Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Discussies over filters

Onderwerp:

Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Marleen » do aug 11 2011 12:16 pm

Beste mensen, onlangs had ik op het forum een bericht geplaatst met de vraag welk grijsfilter ik zou moeten aanschaffen. Voors en tegens heb ik tegen elkaar
afgewogen en heb een tijdje geleden de LCW nd filter gekocht. Deze kun je instellen van -2 tot -8 stops. Aan een aantal mensen, die hadden gereageerd op mijn bericht, had ik beloofd mijn ervaringen te delen als ik
het filter uit zou hebben geprobeerd. Dus bij deze...

In de gebruiksaanwijzing staat het één en ander geschreven over een zwart kruis wat ik beeld kan komen als je het max. aantal stops overschrijd. Dus als je verder draait dan 8 stops

Nu was ik een week geleden in Spanje en heb daar flink gebruik gemaakt van het filter. Het werkt praktisch heel erg goed. Zodra je een andere plek of compositie inneemt draai je het filter terug naar het minimum
en kun je prima door je zoeker kijken. Nu was ik 's-morgens vroeg naar de kust van de Costa Brava gereden voor de zonsopgang. Ging prima. Het filter werkte erg goed.
Nu was het zo dat als de zon eenmaal goed door was, zo tegen een uur of 10, 11, dat ik het filter niet meer kon gebruiken. Hoe ik ook stond, ten opzichte van de zon, ik kreeg continue het kruis in beeld. En niet zo zuinig ook
Het filter stond ongeveer halverwege en nog lang niet op het max. Dit heb ik dus 2 keer gehad, terwijl ik voor die tijd geen problemen ondervond. Zodra de zon te fel wordt ging het mis.

Zijn er meer mensen die ervaringen hebben met dit filter? Ik ga het binnenkort nog een keer proberen, maar het viel me wel tegen. Verder is het een heel makkelijk en praktisch filter. Geen op en afgedraai omdat je niet door je zoeker kunt kijken. Daarbij loop je het risico dat het filter ooit een keer uit je handen klettert. Op de rotsen. Drama...

Voor degene die wat resultaten van het filter willen zien kunnen terecht op mijn website.

Hartelijke groet,

Marleen
Marleen



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Tom van Hell » do aug 11 2011 1:51 pm

Je maakt mooie foto's
Filter lijkt ook goed te werken gezien je opnamen bij landschappen
het kruis is mij onbekend maar zal er een op letten
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Cor Gortzak » do aug 11 2011 3:41 pm

Plaats je foto's even direct op het forum, dan blijven we verschoond van het moeten zappen naar andere sites.
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Gebruikersavatar
Cor Gortzak

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Marleen » do aug 11 2011 10:17 pm

Mensen die willen zappen doen dat toch wel. Tenslotte staat de link (het bolletje) ook bij het bericht. Ik ben nog even bezig om te ontdekken hoe ik foto's moet uploaden. Een tijdje geleden had ik het een paar keer
geprobeerd, maar het lukte me niet. Daarom heb ik het op deze manier gedaan. Ik kom er nog wel achter...
Marleen



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor MarileenK » za aug 13 2011 6:28 pm

Heb even snel op je site gekeken, mooie resultaten. LLanca ben ik ook ooit eens geweest.

Ik mag over twee weken en het filter gaat natuurlijk mee. Zal daarna laten weten hoe ik het ervaren heb :mrgreen:
MarileenK

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Marleen » zo aug 14 2011 10:02 am

Hoi Marileen, leuk dat je reageert. Waar ga je binnenkort naartoe? Je hebt hetzelfde filter? Ik ben heel benieuwd wat het filter bij jouw op de dag doet. Na 10 uur of 11 uur 's-morgens.
Ik zal proberen straks een foto te plaatsen van hoe het bij mij niet goed ging toen de zon al te fel scheen. Kun je zien wat ik bedoel. Valt me tegen dat er zo weinig mensen zijn die ervaring hebben met het filter.
Denk dat de meeste toch een B&W filter hebben. In ieder geval niet het draaibare wat ik/wij hebben.

Groetjes,

Marleen
Marleen



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Marleen » zo aug 14 2011 11:32 am

HIer een voorbeeld van overdag met gebruik van de LCW filter. De filter stond niet op max. Er wordt namelijk gewaarschuwd op de gebruiksaanwijzing dat je het filter niet verder moet
draaien dan max. omdat dan een zwart kruis kan ontstaan in je beeld. Ik heb hier goed opgelet, maar blijkbaar bij vol zonlicht gaat er ook wat mis. Ook al draaide ik de camera verschillende kanten op,
het kruis bleef zichtbaar in de zoeker.
Hier een voorbeeld:

[pic/]https://lh5.googleusercontent.com/-nzz-IPm7voU/TkeTpSjMP7I/AAAAAAAAHXE/aO56V_4YJVA/DSC_7157.jpg[pic/]

Deze foto is wat minder erg, maar hoe dan ook onbruikbaar:

[pic/]/https://lh6.googleusercontent.com/-pzxOXaU48-Y/TkeUjRb9qzI/AAAAAAAAHXc/m0CRbpIE0CE/DSC_7327%252520%2525281%252529.jpg[pic/]

Iemand enig idee wat ik nu verkeerd doe?? De foto's zijn niet zichtbaar zo te zien. Ik heb het op advies van iemand die vaker foto's plaatst gedaan. Afbeelding plakken en tussen [pics/] zetten. Maar er komt
weer niets tevoorschijn. Wordt er een beetje kriebelig van ... :evil:
Marleen



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo aug 14 2011 11:37 am

even de [img] gebruikt
Afbeelding

Deze foto is wat minder erg, maar hoe dan ook onbruikbaar:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Marleen » zo aug 14 2011 11:43 am

Hmm, dus de [pics/] moet ik vervangen voor [img/]? Als dat alles is zat ik toch aardig in de buurt... :)
Marleen



Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor MarileenK » ma aug 15 2011 7:55 pm

Ik ga naar Kroatie, aan de kust.

Dat kruis is wel vervelend zeg! Ik heb het nog niet gehad, ben benieuwd.
Wat ik al wel gemerkt heb is flare zodra de zon op een bepaalde manier op het filter schijnt.

Maar we zullen zien :mrgreen:
MarileenK

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor MarileenK » za sep 17 2011 11:58 am

Ben inmiddels terug. Heb een topic gemaakt met wat resultaten: viewtopic.php?f=34&t=35157

Heb dat kruis niet ervaren, maar ook niet gepoogd het filter midden op de dag te gebruiken.

Verder duurde het even voordat ik een workflow had (vergat na scherpstellen af en toe het filter weer in de juiste stand te draaien). Ik ben wel erg blij met het resultaat voor een eerste keer écht gebruiken.
MarileenK

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor MarileenK » zo okt 09 2011 9:56 am

Ik heb mijn vakantie archief nog even afgespeurd, maar ik heb toch altijd of het ochtend of het avond licht opgezocht óf de schaduw om vanuit daar de foto te maken.

Ik heb dus helaas niets toe te voegen aan het 'kruis' fenomeen.
MarileenK

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor Riemke » zo okt 09 2011 11:03 am

Interessant artikel over het gebruik van zo'n filter: :D

http://dslr.nl/?cat=workshops&id=1722
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor MarileenK » zo okt 09 2011 11:10 am

Hmmm, misschien heeft het kruis in jouw geval te maken met LCW fader icm pola filter?
MarileenK

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met LCW graduated nd filter...

Berichtdoor a vgastel » zo okt 09 2011 11:17 am

Marileen en Riemke
Kwam dit artikel tegen over het kruis wordt hier ook gesproken.
http://translate.google.nl/translate?hl ... %3Dimvnsfd
http://translate.google.nl/translate?hl ... CW%2Bgradu
Hier wordt het uit gelegd .
http://dslr.nl/?cat=workshops&id=1722

ps zie nu dat je laatste de zelfde link is
Laatst gewijzigd door a vgastel op zo okt 09 2011 11:41 am, 2 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten