Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Marleen » zo okt 09 2011 11:21 am

Hoi Marileen,

Dat dacht ik inderdaad ook toen ik daar stond. Heb toen de pol.filter eraf geschroefd, maar het euvel bleef ook
toen bestaan. Ik heb gedraaid met de camera om te kijken of het kruis met een andere stand van de camera weg ging,
maar ook dat was niet het geval.
Het blijft me dus onduidelijk hoe het komt. Zo te zien zijn er weinig mensen die ervaringen hebben met dit filter...

Thanks voor het meedenken!

Marleen
Marleen



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor yzf1kr » zo okt 09 2011 11:59 am

De reden staat toch heel duidelijk in de links van a vgastel.

Kort samen gevat:

Polarisatie filters op een groothoek zijn een slecht idee.
De LCW filter werkt dmv 2 polarisatiefilters, dus op een groothoek een dubbel slecht idee.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Riemke » zo okt 09 2011 12:09 pm

Zie m.n de laatste passage in het artikel:

Ik ben een groothoek fan en wil de Fader ND gebruiken
Niet doen is mijn advies. De Light Craft fader ND is een geweldig filter om licht kwijt te raken, maar er zijn een paar zaken om rekening mee te houden. Een van die zaken is dus de beperking om met groothoek objectieven te werken. De Fader ND is een perfecte keuze voor iedereen die in het bereik van 50mm en meer werkt, maar zit u daar vaak onder, gebruik dan liever een gewoon ND filter dat niet regelbaar is. Verder is het goed om te weten dat gebruikers van een camera met een DX sensor, minder problemen kunnen verwachten dan gebruikers met een full-frame camera.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor ALE » zo okt 09 2011 12:38 pm

Het “kruis” effect zal optreden indien je gebruik maakt van een groothoekobjectief en de Fader ND MK II knijpt tot ongeveer 6 stops (± 2/3 van het maximale aantal stops die je kunt gebruiken). Het kruis wordt alsmaar donkerder zodra je verder gaat. BTW, de sweetspot van dit filter valt tussen de 2 tot 6 stops!

Ik gebruik dit filter vaak bij het fotograferen midden op de dag met fel zonlicht en ik de achtergrond onscherp wil hebben. Dan i.c.m. de flitser, gebruikmakend van de maximale sync-speed (1/250e) is het een ideale combinatie. Onderstaand nog een voorbeeld van mijn dochter Barbara. Vorig jaar genomen op Kreta, midden op de dag.

Afbeelding

Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Riemke » zo okt 09 2011 1:20 pm

:D Ik was al op zoek gegaan naar het topic waar jij deze foto geplaatst had Arthur, ik wist dat jij zo'n filter had!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Marleen » zo okt 09 2011 3:49 pm

Leuk om nu eindelijk toch wat reacties te krijgen. In de bijsluiter van het filter staat dat je idd een kruis in beeld kunt krijgen als je het te ver
naar het max. draait. Toch worden de filters ook verkocht en gekocht voor een groothoek en ik meen toch dat juist een groothoek veel gebruikt wordt met
landschapsfoto's waar je een langere sluitertijd wilt krijgen. Natuurlijk kun je ook het filter gebruiken voor doeleinden zolas ALE beschrijft.
Trouwens, ziet er goed uit die foto!

Ik had nl. geen problemen met het filter bij zonsopgang tot een uur of 10. Daarna werd het wel een probleem. De zon werd feller en ging hoger
aan de hemel staan. Toen kwam het kruis in beeld. Of dat nu met of zonder pol.fitler was. En ook helemaal naar het minimum draaien hielp niet
om het kruis weg te krijgen.

Vroeg me dus al een tijdje af of er anderen waren die dit probleem ook herkende...
Marleen



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Marleen » zo okt 09 2011 4:07 pm

Hier een voorbeeld van een foto met het LCW fader nd filter. Dit was rond een uur of half 10 in de ochtend. Nog totaal geen
last van het kruis. Het ziet er erg donker uit, dat was het ook, maar de zon kwam al geregeld tevoorschijn tussen de donkere
wolken. Hij scheen dan ook fel. Een uur of wat later kon ik geen gebruik meer maken van het filter.

Afbeelding
Marleen



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor yzf1kr » zo okt 09 2011 5:13 pm

Marleen schreef:Ik had nl. geen problemen met het filter bij zonsopgang tot een uur of 10. Daarna werd het wel een probleem. De zon werd feller en ging hoger
aan de hemel staan. Toen kwam het kruis in beeld. Of dat nu met of zonder pol.fitler was. En ook helemaal naar het minimum draaien hielp niet
om het kruis weg te krijgen.


Volgens mij heb je nog steeds niet begrepen hoe deze filter werkt.
De filter zelf bestaat al uit 2 polarisatiefilters die over elkaar heen draaien.

Het kruis komt inderdaad door de hoek van de lens tov de zon. Niet doordat het licht feller werd.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Marleen » zo okt 09 2011 5:42 pm

Dan zal ik het niet snappen idd.

Ik weet dat het 2 verdraaibare (polarisatie) filters zijn die ten opzichte van elkaar draaien. Ik weet dat als je het filter te ver draait er een
kruis kan ontstaan. Dat heb ik allemaal uitgeprobeerd. Ik weet dat ik eigenlijk niet nog een pol. filter erbij moet gebruiken, maar heb dit toch gedaan teneinde mijn sluitertijd nog langer te krijgen.
En ik heb de camera alle kanten opgedraaid, ten opzichte van de zon. En op elk mogelijk standpunt bleef het kruis aanwezig.

En ik snap dan nog steeds niet waarom het filter overdag niet goed te gebruiken is... Hij is toch niet alleen maar gemaakt om bij zonsopkomsten en -ondergangen te gebruiken!

Wat mis ik?
Marleen



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor a vgastel » zo okt 09 2011 6:10 pm

marleen
Dat klopt niet ga even zoeken naar een link van dit filter met fotos heb deze van morgen nog bekeken
http://www.philipbloom.net/2009/07/22/l ... fe-savers/[
topichtt http://forum.zoom.nl/viewtopic.php?t=35 ... e4f22bb002
ik heb net even gekeken voor de deur,

f5.6 naar de bomen kijkend in het zonnetje met iso 100 een sluitertijd van 1/125e.

pak ik nu een diafragma van f8 dan gaat mijn sluitertijd naar 1/64e.

gooi ik er nu een nd 6x filter voor dan ga ik van 1/64 terug naar precies 1 seconde.

pak ik het diafragma nu op f2.0 is mijn sluitertijd 1/1000e als ik daar dan een ND6x voor zet kom ik op 1/16e uit qua sluitertijd.

het ligt dus maar net aan wat voor diafragma je gebruikt in de situatie met de hoeveelheid licht. de meeste zoom lenzen die er zijn hebben een grootste diafragma van f2.8 en andere varianten vaak een variabel diafragma van f3.5-f5.6 of f2.8-f4.. daar ligt het er dus net aan hoeveel je ingezoomd bent wat je diafragma is. en wat mij natuurlijk logisch lijkt zo'n laag mogelijke iso want licht heb je toch al genoeg in die situaties.
Laatst gewijzigd door a vgastel op zo okt 09 2011 7:14 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Riemke » zo okt 09 2011 6:27 pm

Als ik het artikel lees waarvan we de link beiden geplaatst hebben is vooral de brandpuntsafstand bepalend. Het kruis ontstaat bij een verkeerde combinatie van brandpuntsafstand en ND-graad.

Juist bij fel licht zou je zo'n filter moeten kunnen gebruiken. Vaak kun je op vakantie in het hoogseizoen niet midden op de dag fotograferen omdat je keihard licht krijgt en megakorte sluitertijden. Met zo'n filter kan je toch met langere sluitertijden werken, zoals Ale al liet zien.
Laatst gewijzigd door Riemke op zo okt 09 2011 6:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Marleen » zo okt 09 2011 6:37 pm

marleen
Dat klopt niet


Ik weet niet wat er niet klopt. Tuurlijk ligt het aan je diafragma. Maar is je diafragma bepalend voor het wel of niet krijgen van het kruis.
Ik gebruikt het filter op mijn groothoek. De 12-24. Diafragma zo hoog mogelijk, iso zo laag mogelijk. Dat zijn wel de instellingen die je nodig hebt
om een lange sluitertijd te krijgen. Om de sluitertijd nog langer te maken heb ik naast de filter nog een pol.filter erop gezet. Dat scheelt al snel weer
een stop of 3.

De link kan ik niet openen. Ik denk dat ik iets mis wat nog geïnstalleerd moet worden ofzo.

Riemke: Zou het brandpuntafstand bepalend zijn voor het wel of niet krijgen van een kruis? Als ik mijn 12-24 gebruik verschillen de brandpuntafstanden niet zoveel.

Dus eigenlijk snap ik nog steeds niet dat ik een kruis krijg. Tot zo'n uur of 10 half 11 prima foto's. Daarna niet meer mee te werken... Balen wel eigenlijk...
Marleen



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Riemke » zo okt 09 2011 6:46 pm

Ik kan helaas niet de Exif van je foto bekijken, dus ik weet niet welke brandpuntsafstand je gebruikt hebt en welke stand van je ND filter :?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor a vgastel » zo okt 09 2011 6:49 pm

Marleen schreef:marleen
Dat klopt niet


Ik weet niet wat er niet klopt. Tuurlijk ligt het aan je diafragma. Maar is je diafragma bepalend voor het wel of niet krijgen van het kruis.
Ik gebruikt het filter op mijn groothoek. De 12-24. Diafragma zo hoog mogelijk, iso zo laag mogelijk. Dat zijn wel de instellingen die je nodig hebt
om een lange sluitertijd te krijgen. Om de sluitertijd nog langer te maken heb ik naast de filter nog een pol.filter erop gezet. Dat scheelt al snel weer
een stop of 3.

De link kan ik niet openen. Ik denk dat ik iets mis wat nog geïnstalleerd moet worden ofzo.

Riemke: Zou het brandpuntafstand bepalend zijn voor het wel of niet krijgen van een kruis? Als ik mijn 12-24 gebruik verschillen de brandpuntafstanden niet zoveel.

Dus eigenlijk snap ik nog steeds niet dat ik een kruis krijg. Tot zo'n uur of 10 half 11 prima foto's. Daarna niet meer mee te werken... Balen wel eigenlijk...

HEB DE LINK AANGEPAST WERKT NU WEL en de foto link dit is niet die ik gezien heb die was beter om het te zien
Het is best een lange pagina groeten
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Riemke » zo okt 09 2011 7:00 pm

Misschien maakt dit filmpje wat meer duidelijk in het gebruik van het filter? Let vooral op de combi sluitertijd en diafragma t.ov van de brandpuntsafstand. Je kunt hier goed het effect zien bij gebruik met heel fel licht.

http://youtu.be/Jp353Q_P04c
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten