage hoger door twee ramen. Niet echt ideale posities voor een panorama....
Thuis kwam echter pas het idee om er een panorama van te maken toen ik merkte dat ik de hele cirkel rond bij elkaar had geschoten.

Ik had nog nooit eerder een panorama gemaakt en was geinspireerd door het panorama in het september 2010 magazine.
Eerst met PTGUI aan de slag, dat leverde al redelijk snel het volgende resultaat op:
http://www.sir-francis.eu/Panorama/Stad" onclick="window.open(this.href)return false; ... /alles.htm

Maar dat was nog niet ideaal. Gaandeweg kwam ik achter het pakket HUGIN. Dat lijkt heeeel veel op PTGUI, maar is gratis!!! hiermee opnieuw gemaakt en iets verbeterd. Vervolgens kwam ik achter ZOOMIFY. hiermee wordt de foto in heel veel kleinere deeltjes opgesplitst waardoor het veel beter in de browser laadt. Alleen heb ik in Zoomify nog niet ontdekt hoe ik die als spherisch panorama automatisch kan laten ronddraaien, zoals bij de eerste.
Iemand die me daarbij kan helpen???
http://www.sir-francis.eu/Pano%20stadsk" onclick="window.open(this.href);return false; ... msHTML.htm

Het resultaat is niet onaardig, maar het pakket heeft bij een foto een hoop verkleuring ingebracht, dat is jammer. Verder mag ik er voor een eerste probeersel wel blij mee zijn en ga hier zeker mee verder.

Groets,
Frans

Myriad

Bericht door Myriad » zo jul 03 2011 10:47 pm

Afbeelding
3x300m landscape

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo jul 03 2011 11:00 pm

Mooi Myriad !
Nr. 2 van MadMike gaaf effect.
Hieronder een vissersstadje vanaf de zeekade.

Afbeelding

iJoost

Bericht door iJoost » zo jul 03 2011 11:58 pm

Vanaf de Mällig (2700 meter) bij het Saastal.

Afbeelding

(En een wat grotere...)

beijnr
Forumlid
Forumlid

Bericht door beijnr » za jul 09 2011 9:39 pm

Kasteel Bad Bentheim

Afbeelding

Groet, Rick

Bas Rodijk

Bericht door Bas Rodijk » za aug 20 2011 9:44 am

Hier dan ook een panorama van mij:

| Barcelona |

Afbeelding

Gr. Bas

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di aug 23 2011 12:36 pm

Eiffeltoren Parijs:

Afbeelding
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » di aug 23 2011 12:55 pm

M.Oorthuis schreef:Eiffeltoren Parijs:

Afbeelding
Ik zou hem wat rechter zetten, nu lijkt het meer op de toren van Pisa :mryellow:
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”