Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Fera Albi » ma okt 10 2011 8:57 pm

gewoon peter schreef:...Draai ik nu mijn 2 pol. filters op elkaar (beide 77mm) dan wordt de kleur van licht geel (lijkt op "warmtekleur" inbrengen in div. bewerkingsprogramma's) tot redelijk blauw (lijkt op "kouder" zetten van de kleur van de foto, ook net als in de diverse bewerkingsprogramma's).


Dit effect wordt (werd?) door Cokin bewust gebruikt in kleurvariabele filters. In combinatie met een circulair pola (A164) kun je met deze filters traploos variëren van diepblauw naar donkergeel (A173) c.q. van dieprood naar donkergroen (A170). (met verlies van 2-4 stops).
In het "analoge tijdperk" gebruikte ik deze nog wel eens voor sterke effecten in foto's, zonder in de doka daar nog veel aan te hoeven "sleutelen".
Tegenwoordig kan dat met veel meer gemak in PS :mryellow:

Afbeelding
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Gebruikersavatar
Fera Albi

Clublid
Berichten: 1308


Locatie: Lichtstad (Eindhoven)

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Léon Obers » ma okt 10 2011 8:58 pm

Marleen schreef:Ook 's-morgens vroeg gebruikte ik een een diafragma van f16 ofzo. Maar dan zonder extra pol.filter erbij geschroefd.

Dat extra polfilter erbij maakt dus schijnbaar al verschil uit.
En heb je al tests gedaan met grotere openingen zoals voorgesteld?
En zoals anderen tevens al hebben geopperd, gebruik ook eens een langer brandpunt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Marleen » ma okt 10 2011 10:27 pm

Bert, dank voor je reactie. Ik ga zeker kijken naar verschillende opties van het filter en de link van jouw waar de uitleg over dat kruis stond heb ik
gelijk opgeslagen. Kan me voorstellen dat je er nog niet uit bent. Ik ben ook maanden bezig geweest...

Leon, ik heb het filter, toen het kruis in beeld kwam, met én zonder extra pol.fiter gebruikt, maar dat maakte niets uit. Ik heb nog niet geëxperimenteerd
met een groter diafragma, maar ga dat wel doen. Misschien volgende week als ik een weekje weg ben. Maarja, wat ik al zei, dan haal je niet je sluitertijd
die je graag zou willen hebben.
Ander brandpunt ga ik ook eens kijken, maar dan moet ik wel een verloopring hebben. Gaan we ook eens naar kijken. Genoeg te doen dus, maar wil wel
kijken of er een mogelijkheid is om het kruis niet te krijgen d.m.v. het anders gebruiken van het filter. Of ik dan m'n halve minuut sluitertijd kan halen is wel
de vraag... Ik vrees van niet...


Groetjes,

Marleen
Marleen



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor gewoon peter » ma okt 10 2011 10:54 pm

Marleen, heb al de tip gekregen om er nog een 6X grijsfilter op te zetten en daarna pas de ND variable. Ook ik ga het volgende week proberen. gr. peter
gewoon peter



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor MarileenK » vr okt 14 2011 10:41 pm

Wat een interessante replies allemaal. Misschien tover ik m morgen tevoorschijn als de gelegenheid zich voordoet overdag bij het open lucht museum om eea uit te proberen.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk
MarileenK

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Wiko » do okt 27 2011 8:34 pm

Bracht even een bezoekje aan je site, omdat ik ook binnenkort cokin filters wil aanschaffen, niet alleen grijs maar ook andere kleuren. Prachtige foto's heb je gemaakt, maar ook de zwart/wit van de schoenen vind ik bijzonder!! Zal je zeker nog eens opzoeken>
mvgr. Wim
Wiko



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Marleen » do okt 27 2011 10:02 pm

Dank je Wiko. Cokin filters zijn inderdaad goed, maar vind het zelf wat onhandig. Je loopt met allerlei glaasjes. Maar al heb
je de tijd is het prima. Succes met zoeken en beslissen in ieder geval...

Hartelijke groet,

Marleen
Marleen



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Ralph » ma jul 09 2012 10:15 pm

En nog tests gedaan? Ben nml wel benieuwd omdat ik ook dit filter misschien wil aanschaffen.
Gebruikersavatar
Ralph

Forumlid
Berichten: 1083


Locatie: Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten