Hoi Harry,
ik heb je net even een pb gestuurd, en had ook de foto's bekeken waarop je zelf je front- en back-focus gechecked hebt.
Met de door mij net gestuurde focus-chart kan je wellicht iets nauwkeuriger checken; maar voorzover ik kon zien (en die test heb ik zelf hier ook gedaan met m'n Sigma) heb je geen last van front- of back-focus.
Laat je ons de uitslag zien?
Groet Danny
Nikkor AF-S 300 f4.0 IF-ED
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikkor AF-S 300 f4.0 IF-ED
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou het toch eens even zonder filters proberen en wel om de volgende reden.Harry W schreef:Hallo Rene,
Er zitten inderdaad filters op. Ik kan ze er natuurlijk afhalen en dezelfde testfoto's opnieuw maken.
Op de 300mm zit een Tiffen 77mm UV protector.
Op de 70-200mm zit een Kenko PRO1 d PROTECTOR(W) 77mm.
Vorig jaar had een bevriende fotograaf problemen met zijn 70-200 lens. Het was niet dat hij geen of slechte foto's maakte, maar de foto's waren net niet lekker scherp en niet echt contrastrijk. Na heel wat gevogel bleek dat de filters de boosdoener waren. Naast het afbreuk doen aan contrast en kleur bleek dat met het filter erop de AF er af en toe een beetje langs zat. Toen het filter eraf was gehaald waren de kleuren en contrasten beter en was de scherpte er wel. Het bleek dat het filter (naast het afbreuk doen aan kleur en contrast) vooral invloed had op de AF.
De Kenko filters zijn me niet echt bekend (misschien een teken aan de wand), de Tiffen filters wel. De goedkoopste van Tiffen zijn niet bepaald denderend. Ik zou daarom zeker even de volgende test uitvoeren: Stel je camera manueel in zodat je dezelfde settings hebt voor alle testen en herhaal de test met beide lenzen met én zonder filter (dus echt allemaal nieuwe foto's, niet vergelijken met de vorige serie). Kijk eens of je verschillen kunt ontdekken. AF focus natuurlijk wel even enkelpunt en op een punt focussen waarop je camera goed scherp kunt stellen. En bij voorkeur vanaf statief.
Spul waarmee je foto's maakt...
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Duidelijke uitleg ReneG,
ik hou dit topic in de gaten; ben wel nieuwsgierig naar de eventuele invloed van de filters.
ik hou dit topic in de gaten; ben wel nieuwsgierig naar de eventuele invloed van de filters.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.