Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Hét Zwart / Wit draadje! [Verzamel]
Opzich een mooie plaat maar veel, veel te verscherpt. Met verscherpen moet je nooit doorslaan, zeker niet bij portretten.
Helemaal gelijk Melliw. Het was dan ook één van de eerste foto's die ik überhaupt heb bewerkt, net nadat ik capture NX2 had aangeschaft. En dan ook nog verscherpt met onscherp masker, i.p.v. hoogdoorlaat en bedekken. Je ziet, inmiddels ben ik al wat wijzer geworden na de cursus van afgelopen zaterdag! Overigens begreep ik dat dit een klassieke beginnersfout is, het te veel verscherpen. Inmiddels ben ik een stuk terughoudender daarmee!
Groet,
Madnav
Groet,
Madnav
de foto wordt gemaakt áchter de camera!
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Wellicht kun je het origineel ook plaatsen. Ik bedoel dan de foto zonder verscherping.
Oké Melliw, hierbij de originele foto. Het enige dat ik nu heb gedaan is in capture NX2, via filter, omzetten, omgezet naar zwart/wit (vanwege dit draadje), de grootte aangepast naar het maximale 1024 en RAW veranderd in jpeg.

@Madnav: Persoonlijk vind ik de verscherpte versie meer karakter geven aan de man, dus foto 1 is mijn favoriet.
mvg,
Bram
mvg,
Bram
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Waarschijnlijk in die cursus typisch het idee meegekregen dat die hoogdoorlaat onscherp masker methode de "ultieme" methode zou zijn. Ik raad je aan dat niet klakkeloos maar aan te nemen, want dat is dus niet zo.Madnav schreef:Helemaal gelijk Melliw. Het was dan ook één van de eerste foto's die ik überhaupt heb bewerkt, net nadat ik capture NX2 had aangeschaft. En dan ook nog verscherpt met onscherp masker, i.p.v. hoogdoorlaat en bedekken. Je ziet, inmiddels ben ik al wat wijzer geworden na de cursus van afgelopen zaterdag!
Eerder is dat in een ander draadje al aangetoond. Ik gebruik met beter resultaat de "onscherp masker methode", maar verschillend voor hoge lichten en donkere partijen (dus in twee stappen). Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... en#p344334" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan met name deze reactie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 60#p344360" onclick="window.open(this.href);return false;
en volgende.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Maar dat zit hem voornamelijk ook in een veel beter contrast van de foto zelf, in plaats van een futloos grijzig plaatje.AvanEijk schreef:@Madnav: Persoonlijk vind ik de verscherpte versie meer karakter geven aan de man, dus foto 1 is mijn favoriet.
@Lothian
http://www.thomas-eva.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Je kunt onderhand wel een fotoboek uitbrengen van je kinderen (met name de foto's van Eva), wordt beslist nog een goed verkocht boek ook nog. Of straks als je kind nog een paar jaar ouder is. Zie je de ontwikkeling van je kind er ook in. Zeer inspirerend.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Oké, Bram bedankt,
en Leon: ik heb inmiddels e.e.a. gelezen.
Ben nog maar pas bezig met Capture NX2 en blijf dus alles wat uitproberen.
Zal jouw tips bij volgende bewerkingen zeker meenemen.
Bedankt daarvoor!
Groet,
Madnav
en Leon: ik heb inmiddels e.e.a. gelezen.
Ben nog maar pas bezig met Capture NX2 en blijf dus alles wat uitproberen.
Zal jouw tips bij volgende bewerkingen zeker meenemen.
Bedankt daarvoor!
Groet,
Madnav
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
even over dat hoogdoorlaat verscherpen, als ik dit doe, vind ik de foto's te verscherpt. welliswaar zonder artefacten, maar wel te.
dus hoogdoorlaat, dan word het beeld grijs, en net zolang slepen totdat je een beetje zichtbaar word en dan submenu'tje openen en op (in mijn geval de engelse versie) op overlay drukken en je ziet de bewerkte foto.
is dit de goede manier? heb dit uit het boekje after the shoot (is wel een erg handig boekje).
met unsharp mask is de foto wat minder verscherpt, maar wel natuurlijker.
denk dat die hoogdoorlaat functie wel super werkt voor gebouwen of productfotografie, maar voor de ( ) gewone foto's natuur enzo is het te denk ik.
dus hoogdoorlaat, dan word het beeld grijs, en net zolang slepen totdat je een beetje zichtbaar word en dan submenu'tje openen en op (in mijn geval de engelse versie) op overlay drukken en je ziet de bewerkte foto.
is dit de goede manier? heb dit uit het boekje after the shoot (is wel een erg handig boekje).
met unsharp mask is de foto wat minder verscherpt, maar wel natuurlijker.
denk dat die hoogdoorlaat functie wel super werkt voor gebouwen of productfotografie, maar voor de ( ) gewone foto's natuur enzo is het te denk ik.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:

x anders qua comp...

http://martijnbunte.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn zoon, Luca. Hier wordt hij weer uit zijn badje gehaald, wat hij niet zo fijn vond

- Robin
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Geschoten op een familie weekend

Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
-
- Forumlid
Mooie beeldvorming en z/w omzetting Lothian, ben je er blij mee met de 5D MKII en zie je aanmerkelijk (behalve de resolutie) verschil tov de D50?