Ik was zelf ook nogal gecharmeerd (op papier) van deze 24mm T/S Samyang, maar als ik dit zo lees...

Je bedoelt de tabel? Alles is simpel.Jos schreef:Kun je uitleggen hoe dit werkt?
yzf1kr schreef:
Bij thuiskomts bleek toch iedere keer het scherptepunt verkeer, of zelfs helemaal nergens te liggen.![]()
Maar wel de kracht van de shift functie ontdenkt.
Dit is een panorama gemaakt door horizontaal te shiften, maar ook hier lag de scherpte verkeerd. Hij ligt helemaal vooraan op het pad.![]()
Ja, als je hem gewoon lomp neer wil zetten en een lanschapskiekje wil maken dan kan dat, maar daar heb je geen tilt-shift voor nodig, dat kan met ieder ander objectief.Flandria schreef:Als ik landschappen wil fotograferen dan kan ik het objectief toch gewoon op oneindig instellen op diafragma F:8 ?
Nee, niet het gekozen diafragme, maar het wijzigen er van.Je gaat me toch niet vertellen dat het gekozen diafragma voor een scherpteverschuiving kan zorgen ?
Helaas, bij zoals bij veel objectieven is oneindig niet oneindig, maar zit het er net voor of net achter.Hier snap ik dus werkelijk waar niks van.
Je kan het objectief toch gewoon handmatig (zonder de zoeker te checken) op oneindig (∞) zetten ?
[/quote]Het verdient ook aan te bevelen om je goed te verdiepen in de mogelijkheden van S &T.
Weet ook waarvoor je het gaat inzetten en waarom.
Onthoeken en invloed op het scherpteverloop vereist enige vorm van kennis.
Zelf heb ik jaren met een Technische camera gewerkt van Cambo en Sinar.
Dit leer je niet even op een ochtend. Probeer zoveel mogelijk kennis in te winnen om de werking te kunnen controleren.
Ik neem een licht geïrriteerd antwoord waar.yzf1kr schreef:Ja, als je hem gewoon lomp neer wil zetten en een lanschapskiekje wil maken dan kan dat, maar daar heb je geen tilt-shift voor nodig, dat kan met ieder ander objectief.Flandria schreef:Als ik landschappen wil fotograferen dan kan ik het objectief toch gewoon op oneindig instellen op diafragma F:8 ?
In ieder geval niet door klakkeloos het objectief maar op oneindig te zetten.Flandria schreef: Je vraagt toch hoe dit beter kan?
yzf1kr schreef:de Samyang heeft een eigen nukken en kuren die je alleen leert kennen door hem te gebruiken, en die niet in een boekje staan.
Die foto is inderdaad niet gestoken scherp.Kijk eens naar deze, vind jij deze echt zo scherp?
Yeah. My kind of landscape! Been there, seen it, shot it.yzf1kr schreef: Na wat verscherpen en contrast toevoegen, is het resultaat goed bruikbaar.
Hmmm, ik zie wel wat rozige en groenige CA op deze plaat. Vooral langs de randen van de sneeuwvelden.yzf1kr schreef:
Zoals CaptainHook ook al in een ander topic aangaf is het erg moeilijk te laten zien wat voor immens landschap dit is.
Volledig formaat:
...