Wanneer maak je de stap van Dx naar Fx?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
george013

Re: Wanneer maak je de stap van Dx naar Fx?

Bericht door george013 » zo jan 13 2013 3:31 pm

Groothoek is ook een overweging om op FX over te gaan. Heb er zelf over gedacht, een D300 of een D700, welke er als eerste mijn pad kruiste voor een acceptabel bedrag. Het is de D300 geworden.
Daar waar de cropfaktor in het telebereik als positief wordt ervaren, wordt die in het groothoekbereik als negatief ervaren. Een reden voor de FX.
George

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door John'47 » zo jan 13 2013 3:49 pm

JaapV schreef:
John'47 schreef:Ik denk dat er meerdere redenen zijn waarom mensen FX kopen.
- met ervaring op zoek naar mogelijkheden er het uiterste /of een ander bereik uit te halen
- denken dat duurder vanzelf tot betere foto's leidt
- lenzen van je kleinbeeldcamera willen benutten zoals ze bedoeld waren ( een Noct Nikkor bv )
- denken dat groter vanzelf mooier is
...
- de geavanceerde techniek als uitdaging zien
(was bij mij wel een factor)
+1
ik heb last van het graag dingen willen onderzoeken
ik wil daarom nu een 600 of 800, afhankelijk van of ik er een prettig in de hand vind passen
en dus idd nieuwe techniek is leuk en leerzaam
de 7000 is verkocht dus nu van Nikon-digitaal nog alleen een iV1 beschikbaar
benieuwd waar ik op uit kom om mijn glas te benutten
Nikon D810, Sony RX1R II. 

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » zo jan 13 2013 5:25 pm

george013 schreef:Groothoek is ook een overweging om op FX over te gaan. Heb er zelf over gedacht, een D300 of een D700, welke er als eerste mijn pad kruiste voor een acceptabel bedrag. Het is de D300 geworden.
Daar waar de cropfaktor in het telebereik als positief wordt ervaren, wordt die in het groothoekbereik als negatief ervaren. Een reden voor de FX.
George

Kijkend naar de Nikkor lenzen snap ik die groothoek variant niet echt.
De DX, vast, begint bij 10,5mm en de FX bij 16mm
Bij de zoomlenzen zie je hetzelfde beeld.

Andere merken heb ik niet bekeken.

Joep1

Bericht door Joep1 » zo jan 13 2013 6:01 pm

Nu de D300s en de D700 uit productie zijn kunnen we ook wachten op een D400 of D500. (beide zouden DX camera's worden) Al die nieuwe techniek stromen toch door naar de goedkopere modellen. En gelukkig is er Canon nog. Niet dat ik ooit naar zo'n ding zou willen overstappen het houd toch een gezonde concurrentie op gang.
Laatst gewijzigd door Joep1 op zo jan 13 2013 7:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 13 2013 6:06 pm

JanR schreef: Kijkend naar de Nikkor lenzen snap ik die groothoek variant niet echt.
De DX, vast, begint bij 10,5mm en de FX bij 16mm
Dan heb je het over fish eye, niet direct algemeen gebruikelijke groothoeken.
Kijk voor FX eens naar 14 - 18 - 20 - 24 - 28mm primes van verschillende merken. In lichtsterktes waar nauwelijks iets tegenover staat in het DX bereik. OK, Tokina met een 11m-16mm/2.8 zoom als grootste hoek met een redelijke lichtsterkte, daarna is het stil.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 13 2013 6:32 pm

Als je een groothoek-zoom zoekt is er juist voor DX veel meer te koop. Op FX zijn er eigenlijk maar twee: de 16-35 VR f4 en de 14-24 f2.8. Beide niet echt gratis.

Soms kom een verdwaalde Sigma 15-30 tegen, maar die legt het echt af tegen beide Nikons. Maar de Sigma is wel een stuk goedkoper.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 13 2013 6:46 pm

Tokina heeft voor FX ook een mooie 16-28mm zoom.
Sigma een extreme 12-24mm, en er zou zo maar eens een erg fraaie zoom bij kunnen komen in hun nieuwe lijn van objectieven zoals onlangs de 35mm/1.4 als prime zich reeds heeft bewezen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo jan 13 2013 9:01 pm

John'47 schreef:(...)
+1
ik heb last van het graag dingen willen onderzoeken
ik wil daarom nu een 600 of 800, afhankelijk van of ik er een prettig in de hand vind passen
en dus idd nieuwe techniek is leuk en leerzaam
de 7000 is verkocht dus nu van Nikon-digitaal nog alleen een iV1 beschikbaar
benieuwd waar ik op uit kom om mijn glas te benutten
"But WHY??"
Sir Edmund Hillary schreef: "Because it's there."
...en dat gaat dus ook in jouw geval de D800 worden, schat ik 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jan 13 2013 10:31 pm

Alsof het om alleen groothoekZOOMs gaat.

Nikon heeft juist waar het gaat om de groothoekvastbrandpunten de DX-eigenaren in de kou laten staan. Som die anders maar eens op...

Toegegeven: ook voor FX is er weinig nieuws aan het Nikon-volformaat groothoekfront.
Maar daarvoor heb je altijd nog de oudere volformaatobjectieven: 13mm, 14mm, 15mm, 18mm, 20mm, 24mm, 28mm, 35mm. En velen in meerdere lichtsterkten en varianten als AI-s en AF. (Okee, de 13mm is niet in erg ruime mate beschikbaar...).

En dan zijn daar natuurlijk nog de Zeiss-objectieven: 15mm, 18mm, 21mm, 25mm, 28mm, 35mm.
En objectieven als de sublieme Tokina AT-X 17mm, de Sigma 20mm en 28mm (beide 1,8) en de uitstekende 1,4/35mm waar ook Léon op wees.
En we vergeten vooral de Samyang 14mm, de 24mm en de 35mm niet.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op ma jan 21 2013 9:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » zo jan 13 2013 11:15 pm

emdeklerk schreef:Alle kreten op dit forum ten spijt: FX is en blijft de norm, zeker bij Nikon.

Antwoord op de vraag "Wanneer maak je stap van DX naar FX?": zo spoedig mogelijk...

Vergeet niet dat velen nooit met DX hebben willen werken en hebben gewacht tot Nikon met FX kon komen.
Ik zou het omdraaien: vergeet niet dat heel veel van de huidige DSLR gebruikers nooit op FF (film) hebben gewerkt (in ieder geval niet heel bewust). Die zijn pas "serieus" gaan fotograferen in het digitale tijdperk en DX is dan de norm.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jan 13 2013 11:30 pm

Dat instappers bij gebrek aan FX aan DX gewend zijn maakt DX niet de norm.
Daar gaat net nu net om.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 13 2013 11:34 pm

emdeklerk schreef:Dat instappers bij gebrek aan FX aan DX gewend zijn maakt DX niet de norm.
Daar gaat net nu net om.
Wat maakt FX eigenlijk de norm? :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » zo jan 13 2013 11:41 pm

Waarom staat de D300 bij Nikon bij de professionele camera's genoemd dat is toch ook een DX

Dit staat in de omschrijving "De D300S is een professionele, compacte DX-formaat"

en ik maak uit sommige opmerking hier in dit draadje op dat een DX eigenlijk maar behelpen is. (vrij vertaald dan)
Of lees ik dat verkeerd.
Met vr gr,

Han

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo jan 13 2013 11:43 pm

emdeklerk schreef:Dat instappers bij gebrek aan FX aan DX gewend zijn maakt DX niet de norm.
Daar gaat net nu net om.
Toch moet zelfs ik toegeven dat je wel wat al te consequent je eigen ervaring als "norm" stelt. Voor zover er al sprake zou zijn van een norm in sensor formaat.

Het blote feit dat DX / APS-C ooit voor Nikon e.v.a. een welkome manier was om meer DSLR's te kunnen verkopen betekent nog niet dat het in dit stadium nog gezien moet worden als niet meer dan een tijdelijk en hinderlijk nevenverschijnsel.

EDIT: Precies, Patrick.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma jan 14 2013 12:02 am

Patrick schreef:
Daar gaat net nu net om.
Wat maakt FX eigenlijk de norm? :twisted:
Weet ik ook niet helaas.
Toen ik nog jong was, in de jaren 50 van de vorige eeuw, was 6x6 eigenlijk de "norm" voor amateurs (behalve voor Leica-bezitters natuurlijk, maar die waren er niet zo veel).
Toen Leica in 1924 de eerste camera met 35 mm uitbracht (gewoon omdat dat reeds bestaande film was, maar dan voor de bioscoop) , werd dat dan ook "kleinbeeld" genoemd en mijn vader kon dat woord met evenveel minachting uitspreken als sommigen nu DX. Toch werden de 6x6 camera's later bijna geheel verdrongen door kleinbeeldcamera's. Bijna, want sommigen bleven volhouden dat je alleen met 6x6 fatsoenlijke foto's kon maken en weigerden de overstap te maken. Ook mijn vader is blijven hangen in de "fifties" en wilde niets weten van nieuwigheden als AF.
Maar dat vermaledijde, idioot kleine, beeldformaat heet dus nu FX en is kennelijk tot norm uitgeroepen :?: . Tot we over x jaar allemaal kleinere beeldformaten en kleinere, lichtere mirrorless camera's gebruiken met een betere beeldkwalliteit dan alles wat we nu hebben. Dan zal er vast iemand opstaan die DX tot norm uitroept. Omdat dat vroeger werd gebruikt door echte fotografen, of althans door degene die DX tot norm verheft.
Ondertussen is bij mijn kleinkinderen voorlopig de iPad de norm (en bij Ken Rockwell geloof ik ook :cry: ). Want misschien is de norm wel hetgene dat het meest wordt gebruikt.
Voor mij is de vraag niet wanneer je de overstap maakt van DX naar FX (alsof dat vanzelfsprekend zou zijn), maar OF je dat moet doen. Er hangt nogal een prijskaartje aan, je loopt al snel met heel wat kilo's te zeulen en voor velen van ons levert een kleinere sensor tegenwoordig ook meer dan voldoende resultaat.
Laatst gewijzigd door Bob42 op ma jan 14 2013 12:42 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”