Polarisatiefilter

Discussies over filters

Onderwerp:

Polarisatiefilter

Berichtdoor joebat » wo jul 31 2013 3:53 pm

Hallo,

Begin oktober ga ik voor 5 dagen naar Praag. Gaat een polarisatiefilter de kwaliteit van de foto's hier verbeteren (bv. weerspiegelingen, luchten)? Ik zou me er dan eentje willen aanschaffen voor mijn 18-105. Mijn 35 en 50 gaan ook mee, maar dienen vooral om binnen foto's te nemen.
Als men geen foto kan nemen met een hoek van 90° tegenover de zon, heeft deze filter dan zin ?

Graag had ik jullie mening, want uit hetgeen ik al gelezen heb, blijken zowel voor- als nadelen.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor Kroontje » wo jul 31 2013 4:02 pm

Kijk en lees
Hier

Groet ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor joebat » wo jul 31 2013 4:13 pm

Heb ik gedaan, maar door voor- en tegenstanders aan het twijfelen geslagen. Vandaar de vraag.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor Kroontje » wo jul 31 2013 4:51 pm

Dan zou ik hem persoonlijk aanschaffen, wel van een dergelijk merk / type dan.
Bij mij gaat hij hij ook altijd mee en gebruik hem best vaak om iets moois te krijgen.

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor Patrick » wo jul 31 2013 6:24 pm

Ik gebruik hem daarentegen niet vaak (meer). Achteraf kan ik veel aanpassen en veel nauwkeuriger dan in het veld. Foto's gaan trouwens niet "omhoog in kwaliteit" van een polarisatiefilter. Het is meer een creatief filter.

Maar ik neem er wel vaak een mee. Dat wel.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26861


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor LJ-Jochem » wo jul 31 2013 6:47 pm

Hier zit er standaard eentje van B&W in de tas voor de 18-105mm. Ik gebruik hem af en toe. Merendeel niet, maar altijd handig om te hebben. Ik twijfel daarom ook om er eentje aan te schaffen voor de 12-24mm al denk ik wel dat er daar ook eentje voor gaat komen evenals een ND-filter(s)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor Patrick » wo jul 31 2013 8:20 pm

Koop dan gelijk een 77mm filter en een paar step-up ringen. Dan kan je hetzelfde filter op meerdere objectieven gebruiken! :idea:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26861


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor Gobert » wo jul 31 2013 9:07 pm

Patrick schreef:Ik gebruik hem daarentegen niet vaak (meer). Achteraf kan ik veel aanpassen en veel nauwkeuriger dan in het veld. Foto's gaan trouwens niet "omhoog in kwaliteit" van een polarisatiefilter. Het is meer een creatief filter.

Maar ik neem er wel vaak een mee. Dat wel.

Door glas fotograferen zal achteraf niet gaan
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor Patrick » wo jul 31 2013 9:31 pm

Dat bedoel ik met creatief. Idem voor water en zo. Maar als je het filter gebruikt om wat verzadigden kleuren en blauwere luchten te krijgen, dan doe ik dat liever achteraf. Scheelt een hoop gedoe met een filter. Zeker ook omdat ik het er ook niet altijd op wil hebben...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26861


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor CaptainHook » wo jul 31 2013 9:34 pm

Een pola filter haalt ook hinderlijke schitteringen weg...ik ben nog geen functie in fotosoep tegengekomen die dat ook kan... :idea: :lol:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor JaapV » do aug 01 2013 12:49 am

LJ-Jochem schreef:Hier zit er standaard eentje van B&W in de tas voor de 18-105mm. Ik gebruik hem af en toe. Merendeel niet, maar altijd handig om te hebben. Ik twijfel daarom ook om er eentje aan te schaffen voor de 12-24mm al denk ik wel dat er daar ook eentje voor gaat komen evenals een ND-filter(s)

Ik heb 'm ook gehad voor de 12-24, maar daar moet je dan erg voorzichtig mee zijn: het werkt het best bij 90 graden op de zonlichtrichting en bij andere hoeken is hij steeds minder effectief, zodat je dan op een groothoekopname érg duidelijke en storende verschillen ziet in kleur en helderheid van lucht en/of water.

Op de 18-105 merkte ik het al op 18mm. Sindsdien gebruik ik een polafilter nog maar weinig en dan alleen vanaf 50mm FX, dus vanaf plm 35mm op DX. Dus per saldo heb ik hem nooit op de 12-24 gebruikt. ND-filters zijn natuurlijk wél mooi, ook op groothoek.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor Léon Obers » do aug 01 2013 2:12 am

CaptainHook schreef:Een pola filter haalt ook hinderlijke schitteringen weg...ik ben nog geen functie in fotosoep tegengekomen die dat ook kan... :idea: :lol:

Het filter kan ook de sprankeling en lichtreflecties weghalen van gebladerte en onderwerpen, daar waar het juist een welkome aanvulling is in de opname. En ook daarvoor is er geen standaard functie in Photoshop die dat dan weer tevoorschijn haalt, als het er eerder door een Polafilter is uitgehaald.

Kortom, ben je bewust van de eigenschappen van het polafilter. Het kan in bepaalde situaties voordeel brengen, in andere situaties is het gebruik juist eerder een nadeel. (Dat laatste komt IMO het meeste voor).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor oud0001 » do aug 01 2013 2:51 am

Als je er eentje aanschaft koop dan de beste die jij je kunt permitteren.
Elk glas dat je voor je objectief schroeft zal nadelig zijn voor je beeldkwaliteit.
Hoe beter het filter hoe minder last je er van hebt. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor Hans Braakhuis » do aug 01 2013 7:42 am

Vanwege het placebo-effect krijgen sommigen een mooiere foto met een filter.

Zelf gebruik ik het regelmatig, maar denk nu niet dat je foto's er mooier mee worden.

Je hebt een pola filter nodig om reflecties weg te halen, als deze storen. Ga ik een beekje fotograferen dan gebruik ik het polarisatie filter om de reflecties van het water weg te halen. Maar eigenlijk alleen als het stoort.

Lees eens pagina 7 en verder van: http://www.hansbraakhuis.nl/filters.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor joebat » do aug 01 2013 8:41 am

Heel erg bedankt voor jullie inbreng. Wat ik al wist is dat zo een ding geen wonderen kan verrichten. Het artikel van de heer Braakhuis was duidelijk wat dit betreft.

Als ik goed begrijp is het mogelijk dat bij de 18-105 op 18mm vignetering voorkomt. Daar de mogelijkheid bestaat dat deze brandpuntsafstand in Praag veel gebruikt zal worden, begin ik te twijfelen om er eentje te kopen voor dit objectief. Zou natuurlijk er eentje kunnen aanschaffen voor mijn 35mm (die dan ook op de 50 past), en indien nodig de foto's met Hugins stitchen.

De filter die ik in gedachten heb is deze :

Cokin Pure Harmonie 52mm Circulair Polarising Super Slim : € 62

ofwel deze

B+W Circular Pol Käsemann MRC NANO XS-PRO Slim 52E mm : € 75

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten