Een straat Harderwijk(HDR)

Plaats reactie
Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Een straat Harderwijk(HDR)

Bericht door Gerard de Zwaan » di okt 08 2024 2:19 pm

Ik ben afgelopen zondag nog mijn woonplaats Harderwijk in gelopen voor een paar foto's. De foto hieronder is van een rustige straat in het centrum. Ik moet er wel bij vermelden dat het straatwerk afgelopen zomer vernieuwd is en de straatlantaarn stond voor mij onbekende reden aan toen ik deze HDR maakte. De foto zelf is een HDR bestaande uit 5 foto's met verschillende belichtingen.

Afbeelding
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Een straat Harderwijk(HDR)

Bericht door Skippy » di okt 08 2024 2:46 pm

Mooie huisjes in een verzorgd straatje. Is HDR hier noodzaak? Zo op het eerste oog is hetzelfde resultaat te bereiken met één opname en zorgvuldige nabewerking desnoods met aparte selectie van de lucht.

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » di okt 08 2024 3:57 pm

Ik wilde de sluierbewolking in de lucht zichtbaar als de schaduwpartij wat lichter hebben, als je de "normaal" belichte foto zou bekijken liggen de hoge lichten en de schaduwen verder uit el kaar. Ik heb wel 2/3 stop tussen de foto's gehouden om te verkomen dat het te veel op HDR ging lijken.

Als graag in een fotobewerkingsprogramma zit en tijd aan het bewerken van foto's besteed zou je best met 1 foto aardig in de buurt kunnen komen van het resultaat. Om aangezien het een rustige straat op een rustige dag was en ik ook een statief(is van carbon) bij me had heb ik gekozen voor een HDR.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 08 2024 4:21 pm

Met 2/3 stop tussen de beelden heb je iets meer dan een stop (4/3) onder en boven het normaal belicht beeld bij vijf beelden. Dat haal je makkelijk uit je NEF bestand.

Ik gebruik HDR met name in kerken en soortgelijke situatie. Dan heb ik drie beelden: -2, 0 en +2. De laatste gebruik ik meestal niet eens.
Laatst gewijzigd door Patrick op di okt 08 2024 4:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di okt 08 2024 4:23 pm

Duidelijk Gerard, ieder zijn voorkeur. Het ligt er ook aan hoe handig je bent met nabewerken. Ik heb ervaring en vind het leuk om te doen. Een foto als deze zou ik binnen een minuut nabewerkt hebben.

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » wo okt 09 2024 9:43 am

Ondanks HDR zijn de schaduwen toch nog erg donker, ik denk met een goed belicht RAW bestand en een eenvoudige LDR bewerking een beter resultaat te verkrijgen is.
Heb je geen LDR programma dan is er nog het volgende trucje, maak van je RAW bestand 3 TIFF bestanden en wel met +2, 0, -2 en bewerk die in je HDR programma. Meestal werkt dit vrij goed met als voorwaarde dat natuurlijk wel alle informatie in het RAW bestand zit anders zit je toch vast aan “echte” HDR,. Je kunt dan ook nog spelen met de toegepaste correctie b.v. +1, 0, -1 of nog meer variaties.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » wo okt 09 2024 9:49 am

Patrick schreef:Met 2/3 stop tussen de beelden heb je iets meer dan een stop (4/3) onder en boven het normaal belicht beeld bij vijf beelden. Dat haal je makkelijk uit je NEF bestand.

Ik gebruik HDR met name in kerken en soortgelijke situatie. Dan heb ik drie beelden: -2, 0 en +2. De laatste gebruik ik meestal niet eens.

Het contrast tussen de hoge lichten(met name in de bewolking) en lage lichten(met name in de schaduwen bij de bomen links op de foto) is redelijk groot. De meest onder belichte foto is meer dan een stop onder belicht en de meest over belichte foto is meer dan 1 stop, om 2 stops over en 2 stops onder te belichten vond ik net te ver gaan.

Skippy schreef:Duidelijk Gerard, ieder zijn voorkeur. Het ligt er ook aan hoe handig je bent met nabewerken. Ik heb ervaring en vind het leuk om te doen. Een foto als deze zou ik binnen een minuut nabewerkt hebben.

Binnen een minuut zo nabewerkt te krijgen ga je niet lukken en vooral als je weet hoe de histogram eruit ziet, je zou wel aardig in de buurt kunnen komen bij het resultaat.
De bewerkingsprogramma's die (ook)HDR's kunnen maken zijn tegenwoordig zo goed dat je aan de HDR's zelf niet(goed) kan zien of het een HDR is, een getraind oog van een fotograaf zal het wel eerder zien. Als de horizon recht was geweest had ik trouwens een grijsverloopfilter bij deze foto gebruikt.

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » wo okt 09 2024 10:03 am

RVK schreef:Ondanks HDR zijn de schaduwen toch nog erg donker, ik denk met een goed belicht RAW bestand en een eenvoudige LDR bewerking een beter resultaat te verkrijgen is.
Heb je geen LDR programma dan is er nog het volgende trucje, maak van je RAW bestand 3 TIFF bestanden en wel met +2, 0, -2 en bewerk die in je HDR programma. Meestal werkt dit vrij goed met als voorwaarde dat natuurlijk wel alle informatie in het RAW bestand zit anders zit je toch vast aan “echte” HDR,. Je kunt dan ook nog spelen met de toegepaste correctie b.v. +1, 0, -1 of nog meer variaties.

RVK

Ik neem aan dat je de schaduwen op het straatwerk bedoeld, ik moet zeggen dat de klinkers in de straat donkerder zijn dan wat je normaalgesproken in een straat ziet. De stops dat ik heb gebruikt zijn -1.4, -0.7, 0, +0.7 en 1.4

Plaats reactie

Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”