Nieuw AFS 85 f/1,4 G Nano
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Nieuw AFS 85 f/1,4 G Nano
Ik heb het probleembericht in een ander draadje gepost. Geen enkel probleem. Een heel vreemde zaak. Ik denk, en verwacht, dat dit een weinig voorkomend probleem is. De forumsoftware is al een hele tijd hetzelfde, en dit hebben we tot nu toe nog nooit gehad. Hopen dat dat zo blijft.
In die dit soort zaken zich vaker voordoen, trek dan even aan de bel.
In die dit soort zaken zich vaker voordoen, trek dan even aan de bel.
Verdiep me nooit zo in niet merk gebonden objectieven maar soms zie je heel verrassende resultaten voor beduidend minder. Het merk Samyang is al vaker onder de aandacht gebracht .
Zo op het eerste gezicht een geduchte tegenstander van merken als Tamron, Sigma enz. Geeft zo te zien aardig partij aan de 85 f1.4 van ons huismerk.
Kijk en verbaas je over de eigenschappen en prijs http://forums.dpreview.com/forums/readf ... d=36332213
Zo op het eerste gezicht een geduchte tegenstander van merken als Tamron, Sigma enz. Geeft zo te zien aardig partij aan de 85 f1.4 van ons huismerk.
Kijk en verbaas je over de eigenschappen en prijs http://forums.dpreview.com/forums/readf ... d=36332213
- Léon Obers
- Forumlid
Inderdaad, Samyang is een merk om in de gaten te houden. Ze timmeren behoorlijk aan de weg.
Als je doel is om met volle opening of met diafragma f2 portretten te maken doet die Samyang niet onder voor de nieuwe Nikon. Is volgens Lenstip.com zelfs beter op gebied van CA, vignettering, coma, en vertekening. Alleen als je verder gaat diafragmeren komt de Nikon aan de hoogste scherpte van hoek tot hoek tegenover andere 85mm lenzen in de markt.
Zie de eindconclusie bij Nikon: http://www.lenstip.com/264.11-Lens_revi ... mmary.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en vergelijk de gehele test met die van Samyang: http://www.lenstip.com/index.html?test= ... est_ob=166" onclick="window.open(this.href);return false;
Met name ook mensen die 's avonds stadsfoto's maken, komen met de Samyang goed weg door zijn erg goede eigenschappen m.b.t. coma (lichtpuntjes aan de rand van het beeld wat "vlindertjes" gaan worden indien correctie op coma maar matig is).
Even Off topic:
De laatst geïntroduceerde (2e versie) Samyang 14mm, doet uitstekend mee met de grote jongens cameramerken op helaas een (te) sterke vertekening en stevige vignettering, die echter wel softwarematig te corrigeren zal zijn. Alleen is de vraag dan wat je inlevert aan scherpte bij die correctie en wat aan beeldhoek.
Test op lenstip.com: http://www.lenstip.com/index.php?test=o ... est_ob=239" onclick="window.open(this.href);return false;
Test op Photozone.de (op Canon camera full frame): http://www.photozone.de/canon_eos_ff/53 ... 14f28eosff" onclick="window.open(this.href);return false;
En de nieuwe op de Photokina te introduceren Samyang 35mm/1.4 is ook een mooie tegenhanger van de nieuwe Nikon 35mm/1.4
http://www.samyang.pl/article,8,news" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je doel is om met volle opening of met diafragma f2 portretten te maken doet die Samyang niet onder voor de nieuwe Nikon. Is volgens Lenstip.com zelfs beter op gebied van CA, vignettering, coma, en vertekening. Alleen als je verder gaat diafragmeren komt de Nikon aan de hoogste scherpte van hoek tot hoek tegenover andere 85mm lenzen in de markt.
Zie de eindconclusie bij Nikon: http://www.lenstip.com/264.11-Lens_revi ... mmary.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en vergelijk de gehele test met die van Samyang: http://www.lenstip.com/index.html?test= ... est_ob=166" onclick="window.open(this.href);return false;
Met name ook mensen die 's avonds stadsfoto's maken, komen met de Samyang goed weg door zijn erg goede eigenschappen m.b.t. coma (lichtpuntjes aan de rand van het beeld wat "vlindertjes" gaan worden indien correctie op coma maar matig is).
Even Off topic:
De laatst geïntroduceerde (2e versie) Samyang 14mm, doet uitstekend mee met de grote jongens cameramerken op helaas een (te) sterke vertekening en stevige vignettering, die echter wel softwarematig te corrigeren zal zijn. Alleen is de vraag dan wat je inlevert aan scherpte bij die correctie en wat aan beeldhoek.
Test op lenstip.com: http://www.lenstip.com/index.php?test=o ... est_ob=239" onclick="window.open(this.href);return false;
Test op Photozone.de (op Canon camera full frame): http://www.photozone.de/canon_eos_ff/53 ... 14f28eosff" onclick="window.open(this.href);return false;
En de nieuwe op de Photokina te introduceren Samyang 35mm/1.4 is ook een mooie tegenhanger van de nieuwe Nikon 35mm/1.4
http://www.samyang.pl/article,8,news" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
Als Samyang de lenzen nog een keer met af gaat uitbrengen zullen ze echt als warme broodjes over de toonbank gaan. Die mf is nu toch iets wat mensen tegen houdt denk ik.
Groeten Jan
Groeten Jan
- Léon Obers
- Forumlid
Met AF zullen de lenzen wel weer duurder worden.
Verder geeft manueel de vrijheid om optische ontwerpen toe te passen welke niet gehinderd worden in beperkingen wat AF met zich mee kan brengen. Met AF dus een moeilijkheidsfactor extra in het ontwerpen van een objectief waarmee de prijs verder omhoog gaat. Daarmee wordt het verschil kleiner. Het zit hem altijd in de lengte of in de breedte.
Via PB kreeg ik gisteren een bericht van iemand hier op het forum die net de nieuwe 85mm AF-S heeft aangeschaft en met testen wat verbaast/teleurgesteld was in de mate van LoCA (de groenige en purper/rood achtige omslag in kleur achter en voor het focuspunt), waarbij die LoCA sterker was dan met het oude model 85mm/1.4.
Bron LoCA lenstips.com met de nieuwe Nikkor 85mm/1.4 AF-S:

Je moet altijd beseffen, objectiefontwerpen zijn altijd een compromis. Is het niet in optische zin, dan is het wel in handelbaarheid, gebrek aan AF-mogelijkheden, lichtsterkte e.d.
Met de keuze om (redelijk) snelle AF mogelijk te maken, wordt door Nikon inmiddels bijna zonder uitzondering gekozen voor een AF-S oplossing. Dat is een oplossing waarbij één of enkele lensdelen als groep binnen in het objectief zich verplaatst over een zeer kleine afstand om de focus te bepalen, waarbij de buitenafmetingen van de lens hetzelfde blijven als je dichterbij scherp stelt. Deze constructie geeft meestal een hogere gevoeligheid voor kleurrandjes op contrastrijke details en LoCA op delen buiten de scherpte. Dat is de prijs die je betaalt voor snelle AF-S constructies. Dat komt nog eens extra bovenop de standaard al hogere mate van LoCA bij erg lichtsterke objectieven.
Dus je moet voor jezelf heel goed weten bij welke onderwerpen en het soort fotografie je objectieven wilt inzetten en daar je keus op bepalen. Lenzen die nauwelijks of helemaal geen last van LoCA hebben zijn minder lichtsterk, en het best gecorrigeerd als ze een APO(cromatisch) lensontwerp hebben. Dat laatste zie je bijna hoofdzakelijk alleen bij manuele lenzen terug.
Verder lijkt het ook een typisch zwaarder of minder zwaar wegend argument te zijn waar lensontwerpers wel of geen prioriteit aan geven.
Bijv. de enerzijds erg mooie Zeiss lenzen, ondanks manueel wordt bij de wat lichtsterkere types toch wat minder prioriteit gegeven aan deze eigenschap. Daar zie je LoCA in een vrij hoge mate terug bij gebruik van grote lens-openingen.
Een soort van algemene "Zeiss"-eigenschap. Voigtländer lenzen die uit dezelfde fabriek komen zijn er een aantal types bij (de APO Lanthar types, maar ook de Ultron 40mm/2.0) waar kennelijk een hogere prioriteit gegeven wordt aan een goede correctie op LoCA. Dat is een van de redenen dat bijv. de manuele APO 125mm/2.5 macro lens door "insiders" meer wordt gewaardeerd, dan de Zeiss macrolens 100mm/2.0
Leica heeft ook een aantal "oudere" APO-lenzen die erg goed gecorrigeerd zijn op LoCA. Daar waar de nieuwste Leica S2 lenzen die ook een interne focus scherpstelling hebben (en in dimensie hetzelfde blijven tijdens het focussen) ook een hogere mate van LoCA en kleurrandjes rondom contrastrijke details als eigenschap hebben.
Alles heeft zijn prijs. Het is maar net waar de prioriteiten worden gelegd.
Je kunt soms beslist je voordeel doen door een aantal constructies te mijden.
Verder geeft manueel de vrijheid om optische ontwerpen toe te passen welke niet gehinderd worden in beperkingen wat AF met zich mee kan brengen. Met AF dus een moeilijkheidsfactor extra in het ontwerpen van een objectief waarmee de prijs verder omhoog gaat. Daarmee wordt het verschil kleiner. Het zit hem altijd in de lengte of in de breedte.
Via PB kreeg ik gisteren een bericht van iemand hier op het forum die net de nieuwe 85mm AF-S heeft aangeschaft en met testen wat verbaast/teleurgesteld was in de mate van LoCA (de groenige en purper/rood achtige omslag in kleur achter en voor het focuspunt), waarbij die LoCA sterker was dan met het oude model 85mm/1.4.
Bron LoCA lenstips.com met de nieuwe Nikkor 85mm/1.4 AF-S:

Je moet altijd beseffen, objectiefontwerpen zijn altijd een compromis. Is het niet in optische zin, dan is het wel in handelbaarheid, gebrek aan AF-mogelijkheden, lichtsterkte e.d.
Met de keuze om (redelijk) snelle AF mogelijk te maken, wordt door Nikon inmiddels bijna zonder uitzondering gekozen voor een AF-S oplossing. Dat is een oplossing waarbij één of enkele lensdelen als groep binnen in het objectief zich verplaatst over een zeer kleine afstand om de focus te bepalen, waarbij de buitenafmetingen van de lens hetzelfde blijven als je dichterbij scherp stelt. Deze constructie geeft meestal een hogere gevoeligheid voor kleurrandjes op contrastrijke details en LoCA op delen buiten de scherpte. Dat is de prijs die je betaalt voor snelle AF-S constructies. Dat komt nog eens extra bovenop de standaard al hogere mate van LoCA bij erg lichtsterke objectieven.
Dus je moet voor jezelf heel goed weten bij welke onderwerpen en het soort fotografie je objectieven wilt inzetten en daar je keus op bepalen. Lenzen die nauwelijks of helemaal geen last van LoCA hebben zijn minder lichtsterk, en het best gecorrigeerd als ze een APO(cromatisch) lensontwerp hebben. Dat laatste zie je bijna hoofdzakelijk alleen bij manuele lenzen terug.
Verder lijkt het ook een typisch zwaarder of minder zwaar wegend argument te zijn waar lensontwerpers wel of geen prioriteit aan geven.
Bijv. de enerzijds erg mooie Zeiss lenzen, ondanks manueel wordt bij de wat lichtsterkere types toch wat minder prioriteit gegeven aan deze eigenschap. Daar zie je LoCA in een vrij hoge mate terug bij gebruik van grote lens-openingen.
Een soort van algemene "Zeiss"-eigenschap. Voigtländer lenzen die uit dezelfde fabriek komen zijn er een aantal types bij (de APO Lanthar types, maar ook de Ultron 40mm/2.0) waar kennelijk een hogere prioriteit gegeven wordt aan een goede correctie op LoCA. Dat is een van de redenen dat bijv. de manuele APO 125mm/2.5 macro lens door "insiders" meer wordt gewaardeerd, dan de Zeiss macrolens 100mm/2.0
Leica heeft ook een aantal "oudere" APO-lenzen die erg goed gecorrigeerd zijn op LoCA. Daar waar de nieuwste Leica S2 lenzen die ook een interne focus scherpstelling hebben (en in dimensie hetzelfde blijven tijdens het focussen) ook een hogere mate van LoCA en kleurrandjes rondom contrastrijke details als eigenschap hebben.
Alles heeft zijn prijs. Het is maar net waar de prioriteiten worden gelegd.
Je kunt soms beslist je voordeel doen door een aantal constructies te mijden.
De Samyang 85mm 1.4 wordt aangeboden voor 299 Euro, dat is toch heel veel waar voor je geld, daar moeten ze toch voor 50, of laten we zeggen 100 Euro af in kunnen bouwen, hoeft voor mij geen eens afs te zijn, de 1.4 afs objectieven schijnen ook niet heel snel te focussen. Maakt het objectief nog steeds meer dan 1000 Euro goedkoper als de Nikon uitvoering. Het zelfde zal waarschijnlijk gelden voor de 35mm.
Zou voor Samyang vanuit commercieel oogpunt ook zeker interessant zijn lijkt mij.
Ik vind de prijzen van de nieuwe Nikon primes toch wel erg hoog momenteel.
Groeten Jan
Zou voor Samyang vanuit commercieel oogpunt ook zeker interessant zijn lijkt mij.
Ik vind de prijzen van de nieuwe Nikon primes toch wel erg hoog momenteel.
Groeten Jan
- Léon Obers
- Forumlid
AF met een stifje erin werkt bij dit soort lenzen dan wel heel traag en je mist dan de markt van de bodies die geen eigen AF-motortje hebben. Juist de markt die voor de minder gefortuneerde Nikon-gebruiker interessant is. Ik denk dat het van fabriekswege uit ook onverstandig is om lenzen nu nog met een AF-stifje uit te brengen. Op termijn gaat dat er wellicht helemaal uit.Grojan schreef:De Samyang 85mm 1.4 wordt aangeboden voor 299 Euro, dat is toch heel veel waar voor je geld, daar moeten ze toch voor 50, of laten we zeggen 100 Euro af in kunnen bouwen, hoeft voor mij geen eens afs te zijn,
Zo gauw Nikon zijn complete assortiment lenzen heeft vervangen door AF-S (wanneer lenzen zoals bijv. de 105mm/2.0 DC en 135mm/2.0 DC uit productie gaan en zijn vervangen door andere types in die lichtsterkten), denk ik dat de interne motor in 10 jaar tijd uit de bodies van alle Nikon camera's is verdwenen (misschien wel eerder).
- Frank Roelofs
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ze missen door het aanbrengen van af met stiftje natuurlijk geen klanten, in tegendeel al de bezitters van een body met ingebouwde af-motor en af willen worden potentiele klanten... (hoor ik zelf ook bijLéon Obers schreef:AF met een stifje erin werkt bij dit soort lenzen dan wel heel traag en je mist dan de markt van de bodies die geen eigen AF-motortje hebben. Juist de markt die voor de minder gefortuneerde Nikon-gebruiker interessant is. Ik denk dat het van fabriekswege uit ook onverstandig is om lenzen nu nog met een AF-stifje uit te brengen. Op termijn gaat dat er wellicht helemaal uit.Grojan schreef:De Samyang 85mm 1.4 wordt aangeboden voor 299 Euro, dat is toch heel veel waar voor je geld, daar moeten ze toch voor 50, of laten we zeggen 100 Euro af in kunnen bouwen, hoeft voor mij geen eens afs te zijn,
Zo gauw Nikon zijn complete assortiment lenzen heeft vervangen door AF-S (wanneer lenzen zoals bijv. de 105mm/2.0 DC en 135mm/2.0 DC uit productie gaan en zijn vervangen door andere types in die lichtsterkten), denk ik dat de interne motor in 10 jaar tijd uit de bodies van alle Nikon camera's is verdwenen (misschien wel eerder).

Laatst gewijzigd door Frank Roelofs op vr sep 17 2010 11:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Ik twijfel hier wel een beetje aan.Léon Obers schreef: Zo gauw Nikon zijn complete assortiment lenzen heeft vervangen door AF-S (wanneer lenzen zoals bijv. de 105mm/2.0 DC en 135mm/2.0 DC uit productie gaan en zijn vervangen door andere types in die lichtsterkten), denk ik dat de interne motor in 10 jaar tijd uit de bodies van alle Nikon camera's is verdwenen (misschien wel eerder).
De reden: de F-mount bestaat ook al tig jaar, en daar houden ze ook aan vast. Het was waarschijnlijk handiger geweest als ze zo'n tien jaar geleden met de introductie van de digitale camera's een nieuwe mount geintroduceerd hadden. Nikon staat er een beetje om bekend dat heel oud glas nog op nieuwe bodies werkt.
Ik weet niet in hoeverre het allemaal klopt, maar ik las eens dat de F-Mount eigenlijk nogal klein is. Canon is een aantal jaren terug overgestapt op een andere mount, omdat die groter was. Misschien weet jij er het fijne van?
Waarschijnlijk moet er voor af een compleet nieuw ontwerp komen, maar mijn punt is meer dat af, in wat voor vorm dan ook het maktaandeel van Samyang aanzienlijk zou vergroten, ik zelf hou het voorlopig gewoon bij m'n AFD uitvoering waarvan ik de af snel genoeg vind en waar ik ook verder zeer tevreden over ben.
Groeten Jan
Groeten Jan
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat heb ik ook begrepen. Een van de redenen dat Canon sneller glas kan maken dan Nikon. Zoals bijvoorbeeld de 85mm f1.2L. Maar dat kan Leon ons beter vertellen; die weet dit soort zaken gewoon.Tom schreef:Ik weet niet in hoeverre het allemaal klopt, maar ik las eens dat de F-Mount eigenlijk nogal klein is. Canon is een aantal jaren terug overgestapt op een andere mount, omdat die groter was. Misschien weet jij er het fijne van?
- Cees
- Forumlid
Je ziet overigens op MP nu wel veel meer AF-D objectieven verschijnen van mensen die een AF-S gaan kopen.Grojan schreef:Waarschijnlijk moet er voor af een compleet nieuw ontwerp komen, maar mijn punt is meer dat af, in wat voor vorm dan ook het maktaandeel van Samyang aanzienlijk zou vergroten, ik zelf hou het voorlopig gewoon bij m'n AFD uitvoering waarvan ik de af snel genoeg vind en waar ik ook verder zeer tevreden over ben.
Groeten Jan
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
De AFD levert dan misschien 800 Euro op, moet je er nog een keer 800 bijleggen voor de AFS, en dan moet je van heel goede huize komen wil je het verschil op een foto terug zien. Dan besteed ik die 800 Euro liever ergens anders aan.
Het exemplaar wat ik heb is in nieuwstaat die blijft mooi in m'n tas, of op m'n camera natuurlijk.
Groeten Jan
Het exemplaar wat ik heb is in nieuwstaat die blijft mooi in m'n tas, of op m'n camera natuurlijk.
Groeten Jan
- Léon Obers
- Forumlid
Toen Nikon met betaalbare reflexen kwam werd er in eerste instantie slechts 1 nieuwe lens geïntroduceerd specifiek afgestemd op de digitale body (de Nikkor 17-35mm/2.8 ). De rest moest komen van bestaande lenzen die fotografen al hadden. Het was ook meer digitaal erbij. Resolutie was toen niet hoog genoeg om kleinbeeld analoog te vervangen. Fotografen wilden hun oude lenzen gewoon op beide camera's kunnen gebruiken.Tom schreef: De reden: de F-mount bestaat ook al tig jaar, en daar houden ze ook aan vast. Het was waarschijnlijk handiger geweest als ze zo'n tien jaar geleden met de introductie van de digitale camera's een nieuwe mount geintroduceerd hadden. Nikon staat er een beetje om bekend dat heel oud glas nog op nieuwe bodies werkt.
Een digitale body was toen ook zodanig kostbaar dat je er niet nog eens eens een hele set lenzen erbij zou kopen alleen voor wat lage resolutie beeldjes.
Een wisseling van mount doe je niet zomaar. Het heeft te maken met wat je hebt en welke beperkingen een mount heeft.
De beperkingen van de oude Canon-mount waren misschien wel groter dan de Nikon-mount, waarop Canon die oude mount eerder genoodzaakt vond om wel te veranderen.
De Nikon mount is inderdaad iets kleiner dan die van Canon waardoor je beperkter bent in de maximale lichtsterkte.
Nou ja, maximaal f1.4 inplaats van f1.2 voor enkele brandpunten vind ik van absoluut ondergeschikt belang om daarop van bajonet of van systeem te wisselen.
- a90
- Forumlid
Heldere uitleg Léon, dank voor het delen van je kennis in deze.Léon Obers schreef:Met AF zullen de lenzen wel weer duurder worden.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"