HDR [verzamel]
Re: HDR Draadje. [Verzamel]
De 2 eerste Jorg, mooie platen en de juiste compo's
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Fujifilm X100F
- pixelpeter
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het licht in al je foto's is erg mooi en je tonemapping niet al te overdreven.
Inderdaad HDR is verslavend (maar wel lekker
)
PixelPeter
Inderdaad HDR is verslavend (maar wel lekker

PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
Ik vind dat heel overdreven HDR niet zo mooi, dan moet het wel het juiste onderwerp zijn. Ik maak 3 fotos met 0.3 stop. Is het nuttig om bijv. meerdere fotos te maken met een heel stop bijvoorbeeld?
groeten jorg
groeten jorg
- pixelpeter
- Forumlid
- Contacteer:
Ja Jorg, dat is heel nuttig!
De nieuwe P100 van Nikon deze week geïntroduceerd heeft in-camera nu ook een HDR funktie die met meerdere
opnamen werkt. Ben er zeker van dat ze zich daarbij niet tot 0,3 Stop beperken.
PixelPeter
De nieuwe P100 van Nikon deze week geïntroduceerd heeft in-camera nu ook een HDR funktie die met meerdere
opnamen werkt. Ben er zeker van dat ze zich daarbij niet tot 0,3 Stop beperken.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
Zal ook maar eens een poging doen voor feedback. Hou zelf niet zo van de overkill HDR's, gebruik het momenteel alleen om enigszins normale plaatjes te krijgen waar alle lichte en donkere partijen goed te zien zijn, zoals bv. bij tegenlicht.
Verder altijd 5 opnames via bracketing en interval uit het handje. Kijk dan (meestal...) ook even of alles netjes binnen het histogram valt.Vraag me af of meerdere opnames iets toevoegen, maar moet dat gewoon eens proberen en vergelijken.
Komtie:

Verder altijd 5 opnames via bracketing en interval uit het handje. Kijk dan (meestal...) ook even of alles netjes binnen het histogram valt.Vraag me af of meerdere opnames iets toevoegen, maar moet dat gewoon eens proberen en vergelijken.
Komtie:

- pixelpeter
- Forumlid
- Contacteer:
@Haya99 Ik ben naar je website geweest en vind dat je goed bezig bent
.
Vooral je landschappen krijgen karakter. WLN_4750 is gaaf. Misschien een tikkie te verzadigd maar wel een sfeertje zeg!
Je hier geplaatste molenfoto ook mooi met die gaten in de wolken die dankzij HDR goed uitkomen.
Ik vond hem ook op je site.
Je schrijft:
Ja alleen door te experimenteren kom je erachter of meer dan 5 opnamen nog wat toevoegen.
Soms wel, soms niet is mijn ervaring. Hangt ervan af hoeveel dynamiek er in de foto-scene zit.
@GSAndré; dat van dat sfeertje neerzetten is je gelukt lijkt mij. Maar mijn ervaring is
"you love it or you hate it". Ik ben een lover.
PixelPeter

Vooral je landschappen krijgen karakter. WLN_4750 is gaaf. Misschien een tikkie te verzadigd maar wel een sfeertje zeg!
Je hier geplaatste molenfoto ook mooi met die gaten in de wolken die dankzij HDR goed uitkomen.
Ik vond hem ook op je site.
Je schrijft:
Hoe groot was je interval; 1 of 2 stoppen per stap? Of nog anders? En met welke camera werk je?5 opnames via bracketing en interval uit het handje
Ja alleen door te experimenteren kom je erachter of meer dan 5 opnamen nog wat toevoegen.
Soms wel, soms niet is mijn ervaring. Hangt ervan af hoeveel dynamiek er in de foto-scene zit.
@GSAndré; dat van dat sfeertje neerzetten is je gelukt lijkt mij. Maar mijn ervaring is
"you love it or you hate it". Ik ben een lover.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
Volgens mij de kristalfabriek André, of vergis ik me?GSAndré schreef:'t Is een sfeer die ik hier wil neerzetten.
Groeten Kees
Fujifilm X100F
Fujifilm X100F
Bedankt voor je compliment Peter, altijd fijn om te horen
Ik doe mn best, maar ben er nog laaaang niet...
Met interval bedoel ik de intervalopname mogelijkheid op de D300, zodat het hele zwikkie in één keer afgehandeld wordt als je op 'ok' drukt (staat ergens op het forum omschrijven). Er zit steeds 1 stop tussen de opnames, meer kan niet met de D300, minder wel. Verder merk ik dat ik, hoe langer ik met een opname bezig met bewerken, ik steeds meer de neiging krijg om kleuren zwaarder aan te zetten. Misschien dat mijn kleurreceptoren verzadigd raken en ik het steeds wil compenseren...

Met interval bedoel ik de intervalopname mogelijkheid op de D300, zodat het hele zwikkie in één keer afgehandeld wordt als je op 'ok' drukt (staat ergens op het forum omschrijven). Er zit steeds 1 stop tussen de opnames, meer kan niet met de D300, minder wel. Verder merk ik dat ik, hoe langer ik met een opname bezig met bewerken, ik steeds meer de neiging krijg om kleuren zwaarder aan te zetten. Misschien dat mijn kleurreceptoren verzadigd raken en ik het steeds wil compenseren...

- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Ik vind hem prachtig. Mooi verloop van licht naar donker. Als ik het goed zie mist de tram een stukjewillemr schreef:Afgelopen weekend op het Strijkijzer geweest in Den Haag (hoogste gebouw in die contreien). Lekker bewolkt en verder goed helder....

gr. jorg
Juiste onderwerp voor HDR mooi verlaten en vervallen.(offtopic) Je hebt trouwens ook een mooie motor, ik ben stieken ook naar een Adventure aan het kijken.GSAndré schreef:'t Is een sfeer die ik hier wil neerzetten.
gr.
- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
euh... nou... Da's het nieuwe modelletje dat ze in Den Haag hebben rondrijdenfidodido schreef:Ik vind hem prachtig. Mooi verloop van licht naar donker. Als ik het goed zie mist de tram een stukjewillemr schreef:Afgelopen weekend op het Strijkijzer geweest in Den Haag (hoogste gebouw in die contreien). Lekker bewolkt en verder goed helder....
gr. jorg

Zelfde als het gele busje rechts onderwillemr schreef:euh... nou... Da's het nieuwe modelletje dat ze in Den Haag hebben rondrijdenfidodido schreef:Ik vind hem prachtig. Mooi verloop van licht naar donker. Als ik het goed zie mist de tram een stukjewillemr schreef:Afgelopen weekend op het Strijkijzer geweest in Den Haag (hoogste gebouw in die contreien). Lekker bewolkt en verder goed helder....
gr. jorg

Hier ook een.Blijft lastig met meer als 1 foto. Dit is in Denbosch bij het station wat laatst groot in het nieuws was.