Keuze langere sluitertijd bij gebruik van VR

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Keuze langere sluitertijd bij gebruik van VR

Berichtdoor Nikkormaat » ma jun 19 2023 7:32 pm

Zonder VR wordt de regel voor sluitertijd gehanteerd van minimaal 2 x brandpuntlengte.
Op mijn D 750 had ik om bewegingsonscherpte door onvaste handen desondanks een langere sluitertijd geselecteerd als ik met diafragmavoorkeuze fotografeerde.
Ik heb nu een Z 6ll met Z-objectieven, waarbij gesteld wordt dat de VR tot 5 stops lagere sluitertijden mogelijk zou maken. Toch wordt bij diafragmavoorkeuze telkens een sluitertijd van 2 x de brandpuntlengte aangegeven. In het menu en in de gebruiksaanwijzing van de D 750 en de Z 6 ll kan ik die instelling niet meer vinden. Weet iemand waar die instelling te vinden is?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keuze langere sluitertijd bij gebruik van VR

Berichtdoor Tony D » ma jun 19 2023 8:23 pm

Ik snap het niet: kiest de d750 de sluitertijd afhankelijk van het objectief? Dat lijkt me zeer onlogisch.
Hij kiest toch bij de ingestelde iso en diafragma de juiste sluitertijd? En ja, die kan te lang worden waardoor je bewegingsonscherpte krijgt (weet ik door schade en schande wijs geworden :evil: )

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2818


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze langere sluitertijd bij gebruik van VR

Berichtdoor Nikkormaat » ma jun 19 2023 8:38 pm

Op 24 mm kiest de D 750 1/50 en bij 120 mm voor 1/250. Dus 2 x de brandpuntslengte. De Z 6 ll doe dit eveneens. Je zou denken dat het te maken heeft met een andere beeldhoek en daardoor andere hoeveelheid licht. Het gebeurt echter ook op een witte muur.
Bij bewegende onderwerpen gebruik ik uiteraard een daarvoor geschikte sluitertijd, maar voor stilstaande onderwerpen zou ik bij diafragmavoorkeuze graag een langere sluitertijd kunnen kiezen om een lagere ISO te krijgen en dus minder ruis.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keuze langere sluitertijd bij gebruik van VR

Berichtdoor Karina2 » ma jun 19 2023 9:05 pm

Oplossing om in de M-stand te fotograferen? Dan kies je immers zelf diafragma, sluitertijd en ISO.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1605


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze langere sluitertijd bij gebruik van VR

Berichtdoor Tony D » ma jun 19 2023 9:20 pm

Gecheckt: Als ik AutoISO aan zet in diafragmavoorkeuze, dan kiest de camera de sluitertijd gelijk aan 1/f.
Als ik dus inzoom van 24 naar 120 mm loopt de sluitertijd inderdaad terug van 1/25 tot 1/120 seconde.De iso-waarde loopt navenant op om te compenseren voor die kortere sluitertijd. Het is dus bij mijn Z6ii met 24-120mm lens niet 2x maar 1x de brandpuntsafstand. Ik weet niet of dat op mijn D7200 ook zo ging. Die heb ik niet meer.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2818


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze langere sluitertijd bij gebruik van VR

Berichtdoor henkk » ma jun 19 2023 9:22 pm

je kunt de afhankelijkheid van de sluitertijd van de brandpuntsafstand instellen, bij de D850 meen ik in 5 stappen. Geen camera bij de hand dus kan even niet aangeven welke functie het is. Als je altijd met VR werkt, zou je een van de lagere stappen kunnen kiezen. Ik heb (meestal geen VR) standaard 1 stap sneller dan 'normaal' (1/f) aan staan. Wat een handige keuze is hangt behalve van de brandpuntsafstand ook af van hoeveel pixels je gebruikt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4973


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze langere sluitertijd bij gebruik van VR

Berichtdoor ben42 » ma jun 19 2023 9:42 pm

Voor de Z6II weet ik het niet, maar voor de D7200 zit er bij de

ISO sensitivity setings als de minimum shutter speed op Auto staat een instelling met meerdere standen. De mogelijkheden zijn behoorlijk ruim ('vele stops')
Het minimum naar maximum loopt zeer ruim van de helft van de reciproke tot het dubbele van de reciproke.
De VR stand maakt volgens mij geen verschil. Zoomen maakt wel verschil.

Zelf gebruik ik de auto instelling niet, dus kan ik daar geen praktisch advies over geven.

De reden waarom ik de auto sluitertijd bij de auto iso niet gebruik is dat ik vrijwel altijd een bewuste keuze wil maken van hoeveel risico ik op bewegings onscherpte wil lopen. Bij hogere ISO's neem ik veel meer risico. Verder kan ik met zelf met de ISO op het achterwiel gecontroleerder varieren. Ook buiten de range gaan die ik bij Auto iso zou instellen, ook rekening houden met hoelang ik die dag al op pad ben, hoeveel risico ik wil lopen op bewegingsonscherpte.
Voor door de fotograaf veroorzaakte bewegingsonscherpte **) vind ik de auto iso dus niet geschikt (mijn werkwijze).

Ben
**)
Wel gebruik ik Auto ISO, maar dan staat bij mij de sluitertijd op minimaal 1/800 (dus geen auto sluitertijd) omdat ik de beweging van de hond wil vastleggen, niet om mijn eigen beweging op te vangen.
De stand waarin ik de auto iso had staan (uit een verleden) was het tweede streepje van links en je krijgt dan ongeveer een sluitertijd iets langzamer dan de reciproke van de brandpunt (op 50 mm) krijg ik dan 1/40 seconde.
De range waarop je kunt instellen is vrij breed, maar (bij de D7200) zul je de instelling voor wel en niet gebruik van VR wellicht moeten veranderen.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2652


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keuze langere sluitertijd bij gebruik van VR

Berichtdoor Tony D » ma jun 19 2023 10:41 pm

Wat Ben42 bedoelt staat in het foto opname menu: ISO gevoeligheid instellen.
Kies daar voor AutoISO = aan.
Dan selecteer je de onderste optie: langste sluitertijd
Kies vervolgens Automatisch en druk dan op de multiselector naar rechts.
Je ziet dan dit:
Afbeelding

Bij deze stand klopt het precies met sluitertijd = 1/brandpuntsafstand.
Ga je naar links met de multiselector, wordt die tijd langer (en blijft je iso dus lager.
Naar rechts wordt die tijd korter.
En vergeet niet steeds je keuze te bevestigen met OK!

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2818


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze langere sluitertijd bij gebruik van VR

Berichtdoor Nikkormaat » ma jun 19 2023 10:47 pm

Ik begon aan mijn geheugen te twijfelen, maar het blijkt dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Bij het onderddel "ISO-gevoeligheid instellen" had ik bij "Langste sluitertijd" Auto geselecteerd. Dan volgt er de mogelijkheid om een vaste sluitertijd te selecteren of Automatisch. Bij die laatste heb ik vandaag verzuimd om verder te kiezen, want pas daarna kom je uit bij de mogelijkheid om 1 of 2 langere / kortere sluitertijd te selecteren, zoals Ben 42 en Tony D met de streepjes aangeven.
Mijn instelprobleem is opgelost! :) Nu volop experimenteren of ik werkelijk met lagere sluitertijden kan gaan werken en dan hopelijk ook lagere ISO.
Hartelijk dank voor het meedenken! :clap:
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten