Vervanging D500 door Z6ii

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Vervanging D500 door Z6ii

Berichtdoor RDRFotografie » vr mei 10 2024 6:54 am

Hoi forumleden.

Een vraagje.
Ik fotografeer al een tijd met de D500. Deze is nu de 110000 clicks gepasseerd. Ik zit te overwegen om een Z6 II in combinatie met een FTZ II adapter aan te schaffen. Is het een beetje een goede camera voor de motorsport? Ik zag dat ‘ie 14 frames per seconde schiet?
RDRFotografie

Clublid
Berichten: 2


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vervanging D500 door Z6ii

Berichtdoor Nikkormaat » vr mei 10 2024 9:02 am

Tijdens een burst heb je last van zoeker black-out. Hoe hoger de framerate des te erger. Dit is vooral bij meetrekken erg vervelend. Bij meetrekken bij schaatsers vind ik mijn D750, ondanks lagere framerate door de beperkte buffer, veel prettiger. Ook omdat ik de autofocus met groep nauwkeuriger vind.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2784


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vervanging D500 door Z6ii

Berichtdoor ReneG » za mei 11 2024 12:10 am

Ik heb zelf vooralsnog geen Z aangeschaft, maar ik heb met de Z6 II geëxperimenteerd. Zoals Nikkormaat hierboven zegt vond ik hem qua snelheid van de AF en blackout van de zoeker tegenvallen. Ook 'smeerde' hij het beeld uit in de viewfinder. Voor mij redelijk hinderlijk bij actiefotografie. Let verder even op dat de 14fps van de Z6 ii met beperkingen komt (zo kun je dat alleen met 1 AF punt in AF-C halen). In de praktijk zal het eerder 12 fps zijn. Ik zou voor actiefotografie geen Z6 II nemen ter vervanging van de D500. Voor de meeste andere doeleinden is het voor zover ik het kan beoordelen een prima camera, maar ik zie bij reviews ook terug dat het niet echt een actiecamera is.

Daarentegen werd ik op de clubdag aangenaam verrast door de Zf en Z8. Ik heb er niet lang genoeg mee kunnen werken, maar de autofocus leek stukken sneller en het 'smearen' in de viewfinder was grotendeels weg. Ik vermoed dat het meer te maken heeft met de snelle expeed7 processor in de Zf en Z8, samen met het feit dat zij delen van het AF systeem van de Z9 hebben geërfd. Ik meen dat de Z8 ook geheel 'blackout-vrij' was, maar daar heb ik niet specifiek op gelet. De ergonomie van de Zf vond ik niet fijn voor grotere (tele)lenzen.

Ik zou dan dus eerder gaan voor een Z8 of wellicht even te wachten op een Z6 III, die dat waarschijnlijk ook allemaal aan boord heeft. Voor wat het waard is de 'geruchtenmolen' over de Z6 III specs, maar het is nog maar afwachten of dat allemaal klopt: https://nikonrumors.com/2024/01/31/nikon-z6-iii-rumored-specifications-the-big-picture.aspx/. Maar een Z6 III met de specs van de Zf zou me misschien al over de streep trekken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5053


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten