opdrachtgever eist factuur met BTW

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: opdrachtgever eist factuur met BTW

Bericht door ElRonno » zo mar 27 2011 4:08 pm

george013 schreef:Als zelfstandige betaal je nooit werknemersverzekeringen.
Het gaat in dit geval (Jaro) niet om een volledig zelfstandige, maar om neveninkomsten als freelancer. Dan is lijkt het me relevant dit even aan te geven. Met uitzondering van ziektekosten ben je als ondernemer (mits je dat bent, dan) niet verplicht je te verzekeren voor zogenaamde sociale zekerheid.
george013 schreef: En je kunt weldegelijk ondernemer zijn voor de fiscus. Je bent ondernemer als natuurlijk persoon, dit in tegenstelling als dat je een andere rechtsvorm hebt.
Dat kan ook, maar het in het geval van Jaro zeer onwaarschijnlijk, en daar is mijn antwoord op gericht. Zie ook de links die er bij staan.
george013 schreef: Wat bedoel je met illegaal?
Dat heb ik bij nader inzien niet goed geforumuleerd, excuus. Ik zal je de redenatie besparen, maar is in het geval van Jaro niet aan de orde dus ik pas het even aan, dank!

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mar 27 2011 5:00 pm

RVK schreef: De opdrachtgever moet om de verklaring vragen incl een kopie geldig legitimatie bewijs ( zijnde geen rijbewijs) en heeft onderzoek plicht over de geldigheid wat je kan doen bij landelijk coordinatie punt VAR.
Heb je daar een bron van? :)

jaro
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jaro » ma mar 28 2011 12:05 am

ElRonno schreef:Voor de omzetbelasting (BTW) kun je dan nog steeds wel degelijk ondernemer zijn. Dat is dus iets heel anders. Als de belastingdienst je voor de BTW ziet als ondernemer mag je dus BTW in rekening brengen.

Ik word inderdaad nu door de belastingdienst als ondernemer gezien voor de omzetbelasting, maar ik sta nu ook zo geregistreerd dat ik winstaangifte moet doen en niet dat ik mijn inkomsten bij de inkomstenbelasting moet opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Dat is wat ik over 2010 wel heb gedaan en dat staat ook zo genoemd in mijn VAR. Ik wil het blijven doen, maar dan als bijklussen (hobby).

Het is allemaal begonnen met het feit dat de opdrachtgever BTW op de factuur wil hebben.
Jan Ronday

D4s, D700, D300, Nikkor 70-200 f/4G, Nikkor 24-120 f/4G, Nikkor 85 f/1.8G, Nikkor 50 f/1.8G, Nikkor 35 f/1.8G, plus een aantal dx lenzen, Fujifilm X100s

george013

Bericht door george013 » ma mar 28 2011 9:51 am

Maakt allemaal niet uit. Fiscus telt aan het eind van het jaar je bruto loon uit dienstverband en je andere inkomsten bij elkaar op. Aan de hand daarvan wordt de uiteindelijke belastingschuld bepaald. En het verschil met wat je al betaald hebt en deze uitkomst moet bijbetaald worden.
George

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma mar 28 2011 2:55 pm

jaro schreef:
ElRonno schreef:Voor de omzetbelasting (BTW) kun je dan nog steeds wel degelijk ondernemer zijn. Dat is dus iets heel anders. Als de belastingdienst je voor de BTW ziet als ondernemer mag je dus BTW in rekening brengen.

Ik word inderdaad nu door de belastingdienst als ondernemer gezien voor de omzetbelasting, maar ik sta nu ook zo geregistreerd dat ik winstaangifte moet doen en niet dat ik mijn inkomsten bij de inkomstenbelasting moet opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Dat is wat ik over 2010 wel heb gedaan en dat staat ook zo genoemd in mijn VAR. Ik wil het blijven doen, maar dan als bijklussen (hobby).

Het is allemaal begonnen met het feit dat de opdrachtgever BTW op de factuur wil hebben.
Dan hoop ik dat die opdrachtgever voor een paar flinke opdrachten zorgt, want dit kost je behoorlijk wat extra tijd zo.

EricP

Bericht door EricP » ma mar 28 2011 7:38 pm

Zo, 6 pagina's vol met goed advies.
Loont het nog wel de moeite gezien de prijs die je krijgt per afgenomen foto. :roll:
28 euro en dan nog regels stellen, pff. :oops:

jaro
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jaro » ma mar 28 2011 9:15 pm

Of het de moeite loont? Goeie vraag. Ik denk het wel. Voorbeeld: ik heb een opdracht gehad om een coverfoto te maken voor een blad met een oplage van 15.000. Ik ben daar een paar uur me bezig geweest. Er zijn twee foto's afgenomen (cover en binnenblad), dus slechts een handel van 56 euro, maar veel reacties en naamsbekendheid gekregen.

Voor een andere opdracht ben ik 1 uur bezig geweest en zijn er 10 foto's afgenomen. Dat was dus wel interessant. Het probleem is dat ik vaak niet van te voren weet hoeveel foto's er afgenomen gaan worden.

Ik ken ook de beroepsfotografen die van dezelfde opdrachtgever foto-opdrachten krijgen. Zij werken echter volgens een vooraf afgesproken vast bedrag. Het maakt dan niet uit hoeveel foto's er worden afgenomen. Deze beroepsfotografen werken zich een slag in de rondte om een enigzins redelijk inkomen te verwerven. Ik ben daar niet echt jaloers op. Dus wil ik voorlopig als hobbyfotograaf verder gaan. Alleen nog even uit die belastingproblematiek komen.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties en tips. Maar ook de discussie die jullie onderling voeren. Ik leer daarvan.
Jan Ronday

D4s, D700, D300, Nikkor 70-200 f/4G, Nikkor 24-120 f/4G, Nikkor 85 f/1.8G, Nikkor 50 f/1.8G, Nikkor 35 f/1.8G, plus een aantal dx lenzen, Fujifilm X100s

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma mar 28 2011 9:26 pm

De Belastingdienst heeft hier - afgaand op wat er door Jan hier vermeld is - correct gehandeld. Jan gaat werken in opdracht van anderen, voor eigen rekening en risico. Dat betekent dus een onderneming in de vorm van een eenmanszaak. Omdat het hier gaat om goederen en diensten die belast zijn met Omzetbelasting (het maken van foto's en leveren van afdrukken hiervan) dient Jan omzetbelasting te berekenen over de prijs van zijn diensten / goederen en deze omzetbelasting af te dragen. Dat betekent dat van alle directe kosten die gemaakt worden om die diensten / goederen te leveren, de betaalde omzetbelasting teruggevraagd kan worden (mits op die kosten BTW van toepassing is).

Aangezien er voor de Belastingdienst sprake is van "winst uit onderneming" klopt het dat Jan een winstaangifte moet doen aan het eind van het jaar.

Administratief valt dat allemaal wel mee hoor, gewoon goed inkomsten en uitgaven bijhouden; als het kleinschalig blijft dan is dat in Excel prima te doen.

Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is mogelijk zinvol, maar daarbij hangt het er met name van af of Jan daadwerkelijk als professioneel fotograaf de markt op wil en daar een serieuze boterham mee wil gaan verdienen, of dat Jan "slechts" bij tijd en wijle een betaalde opdracht aanneemt om de hobby te bekostigen (waar natuurlijk niets mis mee is!).

In het laatste geval is een inschrijving bij de KvK naar mijn idee "overkill". Het kan wel zo zijn dat bepaalde opdrachtgevers alleen zaken willen doen met fotografen die zijn ingeschreven bij de KvK. In dat kader ontkomt Jan mogelijk toch niet aan een KvK-inschrijving.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di mar 29 2011 2:39 pm

Cyrus schreef:De Belastingdienst heeft hier - afgaand op wat er door Jan hier vermeld is - correct gehandeld. Jan gaat werken in opdracht van anderen, voor eigen rekening en risico. Dat betekent dus een onderneming in de vorm van een eenmanszaak.
Nou dat is dus nog maar de vraag.....
In voorgaande pagina's wordt daar verschillende keren op ingegaan .
Lees de eissen t.a.v. een onderneming nog maar eens door.......

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... en-02.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di mar 29 2011 4:24 pm

Matthieu,

Er is in dit topic enorm veel onzin verkondigd door lieden die de klok hebben gehoord maar niet weten waar de klepel hangt. Alleen al het feit dat het gros van de mensen hier van alles heeft geroepen maar het verschil niet snapt tussen "BTW-plichtig" en "ondernemer", is redelijk tenenkrommend. Waarmee ik geen sneer wil uitdelen naar die mensen, maar het helpt niemand als er zaken hier geschreven worden die niet kloppen.

De pagina die jij aanhaalt, is mij meer dan bekend. Als adviseur voor (startende) ondernemers gebruik ik dit handige lijstje wel eens om mee te geven aan mensen die overwegen een zaak te starten of wellicht door een uit de hand gelopen (betaalde) hobby mogelijk ondernemer geworden zijn, zonder het te weten. Het lijstje laat namelijk niets aan duidelijkheid te wensen over.

Mijn conclusie dat Jan als ondernemer gekwalificeerd kan worden, is uitsluitend tot stand gekomen op basis van Jan's informatie in dit topic. Daaruit heb ik het volgende gedistilleerd: Jan werkt voor eigen rekening en risico, voor meerdere opdrachtgevers, bepaalt zelf of hij opdrachten aanneemt en hoe hij die uitvoert (als het resultaat maar naar wens van opdrachtgever is), steekt er alleen tijd in als het rendement oplevert etc. In principe voldoende om Jan als ondernemer te kunnen aanmerken. Kennelijk ziet de Belastingdienst Jan ook als ondernemer, op basis van wat Jan op het startersformulier heeft ingevuld.

Het zou desondanks natuurlijk heel goed kunnen dat Jan toch niet als ondernemer zou kwalificeren. Dat "foutje" dient dan recht gezet te worden, maar in dat geval zal ik over veel meer informatie moeten beschikken dan hier is prijsgegeven. Daarnaast ligt het er ook aan of Jan al dan niet van plan is om veel c.q. regelmatig betaalde opdrachten te gaan aannnemen en uitvoeren. Blijft het bij incidenteel betaald werk, dan kun je beter geen ondernemer voor de Belastingdienst zijn want het levert geen enkel voordeel op. Ben je daarentegen serieus van plan geld te gaan verdienen met de hobby (al blijft het misschien "bijverdienste" c.q. "neveninkomsten"), dan kan het juist lucratief zijn om wél ondernemer te worden.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 29 2011 5:29 pm

Cyrus schreef: Mijn conclusie dat Jan als ondernemer gekwalificeerd kan worden, is uitsluitend tot stand gekomen op basis van Jan's informatie in dit topic.
.....
Blijft het bij incidenteel betaald werk, dan kun je beter geen ondernemer voor de Belastingdienst zijn want het levert geen enkel voordeel op.
Ik denk niet dat je de gegevens van Jaro goed hebt gelezen.
Jaro vertelt dat hij gewoon een betaalde baan heeft in loondienst al 40 jaar, en dat graag zo wil houden.
Doet enkel zo nu en dan een opdrachtje met een omzet van bij elkaar op jaarbasis geschat pakweg € 1100,-
Sorry maar dat valt bij mij echt niet onder een noemer van "ondernemer" of "eenmanszaak".
Meteen de eerste regel van de webpagina van de belastingdienst die je zelf als leidraad gebruikt, daar voldoet Jaro niet aan:
"Als u alleen marginale winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming."

Overigens een vreemde regel want er zijn legio bedrijven die jarenlang geen winst hebben gemaakt (misschien dat inmiddels wel doen) maar echt van meet af aan wel als onderneming werden gezien. Denk aan UPC of een andere bekende, "Tele Atlas" wat kaarten maakt voor TomTom en inmiddels is overgenomen door TomTom.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di mar 29 2011 5:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di mar 29 2011 5:36 pm

Cyrus schreef:Matthieu,

Er is in dit topic enorm veel onzin verkondigd door lieden die de klok hebben gehoord maar niet weten waar de klepel hangt. Alleen al het feit dat het gros van de mensen hier van alles heeft geroepen maar het verschil niet snapt tussen "BTW-plichtig" en "ondernemer", is redelijk tenenkrommend. Waarmee ik geen sneer wil uitdelen naar die mensen, maar het helpt niemand als er zaken hier geschreven worden die niet kloppen.

De pagina die jij aanhaalt, is mij meer dan bekend. Als adviseur voor (startende) ondernemers gebruik ik dit handige lijstje wel eens om mee te geven aan mensen die overwegen een zaak te starten of wellicht door een uit de hand gelopen (betaalde) hobby mogelijk ondernemer geworden zijn, zonder het te weten. Het lijstje laat namelijk niets aan duidelijkheid te wensen over.

Mijn conclusie dat Jan als ondernemer gekwalificeerd kan worden, is uitsluitend tot stand gekomen op basis van Jan's informatie in dit topic. Daaruit heb ik het volgende gedistilleerd: Jan werkt voor eigen rekening en risico, voor meerdere opdrachtgevers, bepaalt zelf of hij opdrachten aanneemt en hoe hij die uitvoert (als het resultaat maar naar wens van opdrachtgever is), steekt er alleen tijd in als het rendement oplevert etc. In principe voldoende om Jan als ondernemer te kunnen aanmerken. Kennelijk ziet de Belastingdienst Jan ook als ondernemer, op basis van wat Jan op het startersformulier heeft ingevuld.

Het zou desondanks natuurlijk heel goed kunnen dat Jan toch niet als ondernemer zou kwalificeren. Dat "foutje" dient dan recht gezet te worden, maar in dat geval zal ik over veel meer informatie moeten beschikken dan hier is prijsgegeven. Daarnaast ligt het er ook aan of Jan al dan niet van plan is om veel c.q. regelmatig betaalde opdrachten te gaan aannnemen en uitvoeren. Blijft het bij incidenteel betaald werk, dan kun je beter geen ondernemer voor de Belastingdienst zijn want het levert geen enkel voordeel op. Ben je daarentegen serieus van plan geld te gaan verdienen met de hobby (al blijft het misschien "bijverdienste" c.q. "neveninkomsten"), dan kan het juist lucratief zijn om wél ondernemer te worden.

In grote lijnen mee eens Edwin. Zeker over de vele bekende klokken en klepel verhalen :)
Echter door de info die Jan aan de belastingdienst heeft gegeven kan later bij een jaaropgave wellicht leiden (lijden) tot het niet accepteren als ondernemer doordat een andere inspecteur deze zaak behandeld.
Willekeur dus.
Ik heb hem daarom ook geadviceerd om aan de belastingdienst een bevestiging te vragen wat hij in een mondeling gesprek te horen heeft gekregen. Dat kan nog wel eens helpen mocht er later eens anders tegen aan gekeken wordt.
Dik 22 jaar geleden toen ik mijn ondernemer startte waren er soortgelijke eisen.
En de uren eis....dat je als ondernemer (aantoonbaar) een aantal uren op jaarbasis voor je onderneming werkte. Zover ik begreep is die uren eis vervallen..

groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

george013

Bericht door george013 » di mar 29 2011 9:43 pm

Simpel gesteld: fiscus heft belasting over inkomsten. Maakt niet uit of je ondernemer bent of niet, te goeder trouw of niet, handelt in foto's of dope.
De fiscus geeft je wel een aantal kortingen als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Een daarvan is als je als "ondernemer" wilt worden aangemerkt dat je aan het urencriterium voldoet om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek. Zo niet, dan geen aftrtek, maar toch betalen. Denk niet dat dit bij TS van belang is.
George

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo mar 30 2011 11:58 am

Léon Obers schreef:
Cyrus schreef: Mijn conclusie dat Jan als ondernemer gekwalificeerd kan worden, is uitsluitend tot stand gekomen op basis van Jan's informatie in dit topic.
.....
Blijft het bij incidenteel betaald werk, dan kun je beter geen ondernemer voor de Belastingdienst zijn want het levert geen enkel voordeel op.
Ik denk niet dat je de gegevens van Jaro goed hebt gelezen.
Jaro vertelt dat hij gewoon een betaalde baan heeft in loondienst al 40 jaar, en dat graag zo wil houden.
Doet enkel zo nu en dan een opdrachtje met een omzet van bij elkaar op jaarbasis geschat pakweg € 1100,-
Sorry maar dat valt bij mij echt niet onder een noemer van "ondernemer" of "eenmanszaak".
Met alle respect, maar het gaat er niet om wat jij of ik er van vinden, maar om de conclusie van de Belastingdienst. Die heeft in dit geval, op grond van het startersformulier, geconcludeerd dat Jan ondernemer is. Als dit toch niet correct mocht blijken c.q. niet de bedoeling zijn, dan is een briefje aan de fiscus doorgaans voldoende.
Léon Obers schreef: Meteen de eerste regel van de webpagina van de belastingdienst die je zelf als leidraad gebruikt, daar voldoet Jaro niet aan:
"Als u alleen marginale winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming."
Deze regel ziet op de lange(re) termijn; bij elke starter zou je kunnen zeggen dat er op dat moment slechts marginale winst c.q. verlies is. Je moet wel het hele lijstje afwerken natuurlijk :wink:
Léon Obers schreef: Overigens een vreemde regel want er zijn legio bedrijven die jarenlang geen winst hebben gemaakt (misschien dat inmiddels wel doen) maar echt van meet af aan wel als onderneming werden gezien. Denk aan UPC of een andere bekende, "Tele Atlas" wat kaarten maakt voor TomTom en inmiddels is overgenomen door TomTom.
De bedrijven die je aanhaalt, presenteren een commercieel resultaat waar je bijna alle kanten mee uit kunt. Dat resultaat kan enorm afwijken van de fiscale winstberekening, doordat er in het commerciële resultaat legio kosten en voorzieningen kunnen zijn inbegrepen, die buiten de fiscale winstberekening vallen (zoals goodwill, versnelde afschrijvingen, fiscaal (gedeeltelijk) niet aftrekbare kosten voor o.a. representatie, omrekeningen naar buitenlandse waarderingsstelsels zoals US-GAAP etc.) Dat is in het kader van BW2 titel 9 in principe toegestaan, mits dergelijke posten aantoonbaar zijn, op waarheid zijn gebaseerden en door de jaren heen een consistent beleid gevoerd wordt omtrent het berekenen en waarderen van dergelijke posten.

Ondanks een commercieel verlies kan er fiscaal dus sprake zijn van een winst. De fiscus corrigeert namelijk het gepresenteerde commerciële resultaat voor alle posten die afwijken van de fiscale winstberekening en komt zo tot de fiscale winst. De commerciële balans zal dan op haar beurt weer een belastinglatentie laten zien. Maar goed, nu dwalen we wel heel erg af.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo mar 30 2011 12:08 pm

Matthieu schreef:In grote lijnen mee eens Edwin. Zeker over de vele bekende klokken en klepel verhalen :)
Gelukkig dat je het bevestigt, ik had het gevoel al dat wij op dezelfde lijn zitten :wink:
Matthieu schreef: [...]de uren eis....dat je als ondernemer (aantoonbaar) een aantal uren op jaarbasis voor je onderneming werkte. Zover ik begreep is die uren eis vervallen..
De uren-eis is vervallen als eis om überhaupt als ondernemer aangemerkt te kunnen worden maar is nog steeds van kracht voor bepaalde fiscale faciliteiten. Haal je de 1.225 uur niet (2011) dan mag je geen gebruik maken van bepaalde fiscale ondernemersfaciliteiten.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”