Nieuwe Nikon 300mm f4 aangekondigd

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nieuwe Nikon 300mm f4 aangekondigd

Bericht door ArendV » vr feb 06 2015 5:40 pm

Nog niet uitgebreid nee, vanmiddag voor het eerst een uurtje mee op pad geweest gekoppeld aan de TC-14E III (die combinatie ga ik waarschijnlijk het meeste gebruiken).
Hier één van de resultaten vol open (op f/5.6 dus).

Afbeelding

Ik ben tot nu toe zeker niet ontevreden. Het scherpstellen gaat razendsnel en is soms wel erg nerveus. De VR werkt prima, maar je moet hem wel een opstarttijd gunnen. Hij verslaat de "oude" 300/4 AFS zonder VR zeker niet op scherpte. Ze ontlopen elkaar niet veel, wel heb ik de indruk dat de versie zonder VR vol open dichtbij net iets scherper is. Met converters werkt hij prima, de nieuwe lijkt het iets beter te doen met de TC-17E II. Maar ik moet nog een aantal keren op pad voordat ik meer definitieve conclusies kan trekken.

Roger Cicala heeft ook een eerste testje gedaan:
http://www.lensrentals.com/blog/2015/02 ... t-one-copy

En als je de foto's mijn "quick&dirty" test in de badkamer wilt zien van de oude en nieuwe met diverse converters, moet je hier kijken (valt zeker iets op de test aan te merken, maar het geeft een indruk - als je een foto geselecteerd hebt door er op te klikken kun je rechtboven in de foto op een + drukken voor een grotere weergave)
http://s291.photobucket.com/user/harres ... %20testing

(Ik heb nog als laatste een foto toegevoegd die recht tegen de zon is genomen, daar zie je het effect van de fresnel lens als een rode rand - ook weer even op de + rechtsboven klikken want in kleiner formaat geeft Photobucket erg vreemde kleuren).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

renrij

Bericht door renrij » zo feb 08 2015 9:19 am

Dankjewel Arend !

RobbieDx
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door RobbieDx » zo feb 08 2015 12:12 pm

Hier nog meer foto's:
http://www.dpreview.com/forums/post/55118683

Groet,

Rob
Groet, Rob

Flickr

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma feb 09 2015 10:07 pm

Hier nog eentje vol open (ditmaal zonder converter op f/4, wel bij lastig licht)
Afbeelding

Inmiddels zijn er een aantal leden op een Duits forum (dslr-forum.de) die beweren dat de VR niet goed werkt tussen 1/40s en 1/320s. Ik deel deze ervaring niet, hoewel ik met name in het begin wel eens onscherpe foto's had bij langzamere sluitertijden, maar later eigenlijk niet meer (zoals eerder gezegd, de VR heeft een korte opstarttijd, op fredmiranda.com ook geen problemen).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di feb 10 2015 9:29 am

Hier nog een review uit Finland met daarin ook een link naar voorbeeld foto's
http://www.henrysnote.com/
Groeten - Arend / flickr

renrij

Bericht door renrij » di feb 10 2015 9:54 am

Dankjewel Arend :)

dogo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door dogo » di feb 10 2015 11:59 am

Mooie foto's van de nieuwe 300mm f4, ik ga nu maar even mijn bankrekening controleren
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo feb 11 2015 8:54 am

Ik moet toch even terugkomen op de effectiviteit van de VR.
Gisteren een tiental series geschoten met aflopende sluitertijden startend op 1/500s. Helaas moet ik onderkennen dat ook bij mij onder de 1/320s de werking van VR erg wisselend en meestal niet voldoende effectief is. Ik ga later deze week nog een paar testen bij daglicht doen - ook in vergelijking met de 70-200/4 VR en met en zonder converter - maar als ik dit kan blijven reproduceren betekent dit dat de VR hooguit 1 stop winst oplevert wat natuurlijk niet de bedoeling is.
@Bob42, het zou mooi zijn als jij ook de effectiviteit van de VR bij sluitertijden beneden de 1/320s zou kunnen testen.
Groeten - Arend / flickr

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » wo feb 11 2015 11:51 am

Ik heb net even wat testshots uit de hand gemaakt en mijn VR werkt naar behoren, ook met de TC 1.4iii. Er was mij tot nu toe ook niets over de VR opgevallen (wel over de AF onder bepaalde condities). Integendeel: ik kom met veel meer scherpe foto's thuis dan met de oude 300mm f4. Mede dank zij de VR. Je moet wel op je techniek blijven letten, omdat de lens zo licht is dat ik in het begin wel eens wat al te snel te werk ging.
Overigens werk ik bij vogelfotografie nooit met lange sluitertijden, want VR helpt niet bij bewegende onderwerpen.
Laatst gewijzigd door Bob42 op wo feb 11 2015 11:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo feb 11 2015 11:53 am

Bedankt Bob, heb je ook getest bij sluitertijden van 1/80s en 1/160s? Met name bij die sluitertijden kreeg ik gisteren geen optimale scherpte en ik zal die sluitertijden inderdaad alleen bij stilstaande onderwerpen gebruiken en niet bij vogels (Nikon claimt 4,5 stops effectiviteit van de VR, dus op mijn D7100 zou ik op 1/100s nog een scherpe foto moeten kunnen maken).
Groeten - Arend / flickr

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » wo feb 11 2015 12:01 pm

Ik heb een 20-tal foto's genomen van verschillende onderwerpen op 1/160 met gebruik van de TC 1.4 op D7100. Allemaal scherp. Bij de oude moest ik toch minstens met 1/1000 werken.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo feb 11 2015 12:04 pm

OK nogmaals bedankt Bob, zoals gezegd ik ga later deze week verder met testen.
Groeten - Arend / flickr

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » wo feb 11 2015 12:07 pm

Succes. Hopelijk is er toch niets mis mee, want het is een geweldig ding. Sinds ik hem heb is mijn 300mm 2.8 thuis gebleven!

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo feb 11 2015 10:00 pm

Ik heb toch een vraag aan Nikon Service & Support gesteld en wat NEFjes toegestuurd.
Na herhaald testen blijf ik beneden de 1/250s scherpte verliezen (en vreem genoeg bij 1/40s weer iets winnen).
Groeten - Arend / flickr

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma feb 16 2015 4:30 pm

Mijn vraag over de VR is "voor nader onderzoek doorgestuurd" wat voor mij aangeeft dat ze er serieus mee bezig zijn.

Hier nog wat testresultaten:
http://cameralabs.com/reviews/Nikon_Nik ... _PF_ED_VR/
Groeten - Arend / flickr

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”