Reflectie/flare problemen met de D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Bericht door Léon Obers » do feb 19 2015 12:07 pm

Maar niet elke situatie zal gelijk zijn in die correctie. De reparatie die het behoeft ook niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Inky
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Inky » do feb 19 2015 2:42 pm

Helaas zit mijn D750 ook bij een van de flare-probleem-series. :roll: Eerlijk gezegd heb ik nog geen nadelig effect kunnen ondervinden in het alledaagse gebruik. Ik kan de flare inderdaad, als ik er echt moeite voor doe, wel oproepen. Ik wacht nog maar even af met het opsturen van mijn camera tot ik hier wat meer positieve reacties ga lezen over de daadwerkelijke merkbare verbetering na de aanpassing en hoe dat in de praktijk uitpakt. Vooralsnog heb ik niet het idee dat het probleem bij iedereen naar verwachting is opgelost. Bovendien ben ik een beetje huiverig voor het opsturen van mijn camera (al gaat het met dat onderdeel van de procedure zo te lezen allemaal wel goed, het zal dan wel meer met mijn gevoel/vertrouwen in de bezorgdiensten te maken hebben...) Intussen blijf ik, zo lang ik geen hinder van het probleem ondervind, lekker aan de gang met mijn D750 en blijf ik de bevindingen hier op het forum volgen...Actie ondernemen kan altijd nog (Toch?)
Flickr

Met vriendelijke groet,
Ingrid

Huib
Forumlid
Forumlid

Bericht door Huib » do feb 19 2015 7:06 pm

Léon Obers schreef:Maar niet elke situatie zal gelijk zijn in die correctie. De reparatie die het behoeft ook niet.
Dat maakt het wantrouwen alleen maar groter wat de assemblage en eindcontrole betreft!

Module een beetje hoger of lager of weet ik veel wat voor slordigheden goed worden bevonden. We leveren het uit en laten het testen over aan de consument.

Rubber moet wel of niet vervangen worden aan de hand van het verkeerd assembleren. Tja wat moet je daar nu bij denken?
Of Nikon NL hanteert een eigen norm om wel of niet..... Weinig consistent beeld, dat is me in ieder geval wel helder.

Gebruik vanaf 1974 Nikon camera's en objectieven maar zie de kwaliteit toch echt minder worden. Of is het normaal geworden om meer dan twee mille neer te tellen voor body die niet eens aan de standaard norm voldoet?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do feb 19 2015 7:26 pm

Huib schreef: Module een beetje hoger of lager of weet ik veel wat voor slordigheden goed worden bevonden.
Afhankelijk van de functie hoeft een onderdeel wat hoger of lager zit helemaal geen probleem te zijn, als de kalibratie van het systeem binnen die marge precies kan worden afgesteld.
Bij fijnmechanica wordt erg veel gebruik gemaakt van het principe als het ene onderdeel een "plus" marge heeft, om dat te combineren met een "min" marge van het onderdeel wat daar aan vast wordt gekoppeld. Bij onderdelen die je elektronisch kunt afstemmen zal de mechanische marge mogelijk wat grotere zijn. Terwijl dat helemaal niets af hoeft te doen in de werking en de kwaliteit.

Alleen in dit geval heeft men zich verkeken op het bijverschijnsel van als de module te hoog zit, je dan meer last van flare krijgt.
Heel vervelend, maar dat doet op zichzelf niets af aan de principes van afstemming van onderdelen zoals hierboven uitgelegd.

Massa productie bestaat nu eenmaal uit dat soort overwegingen om de prijs betaalbaar te houden. Als je dat een te grove wijze van produceren vind kun je ook Leica camera's aanschaffen, met dito objectieven. Daar betaal je dan ook voor. En ook bij die camera's en objectieven, kun je net zo goed onderdelen tegenkomen die buiten de kwaliteitsmarge vallen, of niet goed gekalibreerd.

Huib
Forumlid
Forumlid

Bericht door Huib » do feb 19 2015 8:12 pm

:shock: :shock: Dus......

Nikon, Leica of wat je ook wilt betalen. Het blijft een gok of het wel of niet naar behoren werkt. Mag ik dit uit jouw uitleg opmaken Leon? Met de restrictie dat bij meer betalen de kans kleiner wordt maar niet uitgesloten. Een weinig hoopvol vooruitzicht en huidige acceptatie van die de vervlakking groter maakt.

Voor mij blijft een body een lichtdicht doosje, die geen invloed mag hebben op de kwaliteit van een objectief en doorgeeft aan de gevoelige laag/sensor zonder dat onderdelen een negatieve invloed uitoefenen. Simpeler kan ik het niet formuleren en dat noem ik een standaard norm waar je in elk ontwerp rekening mee moet houden. Zo niet dan sla je de plank mis, al of niet in massa geproduceerd.

Nu kunnen we heel ingewikkeld gaan doen over elektronica en micro technologie maar dat laat zich juist met grote precisie regelen en qua ruimte makkelijker implementeren. Weet je dit niet op de juiste manier te integreren en zie je de basis principes over het hoofd dan zit je fout. Zo simpel is het. De optische wet is duidelijk.

Kennelijk liggen onze eisen te ver uit elkaar of verschillen de verwachtingen dusdanig.

Gelukkig heeft Nikon in het verleden wel altijd aan mijn eisen kunnen voldoen en de verwachtingen waargemaakt. Daar heb ik ook altijd een flinke duit voor neer willen tellen. Echter gezien de laatste periode wat betreft de body's ben ik voorzichtig geworden.

MRoubos
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MRoubos » vr feb 20 2015 12:38 am

De flare eindigde abrubt bij die zwarte balk, dat is wel weg. De foto is genomen in een donkere kamer met een led lamp naar de camera en dan net uit beeld. Als ik de camera iets naar boven of beneden draai is het weg. Moet het nog bij zonlicht proberen. Daar kreeg ik het de vorige keer niet voor elkaar om het flats probleem te krijgen.

Op de foto getoonde zwarte balk is met moedwil opgezocht.

Als ik het nu ook niet kan krijgen tegen de zon in, dan vind ik het goed.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr feb 20 2015 1:14 am

Huib schreef: Voor mij blijft een body een lichtdicht doosje, die geen invloed mag hebben op de kwaliteit van een objectief en doorgeeft aan de gevoelige laag/sensor zonder dat onderdelen een negatieve invloed uitoefenen. Simpeler kan ik het niet formuleren en dat noem ik een standaard norm waar je in elk ontwerp rekening mee moet houden. Zo niet dan sla je de plank mis, al of niet in massa geproduceerd.
Buiten dat "lichtdicht doosje" heb je nu eenmaal aanvullende onderdelen die niet zouden werken als alles is afgeschermd.
In de loop van jaren, kan er ook een routinematige fout insluipen doordat het "altijd redelijk goed gaat", aandacht verslapt en dan ineens een vervelende fout oplevert.
Dat is iets van alle tijden.
Dan worden er weer accu's terug gehaald, auto's waarvan het gas blijft hangen, niet goed werkende remmen. Ondanks alle veiligheidsmaatregelen en procedures, vallen er ook nog steeds vliegtuigen uit de lucht (of worden per ongeluk beschoten), gaan mensen dood door medische fouten.

Gewoon een menselijk gegeven.
Scherpere toleranties, hogere kwaliteit met minder uitval, kost een veelvoud tegenover een relatief klein voordeel in betrouwbaarheid.
Het is niet iets van Nikon alleen. Ook Canon, Sony etc. kennen hun historie op bepaalde typische fouten waar je eigenlijk zou mogen verwachten dat het niet voor zou mogen komen.

Kijk eens naar heel andere problemen met o.a. Sony camera's. (magenta kleurzwemen):
http://www.stevehuffphoto.com/2011/10/2 ... omparison/" onclick="window.open(this.href);return false;

Of hier met spiegeling van lichtpunten op een andere plek op de sensor:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 24#p724124" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees vanaf ongeveer hier:
Afname op beeldkwaliteit aan randen kan mogelijk ook een combinatie zijn van enerzijds de optische kwaliteiten van de lens zelf door die geshifte positie, en de beelddelen ver buiten het centrum van een beeldcirkel. Anderzijds de mogelijkheden, of beter gezegd te onmogelijkheden van een digitale sensor om nog licht vanuit een zeer schuine positie goed te kunnen opvangen, zonder sterk nadelige gevolgen.

Focus problemen met Canon wat zich uiteindelijk over enkele jaren uitsmeerde voor men het gevonden had:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 47#p360547" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dslr.nl/?cat=nieuws&id=942" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees vooral eens een hele serie artikelen over de Canon EOS-1D Mark III
Wat indertijd met name voor fotograaf Rob Galbraith reden was een zeer uitgebreide blog te schijven.
http://www.robgalbraith.com/multi_pagee ... -8740-9068" onclick="window.open(this.href);return false;

Huib
Forumlid
Forumlid

Bericht door Huib » vr feb 20 2015 10:33 am

Wil het bij 'ons' merk houden. Met andere merken heb ik nog niet van doen

Betreur het dat Nikon teveel producten op de markt smijt met manco's. Lees ook weer iets over vr kuren van de nieuw geïntroduceerde 300mm F4. :thumbdown:

Niets is frustrerender dan dat je nieuwe apparatuur direct ter reparatie moet aanbieden.

Gert-Jan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Gert-Jan » za feb 21 2015 12:58 pm

Denk dat het vooral te maken heeft met prestatie druk. Een ander merk brengt wat nieuws op de markt, dus moeten wij mee. Tijd om dingen eerst goed te testen kosten tijd en ook veel geld. Dat testen mogen de consumenten nu doen, Met alle vervelende gevolgen van dien. Denk dat we er mee moeten leren leven.
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

TradeMARC
Forumlid
Forumlid

Bericht door TradeMARC » za feb 21 2015 8:25 pm

Vandaag D750 terug. Volgens verslag is de AF-sensor gejusteerd. De flare en band die ik voorheen zelf zag zijn weg. Camera kwam wel terug zonder stip. Commentaar; de zwarte stip is niet echt relevant omdat iedereen een zwarte stip kan zetten. Gecheckte en herstelde serienummers worden in de database bijgehouden zegt men. Ik ga igg zelf de servicebon toch ook zeer goed bewaren...
En nu, na dit gedoe, eindelijk aan de slag met m'n camera. Want ondanks de in mijn ogen goede service en afhandeling ben ik al een maand eigenaar van een mooie camera, maar heb ik er nauwelijks mee gefotografeerd.

Ericb
Clublid
Clublid

Bericht door Ericb » za feb 21 2015 8:30 pm

Bij mij is hetzelfde gebeurd, wel met zwarte stip. Maar die kan iedereen zetten:-)
Resultaat is hetzelfde, de band lijkt echt weg te zijn.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » vr feb 27 2015 1:43 pm

Nou, die van mij is nu al een week weg. Nog niks gehoord (ja, wel de ontvangstbevestiging van Nikon).
Had ik maar een foto van hem gemaakt... ik mis'm :'(

mandersp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door mandersp » vr feb 27 2015 1:51 pm

Die van mij is inmiddels zaterdag 14 februari opgestuurd, 20 februari ontvangstbewijs, 27 februari gebeld en men zegt dat het druk is.
Dus nog even wachten...

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”