Nieuwe 35mm 1.8 FX
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Nieuwe 35mm 1.8 FX
haak ik er meteen een vraagje aan. Als je goed naar de foto kijkt, dan is er door die chromatische abrefedings bijna geen boom meer over, kan LR dat terug halen? Dat groene krijg ik wel weg, maar dan blijft er nog minder boom over.

Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat is vrij eenvoudig weg te halen hoor. De bomen worden er natuurlijk niet dikker van. dat is gewoon door het tegenlicht. maar het is nog geen 10 sec werk om weg te halen. 2 schuifjes aan zetten en het is weg.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
De randjes zijn weg ja, maar de informatie die door de CA's verloren is gegaan is ook echt weg.
Het enige wat PS en LR doen is de kleurwaas weghalen, ze toveren geen info terug. In dit geval zie je dat de groene en paarse randen zijn vervangen door witte of zwarte randen. Je krijgt nu een soort halo's. Bij een objectief dat er minder last van heeft was er meer bruikbare informatie overgebleven.
Dus PS en LR corrigeren niets, ze verstoppen het. Of in de bewoording van PanzerfaustNL: Terughalen kan niet, weghalen wel.
Het enige wat PS en LR doen is de kleurwaas weghalen, ze toveren geen info terug. In dit geval zie je dat de groene en paarse randen zijn vervangen door witte of zwarte randen. Je krijgt nu een soort halo's. Bij een objectief dat er minder last van heeft was er meer bruikbare informatie overgebleven.
Dus PS en LR corrigeren niets, ze verstoppen het. Of in de bewoording van PanzerfaustNL: Terughalen kan niet, weghalen wel.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Nu vraag ik me wel af met wat voor objectief de betreffende foto is gemaakt. Ik heb mijn mijn primes nog nooit zoveel gezien of meegemaakt.
Overigens is het verlies zo beperkt dat het in mijn ogen echt niet zichtbaar is. Helemaal als zo'n voorbeeld foto waar er sowieso erg veel verlies is. dan maakt dat mini beetje toch echt niks meer uit. Zou wel eens een voorbeeld willen zien waar dit echt duidelijk zichtbaar is dat er verlies is.
Overigens is het verlies zo beperkt dat het in mijn ogen echt niet zichtbaar is. Helemaal als zo'n voorbeeld foto waar er sowieso erg veel verlies is. dan maakt dat mini beetje toch echt niks meer uit. Zou wel eens een voorbeeld willen zien waar dit echt duidelijk zichtbaar is dat er verlies is.
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik ervaar ook nauwelijks verlies bij het corrigeren van LoCA in opnames gemaakt met mijn 50 F/1.4. Bij F/2 is het doorgaans al niet eens meer zichtbaar.
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
De 35mm f/1.8 DX op de D7100.plincky schreef:Nu vraag ik me wel af met wat voor objectief de betreffende foto is gemaakt. Ik heb mijn mijn primes nog nooit zoveel gezien of meegemaakt.
http://www.flickr.com/photos/panzerfaustnl/13375172363/ zelfde foto, maar dan met alle exif er bij.
Dat wat jij gedaan hebt, dat heb ik ook gered. Je zult dus moeten gaan tekenen om de bomen weer wat body te geven neem ik aan.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
@Panzer: achter de bomen heb je uitgebeten hooglicht. Daardoor is er minder te redden, immers: er is een heel hoog contrast en sprake clipping op de overgang van bomen naar achtergrond.
Bij correcte belichting (geen clipping) zie je nauwelijks verlies bij correctie van LoCA (d.w.z op de D600 en D700, i.c.m. AF-S 50 F1.4G).
Bij correcte belichting (geen clipping) zie je nauwelijks verlies bij correctie van LoCA (d.w.z op de D600 en D700, i.c.m. AF-S 50 F1.4G).
- Léon Obers
- Forumlid
LoCA laat zich vooral zien bij extreme contrasten. Bomen tegen een wit clippende lucht is juist zo'n situatie.plincky schreef:Nu vraag ik me wel af met wat voor objectief de betreffende foto is gemaakt. Ik heb mijn mijn primes nog nooit zoveel gezien of meegemaakt.
Maak maar eens een testje met welke prime dan ook naast een wit clippend vlak. Zul je dat effect ook sterker zien.
Een paar vergelijkbare LoCA voorbeelden naast elkaar gezet:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30#p617630" onclick="window.open(this.href);return false;
De directe aanleiding van typisch wat moeilijke omstandigheden voor de start van die draad: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=47543" onclick="window.open(this.href);return false;
En verder in de draad bijv. de test die ikzelf maakte met een Zeiss Sonnar 135mm/2.0 op volle opening:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34#p617834" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zal daar eens beter op letten. Want dat hooglicht heb ik veel vaker.Cyrus schreef:@Panzer: achter de bomen heb je uitgebeten hooglicht. Daardoor is er minder te redden, immers: er is een heel hoog contrast en sprake clipping op de overgang van bomen naar achtergrond.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
@Panzer: let er op dat de hooglichten (net) niet clippen. Gebruik daarvoor je hooglichtfuntie i.c.m. histogram. De schaduwen zijn dam mogelijk wat onderbelicht, maar die achteraf wat oplichten is doorgaans geen probleem.
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
@Cyrus, ik zal hem eens gaan gebruiken, want hooglichtfunctie heb ik uit staan.
@all, Het feit dat de D7100 geen filter heeft, helpt dat misschien in negatieve zin, want de link die Leon geeft, daar gaat het in den beginnen om een 800E, ook zonder filter.
@all, Het feit dat de D7100 geen filter heeft, helpt dat misschien in negatieve zin, want de link die Leon geeft, daar gaat het in den beginnen om een 800E, ook zonder filter.
- Léon Obers
- Forumlid
Met of zonder anti-aliasing filter heeft er niet mee te maken.
Chromatische aberratie is een lensfout, geen sensorfout.
Chromatische aberratie is een lensfout, geen sensorfout.
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Nee geen fout van de sensor. De D7100 en de D800(E) hebben een dusdanige hoge pixeldichtheid dat fouten in het objectief haarscherp worden vastgelegd en dat dit soort dingen dus nog heftiger naar voren komt.
Dit is een idee, geen feit, nergens op gestoeld etc.
Dit is een idee, geen feit, nergens op gestoeld etc.
- Léon Obers
- Forumlid
De minimaal fractie hogere scherpte door het ontbreken van een anti-aliasing filter doet niets op detailniveau aangaande die kleuromslag (LoCA).
Daar waar die kleuren zich in het beeld manifesteren is namelijk ver buiten het focuspunt. De onscherpte is daarbij over nogal wat pixels verspreid. Wel of geen anti-aliasing filter doet daar dan helemaal niets meer aan af. Zelfs op het kleine webplaatje wat je hierboven laat zien (ik neem aan het totaalbeeld van de opname - geen 100% crop), is de kleuromslag reeds te zien. Dat plaatje is slechts 1024x683 pixels groot. Of je dat plaatje dan met een 4 megapixel of een 36 megapixel camera hebt opgenomen, maakt voor de weergave van dat webplaatje niet meer uit in de weergave van LoCA.
Daar waar die kleuren zich in het beeld manifesteren is namelijk ver buiten het focuspunt. De onscherpte is daarbij over nogal wat pixels verspreid. Wel of geen anti-aliasing filter doet daar dan helemaal niets meer aan af. Zelfs op het kleine webplaatje wat je hierboven laat zien (ik neem aan het totaalbeeld van de opname - geen 100% crop), is de kleuromslag reeds te zien. Dat plaatje is slechts 1024x683 pixels groot. Of je dat plaatje dan met een 4 megapixel of een 36 megapixel camera hebt opgenomen, maakt voor de weergave van dat webplaatje niet meer uit in de weergave van LoCA.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Cyrus schreef:@Panzer: let er op dat de hooglichten (net) niet clippen. Gebruik daarvoor je hooglichtfuntie i.c.m. histogram. De schaduwen zijn dam mogelijk wat onderbelicht, maar die achteraf wat oplichten is doorgaans geen probleem.
Schaduwen onderbelichten en daarna ophalen introduceert een flinke portie ruis. Helemaal als het dynamisch bereik van het beeld zo groot is als op deze foto. Dan zul je aanzienlijk moeten onderbelichten om de lucht niet te laten clippen.
Gezien het pixelpeeperige karakter van topics als deze (na offense) toch wel een puntje om rekening mee te houden!

Fin.