Hoya SHMC Super Multi-Coated Circular Polarizer Filter 52mm

Discussies over filters

Onderwerp:

Hoya SHMC Super Multi-Coated Circular Polarizer Filter 52mm

Berichtdoor Yariman » wo jul 23 2014 12:34 am

Is er ten opzichte van een kwalitatief UV-filter iets voor te zeggen om het volgende filter te gebruiken :
Hoya SHMC Super Multi-Coated Circular Polarizer Filter 52mm

Een van de twee filters wil ik gebruiken op mijn objectief : Nikon AF-S DX VR 55-200mm F/4-5.6 G IF-ED
op mijn Nikon D90 DLSR

Welke is aan te bevelen en waarom ?
Yariman

Forumlid
Berichten: 25


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoya SHMC Super Multi-Coated Circular Polarizer Filter 5

Berichtdoor Cookie1397 » wo jul 23 2014 1:24 am

Neem me niet kwalijk maar een uv filter is iets wezenliks anders dan een polarisatie filter. Een uv filter heeft behalve een eventuele bescherming van het front glad van het objectief geen functie. Over het wel of niet gebruiken er van zijn in de loop der jaren al vele draadjes geopend met evenveel meningen over het wel of niet gebruiken. Een polarisatie filter is hoofdzakelijk bedoelt om weerspiegelingen in bv ramen, water etc te verminderen. Ook wordt het wel gebruikt om wat doortekening in luchten te krijgen.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoya SHMC Super Multi-Coated Circular Polarizer Filter 5

Berichtdoor Yariman » wo jul 23 2014 1:44 pm

Ik heb net het e.e.a. gelezen over "Hoe om te gaan met een polarisatiefilter". Mij niet gezien. Bij elke opname moet je 'instellen',
en al helemaal als je de stand t.o.v. de zon verandert. Wat een gedoe. Terwijl je in Adobe achteraf de gewenste opname altijd en naar behoefte kan polariseren. Dat polariseren is echt niet altijd noodzakelijk. Vraag blijft, of je nu wel of niet een Uv-filter bij de huidige generatie DSLR's - Objectieven behoort te gebruiken. Zo dus ook op mijn Nikon AF-S DX VR 55-200mm F/4-5.6 G IF-ED. Eerlijk gezegd zie ik geen noemenswaardige verschillen in het geval van 'met of zonder'. Dan maar met voor het geval er een steentje of iets dergelijks tegen mijn lensglas aan springt.
Yariman

Forumlid
Berichten: 25


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoya SHMC Super Multi-Coated Circular Polarizer Filter 5

Berichtdoor gijs sandberg » wo jul 23 2014 1:46 pm

Beste Yari,
Eens met Ed, het zijn twee verschillende beestjes.
Liefst geen fitler, als je het nodig vindt een goed polarisatiefilter.
re: F/4-5.6
Bedenk dat je op zo'n lens niet veel licht overhoudt.
Google ook eens op Nikon Hans, daar staat een nuttige PDF over fitlers.
Groeten, Gijs

PS Polariseren achteraf is een pseudo-effect van enige software-freaks. Het echte polariseren/filteren kan alleen ten tijde van de opname.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo jul 23 2014 3:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6827


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoya SHMC Super Multi-Coated Circular Polarizer Filter 5

Berichtdoor CaptainHook » wo jul 23 2014 1:57 pm

Licht polariseren met Adobe?!?!? :shock:

Sinds wanneer levert Adobe polarisatiefilters? Ik dacht dat Adobe alleen software leverde...

Da's wel heel bijzonder! Je gebruikt b.v. een CPL om reflecties uit het wateroppervlak weg te halen, zodat je kunt zien wat er ONDER het spiegelende wateroppervlak zit/zwemt/ligt. Knap, heel knap als dat met software zou kunnen... :lol:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Hoya SHMC Super Multi-Coated Circular Polarizer Filter 5

Berichtdoor Cookie1397 » wo jul 23 2014 2:45 pm

Sorry hoor maar volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt. Ongeacht welk fotobewerkingsprograama je ook hebt geen enkele daarvan kan d.m.v van een sorftwarematig filter een opname polarizeren. En wat is er moeilijk aan het instellen van een pola filter. Je schroeft hem op het objectief je kijkt in de zoeker en draait aan het filter tot de schittering weg is of er meer doortekening in de lucht zit. Ik heb geen flauw idee waarom jij dit soort filters aan wil schaffen als je niet weet wat ze doen, hoe ze werken en het "instellen" te veel werk is.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoya SHMC Super Multi-Coated Circular Polarizer Filter 5

Berichtdoor Yariman » do jul 24 2014 11:32 am

Hoe tevreden je bent over softwarematig polariseren of wat er op lijkt is en blijft naar persoonlijke smaak.
Heus, met Adobe en andersoortige bewerkingsprogramma's kom je een heel eind.
Overigens lees ik over 4.5 - 5.6 en (te) weinig licht. Zeg ik nou iets geks, als ik roep : De sensoren in combinatie met hogere ISO-waarden zijn
vandaag de dag van dermate hoge kwaliteit dat die lichtsterkte er in elk geval minder toe doet.
Yariman

Forumlid
Berichten: 25


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lichtsterkte

Berichtdoor gijs sandberg » do jul 24 2014 11:38 am

Beste Yari,
Mijn opmerking ging niet over ISO waarden voor het maken van een foto.
De huidige AF systemen (en het zoekerbeeld voor de fotograaf) hebben het moelijk als je van een f 5.6 lens nog eens 1-2 stops afsnoept.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6827


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoya SHMC Super Multi-Coated Circular Polarizer Filter 5

Berichtdoor CaptainHook » zo jul 27 2014 8:36 am

Yariman schreef:Hoe tevreden je bent over softwarematig polariseren of wat er op lijkt is en blijft naar persoonlijke smaak.
Heus, met Adobe en andersoortige bewerkingsprogramma's kom je een heel eind.

Heus, bewerkingsprogramma's kunnen eenvoudig weg niet het polariserende effect van een CPL nabootsen.
Ja, je kunt luchtjes blauwer kleuren, maar dat is dan ook niet het bijzondere van een CPL filter. De specifieke toepassing zit 'm in het wegnemen van reflecties.

Wellicht is dit artikel wat meer verhelderend (letterlijk!)
http://nikonrumors.com/2014/07/26/how-t ... more-78526
CaptainHook




Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten