24mm F3.5 tilt-and-shift lens van Samyang

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
CaptainHook

Re: 24mm F3.5 tilt-and-shift lens van Samyang

Bericht door CaptainHook » di jun 04 2013 7:46 am

Hmm, ik schrik toch een beetje van deze bevindingen.
Ik was zelf ook nogal gecharmeerd (op papier) van deze 24mm T/S Samyang, maar als ik dit zo lees... :?

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di jun 04 2013 7:48 am

Nouja, schrikken.
Ik denk eerder met beide benen op de grond gezet.

Ik (en vele anderen) hoopte op de beeldprestaties van een Canon TS-E 24 f/3.5L II, voor de prijs van een Samyang.
In werkelijkheid krijg je bijna Nikon beeldprestaties voor de prijs van een Samyang.

Op f/8-f/16 schijnt hij de Nikon te evenaren, heb het nog niet kunnen testen, en ik ken ook niemand met een 24mm PC-E.
Als dat zo is, dan zou ik het extra geld voor de Nikon er niet voor over hebben, zeker vanwegen de beperkte stelmogelijkheden van de Nikon.

Zou ik een Canon body hebben daarintegen, dan zou ik doorsparen en die dikke 1800 euro voor de TS-E neertellen.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » di jun 04 2013 10:52 am

Jos schreef:Kun je uitleggen hoe dit werkt?
Je bedoelt de tabel? Alles is simpel.
Kijk in de kolom waar bijvoorbeeld f8 boven staat.
Zoek daarin de scherpte zone die je voor een bepaalde opname nodig denkt te hebben.
Bijvoorbeeld van 1.90 meter tot oneindig.
Ga vandaaruit naar links en kijk in de kolom DISTANCE. Dan zie je de waarde 4.
Stel de lens in op f8 en op 4meter en alles is scherp van 1.90 meter tot oneindig.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » di jun 04 2013 11:18 am

Maar zoals ik al aangaf werkt dit helaas niet voor de Samyang vanwegen de beperkte schaal die van 1 naar oneindig gaat, de afstand daartussen is ook nog eens erg klein.

Afbeelding

Flandria

Bericht door Flandria » di jun 04 2013 11:35 am

Wacht even,

Als ik landschappen wil fotograferen dan kan ik het objectief toch gewoon op oneindig instellen op diafragma F:8 ?
Je gaat me toch niet vertellen dat het gekozen diafragma voor een scherpteverschuiving kan zorgen ?
Als dat zo is dan is dit objectief waardeloos voor een serieuze Nikon toepassing.

Flandria

Bericht door Flandria » di jun 04 2013 11:41 am

yzf1kr schreef:
Bij thuiskomts bleek toch iedere keer het scherptepunt verkeer, of zelfs helemaal nergens te liggen. :shock:

Maar wel de kracht van de shift functie ontdenkt.

Dit is een panorama gemaakt door horizontaal te shiften, maar ook hier lag de scherpte verkeerd. Hij ligt helemaal vooraan op het pad. :?

Hier snap ik dus werkelijk waar niks van.
Je kan het objectief toch gewoon handmatig (zonder de zoeker te checken) op oneindig (∞) zetten ?

Het verdient ook aan te bevelen om je goed te verdiepen in de mogelijkheden van S &T.
Weet ook waarvoor je het gaat inzetten en waarom.
Onthoeken en invloed op het scherpteverloop vereist enige vorm van kennis.
Zelf heb ik jaren met een Technische camera gewerkt van Cambo en Sinar.
Dit leer je niet even op een ochtend. Probeer zoveel mogelijk kennis in te winnen om de werking te kunnen controleren.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » di jun 04 2013 1:10 pm

Flandria schreef:Als ik landschappen wil fotograferen dan kan ik het objectief toch gewoon op oneindig instellen op diafragma F:8 ?
Ja, als je hem gewoon lomp neer wil zetten en een lanschapskiekje wil maken dan kan dat, maar daar heb je geen tilt-shift voor nodig, dat kan met ieder ander objectief.
Je gaat me toch niet vertellen dat het gekozen diafragma voor een scherpteverschuiving kan zorgen ?
Nee, niet het gekozen diafragme, maar het wijzigen er van.
Je kan niet op f/3.5 focussen en dan naar f/8 draaien, dan schuift de focus.

[/quote]
Als dat zo is dan is dit objectief waardeloos voor een serieuze Nikon toepassing.[/quote]

Niet geheel, je zal meteen op f/8 moeten focussen via liveview.
Hier snap ik dus werkelijk waar niks van.
Je kan het objectief toch gewoon handmatig (zonder de zoeker te checken) op oneindig (∞) zetten ?
Helaas, bij zoals bij veel objectieven is oneindig niet oneindig, maar zit het er net voor of net achter.
Het verdient ook aan te bevelen om je goed te verdiepen in de mogelijkheden van S &T.
Weet ook waarvoor je het gaat inzetten en waarom.
Onthoeken en invloed op het scherpteverloop vereist enige vorm van kennis.
Zelf heb ik jaren met een Technische camera gewerkt van Cambo en Sinar.
Dit leer je niet even op een ochtend. Probeer zoveel mogelijk kennis in te winnen om de werking te kunnen controleren.
[/quote]

Ik had al een 80mm Arsat.
Maar de 24mm Samyang brengt een hele set nieuwe mogelijkheden met zich mee.
Het is voor mij voornamelijk proberen en leren.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » di jun 04 2013 2:26 pm

Besef wel dat je met het kantelen van een objectief het scherptevlak gaat verleggen
Maakt niet uit of je een Cambo, Sinar of een T+S lens gebruikt.
Definitief scherpstellen doe je dan ook pas als alle andere instellingen gepasseerd zijn.

In vroeger tijden was er een zeer handig boekwerkje te koop genaamd: De technische camera.
Zoek eens op de tweede hands markt of je dat kunt vinden. Ook met een T+S objectief zal je er veel aan hebben.

Flandria

Bericht door Flandria » di jun 04 2013 2:43 pm

yzf1kr schreef:
Flandria schreef:Als ik landschappen wil fotograferen dan kan ik het objectief toch gewoon op oneindig instellen op diafragma F:8 ?
Ja, als je hem gewoon lomp neer wil zetten en een lanschapskiekje wil maken dan kan dat, maar daar heb je geen tilt-shift voor nodig, dat kan met ieder ander objectief.
Ik neem een licht geïrriteerd antwoord waar.
Vreemd. Te meer je jezelf tegenspreekt. Je getoonde panorama is 10x beter te realiseren met een meest eenvoudig (standaard) objectief. Zoals je zegt.
Je vraagt toch hoe dit beter kan?

Hoe heb je ingesteld, ook de volgorde.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 04 2013 4:15 pm

Flandria schreef: Je vraagt toch hoe dit beter kan?
In ieder geval niet door klakkeloos het objectief maar op oneindig te zetten.
- De focus verschuift afhankelijk welk diafragma gebruikt wordt. (Daarmee dus ook de oneindig instelling).
- Voor grote scherptediepte voor landschap kies je doorgaans eerder voor de "hyperfocale afstand" en niet een oneindig instelling.
Met verschuivende focus afhankelijk van het diafragma dan ook nog eens een extra variabele daarin in die hyperfocale afstand.
Vriendelijke groet, Léon Obers

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » di jun 04 2013 4:20 pm

Nouja, jullie reacties, zijn weer typische forum reacties, ergens halverwege een topic instappen en dan reacties geven op dingen die niet gevraagd worden.
En reageren op een foto die meer als 2 weken geleden geplaats is, is voor mij mosterd na de maaltijd.

Inmiddels zijn we dik 2 weken verder en heb ik een aantal eigenaardigheden kunnen vinden, die ik ook heb genoemd. Als je die eigenaardigheden in gedachten houdt, dan snap je ook wel waarom ik geen scherpe foto kon krijgen.
Immers scherpstellen op f/3.5 en dan het diafragma verstellen naar f/8 wijzigt de scherpstelling.

Ik weet hoe een tilt-shift werkt, en wat ik er wel en niet mee kan doen.
Mijn Arsat heb ik aardig onder controle, maar de Samyang heeft een eigen nukken en kuren die je alleen leert kennen door hem te gebruiken, en die niet in een boekje staan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 04 2013 4:38 pm

yzf1kr schreef:de Samyang heeft een eigen nukken en kuren die je alleen leert kennen door hem te gebruiken, en die niet in een boekje staan.

Precies. Vervelend die nukken en kuren, kost daarom ietsje meer tijd om die te kennen en er omheen te werken. Maar hoeft verder weinig beletsel te zijn omdat het gebruik van dit soort objectieven toch al bewerkelijk is en tijd kost.
Gewoon ermee werken en de zaak eigen maken. Succes ermee.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » vr jun 07 2013 10:44 am

Kijk eens naar deze, vind jij deze echt zo scherp?
Die foto is inderdaad niet gestoken scherp.

En ga vooral door je bevindingen hier te plaatsen. Daar kunnen weer anderen van profiteren. Een Shiftlens staat al een tijdje op mijn verlanglijstje. De Arsat van destijds werkte probleemloos icm mijn F70. Ik zou hem zo weer kopen, ware het niet dat 35 net iets te weinig groothoek biedt. Overigens heb ik een ook een schuin oog laten vallen op de Nikkor 28mm f3.5 PC, die niet slecht lijkt te zijn en ook op digitale bodies zijn mannetje lijkt te staan.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » zo jun 30 2013 6:55 pm

Vorige nog wat gestoeid met dit objectief op de D800.

Het was stervenskoud daar bij de gletsjer. Dus niet al te veel foto's gemaakt.
Dit is een 70 Megapixel panorama, gemaakt door het objectief te shiften.
Na wat verscherpen en contrast toevoegen, is het resultaat goed bruikbaar.

Afbeelding

Zoals CaptainHook ook al in een ander topic aangaf is het erg moeilijk te laten zien wat voor immens landschap dit is.

Volledig formaat:
http://farm8.staticflickr.com/7343/9176 ... 1541_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jun 30 2013 8:05 pm

yzf1kr schreef: Na wat verscherpen en contrast toevoegen, is het resultaat goed bruikbaar.
Yeah. My kind of landscape! Been there, seen it, shot it. :mryellow:
Ben een paar jaar geleden helemaal naar de Oberwalder Hütte geklommen. Dan heb je een fantastische uitzicht op de Grossglockner en de Pasterzengletscher vanuit een andere hoek.
http://www.oberwalderhuette.at/" onclick="window.open(this.href);return false;

yzf1kr schreef:
Zoals CaptainHook ook al in een ander topic aangaf is het erg moeilijk te laten zien wat voor immens landschap dit is.

Volledig formaat:
...
Hmmm, ik zie wel wat rozige en groenige CA op deze plaat. Vooral langs de randen van de sneeuwvelden.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”