Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Gobert » ma jul 23 2012 5:09 pm

Zacht doekje, anders bierglasreiniger.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Léon Obers » ma jul 23 2012 6:08 pm

motorhan schreef:Waarom mag een polarisatiefilter niet nat worden. Dat kan bij plotselinge regen toch ook gebeuren.

Het ligt eraan hoe nat. Een polarisatiefilter bestaat doorgaans uit twee dunnen glasplaatjes met ertussen een folie met de polariserende eigenschappen. Als vochtigheid aan de randen van het filter komt, is de kans groot dat door capillaire werking er vocht tussen die verschillende lagen naar binnen trekt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor motorhan » ma jul 23 2012 6:28 pm

Hallo,
Bedankt voor je reactie een polarisatie filter is dus duidelijk nader dan een polarisatie glas in een bril. want die doe ik gewoon in een ultrasoon apparaat glas en of kunststof.

Met de filters zal ik dat dus niet proberen. maar een UV of geelfilter zou dus wel kunnen of zijn die ook opgebouwd uit lagen.
Met vr gr,

Han
Gebruikersavatar
motorhan

Forumlid
Berichten: 279


Locatie: Cranendonck
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor jantom » ma jul 23 2012 6:38 pm

motorhan schreef:Hallo,
Bedankt voor je reactie een polarisatie filter is dus duidelijk nader dan een polarisatie glas in een bril. want die doe ik gewoon in een ultrasoon apparaat glas en of kunststof.

Met de filters zal ik dat dus niet proberen. maar een UV of geelfilter zou dus wel kunnen of zijn die ook opgebouwd uit lagen.



"nader" zal gelijk zijn aan anders...
De normale filters bestaan uit een enkel schijfje glas dat tijdens het fabrikageproces (van het glas) toevoegingen krijgt en welk schijfje naderhand op maat wordt gemaakt (en geslepen).
Ik heb ook wel eens filters met water schoongemaakt maar die waren wel erg smerig (dat waren 2e hands aankopen). Bij pola-filters goed uitkijken voor vocht dat tussen de glaasjes door wilt (zie eerdere berichten). Dat geldt trouwens ook voor samengestelde lenzen in het algemeen.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Piepenholleke » ma jul 23 2012 11:09 pm

Léon Obers schreef:
Piepenholleke schreef:Geen goedkoop setje maar met wat zoeken op internet, kun je jezelf wat voordeel doen. Ik ben toen uitgekomen bij Dixons voor ongeveer €20,-. Ik vertrouw er dan maar op dat de firma Carl Zeiss zijn (goede-) naam niet verkwanselt aan een slecht reinigingsproduct. Met de "voorkomen is beter dan genezen" stelling, hoop ik weer jaren vooruit te kunnen.

Één zandkorreltje ertussen, geeft krassen. Persoonlijk houd ik het liever bij middelen die je na gebruik weggooit. Zaken die je jaren in een etuitje bewaart is de kans vrij groot dat er wat hard stof wordt verzameld en bij de volgende schoonmaakbeurt eerder een probleem veroorzaakt dan dat je ermee oplost.



Hoi Leon,

Klopt wat je schrijft. Voor zover ik mij kan herinneren, werd door Carl Zeiss geadviseerd het microvezeldoekje na een aantal schoonmaak beurten te vervangen. Misschien dat ik dan weer over ga op mijn oude vertrouwde "versleten" zakdoek. Het ging mij voonamelijk over de lens reinigings vloeistof. Voor wat betreft de zandkorrel, gebruik ik bij aanvang van het schoonmaken altijd eerst het bijgeleverde lenskwastje. De lensvloeistof wordt door mij niet direct op de lens/filter gespoten maar op het reinigings doekje. Tot op heden heeft dit geen problemen opgeleverd.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Agfa » di jul 24 2012 9:11 pm

Leon gaf al aan waarom een polarisatiefilter niet nat mag worden. Nu heb ik begrepen dat een Kasemann filter van B&W extra geseald is, maar voorkomen is beter dan genezen.

