Zonder filter betere AF!

Discussies over filters

Onderwerp:

Zonder filter betere AF!

Berichtdoor MvBoetzelaer » di sep 19 2006 10:47 am

Hallo allemaal,
Na de regelmatige discussies over wel/geen UV-beschermingsfilter heb ik gisteravond een klein proefje gedaan. Ik heb op mijn 17-55 objectief een Hoya Super Multi Coated UV-filter. In het schemerduister heeft de D200 nogal wat moeite om daardoorheen scherp te stellen. Dat bleek, want nadat ik het filter eraf geschroefd had waren allerhande gladde en egaal gekleurde oppervlakken heel snel AF scherp. Ik ga de komende dagen wat foto's nemen zonder filter ervoor en eens kijken of de kwaliteit (vooral scherpte) beter is dan met. Wordt dus vervolgd.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor alfa156 » di sep 19 2006 3:36 pm

Ik heb zelf ook negatieve ervaringen met uv-filters op Nikon objectieven, met name avondopnamen. Vanaf dat moment gebruik ik geen voorzetlens meer tenzij het een polarfilter is.
alfa156



Onderwerp:

Berichtdoor Joost Wouters » di sep 19 2006 3:58 pm

Idd, 'nooit' een filter gebruiken. Al helemaal geen UV. Maar een goede Pola werkt natuurlijk wel!
Joost Wouters



Onderwerp:

Berichtdoor remoss » di sep 19 2006 4:02 pm

Ben benieuwd naar de resultaten. Ik ga zelf ook aan de slag ermee want ik gebruik ook Hoya's.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor evertfoto » di sep 19 2006 7:50 pm

Elk "vreemd" stukje glas voor de orginele lens geeft kans op fouten met scherpstellen.
Toch ben ik zelf geen tegenstander van UVfilters.
Ze beschermen immers de frontlens tegen stoten en krassen.

Wat ik regelmatig zie is dat men geen zonnekap gebruikt.
Er is toch geen zon, hoor je dan.
Mijn mening is: Gebruik altijd een juiste zonnekap ivm storend invallend licht.
evertfoto



Onderwerp:

Re: Zonder filter betere AF!

Berichtdoor vanson » di sep 19 2006 10:06 pm

MvBoetzelaer schreef:Hallo allemaal,
Na de regelmatige discussies over wel/geen UV-beschermingsfilter heb ik gisteravond een klein proefje gedaan. Ik heb op mijn 17-55 objectief een Hoya Super Multi Coated UV-filter. In het schemerduister heeft de D200 nogal wat moeite om daardoorheen scherp te stellen. Dat bleek, want nadat ik het filter eraf geschroefd had waren allerhande gladde en egaal gekleurde oppervlakken heel snel AF scherp. Ik ga de komende dagen wat foto's nemen zonder filter ervoor en eens kijken of de kwaliteit (vooral scherpte) beter is dan met. Wordt dus vervolgd.

Groeten,
Marnix


op al mijn lenzen heb ik een filter, puur voor de bescherming van de frontlens. Ooit heb ik de frontlens van mijn 180mm/f2.8 moeten vervangen, wat destijds ook al kostbaar was.
Als ik een opname maak, gaat het filter van de lens af (tenzij het een rood of oranje filter is, en er zw/w film in de camera zit...)
De scherpte is altijd beter zonder filter, en beter met zonnekap.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » wo sep 20 2006 12:02 am

evertfoto schreef:Ze beschermen immers de frontlens tegen stoten en krassen.

Ik fotografeer al heel veel jaren en ben niet bepaalt de voorzichtigste gebruiker maar ik heb nog nooit de frontlens ergens tegen aan gestoten (hoe krijg je het voor elkaar) laat staan krassen er op.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo sep 20 2006 11:51 am

Heel veel filters helpen alleen maar als er geen film in de camera zitten. Als je gaat fotograferen doe je het filter er even af.

Zelf gebruik ik bijna nooit een filter. En heb wel van die zware metalen schroefdopppen, die beschermen je objectief echt.

Les 7 van de Leica School:
Maak twee opnamen van een bruidje, met rode bloemen, in de zon, witte jurk. Maak een opname met filter en een opname zonder filter. Beide opnamen afdrukken en bij les 8 mee nemen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor remoss » wo sep 20 2006 2:24 pm

Ik heb wat geprobeerd met mijn 17-55 maar merk, ook met weinig licht, eigenlijk niet veel verschil met scherpstellen. Dat doet ie met of zonder zonder problemen.
Voor wat betreft de beeldkwaliteit is er wel iets verschil maar niet om van je stoel te kletteren. Bij een vaas met allerlei gekleurede pompoenen zijn de kleuren zonder filter iets "natuurlijker". Met filter is een zeeeeeeeeer lichte kleurzweem te zien.
Ik moet er wel bijzeggen dat het jpeg's zijn. Zal ook eens met NEF hetzelfde doen en ook met de andere lensen eens aan de gang.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast