De sluitertijd evenkort dan wel korter dan het brandpunt in mm.
Dus bij 300 mm 1/300ste. Bij 400 mm 1/400ste minimaal.
Dat is zo'n beetje de stelregel.

Bij Fullframe ja, DX is het 300mm is 450ste(bestaat die wel lol) Maal 1.5 dus in ieder geval, als ik onzin praat corrigeerd men mij wel.Tuihanti schreef:Ja en die is heel simpel.
De sluitertijd evenkort dan wel korter dan het brandpunt in mm.
Dus bij 300 mm 1/300ste. Bij 400 mm 1/400ste minimaal.
Dat is zo'n beetje de stelregel.
Ok verkeerd geinformeerd dus.Tuihanti schreef:Bij DX heb je het beeld met een factor 1.5 kleiner of wel de buitenrand is er van af geknipt op de sensor.
Het brandpunt van het objectief is niet veranderd. De snelheid in de bewegingen dus ook niet.
Het rekenwerk kun je dus achterwege laten.
volgens mij heeft Peter het wel bij het rechte eind: stelregel bij DX sluitertijd 1,5x rekenen aangezien je bewegingsonscherpte juist uitvergrootTuihanti schreef:Bij DX heb je het beeld met een factor 1.5 kleiner of wel de buitenrand is er van af geknipt op de sensor.
Het brandpunt van het objectief is niet veranderd. De snelheid in de bewegingen dus ook niet.
Het rekenwerk kun je dus achterwege laten.
Euh.....sorry maar ben het niet met je eens, heb net dat andere draadje gelezen nogmals.emdeklerk schreef:Correct me if i'm wrong.
Bij deze.
DX dus 1,5 maal brandpuntsafstand = sluitertijd. Sluitertijd altijd naar boven afronden.
Voorbeeld: 300mm FX = 450mm DX. Kom je voor FX uit op 1/500, dan voor DX 1/750 of liever nog richting 1/1000.
Simpeler kan het niet.