D800 foto's staan op imaging-resource. WOW! n/t

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Jaap_van_Ekris

Re: D800 foto's staan op imaging-resource. WOW! n/t

Bericht door Jaap_van_Ekris » za mar 17 2012 1:38 am

ReneG schreef:Dan nog voor wat betreft het hele leeftijd/SSD verhaal: Hoewel er enige waarheid in zit, moeten er wel wat kanttekeningen bij worden geplaatst. Om een heel lang verhaal kort te maken, zelfs al ga je van de slechtste prestatiecijfers uit, en je schrijft elke dag 10GB data erbij op een SSD, dan nog gaat hij worst case 8 jaar mee. Dat is natuurlijk uitgezonderd maandagochtend-SSD's en fouten die door externe factoren (lees: waardeloze SATA controllers) etc. worden veroorzaakt. Wat de SSD's een slechte naam heeft gegeven zijn veel van de Sandforce gebaseerde SSD's.
Mijn digitale videorecorder gebruikt SSD's. Die schrijft zo'n 10GB per dag in zijn recording-buffer, nu een jaar lang. Dat betekent dat de schijf (60GB groot, maar ook OS er op) in praktijk elke 5 dagen een plek beschrijft. Dus hij zal nu elke plex zo'n 100 keer beschreven hebben. Nog geen centje pijn.

Overigens worden belangrijke opnames na de opname getranscode naar een NAS. Dus mijn data is wel veilig als hij faalt, maar tot nu toe ben ik wel gelukkig.

Jaap

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » za mar 17 2012 11:15 am

Ik werk met een six core AMD en 6 gig, Ik gebruik CS5 dus raws worden met ACR v. 6.7 . Ik heb met de D800 raws geen enkele probleem. Zaken staan vrijwel direct op het scherm en het laden verloopt ook zeer vlot.. Schijfruimte kost geen drol meer dus opslag (en backup !) is goed betaalbaar.
Het is mogelij kiets anders als we 20 NEFjes tegelijkertijd willen laden en bewerken. Dat zou op eenstandaardconversie na niet in mij opkomen, maar oke. Het gewone werk wat ik doe met mijn NEF files kan ik op mijn 2 jaar oude pc zonder probleem doen.

Het bezwaar dat PS met lagen moet werken is ook maar ten dele correct. Er zitten al wat soms zeer effectieveve local editing tools in ACR, en als je bij Niksoft Ndefine en Viveza koopt dan heb je (wel via PS) nog meer dan CNX biedt zonder lagen. Gebruik je dit in combinatie met LR, dan heb je naar mijn mening het hele pakket PS eigenlijk niet meer nodig. Als LR4 zijn post beta bugs kwijt is dan zal ik die route gaan volgen. Het enige datt mij van gedachten kan veranderen is de levering van CNX bij mijn nieuwe camera. Maar ik heb begrepen dat Nikon te zuinig is om bij een camera van bijna 3000 euro een versie van CNX 2 te voegen..

PS iets off topic: de prijzen van de D800 zakken overal in europa, behalve hier. In Oostenrijk kan je hem al voor 2600 euro krijgen, en in Engeland zijn de prijzen al op 2100 pond uitgekomen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mar 17 2012 11:43 am

lock schreef:als je bij Niksoft Ndefine en Viveza koopt dan heb je (wel via PS) nog meer dan CNX biedt zonder lagen.
De NIK plugins werken in CS5 alleen maar als extra laag, bij CNX komt er visueel gezien niet een extra laag bij, maar feitelijk werkt elke aparte bewerking binnen CNX wel als laag, inclusief de mogelijkheid van maskers voor elke tool die je gebruikt. (Elke regel is een bewerking over de voorgaande beeldsituatie).
Hoe de NIK plugins worden gebruikt in LR4 weet ik niet (ik gebruik tot nu toe hooguit ACR 6.7 in CS5), maar ik denk weinig anders als in CS5.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za mar 17 2012 11:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

CedricV

Bericht door CedricV » za mar 17 2012 11:45 am

Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » za mar 17 2012 12:05 pm

Cedric, Oosterrijk zoek je via geizhalz.de. In Engeland is het vooral Amazon.
Maar ik krijg net een mailtje binnen dat de prijs weer 2399 pond is. Het was een eenmalige aktie. :twisted: Ongetwijfeld een methode om te kijken hoeveel de verkoop stijgt wanneer de prijs daalt. Toch verwacht ik verdere prijsdalingen. Pre-order voor de 5DmarkIII is namelijk ook in prijs gedaald.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » za mar 17 2012 12:12 pm

Léon Obers schreef:
lock schreef:als je bij Niksoft Ndefine en Viveza koopt dan heb je (wel via PS) nog meer dan CNX biedt zonder lagen.
De NIK plugins werken in CS5 alleen maar als extra laag, bij CNX komt er visueel gezien niet een extra laag bij, maar feitelijk werkt elke aparte bewerking binnen CNX wel als laag, inclusief de mogelijkheid van maskers voor elke tool die je gebruikt. (Elke regel is een bewerking over de voorgaande beeldsituatie).
Hoe de NIK plugins worden gebruikt in LR4 weet ik niet (ik gebruik tot nu toe hooguit ACR 6.7 in CS5), maar ik denk weinig anders als in CS5.
Dat wist ik niet Leon, maar het is in ieder geval niet zo dat het net zo zwaar doorwerkt in het geheugengebruik als een volledige layer in PS. Verre van dat. Ik zie het gebruik ook niet echt met elke u-point toenemen. Het grote voordeel is uiteraard dat ik de lagen niet meer echt nodig heb, en dus ook geen PS. Het belangrijkste nadeel van de u-points is het ontbreken van enige vrijheid in de te kiezen vorm van het te bewerken gebied. Het liefst het ik een vrije selectie of een contour area erbij. Hiervoor moet je toch echt terug naar de lagen van PS.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mar 17 2012 12:13 pm

Dat de 5D in prijs verlaagd wordt verbaast me niet... De hoofdreden om die te kopen was altijd de beeldkwaliteit icm veel pixels. Die reden is er nu echt niet meer.

Verder wint de Nikon het volgens mij op z'n sloffen wat betreft specs. Dat deed de D700 tenslotte ook tov de 5D mm II.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 17 2012 3:03 pm

lock schreef:Het belangrijkste nadeel van de u-points is het ontbreken van enige vrijheid in de te kiezen vorm van het te bewerken gebied. Het liefst het ik een vrije selectie of een contour area erbij. Hiervoor moet je toch echt terug naar de lagen van PS.
Nee hoor, je kunt in CNX slimme maskers selecteren, te vergelijken met het toverstafje in Photoshop om een contour van bijv. een boom met takken te selecteren zonder de lucht, om die boom een andere helderheid te geven (of andersom, de lucht zonder die boom). Je kunt die selecties verder aanvullen, of handmatig meer of minder poetsen.

Maar afgezien van die functies zijn u-points op zichzelf al zeer selectief in hun vorm waar het betrekking op heeft, afhankelijk van kleur, helderheid en contrast. Zet je een u-point op een groen onderwerp, heeft het geen effect op een andere tint eromheen.

Kennelijk ben je nog te weinig op de hoogte van alle mogelijkheden van CNX.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za mar 17 2012 11:19 pm

Voor discussies over fotobewerkingsprogramma's kun je beter op een andere plek in het forum gaan zitten.
Nu graag weer over de D800.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » zo mar 18 2012 12:27 am

Het gaat ook over de D800.
Het onderwerp draait in de richting van de grootte van de D800 files die met name door het gebruik van lagen in PS nogal veel geheugen zouden vreten volgens Leon. De combi LR/ Nik software kan een alternatief zijn. Maar ik zal er niet meer op terugkomen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 18 2012 1:01 am

Reacties die over U-points/Viveza gaan afgesplitst naar http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=38734.

Hier graag de discussie voeren over de D800. Volgens mij kan er ook gewoon gediscussieerd worden over de gevolgen van zulke grote bestanden voor het nabewerken. Maar dit werd te specifiek.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mar 19 2012 11:01 pm

Bericht van Nikon (via Google :lol: ):
Zon 19 maart 2012

Met betrekking tot "D800" is gepland te starten op 22 maart 2012, heeft reserveringen ontvangen rond ver boven verwachting, dat oorspronkelijk uitgebracht hoeveelheid is niet voldoende wordt verwacht om te leveren Ik zou kunnen krijgen van de tijd.
Onze oprechte excuses, en dat heeft de overlast voor onze klanten is wachten ontvangen.

Of meer

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » di mar 20 2012 1:50 am

flitslicht schreef:Bericht van Nikon (via Google :lol: ):
Heb je een link?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di mar 20 2012 9:47 am

http://www.nikon-image.com/products/info/120319.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

yo-1
Clublid
Clublid

Bericht door yo-1 » di mar 20 2012 3:15 pm

Opmerkelijke tegenstrijdigheid: ondanks dat Nikon meld dat de 1e batch D800's flink 'overtekend' is (en je dus zou verwachten dat leveranciers de prijs flink hoog zouden houden), meld NikonRumors al enkele verwijzingen naar de eerste flinke prijsdalingen:
http://www.amazon.it/gp/product/B00763M ... B00763MHB4
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”