Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor henkk » do okt 04 2012 8:43 pm

Heeft de D7000 deze functie wel?
Ik vraag dat omdat het lijkt dat de D600 een D7000 met FX sensor is.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4973


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor lock » do okt 04 2012 9:26 pm

Even een update.

Ik heb twee DX lenzen geprobeerd op de D600 (sigma 17-70 HSM OS en de oude 18-250 HSM OS) en beide zijn spot on qua AF. De Nikkor 70-200VR heeft na enig testen met AF-A ook geen focusproblemen meer.
Wat betreft de AF snelheid nog een aangename verrassing. Ik heb voor de testen het hulplicht uitgezet (had ik altijd uit op mijn D300). Met de AF mode AF-A en het dynamischeveld op 9 AF sensors treedt een flinke verbetering qua snelheid op. Ik ervaar eigenlijk weinig verschil meer met de D300.
Helaas heb ik wel een mankement ontdekt aan de 70-200. Hij stelt niet meer scherp op de kortste afstanden (vanaf 1.5 meter). Hij doet pas zijn werk voorbij de 2,5 meter, ook manueel... :oops: Ook de afstandschaal lijkt van slag want hij gaat ruim voorbij oneindig en onder de 2.5 meter geraakt hij niet. Verder doet de lens het voortreffelijk. De vraag is of het nog waard is dit te repareren.

lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor Pearldrop » do okt 04 2012 9:30 pm

henkk schreef:Heeft de D7000 deze functie wel?
Ik vraag dat omdat het lijkt dat de D600 een D7000 met FX sensor is.

Volgens een soortgelijke discussie op dpreview is dat een "pro" functie en zowel de D600 als de D7000 vallen daar niet onder.
Gebruikersavatar
Pearldrop

Forumlid
Berichten: 347


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor lock » do okt 04 2012 9:33 pm

henkk schreef:Heeft de D7000 deze functie wel?
Ik vraag dat omdat het lijkt dat de D600 een D7000 met FX sensor is.


Zo kan je dit wel stellen. Het is vrijwel dezelfde body, alhoewel hij toch anders aanvoelt aan de grip dan de D7000.
De AF is wel degelijk verbeterd. Verder is de lichtmeting mijns inziens consistenter en werkt AWB in heel veel gevallen zeer goed. Dat was op mijn eerste D7000 wel wat anders want dat was één van de redenen waarom ik hem heb teruggestuurd (+ AF).
Alles bij elkaar genomen denk ik wel dat ik kan leven met dit dingetje...
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor wopper » za okt 06 2012 7:51 am

lock schreef:Helaas heb ik wel een mankement ontdekt aan de 70-200. Hij stelt niet meer scherp op de kortste afstanden (vanaf 1.5 meter). Hij doet pas zijn werk voorbij de 2,5 meter, ook manueel... :oops: Ook de afstandschaal lijkt van slag want hij gaat ruim voorbij oneindig en onder de 2.5 meter geraakt hij niet. Verder doet de lens het voortreffelijk. De vraag is of het nog waard is dit te repareren.

lock


@ lock,

Ik hetzelfde gehad,maar dan op max. afstand laatste meters. Ik heb het objectief toen naar Beverwijk gedaan, hen hebben daar toen nieuwe schuifdelen in gezet en hij gaat vanaf toen weer als een tiereleir. Is wel een reparatie van een kleine € 250,- geweest.
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift


Bouwmachineweb.com
Gebruikersavatar
wopper

Clublid
Berichten: 940


Locatie: Posterholt Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor a90 » za okt 06 2012 8:11 am

lock schreef:Helaas heb ik wel een mankement ontdekt aan de 70-200. Hij stelt niet meer scherp op de kortste afstanden (vanaf 1.5 meter). Hij doet pas zijn werk voorbij de 2,5 meter, ook manueel... :oops: Ook de afstandschaal lijkt van slag want hij gaat ruim voorbij oneindig en onder de 2.5 meter geraakt hij niet. Verder doet de lens het voortreffelijk. De vraag is of het nog waard is dit te repareren.

lock


Heb je het knopje op het objectief niet toevallig verkeerd staan ? Dan stelt het objectief alleen scherp op +2.5 meter.

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor lock » za okt 06 2012 11:03 am

wopper schreef:
lock schreef:Helaas heb ik wel een mankement ontdekt aan de 70-200. Hij stelt niet meer scherp op de kortste afstanden (vanaf 1.5 meter). Hij doet pas zijn werk voorbij de 2,5 meter, ook manueel... :oops: Ook de afstandschaal lijkt van slag want hij gaat ruim voorbij oneindig en onder de 2.5 meter geraakt hij niet. Verder doet de lens het voortreffelijk. De vraag is of het nog waard is dit te repareren.

lock


@ lock,

Ik hetzelfde gehad,maar dan op max. afstand laatste meters. Ik heb het objectief toen naar Beverwijk gedaan, hen hebben daar toen nieuwe schuifdelen in gezet en hij gaat vanaf toen weer als een tiereleir. Is wel een reparatie van een kleine € 250,- geweest.


Dank je Wim voor de info. 250 euries accepteer ik wel. Deze lens is minstens nog het drievoudige waard.
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sprong gewaagd: D600 aangeschaft.

Berichtdoor lock » za okt 06 2012 11:09 am

a90 schreef:Heb je het knopje op het objectief niet toevallig verkeerd staan ? Dan stelt het objectief alleen scherp op +2.5 meter.


Nee. die staat op full.Maar mischien is die schakelaar wel stuk en staat hij vast op die 2,5 meter?
Maar ik heb het net nog even gemeten, en het is meer dan 2,5 meter. Eerder bijna 3 meter..
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten