Opemus 5

Discussies over verzamelobjecten

Onderwerp:

Opemus 5

Berichtdoor Mak » wo nov 06 2013 10:08 am

Via een goede collega mocht ik deze set in ontvangst nemen. Met bakjes, tangen etc. Heeft een van jullie ervaring met deze vergroter?
Ik was al langer op zoek maar dit kwam als het ware aanwaaien. Nu zag ik al wat filmpjes op het net maar misschien willen jullie wat tips en advies met mij delen?

Afbeelding
Groeten Marcel
Gebruikersavatar
Mak

Forumlid
Berichten: 1410


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opemus 5

Berichtdoor John Hoenen » wo nov 06 2013 11:04 am

Welke tips Marcel?

Ik stuur je een PB met mijn tel.nr.

Gr. John.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opemus 5

Berichtdoor oud0001 » do nov 07 2013 7:52 pm

Zet er een goed 50mm 2,8 El Nikkor objectief in.
Ook hier geldt dat het glas bepalend is.
oud0001



Onderwerp:

Re: Opemus 5

Berichtdoor Bert vD » do nov 07 2013 11:54 pm

Nou..... fantastisch apparaat. Vaak avonden bezig voor 1 foto die de volgende dag toch nog te grijs bleek. Zelf ben ik erg blij met de digitale doka. Maar mijn dochters (beiden al de deur uit) hebben nog steeds gave herinneringen aan wie het eerst beeld zag op dat witte vel papier. Was ook geweldig. Veel plezier er mee.


Groet Bert.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1484


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opemus 5

Berichtdoor D. Haaksma » vr nov 08 2013 9:12 am

Heerlijk ding.
Een paar jaar mee gewerkt. Tot ik verhuisde en een gezin toch meer tijd opslokte als ik erg in had.
Er zat bij inderdaad ook een Nikon objectief in.
Een stellage aan het plafond om 50 - 70 te kunnen maken, oude koelkast deuren als ontwikkelbakken.
Geweldig.
Later zelf trommels gemaakt voor de grote kleurenplaten. (dat was met een andere vergroter, een Durst)
Dagen en weekeinden mee doende geweest. Kostte ook scheppen met geld ( voor mijn bescheiden inkomen toen)
Proefstroken belichten en ontwikkelen, de vloeistoffen goed op temperatuur houden.
Maar als je dan ook iets goeds aan de muur kon hangen.........
En nu is het zo simpel.

Waar begin je aan :roll:
Maar het is wel leuk.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opemus 5

Berichtdoor Piepenholleke » vr nov 08 2013 9:19 am

Hoi Marcel,

Heel wat uurtjes met deze "vriend" doorgebracht in mijn donkere kamer. Later is er door mij een kleurenkop en een Rodenstock vergroter objectief bij gekocht. Vijf uren in de donkere kamer en dan blij zijn met twee tot drie kleurenafdrukken die redelijk te noemen waren. Was bijzonder gelukkig met de komst van de digitale fotografie. Resultaat direct te beoordelen en geen gedoe meer met de chemicaliën. Ik heb hem nog compleet en kan er geen afstand van doen. Heeft mij te veel plezier opgeleverd in het verleden. Een deel van mijn uitrusting heb ik wel weg gedaan maar daar heb ik nu nog spijt van.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opemus 5

Berichtdoor John Hoenen » vr nov 08 2013 9:40 am

De Opemus is nu niet direct het neusje van de zalm, de fijninstelling/focussing is niet helemaal wat het moet zijn, ook de algehele bouw laat te wensen over.
Desalniettemin was dit de meest verkochte vergroter in die tijd, mede omdat de prijs/kwaliteit verhouding gewoon goed was, ik dacht 250 of 300 guldens.
Ik heb er menig uurtje mee doorgebracht en leuke vergrotingen mee afgedrukt, later overgestapt naar Leitz en Durst, die ik nu ook weer in gebruik heb.
Zoals eerder gezegd, het objectief doet het, dus kijk naar een leuk Nikon maar nog beter naar een Rodenstock of Schneider Kreuznach objectief.
Belangrijk is dat je een goede maar vooral geschikte permanente ruimte hiervoor inricht, je moet alles goed kunnen neerzetten, stromend water in je ruimte is eigenlijk een must, als je de ruimte uiteindelijk hebt zoals je hem zou willen, krijg je meer voldoening en lol in je werk.

Het is gewoon heerlijk in deze bijna grenzeloze digitale tijd om met dit soort apparatuur te werken.
Mij geeft het analoge werk ontzettend veel voldoening, ondanks mijn respect voor mijn D4 en mijn voorliefde voor mijn ultiem optisch wonder de Leica M9, blijft analoog werken mij intrigeren......ja, fotograferen pur sang!
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opemus 5

Berichtdoor Flandria » vr nov 08 2013 3:43 pm

Gefeliciteerd, Marcel.
Leuk om analoog in de doka te ontdekken.
Zoals gezegd, zorg voor een goed objectief.
Ilford heeft een fijn Multigrade systeem, m.b.v. filters bepaal je de hardheid van het papier.
Voordeel: je gebruikt 1 soort papier en kan meerdere gradaties aan.

Succes.
Flandria



Onderwerp:

Re: Opemus 5

Berichtdoor Michele » vr nov 08 2013 8:08 pm

koop een schneider f/2.8 50mm en een correct lensplankje en het maakt niet zoveel uit of de vergroter oostblok-kwaliteit heeft. zolang je maar een goed stukje glas onder je negatief gebruikt gaat het allemaal wel. Je zou wel moeten overwegen een filterlade aan te schaffen voor genoemde multigrade filters of om een speciale houder onder het objectief toe te passen (ilford). Als ik zo kijk zit die hier nog niet op.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opemus 5

Berichtdoor Léon Obers » vr nov 08 2013 9:21 pm

John Hoenen schreef:De Opemus is nu niet direct het neusje van de zalm, de fijninstelling/focussing is niet helemaal wat het moet zijn, ook de algehele bouw laat te wensen over.

Fijn-afstelling kan misschien beter. Met wat oefening en een "LPL" korrel-loepje om scherp te stellen, moet dat echter geen probleem zijn.
De algehele bouw is beter dan vele andere vergroters in die prijsklasse en zelfs veel duurder. Maar ja, niet te vergelijken met Leitz. Maar dat is ook appels met peren vergelijken. Als je bijv. al een Leitz Focomat IIc ergens vandaan kunt halen, betaal je daar nu nog steeds de hoofdprijs voor.
Op E-bay met de eerste 4 biedingen reeds op $ 750,- en nog vier dagen te gaan: http://www.ebay.com/itm/Leitz-Focomat-I ... 4d14bbcfac
Indicatie van het huidige prijsniveau: http://www.ebay.com/itm/Leitz-Focomat-I ... 4d14bbcfac

Stromend water in de doka. Mooi natuurlijk als je dat hebt. Maar genoeg ruimte om je heen is belangrijker dan dat stromend water. Richt beter een wat ruime hobbykamer in als doka, dan om met stromend water in de badkamer bezig te moeten zijn. Met geen stromend water, is alleen een goede opvangbak met veel water nodig na het fixeren. Nadat je een verzameling foto-afdrukken hebt gemaakt, ga dan even naar de badkamer voor een goede spoel-sessie. (Bijv. één keer per half uur of heel uur).

Leitz Focomat IIc (linker apparaat):

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Fotografica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast