Ervaringen met DSLR Dashboard i.c.m. TP-LINK TL-MR3040?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Ervaringen met DSLR Dashboard i.c.m. TP-LINK TL-MR3040?

Bericht door yzf1kr » vr feb 21 2014 5:42 pm

Heb je zoals León aangaf ook je tp-link geüpdatet met nieuwe firmware?

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » vr feb 21 2014 6:00 pm

Heb de Tplink met mijn computer verbonden, als ik nu 192.168.1.1 intyp krijg ik een inlogscherm OpenWrt OpenWrt Attitude Adjustment 12.09.1 . Daar staat bij username: root en dan moet ik een wachtwoord invoeren?????? Maar volgens mij zit ik niet goed want ik heb het idee dat ik de vorige keer een ander inlogscherm kreeg te zien

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr feb 21 2014 6:21 pm

Dat is je startscherm. Klopt.
Kun je niet beter even de tutorial filmpjes bekijken en de hulp webpagina's hoe de stappen te doorlopen?
Vriendelijke groet, Léon Obers

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » vr feb 21 2014 6:45 pm

Inmiddels gelukt om in te loggen, de laatste firmware er op gezet (denk ik althans), maar nog steeds een zwart scherm.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr feb 21 2014 9:49 pm

Landerd schreef:Inmiddels gelukt om in te loggen, de laatste firmware er op gezet (denk ik althans), maar nog steeds een zwart scherm.
Ik weet niet of het uitmaakt. Maar in welke stand moet de drie standen schakelaar van de router tijdens het werken met de camera?
Staat die wel goed? Welke stand gebruiken de mensen waarbij het wel werkt?
Ik heb het nog niet geprobeerd omdat de router nog in bestelling is.

MauritsD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » vr feb 21 2014 9:58 pm

Firmware update in stand AP gedaan, ik weet niet of het uitmaakt.
Nadat je OpenWRT erop hebt gezet maakt de schakelaar niets meer uit.
Je kan er wel zelf scriptjes/configs voor maken, maar dan moet je wel uitkijken dat je m niet bricked. Ik durf daar nog niet aan te gaan prutsen...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 22 2014 1:47 am

Eerder vorige web-pagina in mijn uitleg: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 72#p701872" onclick="window.open(this.href);return false;

Met het 3-weg knopje werkt het zowel in 3G/4G stand als AP-stand (router aan en uitgezet en opnieuw connectie gemaakt met het mobieltje). De eerder opgegeven middelste stand werkt dan niet.

Ik kan het niet specifiek opmeten maar krijg de indruk dat het in de stand AP net een fractie beter loopt. LiveView lijkt dan net wat vloeiender te zijn. Dus ik gebruik standaard de AP-stand (zoals overigens ook aanbevolen).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 22 2014 12:23 pm

Landerd schreef:Inmiddels gelukt om in te loggen, de laatste firmware er op gezet (denk ik althans), maar nog steeds een zwart scherm.
De firmware update is zodanig aangepast in zijn settings dat het direct zou moeten werken vanuit de TP-Link router gezien.
Vanuit die update als start zou je dus al kunnen testen of het werkt. Alleen betreft het in dat geval een niet beveiligd netwerk.
Dat lijkt me vanuit die status niet zo handig om daar mee verder te gaan in de connectie met een tablet of smartphone.
Maar goed als eerste test met je camera kun je het wel even proberen. Als dat dan lukt doe je erna de verdere aanpassingen.

Edit / aanvulling:
Bij de informatie van DslrDashboard wordt gesproken over een "factory" firmware versie en een "sysupgrade" firmware versie. De laatste kun je gebruiken als je OpenWRT reeds eerder hebt geïnstalleerd. Zelf zie ik weinig voordeel om de "sysupgrade" versie te gebruiken. Je weet niet wat er van achterblijvende oude instellingen blijft hangen. Dus zelf kies ik altijd de "factory" firmware versie. En vink in het betreffende onderdeel ergens in de menu's om vorige instellingen mee te nemen UIT. Ik moet daarna dan wel alles opnieuw instellen, maar ben verzekerd van een volledig verse firmware installatie zonder "verkeerde" overnames van instellingen of delen uit eerdere firmware versies. Dit biedt IMO de beste garantie voor een storingsvrije installatie. Als je twijfelt over veranderde instellingen of je combinatie werkt niet, gewoon de firmware er opnieuw opzetten met de instellingen om die uit een eerdere installatie mee te nemen UIT

Let er verder op dat je de juiste versie gebruikt die bij de TP-Link hardware hoort (versie 1 of 2). Gezien de vrij jonge aankopen van gebruikers hier op het forum, is het standaard wellicht allemaal versie 2 (met een extra 3-weg schuifje aan één kant van het apparaat. Het aan/uit schuifknopje zit aan de andere kant, naast de aansluiting voor de voeding om de accu op te laden).

Na de firmware-update voor een test, de TP-Link router van je PC afkoppelen, uitschakelen en aansluiten aan de USB-kabel van de camera. Dan de router weer inschakelen, en tevens de camera. Na pakweg 35 seconden branden drie van de vier groene lampjes van de router en is de router actief.

Zorg dat WiFi is ingeschakeld van je tablet of smartphone en controleer specifiek of het netwerk van de TP-Link router geactiveerd is. (Misschien heb je namelijk connectie met je huis WiFi adres). De eerste keer, zonder beveiliging van het de TP-Link netwerk hoef je nu nog geen wachtwoord in te vullen. Als je zeker weet dat het TP-Link netwerk actief is start je DslrDasboard op.

Opgestart kies je voor "Connect to OpenWRT/Linux". Als het IP-adres klopt krijg je een tekst van je cameramodel te zien waarmee je connectie hebt. Klik op die tekst en het blok wordt groen. Wacht even en de applicatie gaat vanzelf verder naar het actieve deel om je camera te bedienen.
Zou je niet het basis IP-adres gebruiken (omdat je dat zelf in de router hebt aangepast, zie laatste alinea helemaal onderaan), moet je minimaal 3 seconden op de "Connect to OpenWRT/Linux" regel drukken. Er verschijnt dan een IP-adres waar je een ander voor kunt invullen.

Afhankelijk hoe je de settings hebt staan van DslrDashboard wordt bijvoorbeeld LiveView getoond.
Na opname (druk op rode camera) wordt naar gelang de instellingen een JPG bestand gedownload en getoond.
Om vanuit de viewer terug te gaan naar het actieve camera-menu klik je op de "return"-knop van je smartphone.
Nog een keer op de returnknop, kom je bij het basisscherm van DslrDashboard. en zou je de applicatie kunnen verlaten met de uitknop.
Wil je weer terug naar het actieve cameramenu klik je op de "return"-knop van je smartphone.

Als alles werkt, sluit je de TP-Link nog een keer aan op je PC (uitzetten en weer aan), en loopt de specifieke menu's na in de TP-Link web-gebruikersinterface om aanvullende instellingen te doen aangaande beveiliging, gebruikte encryptie, eventueel verandering van routernaam, ISDD, gewenste netwerk-kanaal, tijdzone's, land waar je zit e.d.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za feb 22 2014 2:53 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » za feb 22 2014 12:32 pm

@Hasselbox, ik heb 'm al in alle 3 de standen geprobeeerd, maar in geen enkele stand ziet mijn tablet de camera.

@ Leon, ik heb het idee dat mijn TP-Link wel werkt, want mijn tablet ziet het netwerk op het moment dat ik de TP-link aan heb staan. Echter, hij vind mijn camera niet. Er blijft staan: "Connected DSLR" en volgens mij moet dit veranderen in je type/merk camera op het moment dat er een verbinding plaats vindt. Ik heb de app inmiddels al wel 4 keer verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar nog steeds geen resultaat.

Het moet toch zo zijn dat op het moment dat ik de TP-Link aan heb staan (samen met de camera) dat DSLR-Dashboard, op het moment dat je het netwerk hebt geaccepteerd, automatisch je camera herkent en dat laat zien in het scherm?

Op het moment dat ik klik op "Connect to OpenWrt/Linux" gebeurt er helemaal niets.

Hieronder een aantal screenshots van mijn instellingen, zou iemand dit kunnen vergelijken met zijn/haar instellingen of hier misschien iets verkeerd staat?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 22 2014 12:39 pm

Landerd schreef: @ Leon, ik heb het idee dat mijn TP-Link wel werkt, want mijn tablet ziet het netwerk op het moment dat ik de TP-link aan heb staan.
Zien is het probleem niet. Ik zie hier wel een stuk of 15 netwerken. Maar is het ook als zodanig geactiveerd om te gebruiken?
Dat doe je bij de systeeminstellingen van Android op je tablet onder WiFi.
Met die screenshots kan ik niet zoveel. Dat zijn de basis-instellingen waar je niks aan hoeft te veranderen.

De netwerken die ik zie. De hoogste pieken mijn eigen routers.
(Voor mijn "Robotics" zou ik beter een ander kanaal kunnen ingeven).
In mijn geval heb ik de ISSD van TP-Link wel een eigen naam gegeven:

Afbeelding

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za feb 22 2014 12:50 pm

Aanvankelijk hier ook een zwart scherm. Oorzaak: De dop zat op de lens :oops: .
Nu serieus.
Ik heb de nieuwe versie van OpenWRT op de router gezet.
Aangesloten op de camera. Op de telefoon vind ik nu twee netwerken meer als voorheen.
Het ene heet OpenWrt en het andere heet DDServerAP.
Als ik Openwert gebruik krijg ik geen verbinding omdat het IPadres niet gevonden wordt.
Kies ik DDServerAP dan heb ik binnen een seconde verbinding en dan werkt DSLR-Dashboard perfect.
Toch moet ik bij DSLR-Dashboard klikken op verbinding maken met OpenWrt.
Voor mij niet verklaarbaar. Versie 12 van OpenWrt toch niet zonder foutjes?
Maar op gebied van netwerken ben ik dan wel een grote leek.
Laatst gewijzigd door Hasselbox op za feb 22 2014 12:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » za feb 22 2014 12:53 pm

"Maar op gebied van netwerken ben ik dan wel een grote leek.", hier idem dito. Kom redelijk ver met mijn kennis omtrent programma's en computers, maar van netwerken heb ik nooit iets begrepen, is totaal abracadabra voor mij.

@Leon, bij mijn WIFI-netwerken staat netjes het netwerk (met de naam die ik in de router-settings heb aangegeven), dus ik kan die selecteren (de verbinding wordt aangeduid met 'zeer goed"). Dus het netwerk kan ik selecteren (en daarna kan ik dus ook met mijn tablet niet meer op internet, dan moet ik eerst weer mijn huis-wifi-netwerk selecteren).

Waar kan ik ergens zien/controleren of ik de juiste firmware/update-versie op mijn TP-Link heb staan? Ik heb het idee dat ik 'm gisteren geupdate heb, maar 100% zeker weten doe ik het natuurlijk niet, en misschien ligt daar het probleem wel.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 22 2014 12:57 pm

Hasselbox schreef: Het ene heet OpenWrt en het andere heet DDServerAP.

Versie 12 van OpenWrt toch niet zonder foutjes?
Nee, geen foutjes van OpenWRT, maar je eigen verkeerde interpretatie van de aangegeven netwerken.
Die 2e OpenWrt is de vastgelegde netwerk-"link" die je hebt opgeslagen van de vorige firmware.
Die moet je gewoon verwijderen. Die is nu met je update namelijk niet meer actief.
Alle netwerken waar je een keer gebruik van hebt gemaakt blijven in je lijstje staan als je ze niet verwijdert.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za feb 22 2014 1:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » za feb 22 2014 1:03 pm

Als ik bij mijn TP-Link wifi gegevens kijk bij geavanceerde opties staat daar:

Proxy-instellingen: GEEN
IP-instellingen: DHCP

Is dat okay?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 22 2014 1:07 pm

Ik kan beter wat schermafdrukken maken en hier neerzetten, want dit werkt zo niet.
Maar ik ga eerst een boterhammetje eten. Moet ook nog wat boodschappen doen en nog wat zaken.
Kom er een dezer dagen dan wel op terug.

Je hebt in ieder geval de juiste update, want er wordt een versie op een van je schreendumps aangegeven:
OpenWrt Attitude Adjustment 12.09.1 / LuCI 0.11 Branch (0.11+svn9951)

Kijk in ieder geval eens binnen de TP-Link web-interface onder de kop "WiFi", of het daar getoonde WiFi netwerk "Enabled" is. Actief betekent dat je dan een knop moet zien om het juist uit te schakelen "Disable"

Inactief -----> activeer "Enable"
Actief -------> zie je de knop "Disable" om het uit te schakelen.

EDIT:
Het zal wel actief zijn, anders kun je binnen je tablet dat netwerk niet kiezen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za feb 22 2014 1:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”