Wat ik vandaag weer geleerd heb is dat ik wisselen van filters met (meer) aandacht moet doen. Gewoon de tijd ervoor nemen, de wisseling voorbereiden, dan hoef je helemaal niet aan het glas zelf te komen. Vettige vingers (zonnebrandcreme?) waren de aanleiding van mijn vraag. Dat is vuil dat je (ik) kunt voorkomen. Desnoods een gelegenheid voorbij laten gaan (of is dat vloeken in de kerk?). Ik maak tijdens deze vakantie gemiddeld 300 foto's per dag, dat mogen er ook 290 zijn...

Groet Peter


Sent from my iPad using Tapatalk HD
D7000, Nikkor AF-S 17-55 2.8G, Nikkor 18-200mm VRII, grip MB-D11, SB-800 (+ Agfa Silette, Minolta X-300 en X-700 met wat lenzen).
Agfa

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor emdeklerk » di jul 24 2012 10:12 pm

Van de site van Degreef & Partners, importeurs van B&W filters:

"Alleen schone B+W filters garanderen dat de hoge materiaal- en vervaardigingskwaliteit zich in perfecte afbeeldingskwaliteit kan resulteren. De harde water- en vuil afstotende MRC-ontspiegeling helpt u, uw B+W filters vrij te houden van krassen en verontreinigingen. Als ondanks uw voorzichtigheid toch stof, water of vuil moet worden verwijderd, neem dan de volgende regels ter harte: wrijf stof en vuil nooit droog weg; er zouden kleine kwartsdeeltjes in kunnen zitten die veel harder zijn dan glas en dit als diamant kunnen bekrassen. Veeg het stof eerst met een blaaskwastje weg voordat u dan met een zachte doek, het beste met het microvezel schoonmaakdoekje “Photoclear” het beademde glas met zachte druk afwrijft. Bij hardnekkig vuil is een beetje spuug een goed oplosmiddel – altijd bij de hand en vrij van slijpmiddel, olie en agressieve chemische substanties. Gebruik nooit een papieren zakdoekje voor het schoonmaken, want dat pluist nogal en de papiervezels hechten zich vanwege de elektrostatische lading aan het glas. De extreem harde, water- en vuilafstotende MRC-coating verhoogt de beschermende werking van deze B+W filters"

Maar ja, B&W levert dan ook al filters met Nano-coating, die ook nog eens heel erg hard en krasbestendig is...
Het wachten is nog even op de overeenkomstige Nikon-filters.
Voor Polarisatiefilters zou ik sowieso even kijken naar de B&W Käsemann-filters: een industienorm, ook al door de moderne coating.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jul 25 2012 8:48 am

Waar zijn al die flessen bierglasreiniger gebleven?
viewtopic.php?t=2365

De oorsprong van deze oplossing was bij de NCN in 2004:

Nico van Dijk gaf een demonstratie over het demonteren en monteren van lenzen, met vele practische tips, do-s and don't-s. Van hoe maak ik mijn lenselementen schoon (de bekende bierglas reiniger van een Duitse fabrikant - want die reinigt, maar laat geen sporen na en tast de coating ook niet aan!), wat doe ik met vettige diafragma bladen etc.etc. Zeer leerzaam en praktisch. Het trok een groot aantal belangstellenden: Het was echt dringen rond de tafel van Nico.
viewtopic.php?f=10&t=34
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo jul 29 2012 11:02 am

motorhan schreef:Waarom mag een polarisatiefilter niet nat worden. Dat kan bij plotselinge regen toch ook gebeuren.


De TS heeft een Käseman polarisatie filter. Dat filters heeft twee glazen lenzen en daar tussen in zit het polarisatiefilter (film) Als daar water in komt, krjig je dat waarschijnlijk nooit meer goed. De actuele Käseman filters hebben wel een bescherming tegen vocht, maar of dat voldoende is.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor bjornc » zo jul 29 2012 11:10 am

Ik gebruik altijd de PEC pads, en een beetje eclipse reinigings vloeistof op het doekje. (niet op de lens, of op het filter gieten)
Werkt voor mij, en het is er ook gewoon voor gemaakt.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast