Ook maar een omkeerring gekocht...
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Ook maar een omkeerring gekocht...
Ik heb de ring net even op mijn F70 geprobeerd en heb daar hetzelfde "probleem"
Als je gewone lensen er wel goed op gaan, kan het alleen aan de omkeerring liggen.
Als ik weer een auto heb, wil ik wel eens naar Beverwijk gaan en het probleem daar voorleggen.
George
Als ik weer een auto heb, wil ik wel eens naar Beverwijk gaan en het probleem daar voorleggen.
George
-
- Clublid
- Contacteer:
george013 schreef:Als je gewone lensen er wel goed op gaan, kan het alleen aan de omkeerring liggen.
George
Ik ben wel nieuwsgierig naar wat zij er over zeggen

Je eigen auto is (nog) niet teruggevonden, begrijp ik?
Balen, balen, balen... Succes ermee!
Ik ben cv-installateur/loodgieter. De auto is ook mijn broodwinning. Handgereedschap, onderdelen, meetapparatuur zat er allemaal in. Zo'n busje is geen object voor joyriding. Is al onderweg naar Afrika of Azie. Kreeg soms meerder brieven per dag of ik mijn busje wou verkopen. Waarschijnlijk eentje die dacht niet goedschiks dan kwaadschiks.
Als ik in Beverwijk ben geweest met mijn camera en ring, laat ik het je zeker weten.
George
Als ik in Beverwijk ben geweest met mijn camera en ring, laat ik het je zeker weten.
George
-
- Clublid
- Contacteer:
Het moet toch niet gekker worden...george013 schreef:Ik ben cv-installateur/loodgieter. De auto is ook mijn broodwinning. Handgereedschap, onderdelen, meetapparatuur zat er allemaal in. Zo'n busje is geen object voor joyriding. Is al onderweg naar Afrika of Azie. Kreeg soms meerder brieven per dag of ik mijn busje wou verkopen. Waarschijnlijk eentje die dacht niet goedschiks dan kwaadschiks.
Alvast bedankt!george013 schreef:Als ik in Beverwijk ben geweest met mijn camera en ring, laat ik het je zeker weten.
George
@ george013: hoop dat je broodwinning er niet onder lijdt. Sterkte toegewenst.
Ik neem aan dat jij smeert met WD-40.
Gevoelsmatig zou ik geen olie gebruiken, zeker geen WD-40. Dit is een waterverdringende olie, kruipt dus in en over vanalles, bevat nogal wat oplosmiddel en kerosine. Ik wil niet het risico lopen dat vloeistof en damp zich door mijn camera en lenzen verspreiden, kunststof aantasten en waas geven op de optische delen. Minerale olie verwijderen moet ik al snel met wasbenzine doen.
Dan maar een "surrogaat oplossing".
Groet Hans.
Nikon geeft niets aan mbt. noodzaak en manier van smering van de bajonet. Iedere smering komt dan voort uit inzicht en durf van de smeerder. Gezien de toepassing zou ik vet gebruiken, bv huidvet; dat heb ik altijd bij me, het smeert enigszins, heb maar een spoortje nodig en laat zich gemakkelijk verwijderen, ook van lensoppervlakken.Léon Obers schreef:Sorry hoor, waarom dit soort surrogaat oplossingen wat enkel corrosie en aanvreten van het metaal bevordert en een bron is voor schimmels. Als je iets smeert, gebruik dan een fatsoenlijke oplossing, anders kun je het beter nalaten.
Ik neem aan dat jij smeert met WD-40.
Gevoelsmatig zou ik geen olie gebruiken, zeker geen WD-40. Dit is een waterverdringende olie, kruipt dus in en over vanalles, bevat nogal wat oplosmiddel en kerosine. Ik wil niet het risico lopen dat vloeistof en damp zich door mijn camera en lenzen verspreiden, kunststof aantasten en waas geven op de optische delen. Minerale olie verwijderen moet ik al snel met wasbenzine doen.
Dan maar een "surrogaat oplossing".
Groet Hans.
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
De omkeerring uit Kowloon HongKong is gearriveerd, hij past prima, klikt goed op de body vast en de 50mm past er ook goed op. Geen problemen dus voor die paar euro's. Er zit zelfs een schroefje in dat als stootnokje fungeert. Het eerste resultaat, de punt van een ballpoint omdat het erg hard waait buiten en alles flink heen en weer gaat:

Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Prima resultaat, met een erg kleine investering.
Nu maar lekker oefenen.
Succes.
Nu maar lekker oefenen.
Succes.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Contacteer:
Ziet er goed uit; geen miskoop 

- Rob Smit
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Wel met beleid monteren en demonteren, soms lees je iets, soms zelfs met foto's dat het ook fout kan gaan...
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
Komt goed, de ring zit op een Nikon 50mm 1,8ED.. 

Je kunt ook niet veel armoe lijden voor zo'n prijs.
Ik zie een blauwige vlek in het midden; is dit de verlichting of komt dit van de lens?
Groet Hans.
Ik zie een blauwige vlek in het midden; is dit de verlichting of komt dit van de lens?
Groet Hans.
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
Dat zou zomaar het bekende euvel van de lens kunnen zijn.. Alhoewel dat meestal met tegenlicht het geval is.
Nog een poging, nu van twee zielepoten die waarschijnlijk al een tijdje in het raamkozijn lagen.

Nog een poging, nu van twee zielepoten die waarschijnlijk al een tijdje in het raamkozijn lagen.

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat Nikon niets aangeeft mbt tot smering wil niet zeggen dat het dan geen goed idee zou zijn.J.Hoes schreef: Nikon geeft niets aan mbt. noodzaak en manier van smering van de bajonet. Iedere smering komt dan voort uit inzicht en durf van de smeerder. Gezien de toepassing zou ik vet gebruiken, bv huidvet; dat heb ik altijd bij me, het smeert enigszins, heb maar een spoortje nodig en laat zich gemakkelijk verwijderen, ook van lensoppervlakken.
Men geeft mogelijk niets aan:
- enerzijds uit eigen belang omdat men graag wil dat zaken een keer verslijten, en een gebruiker dan nieuwe spullen koopt of voor reparatie of revisie het zaakje moet na laten kijken en dan onderdelen vervangen moeten worden.
- of juist om problemen te voorkomen omdat gebruikers die dat onoordeelkundig doen de zaak niet in de hand hebben en mogelijk meer problemen gaan veroorzaken dan dat er zijn, zoals jezelf als voorbeeld geeft.
Elk smeermiddel of olie verdringt water. Dat is niet een eigenschap specifiek voor WD-40. Daar gebruik je nu juist een smeermiddel voor.J.Hoes schreef: Ik neem aan dat jij smeert met WD-40.
Gevoelsmatig zou ik geen olie gebruiken, zeker geen WD-40. Dit is een waterverdringende olie, kruipt dus in en over vanalles, bevat nogal wat oplosmiddel en kerosine.

Alleen omdat WD-40 zo dun is, en ook vuil loslatende middelen bevat komt het door de capillaire werking van kieren en naden makkelijker op plaatsen waar je moeilijker bij kunt of waar het niet de bedoeling is dat het zover doordringt. Je moet het dus met beleid gebruiken. Uiterst minimaal.
Voor de bajonet is een dikker vet wellicht minder risico om in te zetten.
WD-40 heb ik o.a. met succes gebruikt voor de diafragma meeneemnok van een D700, die wordt gebruikt bij manuele objectieven.
Vanaf het begin had ik daar reeds een probleem mee dat die bleef "hangen" bij gebruik van manuele objectieven.
Verstelde ik het diafragma, en verplaatst de uitstekende rand van de diafragmaring zich om het objectief, hoort normaal de nok op de camera door de veerkracht mee te lopen. Maar dat ging dikwijls te traag, dan bleef die meeneemnok traag achterlopen alsof die "vastplakte", en bleef meestal zelfs helemaal hangen. Met de hand een zetje geven schoot die weer terug tegen de aanslag van de uitstekende rand van de diafragmaring. Een fenomeen wat kennelijk vaker voortkomt. Gebruikers hebben camera's soms meermalen om hetzelfde euvel laten "repareren", wat niet eens goedkoop is.
Ik heb dat probleem binnen 10 seconden opgelost met WD-40. Was meteen verholpen, nooit meer last van gehad.
Ook nooit een ander probleem uit voortgekomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Behalve een hotspot door reflectie tussen lens en sensor zou het ook een reflectie via de binnenkant van de omkeerring kunnen zijn. Als die glimmend is, is dat ws. het probleem (ook zwart).J.Hoes schreef:
Groet Hans.
Ik had dat met mijn omkeerring al in het analoge tijdperk en heb het opgelost met plakvilt aan de binnenkant van de omkeerring: vlek nooit meer terug gezien.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums