Nieuw boek over Zenza Bronica van Peter Braczko

Discussies over verzamelobjecten

Onderwerp:

Nieuw boek over Zenza Bronica van Peter Braczko

Berichtdoor Amadeus Gould » za dec 11 2004 10:35 pm

Dag Nikon vrienden,

Peter Braczko, de bekende auteur van Nikon boeken, heeft op de Photokina van afgelopen september een aantal nieuwe boeken ten doop gehouden.

Afbeelding
©PeterBraczko

Een ervan is een boek over Zenza Bronica...en daarvoor heeft Nikon ook objectieven gemaakt.

De geschiedenis van Zenza Bronica is zeer aardig. Yoshino Zenzaburo, een fabrikant van o.a. aanstekers, was een enorme camera en fotografie freak. Hij had in Tokyo ook zijn eigen camerashop. En hij besloot op een goede dag kosten nog moeite te sparen om de eerste Japanse spiegelreflex 6x6 te bouwen. Dat werd de Zenza Bronica. Zenza komt van zijn naam Zenzaburo, en bronica komt van Browny Camera. In Japan spreekt men Browny uit als Broni. De parallel met mensen als Lamborghini (oorspronkelijk een frabrikant van tractors) in de autowereld dringt zich op.

In het begin tijdperk heeft men ook nog een speciale vatting gemaakt om een Nikon rangefinder telelens op de Zenza Bronica te kunnen zetten.

Voor de 6x6 Bronica's tot en met de EC TL zijn er Nikon lenzen gemaakt. De EC en EC TL hebben een electronisch gestuurde sluiter. De TL heeft een lichtmeting door de lens. Ouder type is de S2A (en de S2 en S). Dit is een volledig mechanische camera en de camera heeft geen apart wegklapbare spiegel. Verder is er geen lichtmeting. Het bijzondere van de S, S2, S2A is dat de spiegel naar beneden klapt. Dat maakt wel lawaai, maar de camera trilt zeer weinig, volgens een kenner die ik ooit eens sprak.

De ECTL, de eerlijkheid gebiedt het te zeggen, heeft een van de meest ingewikkelde spiegelconstructies in de geschiedenis van de 6x6 camera's (het is een zwak punt). De S2A heeft een betere spiegelconstructie.

Afbeelding
©PeterBraczko

Peter Brazcko heeft dit boek (109 bladzijden) in eigen beheer uitgegeven, en de drukkwaliteit is werkelijk schitterend :!: Een leuk en mooi geschenk voor onder de Kerstboom. Het ISBN nummer van het boek is: ISBN 3-00-014638-5.

Ik hoop de tijd te vinden voor het schrijven van een bespreking van het boek in het volgende blad van de Nikon Club Nederland.

Je ziet maar weer voor kleinbeeld, 6x6 en grootformaat zijn er (Nikkor) lenzen. Welke fabrikant kan dit ook vertellen :lol:

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » wo dec 15 2004 7:09 pm

Eindelijk een tegenwicht voor het overigens ook erg leuke boek van Tony Hilton. Er is zoveel moois te vertellen over Zenza Bronica, zeker nu de productie van camera's nagenoeg gestopt is. Ik heb meteen spijt dat ik mijn 600mm onlangs verkocht heb nu ik Herr Brackzo met een enorme toeter zie staan...
vanson




Terug naar “Fotografica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten