Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Discussies over filters

Onderwerp:

Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Agfa » vr jul 20 2012 9:33 pm

Ik ben op vakantie en probeerde voor het eerst mijn nieuwe polarisatiefilter uit. Het was een bewolkte dag, dus ik heb meermaals van filter gewisseld (van UV naar polarisatie en terug). Het is me niet gelukt om de filters schon te houden. Aan de buitenkant heb ik met m'n vingers aan het glas gezeten.

Daarom mijn vraag, welke tips hebben jullie voor het schoonmaken van filters? Bevochtigen met adem en voorzichtig poetsen? Glassex? Druppeltje afwasmiddel?

Ik snap dat mijn Kasemann B&W polarisatiefilter niet nat mag worden, en dat ik de MRC coatings voorzichtig moet behandelen. Maar... Ik lees dat sommige formuleden al jaren met hun filters doen, zij moeten dus werd met dit bijltje gehakt hebben.

Alle suggesties zijn welkom!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
D7000, Nikkor AF-S 17-55 2.8G, Nikkor 18-200mm VRII, grip MB-D11, SB-800 (+ Agfa Silette, Minolta X-300 en X-700 met wat lenzen).
Agfa

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Kroontje » vr jul 20 2012 9:44 pm

Hallo

Wat ik gebruik voor mijn filters en ook mijn objectieven is een lenspen.
http://www.lenspen.com/?cPath=_1&products_id=NLP-1&tpid=323
Te koop bij diverse fotozaken, maar ook bij Bever.
Werkt perfect ;)

Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor a vgastel » vr jul 20 2012 10:08 pm

microvezeldoek gebruiken wel zorgen dat er geen zand of dergelijke opzit.

- eventueel uit de hand helpen met microvezeldoekjes
- nat kuisen met ISOPROPANOL bij vetvlekken (te koop bij de apotheek voor 2 euro voor 100cc) het kuisproduct bij uitstek voor optics
eventueel verdunnen met gedistelleerd water.
Hier staat heel veel in.
http://www.digicamshop.nl/category/1004 ... rhoud.html
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Kroontje » vr jul 20 2012 10:17 pm

vezeldoekjes halen geen vingerafdrukken weg ;)
En andere vloeistoffen zou ik persoonlijk nooit gebruiken :evil: Meestal troep voor gecoat glas werk ;)
Maar goed ieder zijn ;)

Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor ReneG » vr jul 20 2012 11:56 pm

Ik gebruik wegwerp-lensdoekjes (bijvoorbeeld PEC-PAD's) met 'echte' lensreiniger (Bijvoorbeeld Eclipse; Let overigens wel op dat je dan LENScleaner neemt en niet het spul voor sensorreiniging). Met 'echt' bedoel ik specifiek lenscleaner die voor dit doeleinde is gemaakt. Het is niet bepaald duur, 100 van die doekjes is 6 euro en de lenscleaner ook zoiets. Verder altijd eerst het glas schoonblazen met een (schoon) blaasbalgje. zodat er geen harde deeltjes op blijven zitten.

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van zaken als microvezeldoekjes of lenspen, daar kan ook harde rotzooi in gaan zitten wat krassen kan trekken. Daar ben ik met de lenspen wel achter gekomen bij vorige de lens van het vizier van mijn handboog. Met nadruk op VORIGE, vanwege die lenspen... :evil:

PS: Overigens was die vizierlens ook een Nikon lens. Zeker weten dat er heel weinig clubleden zijn die die Nikon lens hebben... :mryellow:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5054


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor jantom » za jul 21 2012 12:12 am

Ik heb ooit mijn objectieven schoongemaakt met Kodak lenstissue.
Dat was lange tijd geleden. Ik kreeg door dat dunne papier ooit een kras op een duur objectief (ook al was ik nog zo zuiver bezig...).
Het eerste dat van belang is, is het weghalen van zand en dergelijke dat krassen zal kunnen gaan veroorzaken. Die materie moet als het ware opgewipt worden en daarna verwijderd.

Heden ten dage en veel ervaring rijker adviseer ik fliters schoon te maken met een goed uitgewassen theedoek - soms moet het (bij gebrek daaraan) met schoon ondergoed (katoen). Als het maar ietwat pluizig is en goed schoon en dan gaat het bij mij altijd wel lukken. Ik beadem het glas wel van tevoren - dat doe ik ook zo met mijn brilleglazen en ik heb nooit problemen met het gebruik van een theedoek ondervonden.
Voor de goede orde: theedoeken gebruik ik alleen om optisch glas schoon te maken - mijn afwas wordt aan de lucht gedroogd. En vaak wassen want zo'n doek wordt er niet schoner door.
Een theedoek is ook erg goed om monitorschermen schoon te maken. Maar soms gebruik ik keukenpapier maar dat moet met zachtheid gebeuren omdat het kan schuren.

Vloeistoffen bij het reinigen van optisch glas gebruik ik al heel lang niet meer. Ik weet niet eens meer wat voor spul ik daarvoor gebruikte. Gebruik van alcohol raad ik niet af als het maar karig wordt opgebracht want het mag niet in het objectief trekken. Maar zonder vloeistof is het zoveel beter.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jul 21 2012 1:30 pm

Microdear doekje. Eerste aanschaf was duur. Destijds moeten importeren, maar na 20 jaar intensief gebruik, zijn de kosten eigenlijk nihil.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Agfa » ma jul 23 2012 10:56 am

Mijn UV filter heb ik inmiddels 'gewassen' door een minimale hoeveelheid afwasmiddel op mijn vingertoppen te doen en met een klein beetje water over de lens te wrijven. Vervolgens heb ik het filter met de zachtste doek die ik kon vinden drooggewreven. Uiteraard heb ik eerst zoveel mogelijk stof eraf geblazen met een blaasbalgje.

Nu nog mijn polarisatiefilter. Ik ga eens kijken of ik zo'n doekje kan vinden waar Hans het over heeft ( hier in Duitsland).

Maar voorkomen blijft nog altijd beter. Dat is de les die ik hieruit wel geleerd heb.

Dank voor alle suggesties.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
D7000, Nikkor AF-S 17-55 2.8G, Nikkor 18-200mm VRII, grip MB-D11, SB-800 (+ Agfa Silette, Minolta X-300 en X-700 met wat lenzen).
Agfa

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor motorhan » ma jul 23 2012 11:38 am

Agfa schreef:
Ik snap dat mijn Kasemann B&W polarisatiefilter niet nat mag worden, en dat ik de MRC coatings voorzichtig moet behandelen. Maar... Ik lees dat sommige formuleden al jaren met hun filters doen, zij moeten dus werd met dit bijltje gehakt hebben.

Alle suggesties zijn welkom!

Sent from my iPad using Tapatalk HD


Waarom mag een polarisatiefilter niet nat worden. Dat kan bij plotselinge regen toch ook gebeuren.

En kunnen filters niet in zo'n badje door middel van trillingen (ultrasoon) waar je bv ook brillen en sierraden in reinigt.

Ik pakte laatst een filter doosje en deed het na ca 35 jaar een keer open en bleek dat het schuim beschermlaagje in het doosje helemaal verpulverd was en was gedeeltelijk aan het filter vastgeplakt. Ik heb toen zoveel mogelijk alle stof weggeblazen met blaaskwastje en toen met een schone zakdoek.

Ik lees hier ook wel het gebruik van een theedoek maar een (schone) zakdoek of microvezeldoek is handiger mee te nemen vind ik.

Ik zie jullie commentaar met belangstelling tegemoet.
Met vr gr,

Han
Gebruikersavatar
motorhan

Forumlid
Berichten: 279


Locatie: Cranendonck
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor D. Haaksma » ma jul 23 2012 11:53 am

ReneG schreef:
PS: Overigens was die vizierlens ook een Nikon lens. Zeker weten dat er heel weinig clubleden zijn die die Nikon lens hebben... :mryellow:


Hmm, valt mee, zoonlief en vrouw hebben er een in het vizier zitten, zelf een Swarovski. :D
Binnenkort weer eens actief worden, denk ik. :? .
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor ReneG » ma jul 23 2012 12:19 pm

D. Haaksma schreef:
ReneG schreef:
PS: Overigens was die vizierlens ook een Nikon lens. Zeker weten dat er heel weinig clubleden zijn die die Nikon lens hebben... :mryellow:


Hmm, valt mee, zoonlief en vrouw hebben er een in het vizier zitten, zelf een Swarovski. :D
Binnenkort weer eens actief worden, denk ik. :? .


Twee is nog steeds weinig. ;) En schieten, ik zou zeggen doen. :D
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5054


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Piepenholleke » ma jul 23 2012 2:53 pm

Hoi Agfa,

Jaren gebruik gemaakt van een Kodak lens cleaner met versleten (zachte) zakdoek en een blaaskwastje voor het reinigen van mijn objectieven/filters. Bij aanschaf van een nieuw objectief-reinigings setje wist ik, na het lezen van enkele gebruiksaanwijzingen over de reinigingsvloeistoffen, niet goed waar ik voor moest kiezen. Uiteindelijk gekozen voor een compleet reinigings setje van Carl Zeiss Lens Cleaning Kit (lenskwastje, lensreigingingsvloeistof, microvezeldoekje en vochtige lensdoekjes dit alles in een degelijk etui).Dit alles gelet op de reputatie van Carl Zeiss. Geen goedkoop setje maar met wat zoeken op internet, kun je jezelf wat voordeel doen. Ik ben toen uitgekomen bij Dixons voor ongeveer €20,-. Ik vertrouw er dan maar op dat de firma Carl Zeiss zijn (goede-) naam niet verkwanselt aan een slecht reinigingsproduct. Met de "voorkomen is beter dan genezen" stelling, hoop ik weer jaren vooruit te kunnen.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Wiljo » ma jul 23 2012 3:03 pm

Kroontje schreef:Hallo

Wat ik gebruik voor mijn filters en ook mijn objectieven is een lenspen.
http://www.lenspen.com/?cPath=_1&products_id=NLP-1&tpid=323
Te koop bij diverse fotozaken, maar ook bij Bever.
Werkt perfect ;)

Kroontje


Mij werd afgeraden om de lenspen voor filters te gebruiken voor polarisatie filters, volgens mij stond er ook iets over op de gebruiksaanwijzing. Voor de rest ideaal product.
Gebruikersavatar
Wiljo

Forumlid
Berichten: 936


Locatie: APELDOORN
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor Léon Obers » ma jul 23 2012 3:47 pm

Piepenholleke schreef:Geen goedkoop setje maar met wat zoeken op internet, kun je jezelf wat voordeel doen. Ik ben toen uitgekomen bij Dixons voor ongeveer €20,-. Ik vertrouw er dan maar op dat de firma Carl Zeiss zijn (goede-) naam niet verkwanselt aan een slecht reinigingsproduct. Met de "voorkomen is beter dan genezen" stelling, hoop ik weer jaren vooruit te kunnen.

Één zandkorreltje ertussen, geeft krassen. Persoonlijk houd ik het liever bij middelen die je na gebruik weggooit. Zaken die je jaren in een etuitje bewaart is de kans vrij groot dat er wat hard stof wordt verzameld en bij de volgende schoonmaakbeurt eerder een probleem veroorzaakt dan dat je ermee oplost.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Tips voor schoonmaken filters gevraagd

Berichtdoor iJoost » ma jul 23 2012 4:43 pm

Agfa schreef:Ik snap dat mijn Kasemann B&W polarisatiefilter niet nat mag worden, en dat ik de MRC coatings voorzichtig moet behandelen.


Dat valt wel mee. MRC betekent nu juist dat ze behoorlijk "weerstand" bieden aan vuil en krassen. ;-)

http://www.schneideroptics.com/news/110308_XS-Pro.htm

Niet al te krampachtig over doen, gewoon voorzichtig schoonmaken. 'T is maar een filter. Als daar iets mee mis gaat is de schade toch van een heeeeel andere orde van grootte als bij veel objectieven.
iJoost




Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten