Marumi filters

Discussies over filters

Onderwerp:

Marumi filters

Berichtdoor amta » wo sep 26 2012 10:04 pm

Heeft iemand ervaring met een marumi polarisatie filter. Is deze filter net zo goed dan die van Hoya polarisatie pro?
Gebruikersavatar
amta

Forumlid
Berichten: 20


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marumi filters

Berichtdoor Pjerry » wo sep 26 2012 10:34 pm

Meettechnisch zijn ze absoluut top. Aan de hand van één van de weinige testen over CPL's heb ik een Marumi 67mm aangeschaft.

Het is mijn enige filter waarvan de coating beschadigd is. iemand anders die ik ze had aangeraden heeft hetzelfde probleem. Gelukkig is de beschadiging niet te zien op de foto's.

Op mijn 24-70 heb ik een Hoya HD zitten. De onverwoestbare filters (koop ik nu ook altijd als protectie/UV filters). Ik heb daar alleen het idee dat hij een minder werking heeft dan mijn andere CPL's. Nu zegt Hoya zelf dat door het gekozen materiaal er meer licht wordt doorgelaten dan bij andere CPL's. Misschien bedoelen ze wel dat hij minder discrimineert in de draaiing van het licht, dus ook minder werkt, dus ook lichter is :wink: .

Voor de rest heel tevreden over Hoya. Ik ga de werking eens even goed testen versus mijn B+W CPL's en die werkelijk uitstekende (maar o zo zachte) Marumi.
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marumi filters

Berichtdoor Hans Braakhuis » do sep 27 2012 11:17 am

Mij heeft die test verbaasd:
http://www.lenstip.com/115.4-article-Po ... mmary.html
Heb in het verleden meerdere Marumi's gehad. In Japan waren ze toen de goedkoopst leverbare filters. En de kwaliteit was er ook naar. heb ooit eens een hele doos filters van een reparateur gehad. En die filters heb ik verkocht. De Nikon filters waren goed te verkopen. Maar de andere merken heb ik maar weggegeven, gratis, met de waarschuwing: niet gebruiken als er een film in je toestel zit.

Meer over filters, en meer testen:
http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op di okt 02 2012 7:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marumi filters

Berichtdoor amta » ma okt 01 2012 1:33 pm

Hartelijk dank voor de reactie met name die van Hans daar kan ik iets mee.
het pdf bestand heb ik binnengehaald en is zeer leerzaam, nogmaals dank voor deze info.
Gebruikersavatar
amta

Forumlid
Berichten: 20


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marumi filters

Berichtdoor Arrie » wo okt 16 2013 10:34 am

Het maakt wel verschil welke versie van Marumi je hebt. Let wel dat op Lenstip de DHG- en Super DHG filters van Marumi zijn getest en niet de "gewone" met enkelvoudige coating.
Mercedes verkoopt ook auto's van klein tot groot en een A-benz is ook maar lachwekkend vergeleken bij een 7-serie van BMW.

Weet waarmee je vergelijkt. Ik kan me niet voorstellen dat Hans Braakhuis DHG filters had als hij ze heeft moeten weggeven...
Arrie

Forumlid
Berichten: 3


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marumi filters

Berichtdoor Lacsap » zo okt 20 2013 11:39 am

Hans Braakhuis schreef:Mij heeft die test verbaasd:
http://www.lenstip.com/115.4-article-Po ... mmary.html
Heb in het verleden meerdere Marumi's gehad. In Japan waren ze toen de goedkoopst leverbare filters. En de kwaliteit was er ook naar. heb ooit eens een hele doos filters van een reparateur gehad. En die filters heb ik verkocht. De Nikon filters waren goed te verkopen. Maar de andere merken heb ik maar weggegeven, gratis, met de waarschuwing: niet gebruiken als er een film in je toestel zit.

Meer over filters, en meer testen:
http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf



Jou link naar de pdf file werkt niet meer zou je hem opnieuw kunnen delen?
Groetjes Pascal
Lacsap

Forumlid
Berichten: 83


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marumi filters

Berichtdoor gijs sandberg » zo okt 20 2013 12:29 pm

Beste L,
Google even op Nikon Hans
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marumi filters

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo okt 20 2013 12:30 pm

Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marumi filters

Berichtdoor Sharkey » zo okt 20 2013 9:49 pm

Als je een gedegen test zoekt voor UV of CPL filters hoef je niet verder te kijken dan hier:

Lenstip UV filter test

Lenstip UV filter test

Een paar testen met verrassende resultaten.
Bij UV filters is echt niet de duurste de best getest....
of zie ook je gevraagde Marumi in de CPL rangschikking :wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marumi filters

Berichtdoor emdeklerk » di okt 22 2013 11:38 am

En het is natuurlijk heel belangrijk bij een vergelijkende test geen appels met peren te vergelijken, zoals dat nog wel eens voorkwam; een filter met meerlaags- oftewel multicoating altijd vergelijken met een ander filter met multicoating.

Maar het moge ook duidelijk zijn dat als men de keus heeft tussen enkellaags- en multicoating, zoals dat bij B&W het geval was/is, dat multicoating te allen tijde verre de voorkeur dient te hebben.

En dan, naar mijn mening, nog bij voorkeur de multicoating van Nikon op een filter dat met eigen Nikon-glas is gemaakt en in zo'n mooie degelijke Nikon-vatting van hoogwaardig metaal is gemonteerd...
Het wachten is op de Nikon-filters met die fantastische Nano-coating.

En vergeet niet dat veel merken als Marumi die in het verleden mindere filters maakten voor een bepaald amateur-segment, tegenwoordig wel degelijk prima filters maken. Er waren in het verleden wel meer goedkope filtermerkjes, zoals Cineamex, Fodor, Pallas, Izumar, Info, noem ze maar op. Kijk bij de opruiming in de bakken van de grotere fotohandels en verbaas u over de vele merken en merkjes.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast